Permalänk
Medlem

Tangentbord med Steelseries 6Gv2 känsla

Jag har ett steelseries 6gv2 som gett upp efter snart 14 års trogen tjänst.

Jag hade helst av allt velat köpa ett 6gv2 men har accepterat att det inte verkar finnas tillgängligt att köpa, så vad finns idag på marknaden med liknande robust känsla? Gillar att det är tungt, utan känsliga delar som går sönder som höjdjusterings flärpar etc. Men också att det krävs att man trycker ner knapparna.

De flesta jag känt på från Corsair och steelseries verkar ha ett klick som man forcerar för att trigga knapptryckningen, nästan som när man klickar på musen, men det är inte det jag är ute efter. 6Gv2 har som en tung fjäder i varje knapp, så även om ljudet klickar när man trycker, så har du inget klick i feelingen.

Tar emot alla tips även om jag föredrar att ha numpad också. Har kikat lite på Ducky och Swive men inte haft möjlighet att känna och klämma. Detta kommer behöva bli en online beställning då vi inte har möjlighet att ta oss till butik pga sjukdom just nu.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Steelseries 6G hade väl svarta MX switchar vill jag minnas.
Dvs linjära men med relativt hård fjäder.
Det är inte såå vanligt i standardbrädorna nuförtiden men finns i tex Ducky-brädor om du kollar prisjakt.
(och om du köper brädor med hotswap kan du ju lösa det i efterhand - kan finnas andra alternativ också)

Själv tycker jag svarta är alldeles för jobbiga men smaken är som baken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt Steelseries 6G, vet inte om det är v2 eller ej, jag kan kolla om du är intresserad, som jag använde två dagar innan jag bytte ut det. Gammalt men knappt använt alltså. Jag skulle kunna tänka mig att sälja det, vad skulle du tänka dig att betala?

Jag lägger gärna upp en annons och fixar idkollen i så fall, men säljer enbart till dig.

Permalänk
Medlem

Kör själv ett steelseries Apex Pro.
Är väl inte särskilt "tung" på tryckningen men den har ingen klick alls.
Då varje tangent är individuellt ställbar kan du själv ställa in hur långt ner du måste trycka varje tangent innan den tar.
På det sättet kan man ändra känsligheten för varje tangent beroende på ifall man vill ha ett väldigt känsligt tangentbord eller ett som kräver mer/längre tryckning innan det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Kör själv ett steelseries Apex Pro.
Är väl inte särskilt "tung" på tryckningen men den har ingen klick alls.
Då varje tangent är individuellt ställbar kan du själv ställa in hur långt ner du måste trycka varje tangent innan den tar.
På det sättet kan man ändra känsligheten för varje tangent beroende på ifall man vill ha ett väldigt känsligt tangentbord eller ett som kräver mer/längre tryckning innan det tar.

Är du nöjd mitt ditt apex pro? Kör du Tkl? Jag sitter med en apex pro RAW som börjar sjunga på sista versen och kikat på just den modellen....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag har fullstora varianten.
Vi sitter i ett team på jobbet och 3 av oss har Apex PRO både hemma och på jobbet. En har TKL då han vill ha det minimalistiskt.
Är mycket nöjd med tangentbordet, sen vet jag att det finns en del som inte tycker om att det lyser under tangenterna också. Vill man dämpa ljudet finns det en "dämpningssats" att köpa.
Rätt skönt att kunna ställa om känsligheten på varje tangent var för sig. Jag har lillfinger tangenterna lite lättare ställda då man normalt sett är svagare i dom fingrarna. Mellanslag har jag sätt rätt "hårt" då man ofta trycker hårt med med tummarna och vill inte ha den för känslig.

Permalänk
Medlem

Finurligt där, Apex pro med aktiveringspunkten satt relativt lågt kan vara en OK kompromisslösning på problemet
Men se till att pricka nån rea, då priset är rätt rejält saftigt!
De optiska switcharna i sig är topklass tveklöst, men tangenterna är biliga ABS, och på fullstora tangentbordet så är ju inte ens alla switchar optiska utan bara de på huvudklustret.
Byggkvaliteten totalt sett helt OK men inget spektakulärt.

Och det kommer ju inte bli identisk känsla med vad TS har förstås: switcharna kommer kanske triggas vid ungefär samma kraft, men djupare i slaget, och de kommer "ge efter" i toppen lättare än svarta.
(Jag tror helt TS kan vänja sig )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina svaren, det är alltså Black MX som är i mitt gamla steelseries tangentbord om jag förstått det rätt.

Jag hittade detta: https://www.komplett.se/product/1156877/gaming/spelutrustning...

Som ser väldigt mycket ut som steelseries, där man kan välja mellan Brown, Blue och Red switchar. När man kollar på tabellen över MX switchar så verkar ingen riktigt matcha den svarta switchen.

Det verkar ganska dyrt annars runt 1500 för svarta MX när det verkar gå att komma under 1000 med de andra varianterna. Vilken skulle ni rekommendera om man gillar svarta?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Jag har fullstora varianten.
Vi sitter i ett team på jobbet och 3 av oss har Apex PRO både hemma och på jobbet. En har TKL då han vill ha det minimalistiskt.
Är mycket nöjd med tangentbordet, sen vet jag att det finns en del som inte tycker om att det lyser under tangenterna också. Vill man dämpa ljudet finns det en "dämpningssats" att köpa.
Rätt skönt att kunna ställa om känsligheten på varje tangent var för sig. Jag har lillfinger tangenterna lite lättare ställda då man normalt sett är svagare i dom fingrarna. Mellanslag har jag sätt rätt "hårt" då man ofta trycker hårt med med tummarna och vill inte ha den för känslig.

Låter som ett tangentbord man får gå och klämma lite på...låter riktigt najs

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar i tråden!

Efter att ha läst på lite och kollat lite youtubeklipp på alla era olika rekommendationer så chansade jag tillslut på en sånhär.

… lite skeptisk till färgerna men wth, man lever bara en gång kanske blir lite roligare atmosfär vid skrivbordet nu.

Om jag förstått det rätt så verkar Ducky tangentborden ha störst sannolikhet att fungera i 13 år likt mitt gamla?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Tack för alla svar i tråden!

Efter att ha läst på lite och kollat lite youtubeklipp på alla era olika rekommendationer så chansade jag tillslut på en sånhär.

… lite skeptisk till färgerna men wth, man lever bara en gång kanske blir lite roligare atmosfär vid skrivbordet nu.

Om jag förstått det rätt så verkar Ducky tangentborden ha störst sannolikhet att fungera i 13 år likt mitt gamla?

Annars var ju den här rätt sober, men priset!!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5947301

För övrigt: på mitt Ducky så pajade entertangenten efter sisådär 7 år. (Ingen är perfekt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Har beställt ett Ducky One 2 fullstort med MX cherry black 1400kr

därtill har jag även beställt 2 till tangentbord:
Svive Triton PRO Fullstort 600kr (900kr ordpris) (rea) med bruna switchar (osäker på om det är cherry)
Xtrfy K4 TKL 700kr (1000kr ordpris) (rea) med röda kailh switchar

Vi får jämföra lite. Gillar designen på Svive då den känns mest bekant. Även Xtrfy har snygg design, känns fräscht med vitt men lite tveksam till TKL. Tror jag kommer gilla Ducky mest nu på förhand, men tycker alla deras färger som går att få tag på inom kort tid är riktigt fula.

Jag kommer använda tangentbordet 6-10h per dag för allt från skriva och programmera till att arbeta och gamea. Så ska försöka återkomma med en ordentlig jämförelse för olika användningsområden. Vore kul om det visar sig att man kan få ett vettigt tangentbord för närmare femhundringen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag spenderat mellan 2-5 timmar med respektive tangentbord och landat i att behålla Xtrfys TKL tangentbord.

Trodde det skulle kännas jobbigt utan numpad men några års MacBook användande gjorde att det blev en väldigt smärtfri och snabb invänjning.

De bruna brytarna på swive kändes helt okej tills jag bytte till Ducky, äcklandes därefter av känslan i jämförelsen. Kändes nästan smutsigt att skriva på de bruna bytarna.

Kvaliteten på Ducky känns gedigen, alla små detaljer sitter, och den ligger orubblig på skrivbordet, detta är inte fallet med Swive och Xtrfy som man kan rubba genom att trycka på sidorna på tangenterna, där både Ducky och 6Gv2s tangenter get efter för nedtryckning istället för att tangentbordet förflyttas.

Brytarna i Xtrfy känns tyngre än vanliga röda, nästan lika tunga som steelseries och Duckys svarta brytare. Det är endast då hela handen vilar på tangenterna som de ger efter och klarar mina gamla brottarfingrars tyngd. Skulle vilja ha lite mer motstånd på brytarna men det samma är fallet på Duckys, varför jag väljer att behålla Xtrfy, då skillnaderna är så pass små, priset hälften och bakgrundsbelysningen mycket bättre än jag förväntade mig och inte alls störande. Duckys tuxedo saknade helt bakgrundsbelysning.

Hoppas detta kan hjälpa andra som också står i valet och kvalet mellan olika nya tangentbord.

Visa signatur