Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vet att det diskuterats förut då det varit en hel del bekymmer men det är inga som helst problem nu längre att köra 5120x1440 i 120Hz på en Macbook Air M1. Behövs bara en USB-C till DP kabel.

Trevligt! Fick min Air igår. Får ta och kika på en ny skärm.

Någon som har tips?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk

Skulle fått min M1:a i dag, perfekt tänkte jag. Men tyvärr verkar DHL ha tagit tidig helg för datorn är kvar i Holland.

DHL verkar inte ens ha hämtat paketet för de har bara fått en avisering om kommande gods eller vad det kallas.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Trevligt! Fick min Air igår. Får ta och kika på en ny skärm.

Någon som har tips?

Är det just 5K (säger man så?) du vill ha?
Jag har annars en Dell U3219Q till mina datorer och den är riktigt nice. Laddar via USB-C, har KVM, Dell har nyligen släppt sin kontrollmjukvara för Mac (lite buggig) och iaf tillräckligt bra bild för en halvgubbe.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Är det just 5K (säger man så?) du vill ha?
Jag har annars en Dell U3219Q till mina datorer och den är riktigt nice. Laddar via USB-C, har KVM, Dell har nyligen släppt sin kontrollmjukvara för Mac (lite buggig) och iaf tillräckligt bra bild för en halvgubbe.

Tack, ska kika på den

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

En annan fråga som dykt upp är att jag har lite problem när jag kör Tidal på MacBook via AirPlay till KEF LSX aktiva högtalare. Ljudet knastrar, hackar osv. Detta gäller även om Tidal är den enda appen jag kör.
Bör inte vara något problem med internet. Får ca 600/600 via wifi.
Kör jag AirPlay från iphone till högtalarna fungerar det utan problem.

Någon som har tips på var man ska börja felsöka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apple släpper macOS 12.2.1
Ska sluka mindra batteri i viloläge.

När macOS 12.2 kom började vissa användare klaga på att deras MacBooks drog mer batteri än vanligt medan den var i viloläge exempelvis under natten, det visade sig att det var Bluetooth som fortsatte väcka enheterna trots att det inte skulle göra det. Nu har iallafall Apple fixat detta i senaste versionen av macOS 12.2.1.

Apple släppte samtidigt nya versioner av iOS 15.3.1 och iPadOS 15.3.1 med säkerhetsuppdateringar för ett hål som aktivt ska ha utnyttjats.

Källa: Feber.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Apple släpper macOS 12.2.1
Ska sluka mindra batteri i viloläge.

När macOS 12.2 kom började vissa användare klaga på att deras MacBooks drog mer batteri än vanligt medan den var i viloläge exempelvis under natten, det visade sig att det var Bluetooth som fortsatte väcka enheterna trots att det inte skulle göra det. Nu har iallafall Apple fixat detta i senaste versionen av macOS 12.2.1.

Apple släppte samtidigt nya versioner av iOS 15.3.1 och iPadOS 15.3.1 med säkerhetsuppdateringar för ett hål som aktivt ska ha utnyttjats.

Källa: Feber.se

Hoppas de löser mitt problem med batteriet..

Permalänk
Medlem

Citrix är inte optimalt på en M1.
Tycker att det laggar onödigt mycket. Hoppas att Citrix släpper en kompilerad version av M1 snart och inte förlitar sig på Rosetta-lagret.
Allt annat är jättebra!

Permalänk
Medlem

Väntar på nya macbook pro (jäklar vilken leveranstid) men har under tiden lånat en 1st gen m1 13". Ärligt talat bästa laptopen jag haft.

• Kvick och rapp

• Lång batteritid

• Sval, låter inget om den alls

Jag använder datorn uteslutande för jobb, java utveckling. Har ofta flera instanser av intellij igång samtidigt vilket brukade få min gamla intel mac att gå i taket. Är riktigt imponerad, bygg kvalitén är på topp och tangentbordet håller äntligen bra kvalite igen.

Nästan all mjukvara jag behövt har funnits med stöd för m1 och när den inte gjort det så funkar rosetta bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av lurwas:

Citrix är inte optimalt på en M1.
Tycker att det laggar onödigt mycket. Hoppas att Citrix släpper en kompilerad version av M1 snart och inte förlitar sig på Rosetta-lagret.
Allt annat är jättebra!

Citrix är väl å andra sidan något som har helt andra flaskhalsar än datorns beräkningskapacitet. Din latens mot servern har sannolikt oerhört mycket mer påverkan på användarupplevelsen än den minimala overhead som översättningslagret lägger på exekveringen av kod.

Jag säger inte att jag inte uppskattar varje produkt som porteras till ASi, men jag tror inte bristen på nativeklient för Citrix är en stor faktor i din användarupplevelse. Däremot kan jag tänka mig att en nativeklient kanske ger en aning bättre batterieffektivitet än den nuvarande x64-kompilerade.

Permalänk
Medlem

Har en 6 år gammal intel nuc som tv-dator. Youtubar, spotifyar, svtplayströmmar och surfar mest på 65" oled B1. Har även dedikerad 2.1 stereo inkopplad (hegel, dynaudio, svs). Nuc:en har dock börjat få krämpor och diverse hyss/fuffens för sig så jag tänkte skaffa en ny. De är dock lite svåra att hitta i lager, och en mac mini med m1 kostar bara nån tusing mer. Är mac mini en bra efterträdare i tvbänken?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har en 6 år gammal intel nuc som tv-dator. Youtubar, spotifyar, svtplayströmmar och surfar mest på 65" oled B1. Har även dedikerad 2.1 stereo inkopplad (hegel, dynaudio, svs). Nuc:en har dock börjat få krämpor och diverse hyss/fuffens för sig så jag tänkte skaffa en ny. De är dock lite svåra att hitta i lager, och en mac mini med m1 kostar bara nån tusing mer. Är mac mini en bra efterträdare i tvbänken?

Beror väl lite på vad du vill göra. Har du inte de apparna på tvn (minus surf)? Spotify är ju inga problem, men kan man iof köra AirPlay till Hegel om man har en iPhone (om din Hegel är hyfsat ny).
Hade du tänkt spela upp lokala videofiler i Dolby Vision/Atmos? Tror inte du får Dolby Vision.
MacOS kommer dessutom vara låst till den framerate du ställer in i systeminställningar (såvitt jag vet, någon annan kanske vet bättre) vilket inte är optimalt för en mediaspelare.
Men har du inte tänkt spela lokala filer är det väl inte lika känsligt.

Körde själv Hegel H190 och Dynaudio Special Forty i min förra lägenhet. En riktigt trevlig kombo. Tyckte dock inte AirPlay va kanon i jämförelse med en dedikerad streamer/separat DAC (koax). Men något som va väldigt trevligt med Hegel är att om du blir sugen på surround så kan du koppla den som ett slutsteg till fronterna med en receiver. Jag körde receiver för Film osv och sen fick Hegel sköta musiken i 2.1.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

MacOS kommer dessutom vara låst till den framerate du ställer in i systeminställningar

Senaste macOS har stöd för VRR (FreeSync) om skärmen stöder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Beror väl lite på vad du vill göra. Har du inte de apparna på tvn (minus surf)? Spotify är ju inga problem, men kan man iof köra AirPlay till Hegel om man har en iPhone (om din Hegel är hyfsat ny).
Hade du tänkt spela upp lokala videofiler i Dolby Vision/Atmos? Tror inte du får Dolby Vision.
MacOS kommer dessutom vara låst till den framerate du ställer in i systeminställningar (såvitt jag vet, någon annan kanske vet bättre) vilket inte är optimalt för en mediaspelare.
Men har du inte tänkt spela lokala filer är det väl inte lika känsligt.

Körde själv Hegel H190 och Dynaudio Special Forty i min förra lägenhet. En riktigt trevlig kombo. Tyckte dock inte AirPlay va kanon i jämförelse med en dedikerad streamer/separat DAC (koax). Men något som va väldigt trevligt med Hegel är att om du blir sugen på surround så kan du koppla den som ett slutsteg till fronterna med en receiver. Jag körde receiver för Film osv och sen fick Hegel sköta musiken i 2.1.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har en Hegel Röst och en LG B1, så kompatibiliteten är väl god. I synnerhet tv'n för det står "Works with Apple Homekit" och "Works with Apple Airplay" på kartongen i förrådet.
För streaming nyttjas apparna i tv'n men efter några år brukar de sluta uppdateras så då tänkte jag att man kan köra apparna från Mac Mini, dvs HBO Max, Viaplay, Netflix, Spotify mm. (Nu skall vi komma ihåg att den här gubben har aldrig haft en dator från Apple förr, så inget är självklart från min sida) Har fått för mig att man kan göra så, men jag kan ha fel. Om inte annat så borde man väl kunna köra via Safari eller Chrome sen. Vill kunna köra desktop från soffan och tänker att en Mac Mini borde väl kunna stå sig många år med M1:an.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

För streaming nyttjas apparna i tv'n men efter några år brukar de sluta uppdateras så då tänkte jag att man kan köra apparna från Mac Mini, dvs HBO Max, Viaplay, Netflix, Spotify mm.

Tror att Mac Mini kommer bli helt perfekt för dig.

En bonus är att M1:an kan köra iOS/iPadOS-appar i native, även om inte allt går att hitta via AppStore utan måste sideloadas. Utbudet av appar för just macOS är däremot relativt begränsat, utan där är man ofta hänvisad till webbsidorna. Just Spotify är däremot ett av undantagen där.

Permalänk
Medlem

VRR är ju inte samma sak. VRR gör väl ingen nytta för film? Film spelas inte in med olika framerates. Eller är det något jag missar?

Skrivet av Näbbdjuret:

Har en Hegel Röst och en LG B1, så kompatibiliteten är väl god. I synnerhet tv'n för det står "Works with Apple Homekit" och "Works with Apple Airplay" på kartongen i förrådet.
För streaming nyttjas apparna i tv'n men efter några år brukar de sluta uppdateras så då tänkte jag att man kan köra apparna från Mac Mini, dvs HBO Max, Viaplay, Netflix, Spotify mm. (Nu skall vi komma ihåg att den här gubben har aldrig haft en dator från Apple förr, så inget är självklart från min sida) Har fått för mig att man kan göra så, men jag kan ha fel. Om inte annat så borde man väl kunna köra via Safari eller Chrome sen. Vill kunna köra desktop från soffan och tänker att en Mac Mini borde väl kunna stå sig många år med M1:an.

Ja Röst har Airplay.
Det brukar vara så med appar på TV (irriterande nog). Dock tror jag det enklaste sättet att lösa det på är att skaffa en Chromecast, Nvidia Shield, Apple TV eller liknande.
Sen är ju en Mac alltid trevlig förvisso och har andra funktioner en renodlad mediaspelare saknar.
Tror absolut att du kommer bli nöjd och om det är något som du saknar framöver går det ju att komplettera med typ en Chromecast längre fram.

Visa signatur

Permalänk

Slänger in min skärmfråga här då jag tänker att många med M1 kanske har ungefär samma krav: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657990-4k-27-28-usb-p...

Söker alltså en 4K skärm med Power Delivery och gärna USB-hub (1-2 portar räcker).

Nån som kan rekommendera nåt? Tycker allt jag hittar är så jäkla dyrt.

Såg att Dell har en S2722QC och den är dessutom snygg, ska man köra på en sån? Om jag tolkar det rätt så det en enda kabel för videosignal, ström till datorn och data till USB-huben?

Hade varit så jäkla skönt att bli av med allt trassel och dammsamlande.

https://www.dell.com/sv-se/shop/bildskärmen-dell-27-4k-uhd-us...

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

VRR är ju inte samma sak. VRR gör väl ingen nytta för film? Film spelas inte in med olika framerates. Eller är det något jag missar?

Det kanske bara är jag som är naiv, men det låter ju som en perfekt tillämpning av VRR: Om en mediaspelare kan be TV:n om en uppdateringsfrekvens bör den väl kunna säga till TV:n att konsekvent uppdatera i, säg, 48 eller 72 Hz (2*24 resp 3*24) för att eliminera frame doubling/skipping i materialet?

Permalänk
Medlem

La till några hundra (typ sju) för att få 16GB minne, kändes värt för en knappt använd produkt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Angående mac mini som mediaspelare som det pratas om. För mig känns det extremt overkill såvida man inte har extrema krav. Vad tjänar man egentligen på att skaffa en sådan istället för en AppleTv för 2000kr?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående mac mini som mediaspelare som det pratas om. För mig känns det extremt overkill såvida man inte har extrema krav. Vad tjänar man egentligen på att skaffa en sådan istället för en AppleTv för 2000kr?

Bra poäng.

Permalänk
Medlem

Som mediespelare så är Apple TV ett bättre val, den klarar t.ex. av att visa HLG- och Dolby Vision-material på en extern skärm utan konvertering (Mac klarar endast av HDR10-utsignaler och konverterar andra format). Sen får man ju även med en smidig kontroll och ett gränssnitt som är anpassat för att visas på en TV. Kontrollen kan du visserligen använda med en Mac (via "Remote Buddy"), men det ingår ju inte i köpet av en Mac utan det blir ytterligare pengar man måste betala. Och sen har du då fortfarande inte samma appar anpassade för en TV, utan får använda webbläsaren.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är jag som är naiv, men det låter ju som en perfekt tillämpning av VRR: Om en mediaspelare kan be TV:n om en uppdateringsfrekvens bör den väl kunna säga till TV:n att konsekvent uppdatera i, säg, 48 eller 72 Hz (2*24 resp 3*24) för att eliminera frame doubling/skipping i materialet?

Nu är jag ingen expert på VRR men inte hört att någon apparat skulle dra nytta av det för film.
Men det är kanske är så att om du har 60hz inställt och du spelar en 24fps film så ställer datorn om sig automatiskt? Inte så jag fått för mig att det fungerar men är inte expert.

Och som påtalat finns det bättre grejer om det är en mediaspelare man vill ha. Nu tolkade jag frågeställaren som att det va mer allt i allo han va ute efter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag behöver främst en liten surfdator i storlek Mac Mini eller mindre som har modern I/O gränssnitt.
Tycker det är svårt att hitta under 7k som inte:
- har högljudd fläkt/svårkyld
- är för stor
- är omodern
- har okänd/kråglig/icke-etablerad mjukvara

Ser ingen annan utväg på mitt ilandsproblem (hobby) än att kasta pengar på det. Sen tänker jag att det är ett utmärkt tillfälle att kliva in i appleträsket.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag behöver främst en liten surfdator i storlek Mac Mini eller mindre som har modern I/O gränssnitt.
- är för stor
- är omodern

Ser ingen annan utväg på mitt ilandsproblem (hobby) än att kasta pengar på det. Sen tänker jag att det är ett utmärkt tillfälle att kliva in i appleträsket.

Då har du inte så mycket att välja på. Det är typ bara chromebooks som är små desktops kvar och det är en helt annan dator.
Inom Apple bör man dock fundera på när nästa version av en produkt släpps och se vad den har. Detta då Apple inte brukar sänka priset innan. Spekulation om nästa mac mini, kanske lite billigare och tunnare. Kan släppas i år: https://www.macworld.com/article/347466/2022-mac-mini-design-...

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden för Mac Mini är väldigt bra imho. Jag använder en late 2012 (i5, 16 GB RAM, 512 GB SSD) som mediadator och betalade 2500 inkl frakt för den.

Skrivet av Näbbdjuret:

- är för stor
- är omodern

Jag betalade 10k för min MBA M1, så det är kanske inte vansinnigt mycket mer än din budget. Köp en begagnad annars, de håller väldigt länge. Jag bytte från en MBP 2013 som fortfarande känns fräsch, men batteriet är lite trött och mina laddare hade gett upp så det var en bra anledning att testa något nytt.

Permalänk
Medlem

Hur ser er batteritid ut? Jag känner mig lite vilsen. Har en MacBook Pro M1 2021 14'' , har suttit just nu lite smått med både Pages och Numbers i 1.5 timme. Batteriet har gått från 100% till 70% på denna tid. Har ljusstyrkan på hälften. Hur ser det ut med era batteritider? Var ett tag sedan jag hade en bärbar dator så vet inte vad man ska förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hur ser er batteritid ut? Jag känner mig lite vilsen. Har en MacBook Pro M1 2021 14'' , har suttit just nu lite smått med både Pages och Numbers i 1.5 timme. Batteriet har gått från 100% till 70% på denna tid. Har ljusstyrkan på hälften. Hur ser det ut med era batteritider? Var ett tag sedan jag hade en bärbar dator så vet inte vad man ska förvänta sig.

Min M1 Pro 16" drar ca 50% på 6 timmar. Använder då Firefox och IntelliJ med ~70% ljusstyrka.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Macbook Air 13" M1

Kunde inte vara mer nöjd, vilken jävla maskin!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Mba med m1. Kom ihåg att apple fortfarande inte har stöd för MST för att köra flera skärmar, förövrigt en standard som kom 2010. Googling visar att det är mjukvarustödet som saknas då det funkar om man installerar windows på hårdvaran.

Så vår hemmakontorsetup där stationära datorn/bärbara hemdatorn och bärbara jobbdatorerna kan kopplas i samma setup med en usb-c kabel föll. MBA vill bara visa en av de två skärmarna eller spegla bägge, inte utöka på två skärmar.
Det känns svagt med M1:an då en intelprocessor stöder 4 skärmar som standard med windows.
Sägs gå lösa med hjälp av ytterligare hårdvaruadaptrar/dockningsstation men då faller ju poängen att klara sig utan en docka för varje enhet.

I övrigt är det också bara den datorn som inte vill automatiskt ansluta mus och tangentbord som sitter anslutna i skärmen via usb vilket alla andra datorer gör. Logitech mx3 och mx keys. Det är svagt 2022.

Prestandan i processorn är ok men skärmstödet suger hårt.