2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att alla skattepengar som dras in nu går till att subventionera elbilsköp/plug-in hybrider, det hade gjort att jag bytt upp mig från en hybrid till plug-in hybrid iställe

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prislappen för inköp äv gravt överskattad. Du måste alltid se till totala kostnaden för att äga bilen i X antal år.

Nej, alla kan inte slänga ut 200K eller ens ta ett sådant lån av banken. Därav är privatleasing ett jätteattraktivt alternativ som fortfarande många inte har upptäckt.

Privatleasning är oftast skit, speciellt om du kör mycket mil per år...Och i slutändan så äger du inte ens fordonet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av D3str0yer:

Det är väl nu man börjar närma sig smärtgränsen för diverse åkerier? Även många privatpersoner lär väl fundera på om det inte är billigare att faktiskt sjukskriva sig än att pendla till jobbet

Sossarnas lösning blir väl skattebidrag, vilket tar tid...Istället för att sänka skatten direkt vilket är inte något som gynnar dom på samma sätt som "bidraget".

Miljöpartisterna i Stockholms innerstad kanske tror att ICA maxi fyller på sig självt utan transporter?

Alla har inte råd att köpa en elbil och väldigt många har ingenstans att ladda bilen över natten heller för den delen...

Skrivet av Zargoz:

Hej, idag har jag kort dag på jobbet. Jag kör 110 km sammanlagt fram och tillbaka till jobbet. Jag ljög att min dotter är sjuk så jag är hemma och "vabbar" med henne för att slippa tanka med över 28kr per liter.

Skrivet av anon134512:

Du är nog inte den enda, min kompis blev plötsligt sjuk av dieselpriset för resterande del av veckan. Jag får skita i att åka in till föreläsningar nu, det blir för dyrt.

Jäklar i min låda vad man ska tjäna dåligt - eller har sjukt långt till jobbet - för att det ska leda till en besparing.

Kör du alltså 11 mil per dag för jobb (och det är lååångt över snittet i Sverige) så kör du för ca 200:- om dagen.

11 mil á 0,6 liter milen = 6,6 liter bränsle.

6,6 liter bränsle för 30 SEK litern är 198:-

I princip ingen som jobbar heltid kommer tjäna på att stanna hemma sjuk för att spara in 200:- bränsle.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Prislappen för inköp äv gravt överskattad. Du måste alltid se till totala kostnaden för att äga bilen i X antal år.

Nej, alla kan inte slänga ut 200K eller ens ta ett sådant lån av banken. Därav är privatleasing ett jätteattraktivt alternativ som fortfarande många inte har upptäckt.

För mig är privatleasing skit. Kör strax över 2000 mil per år och då blir all form av leasing dyrt.
Sen är man väldigt låst med leasing. Alla har inte pengar sparade för att klara sig om de förlorar sitt jobb.

När jag räknade så blev månadskostnaden i stort sett lika på leasing och eget lån/ägande.
Så självklart köper jag hellre och sen äger bilen som jag sedan kan sälja.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Jäklar i min låda vad man ska tjäna dåligt - eller har sjukt långt till jobbet - för att det ska leda till en besparing.

Kör du alltså 11 mil per dag för jobb (och det är lååångt över snittet i Sverige) så kör du för ca 200:- om dagen.

11 mil á 0,6 liter milen = 6,6 liter bränsle.

6,6 liter bränsle för 30 SEK litern är 198:-

I princip ingen som jobbar heltid kommer tjäna på att stanna hemma sjuk för att spara in 200:- bränsle.

Ja, fast nu så pratar jag ju som sagt om föreläsningar (och annat), vilket vi har så gott som varje dag - för jag studerar. 16000 i CSN. Så jo, det leder till en direkt besparing.

För de som jobbar, så handlar det nog om ett ställningstagande på ren jäkla princip. Att det helt enkelt inte känns värt det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jäklar i min låda vad man ska tjäna dåligt - eller har sjukt långt till jobbet - för att det ska leda till en besparing.

Kör du alltså 11 mil per dag för jobb (och det är lååångt över snittet i Sverige) så kör du för ca 200:- om dagen.

11 mil á 0,6 liter milen = 6,6 liter bränsle.

6,6 liter bränsle för 30 SEK litern är 198:-

I princip ingen som jobbar heltid kommer tjäna på att stanna hemma sjuk för att spara in 200:- bränsle.

Tjäna och tjäna...det handlar om motivation, låt säga att du får ut en 20k per månad, lägg på en 3k i bränslekostnader och minst 1k i månaden på övriga bilkostnader. Då tjänar man inte så betydligt mycket mer än någon som går på bidrag

För många på Sweclockers så är väl 20k ut per månad väldigt lite, men medianlönen ute i riken kan väl tänkas vara betydligt lägre än gemene användare på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jäklar i min låda vad man ska tjäna dåligt - eller har sjukt långt till jobbet - för att det ska leda till en besparing.

Kör du alltså 11 mil per dag för jobb (och det är lååångt över snittet i Sverige) så kör du för ca 200:- om dagen.

11 mil á 0,6 liter milen = 6,6 liter bränsle.

6,6 liter bränsle för 30 SEK litern är 198:-

I princip ingen som jobbar heltid kommer tjäna på att stanna hemma sjuk för att spara in 200:- bränsle.

Det är inte alla som har en fet lön som IT-chef. Fruktansvärt många lever på en lön på 25.000kr brutto.

Räknar man på 30% i skatt och 20 arbetsdagar i månaden får man antingen 875kr per arbetsdag eller 700kr om man VABar eller sjukanmäler sig (80% av lönen).

Hade du verkligen velat BETALA 23kr om dagen för att åka till jobbet?

Är det sedan så att man är hemma permanent kan man göra av med bilen helt och hållet och spara bort fasta kostnader som skatt, försäkring samt underhåll och kanske en hyrd parkeringsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Inget annat än ett totalt svek från de ansvariga att det drivmedlet (diesel) som har mest biodrivmedel och är miljövänligast kostar 5 kr mer per liter.

Kommer det här leda till priscrash på dieselbilar?

Sen är ju diesel också en restprodukt som man får när man gör bensin, härligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jäklar i min låda vad man ska tjäna dåligt - eller har sjukt långt till jobbet - för att det ska leda till en besparing.

Kör du alltså 11 mil per dag för jobb (och det är lååångt över snittet i Sverige) så kör du för ca 200:- om dagen.

11 mil á 0,6 liter milen = 6,6 liter bränsle.

6,6 liter bränsle för 30 SEK litern är 198:-

I princip ingen som jobbar heltid kommer tjäna på att stanna hemma sjuk för att spara in 200:- bränsle.

Jag skrev att jag jobbar kort dag. Alltså inte en hel dag men halv dag.
Det jag får från att vabba en dag plus diesel är mer än om jag stack till jobbet denna HALV dag.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vi har dubbelt så hög inblandning av förnybart innehåll i vår diesel(30%) gentemot övriga eu(~15%), det gör en del skillnad på dieselpriset.

Också bensin har ju fått högre etanolhalt, så det gör inte bara skillnad på priserna utan att bilarna också drar 10-20% mer än vad de gjorde för bara två år sedan.

Jag tankade 95 i min 2019 Mazda 3 och då låg snittförbrukning på motorväg på 0,83l/mil.

Med 98 så låg motsvarande förbrukning på mellan 0,73-0,75l/mil

Permalänk

privatleasing verkar som en bra idé, men det är så mycket fuffens bakom. Min mor och hennes man privat leasade en ny diesel i tre år uppe i norrland, 3K mil per år för 6K i månaden, en års kostnad på 72K om året, efter tre år hade den bilen kostat dom strax över 240.00kr

Egentligen skulle det vara relativt billigt men där lades på rätt stora kostnader då bilen hade varit krockad(vilket var ren bullshit). Jag såg den bilen dagen den lämnades in och den såg ut att vara splitter ny, varit inne på rekond och allt innan dom körde in den.

Slutpriset efter dom "lagat" bilen var dyrare än före rabbaterna dom fick på den. Så leasing litar jag inte på då detta är inte första gången folk man känner haft problem med leasing.

Hade bilen i detta fallet varit med om en olycka så är det ju sin sak, då får man ju fan skylla sig själv, men när den var inne på auktoriserad verkstad pga dåligt hjullager(dom slets ut för fort på just denna modellen Renault, ett fabriks fel dom erkände själva) och då kolla dom igenom bilen och allt var tipp topp.

Dagen den lämnades in och vi hade åkt då var den helt plötsligt smälld i baken(vilket är ren bullshit då jag såg bilen med ögon)

Väldigt märkligt med tanke på att den inspekterades när vi lämnade av den och då var allt lungt ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Också bensin har ju fått högre etanolhalt, så det gör inte bara skillnad på priserna utan att bilarna också drar 10-20% mer än vad de gjorde för bara två år sedan.

Jag tankade 95 i min 2019 Mazda 3 och då låg snittförbrukning på motorväg på 0,83l/mil.

Med 98 så låg motsvarande förbrukning på mellan 0,73-0,75l/mil

Har vi inte redan diskuterat att skillnaden snarare är 4-8% än 10-20%?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Också bensin har ju fått högre etanolhalt, så det gör inte bara skillnad på priserna utan att bilarna också drar 10-20% mer än vad de gjorde för bara två år sedan.

Jag tankade 95 i min 2019 Mazda 3 och då låg snittförbrukning på motorväg på 0,83l/mil.

Med 98 så låg motsvarande förbrukning på mellan 0,73-0,75l/mil

Ja, det är också något många inte tänker på...Visst fan får man tanka allt oftare efter detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har vi inte redan diskuterat att skillnaden snarare är 4-8% än 10-20%?

8% är inte speciellt långt ifrån 10%

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qubeista:

Sen är ju diesel också en restprodukt som man får när man gör bensin, härligt.

Nja från början var det så men inte idag, man plockar isär råoljan och bygger ihop den till vad man vill ha i moderna raffinerier.
De här grabbarna kanske inte har den tekniken men diesel får de fram och vad kan gå fel här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Också bensin har ju fått högre etanolhalt, så det gör inte bara skillnad på priserna utan att bilarna också drar 10-20% mer än vad de gjorde för bara två år sedan.

Jag tankade 95 i min 2019 Mazda 3 och då låg snittförbrukning på motorväg på 0,83l/mil.

Med 98 så låg motsvarande förbrukning på mellan 0,73-0,75l/mil

98 har dock i en del bilar alltid dragit lite mindre, så det kan du inte skylla bara på mängden etanol, även om vi tar en sådan högst osäker "mätning" som rättvisande. Beroende på motorns konstruktion och lastförhållande kan den helt enkelt arbeta lite effektivare med mindre knackningskänsligt bränsle.

Tillägg: Sedan är energidensiteten lägre i etanol, det kan man inte komma ifrån, men det är som sagt inte den enda skillnaden mellan 95/E10 och 98/E5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det är inte alla som har en fet lön som IT-chef. Fruktansvärt många lever på en lön på 25.000kr brutto.

Räknar man på 30% i skatt och 20 arbetsdagar i månaden får man antingen 875kr per arbetsdag eller 700kr om man VABar eller sjukanmäler sig (80% av lönen).

Har man 25 000 kr i brutto och bor i en kommun med 30% kommunalskatt så hamnar skatten på 4919 kr dvs strax under 20%. Bor du istället i en kommun med 33% kommunalskatt så får du betala 5404 kr dvs runt 22% skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Tittar man på Dagens priser på Diesel hos Circle K, som finns i både Danmark och Norge.
Två länder vi har hyffsat mycket gemensamt med på många plan.
Omvandlat till SEK så skiljer priset nästan precis 5kr på list priset i DK och NO mot SEK.
De 5kr/L skillnad har inget med Putin eller något annat att göra, det ligger HELT på regeringens bord

Vad hittar du för dieselpriser i norge? När jag kollar på circle k hemsida i norge nu så verkar priset vara 24.18 nok/l dvs runt 26.6 sek/l. Kostar dieseln i sverige över 31 kr?

Permalänk
Medlem

Borde börja svida för min arbetsplats där det görs av med cirka 50.000 liter diesel i veckan. 😐

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Borde börja svida för min arbetsplats där det görs av med cirka 50.000 liter diesel i veckan. 😐

Med cirka 10kr/L i skillnad sedan typ förra året, så är det en halv mille extra i veckan bara där. Bör ju börja visa sig på priserna i butikerna ganska snart skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Med cirka 10kr/L i skillnad sedan typ förra året, så är det en halv mille extra i veckan bara där. Bör ju börja visa sig på priserna i butikerna ganska snart skulle jag tro.

Dyrare bränsle - dyrare transport - dyrare varor - dyrare för företag - dyrare för konsument.

Kommer inte sluta väl.
Jobbigt för åkerier som har bundna avtal och inte kan höja priserna på sina körningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Dyrare bränsle - dyrare transport - dyrare varor - dyrare för företag - dyrare för konsument.

Kommer inte sluta väl.
Jobbigt för åkerier som har bundna avtal och inte kan höja priserna på sina körningar.

Många kommer ha betydligt mindre pengar att kunsumera för vilket kommer påverkar konjukturen riktigt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Med cirka 10kr/L i skillnad sedan typ förra året, så är det en halv mille extra i veckan bara där. Bör ju börja visa sig på priserna i butikerna ganska snart skulle jag tro.

Oh no. Priset på kaffe hade redan ökat med nästan 30% innan kriget och de extrema höjningarna på drivmedel.
Man får börja prioritera bort sånt som inte är livsnödvändigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

För personbilar är farthållarna (generellt) rätt dumma ja. För lastbilar är farthållarna mycket smartare och oftast baserad på höjdprofiler från kartdata.

Det har varit standard i snart 10 år: https://news.cision.com/se/scania/r/scania-tar-hjalp-av-tyngd...

Läs även om Pulse and Glide här: https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/news/2018/how-t...

Finns såklart inget som hindrar personbilar att göra samma sak, men besparingen är större för tyngre fordon.

haha Ja. De vart lite läskigt första gången man fick erfarenhet av den smarta cruisecontrolen.
Sitter med farthållare i 80 med långtradare. Så helt plötslit drar motorn igång fullt o bilen är uppe i 90 utan att jag gjort nåt. För att ha så mycket momentum som möjligt upp för backen.
Det är tungt med 50ton upp för stora backar. Halvvägs upp är man nere i 60. O alla bilarna blir frustrerade.
Eller när man kommer till nerförsbacke o bilen växlar till neutral en bit innan för att bara rulla o spara soppa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, alla kan inte slänga ut 200K eller ens ta ett sådant lån av banken. Därav är privatleasing ett jätteattraktivt alternativ som fortfarande många inte har upptäckt.

Det som är värt att tänka på är att privatleasing ofta resulterar i 20 - 30.000 i slutkostnad extra när du lämnar tillbaka den.
Av de tre bekanda som jag har har samtliga legat runt 15 - 25.000 i "skador" som hittats / upptäckts vid återlämning.
(En hade fått en skada av en kundvagn 2 dagar innan återlämning och hade således inte rapporterat in skadan i tid vilket kanske kan strykas, men självrisken är skyhög och det är en per skada vilket ofta resulterar i flera skador på samma skada).

När vi leasade blev vi inte bara lurade (Lång historia, men vi leasade en bil som sades finnas i hallen med vissa tillval som därefter visade sig inte var rätt, utan den skulle komma om tre månader från Tyskland), utan återlämningen på en bil med 3500 undermil (som vi fick tillbaka 500kr för) även skulle resulterat i 2x självrisk á 6000 (1 självrisk per skada oavsett) om vi inte skällt ut han efter noter som gjorde att de därefter strök alla skador)
För att förtydliga - Bilen var fanimej fläckfri när den lämnades tillbaka

Så nej, leasing rekommenderas inte då du kan ha tur, men ibland har man inte tur .

förtydligande
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Hur stor del av alla utsläpp i trafik tror du är "nöjeskörning"? Ska vi slå till på enstaka promille kanske, om vi räknar högt?

Hur påverkar det miljön när svenska bönder slutar producera mat för det inte är lönsamt längre?
Kostnaden för all transport skjuter i höjden?

Varför ska det vara lönsamt att åka till Finland/Norge/Danmark och tanka om man bor nära gränsen, är det bra för miljön?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur stor del av alla utsläpp i trafik tror du är "nöjeskörning"? Ska vi slå till på enstaka promille kanske, om vi räknar högt?

Jag tror att det är en högre siffra men det är inte så viktigt egentligen vem som har rätt. Jag tror att utsläppen på grund av bilkörningen går ner vid en viss nivå på bränslepris och vi har nog passerat den nivån nu.

Skrivet av Lagerlöf:

Hur påverkar det miljön när svenska bönder slutar producera mat för det inte är lönsamt längre?
Kostnaden för all transport skjuter i höjden?

För miljön och den biologiska mångfalden i Sverige så skulle det vara väldigt bra om svenska bönder slutade producera mat i industriell skala. Dagens jordbruk är framförallt anpassad för att producera mat, inte vara miljövänligt.

Skrivet av Lagerlöf:

Varför ska det vara lönsamt att åka till Finland/Norge/Danmark och tanka om man bor nära gränsen, är det bra för miljön?

På samma sätt som det är lönsamt för oss att åka till danmark och tyskland och handla alkohol? Eller norrmännen som åker till Sverige för att handla alkohol och mat? Det är inte heller bra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Säkert, men ur samma synvinkel vore det väl toppen om priset på GPUer, telefoner, ja allt gick upp 400% så alla drog ner på sin konsumtion.

Det finns "miljövänliga" nöjen, men de är rätt få till antal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur stor del av alla utsläpp i trafik tror du är "nöjeskörning"? Ska vi slå till på enstaka promille kanske, om vi räknar högt?

Det beror väl på vad man räknar. Skulle vi inkludera alla som pendlar en timme i bil till jobbet istället för att flytta närmare för att dom vill ha nöjet att bo i villa/specifik stadsdel osv så tror jag dom där promillen blir procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För miljön och den biologiska mångfalden i Sverige så skulle det vara väldigt bra om svenska bönder slutade producera mat i industriell skala. Dagens jordbruk är framförallt anpassad för att producera mat, inte vara miljövänligt.

Det skulle också vara jättebra om betydande delar av världens befolkning svälte ihjäl, eftersom en mindre världsbefolkning skulle minska belastningen på miljön, allt annat lika. Frågan är vad det då spelar oss för roll hur miljön mår? Jorden klarar sig alltid och hittar en ny jämvikt, med eller utan människor.

Dessutom, om idén är att sluta odla i Sverige och skicka problemet utomlands, så är risken snarare att den totala miljöpåverkan utfaller på den negativa sidan jämfört med status quo.