2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzzz:

Det beror väl på vad man räknar. Skulle vi inkludera alla som pendlar en timme i bil till jobbet istället för att flytta närmare för att dom vill ha nöjet att bo i villa/specifik stadsdel osv så tror jag dom där promillen blir procent.

Det var det orimligaste argumentet jag läst i år

Hur långt är OK att åka då anser du? Ska man flytta direkt om det inte är cykelavstånd till jobbet?

Vänner, familj, barns skola, inget sånt spelar någon roll antar jag?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur stor del av alla utsläpp i trafik tror du är "nöjeskörning"? Ska vi slå till på enstaka promille kanske, om vi räknar högt?

Hur påverkar det miljön när svenska bönder slutar producera mat för det inte är lönsamt längre?
Kostnaden för all transport skjuter i höjden?

Varför ska det vara lönsamt att åka till Finland/Norge/Danmark och tanka om man bor nära gränsen, är det bra för miljön?

Om vi utökar nöjeskörning till all form av körning som egentligen bara är för att man vill vara bekväm och inte orkar gå/cykla/osv, och kallar det för lyxkörning tex, så är min känsla att det är väldigt mycket körning det handlar om. Möjligen merparten av all körning i städer.

Med tanke på hur mycket bilar jag ser i stan tänker jag att bensinpriset nog kan höjas rätt mycket till helt enkelt. Om man måste köra bil till jobb har man väl rätt till skattereduktion redan? den kanske borde synkas med och höjas i takt med bränslepriset.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Hur långt är OK att åka då anser du? Ska man flytta direkt om det inte är cykelavstånd till jobbet?

Får man inte reseavdrag om man måste ta bilen till jobbet?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Glöm inte att det även måste finnas någonstans att bo Det är ju inte så att det är speciellt vanligt med lägenheter/hus runt arbetsplatserna direkt.
Arbetar man på kontor i staden kanske...men inte annars. Tyvärr är det just till kontoren i staden det finns alternativ att ta sig till jobbet, det är enormt mycket svårare på landsbygd och där industrier osv ligger avsides.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Snart är den "vanliga" dieseln över HVO
Mkt av den HVO vi har producerar vi ju själva och då vi når dessa toppar så kanske vi ser fler som vågar satsa på att producera HVO Biogas eller kanske inhemsk produktion av E85.

Ska bli intressant att se vilka summor vi måste upp i för att folk ska börja samåka mer och inte sitta ensamma i sina bilar.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att börja göra lite egen diesel hemma: https://trapezia.se/sa-gor-du-din-egen-biodiesel/ Nu börjar det ju bli riktigt lönsamt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Trenden att använda bilen till alla ärenden bör dö ut. Bättre cykelinfrastruktur ska vi ha! Framförallt nu när vi ändå har gasat bort vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Trenden att använda bilen till alla ärenden bör dö ut. Bättre cykelinfrastruktur ska vi ha! Framförallt nu när vi ändå har gasat bort vintern.

Bli som fjoll-länderna danmark och nederländerna?

Nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Får man inte reseavdrag om man måste ta bilen till jobbet?

Jo, men det avdraget är en droppe i havet...Dessutom är det pengar man får först i efterhand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Snart är den "vanliga" dieseln över HVO
Mkt av den HVO vi har producerar vi ju själva och då vi når dessa toppar så kanske vi ser fler som vågar satsa på att producera HVO Biogas eller kanske inhemsk produktion av E85.

Ska bli intressant att se vilka summor vi måste upp i för att folk ska börja samåka mer och inte sitta ensamma i sina bilar.

Verkar inte så, HVO höjs i samma takt. En av anledningarna till varför även biodrivmedel rusar är ju för att raps rusar i pris med..

Varje gång dieselpriset höjs, höjs även HVO100, kostar ju fantastiska 32kr litern nu

Permalänk
Medlem

Tycker det känns bra att marknaden följer utbudet, känns konstigt om staten skulle gå in med punktinsatts för att sänka priserna. Om något tycker jag att det är okej att ge bidrag för att säkra inhemsk matproduktion, men att sänka priserna tillfälligt för alla känns fel.

Har man inte ekonomi att ha en bil/verksamhet bör man inte ha det.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Istället för att på enklaste möjliga sätt sänka skatten för att omgående lätta på trycket för de som faktiskt drabbas hårdast (läs låginkomsttagare och åkerier), så skall det till varje pris skattas in först, för att därefter fördelas om. Makten över penningflödet skall bibehållas till varje pris och medborgaren skall vackert stå med mössan i hand om be om sina egna pengar tillbaka.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mechersmith:

Tycker det känns bra att marknaden följer utbudet, känns konstigt om staten skulle gå in med punktinsatts för att sänka priserna. Om något tycker jag att det är okej att ge bidrag för att säkra inhemsk matproduktion, men att sänka priserna tillfälligt för alla känns fel.

Fast nu är det inte bara marknaden som styr priset, utan staten styr en enorm del av priset också. Du missar en extremt viktig detalj där. Medvetet?

Staten går inte in med en punktinsats för att påverka marknadspriset så du kan vara lugn på den fronten, det man kan gå in med är insatser som gör att vi hamnar på våra grannländers nivåer t ex gällande skattesatser och reduktionsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast nu är det inte bara marknaden som styr priset, utan staten styr en enorm del av priset också. Du missar en extremt viktig detalj där. Medvetet?

Staten går inte in med en punktinsats för att påverka marknadspriset så du kan vara lugn på den fronten, det man kan gå in med är insatser som gör att vi hamnar på våra grannländers nivåer t ex gällande skattesatser och reduktionsplikt.

Sa inte att endast marknaden styrde, skatten som staten drar in påverkar självklart priset med. Men syftet med skatten sätts urspel tillfälligt om en punktinsatts görs, tycker det är vettigare att lägga de pengarna på att minska beroendet på fossila bränslen.

Sedan är anledningen till de ökade priserna att det är ett krig i Ukraina, jag har inget emot högre priser om vi slipper rysk olja.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Gissar att du bor i sthlm o åker tunnelbana överallt o äger ingen bil.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mechersmith:

Sa inte att endast marknaden styrde, skatten som staten drar in påverkar självklart priset med. Men syftet med skatten sätts urspel tillfälligt om en punktinsatts görs, tycker det är vettigare att lägga de pengarna på att minska beroendet på fossila bränslen.

Sedan är anledningen till de ökade priserna att det är ett krig i Ukraina, jag har inget emot högre priser om vi slipper rysk olja.

Fast du sa ju att det är bra att priset följer marknaden. Vilket det inte gör, på grund av skatter och avgifter. Vi behöver absolut minska behovet av fossila bränslen och reduktionsplikten är en viktig del av det. Det är en viktig del av omställningen till fossilfritt - men då är det ju inte hållbart att de fossilfria alternativen är dyrare än de fossila som det är nu. Det är där marknaden kickar in och förstör. Om din idé är att marknaden ska styra så kommer vi aldrig nå fossilfritt.

Anledningen till de ökade priset har inte bara med Ukraina att göra. Den delen av priset som höjts på grund av det vänder sig så gott som ingen emot. Det går inte att göra något åt. Den delen som man kan göra något åt, är den delen många tyckt varit fel redan innan Ukrainakrisen. Det svider helt enkelt i ögonen på många i befolkningen när vi har betydligt högre diesel/bensinpris än våra grannländer. Det är orsakat av riksdagen, inte Ukrainakrisen.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att så många föraktar nöjeskörning/bilintresset. Vissa har bilkörning som intresse, andra köper massa kläder de inte behöver, reser runt jorden, köper elektronik som de inte behöver, äter kobebiff istället för linser o.s.v. Allt nöje skapar utsläpp. Varför ska vissa fritidsintressen anses finare än andra när de kanske till och med resulterar i mer utsläpp än en person som bara nöjesåker i sin bil ibland? I Sverige har alltid bilintresset varit stort och det är en del av vår kultur. Det är något att bevara, inte förinta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mechersmith:

Man betalar runt 50% i skatt för drivmedel samt hitte-på-avgiften fordonsskatt bara för att äga en bil.
Att jämföra med 6% i skatt på en bussbiljett.

En "punktinsats" som heter duga det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Bli som fjoll-länderna danmark och nederländerna?

Nej tack

I Nederländerna kan man köpa gräs lagligt i butik. Klart vi ska bli mer som dem 🙂

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Det är egentligen bara realistiskt inne i (större) städer. En stor andel av den svenska befolkningen bor utanför städer och på landsbygden där avstånden är för stora. Dessutom är ju inte klimatet direkt gynnsamt för cyklar under stora delar av året. Vi har ju inte samma förutsättningar som t.ex. Nederländerna direkt.

Så visst vore det positivt, men det skulle göra marginell skillnad för situationen på det stora hela. Det som behövs akut är troligen sänkta skatter som tillfällig lösning och sedan en accelererad omställning till el (förhoppningsvis med ny kärnkraft) och biodrivmedel. Det här kommer inte vara hållbart länge till för bönder och åkerier.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragande:

Det är egentligen bara realistiskt inne i (större) städer. En stor andel av den svenska befolkningen bor utanför städer och på landsbygden där avstånden är för stora. Dessutom är ju inte klimatet direkt gynnsamt för cyklar under stora delar av året. Vi har ju inte samma förutsättningar som t.ex. Nederländerna direkt.

Så visst vore det positivt, men det skulle göra marginell skillnad för situationen på det stora hela. Det som behövs akut är troligen sänkta skatter som tillfällig lösning och sedan en accelererad omställning till el (förhoppningsvis med ny kärnkraft) och biodrivmedel. Det här kommer inte vara hållbart länge till för bönder och åkerier.

Jag tror du misstar dig om man har bra möjligheter för att cykla funkar det på landsbygden, jag bor själv i en by med 37 hushåll och har 7 km till närmaste tätort och ca 20 km till närmaste stad och jag cyklar nästan uteslutande, jag äger iofs 2 bilar men de är avställda sedan länge.
Det är väldigt få gånger per år jag kant att jag verkligen haft ett behov av bil däremot har jag funderat på att skaffa en riktig el-lastcykel och de kan faktisk ha större lastkapacitet än många bilar har.
Hade man prioriterat cykeltrafik tex genom bra cykelvägar och lämpliga lokaler för parkering och omklädning på arbetsplatser och hem och liknade saker skulle det inte vara några större problem att ersätta i princip all bilkörning på kortare sträckor säg upp till 25 kmför det klarar alla normala tämligen lätt av att cykla och ha med sig 20 kilo packning efter att man handlat.
Det som kan vara problematiskt är väl vädret men jag gissar att ungefär halva svenska befolkningen bor så långt söderut att det skulle funka ganska bra att cykla de allra flesta dagar om året.

Och angående nöjeskörning, varför ska den ske med fosilbilar? Konvertera dem till bättre bränslen elerl åtminstone moderna fosilmotorer om ni är bilentusiaster och ska ha en bil som ska köras och inte bara samlas eller byt till en modern bil, kollar man på supersportbilarna idag så har de elmotorer för att de ger bäst prestanda, en del är rena elbilar och en del har ett elverk integrerat i bilen men det blir i vart fall färre och färre som inte har elmotorer just för att el ökar prestandan till nivåer som fosilbilarna inte kan nå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du misstar dig om man har bra möjligheter för att cykla funkar det på landsbygden, jag bor själv i en by med 37 hushåll och har 7 km till närmaste tätort och ca 20 km till närmaste stad och jag cyklar nästan uteslutande, jag äger iofs 2 bilar men de är avställda sedan länge.
Det är väldigt få gånger per år jag kant att jag verkligen haft ett behov av bil däremot har jag funderat på att skaffa en riktig el-lastcykel och de kan faktisk ha större lastkapacitet än många bilar har.
Hade man prioriterat cykeltrafik tex genom bra cykelvägar och lämpliga lokaler för parkering och omklädning på arbetsplatser och hem och liknade saker skulle det inte vara några större problem att ersätta i princip all bilkörning på kortare sträckor säg upp till 25 kmför det klarar alla normala tämligen lätt av att cykla och ha med sig 20 kilo packning efter att man handlat.
Det som kan vara problematiskt är väl vädret men jag gissar att ungefär halva svenska befolkningen bor så långt söderut att det skulle funka ganska bra att cykla de allra flesta dagar om året.

Och angående nöjeskörning, varför ska den ske med fosilbilar? Konvertera dem till bättre bränslen elerl åtminstone moderna fosilmotorer om ni är bilentusiaster och ska ha en bil som ska köras och inte bara samlas eller byt till en modern bil, kollar man på supersportbilarna idag så har de elmotorer för att de ger bäst prestanda, en del är rena elbilar och en del har ett elverk integrerat i bilen men det blir i vart fall färre och färre som inte har elmotorer just för att el ökar prestandan till nivåer som fosilbilarna inte kan nå.

Om du cyklar överallt så ifrågasätter jag hur du har tid med det, för den tiden har generellt inte människor idag, särskilt inte arbetstagare med en eller flera sysselsättningar eller barnfamiljer. Människor är väldigt stressade och hinner knappt med vardagen.

I övrigt också ganska talande när du nämner avstånden, att cykla överallt skulle fungera ännu sämre i ex Jämtland eller längre norrut där det är is och snöfall halva året och avståndet kan vara 50-100 km till närmaste livsmedelsbutik. Det är tydligt att du bor i en mildare och mer tätbefolkad del av Sverige.

Slutligen att arbetsgivare skall stå med parkering och omklädning överallt är också en utopi, och återigen vem vill nyttja någon form av gemensamt omklädningsrum konstant.

Du förstår väl själv orimligheten i det du skriver?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det är en högre siffra men det är inte så viktigt egentligen vem som har rätt. Jag tror att utsläppen på grund av bilkörningen går ner vid en viss nivå på bränslepris och vi har nog passerat den nivån nu.

För miljön och den biologiska mångfalden i Sverige så skulle det vara väldigt bra om svenska bönder slutade producera mat i industriell skala. Dagens jordbruk är framförallt anpassad för att producera mat, inte vara miljövänligt.

På samma sätt som det är lönsamt för oss att åka till danmark och tyskland och handla alkohol? Eller norrmännen som åker till Sverige för att handla alkohol och mat? Det är inte heller bra för miljön.

Om du vill förbjuda nöjeskörning av bil för miljöns skull kan du istället börja med att föra kampen mot kryssningsfartyg, de släpper ut ofantligt mer och det går att argumentera för att det är minst lika onödigt.

När vi ändå håller på kan vi sluta med all form av import, det är också miljöförstöring, stäng ner Biltema, Jula och alla andra företag som gör det möjligt att på ett billigt sätt leva ganska bra.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cruise_ship_pollution_in_Euro...

"In 2017, Carnival's cruise ships alone caused ten times more sulphur oxide (SOx) air pollution than all of Europe's cars (over 260 million) combined, as the ship fuel emits about 2,000 times more sulphur oxides than normal diesel fuel. All cruise ships together also accounted for 15% of the nitrogen oxide (NOx) particles emitted by all of Europe's passenger vehicles, and released large amounts of carbon dioxide (CO2), phosphorus (P4), soot, heavy metals and other particulates into the atmosphere as well."

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

20 kr är dyrare än 10 eller 5 kr men det är billigare än 40, 100, 1 000 eller för den delen 30 000 kr. Du får väldigt mycket energi i en liter bensin oavsett priset, runt 8-9 kWh. Det tar flera veckor för en människa att genera samma mängd energi med manuellt arbete om man räknar med att en människa kan utföra arbete som motsvarar 0,55 kWh på 8 timmar.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om man sänker drivmedelspriserna idag då priser föll från ca 130 till 113 dollar fatet under gårdagen.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att folk undersöker om man faktiskt kan transportera sig på annat sätt än att köra bil själv, men man borde göra underlätta för jordbrukets ökade kostnader snarast. Att ge stöd till jordbrukssektorn borde ju vara något alla partier är intresserade av; för miljön är det bättre om vi äter närodlat, Svenska regler för besprutning/djurhållning tillämpas ju här, många jobb kan behållas, etc.

Skrivet av Bakgrund:

Tycker det är synd att så många föraktar nöjeskörning/bilintresset. Vissa har bilkörning som intresse, andra köper massa kläder de inte behöver, reser runt jorden, köper elektronik som de inte behöver, äter kobebiff istället för linser o.s.v. Allt nöje skapar utsläpp. Varför ska vissa fritidsintressen anses finare än andra när de kanske till och med resulterar i mer utsläpp än en person som bara nöjesåker i sin bil ibland? I Sverige har alltid bilintresset varit stort och det är en del av vår kultur. Det är något att bevara, inte förinta.

Absolut, men det är nog för att det är så "tydligt" att bilar har utsläpp. Man ser inte riktigt koldioxidutsläppen när man köper ett par jeans, äter avocado etc. Det är också på bilarna som fokus ligger så det blir det vanliga tunnelseendet i diskussionen.
Minns ni t.ex. när man skulle byta ut alla plastsugrör mot metall/papper för det var bättre för havsmiljön? Det var ungefär det som gjordes för havsmiljön, all annan konsumtion särskådades inte för allt fokus hamnade på sugrören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Det är väl bra att folk undersöker om man faktiskt kan transportera sig på annat sätt än att köra bil själv, men man borde göra underlätta för jordbrukets ökade kostnader snarast. Att ge stöd till jordbrukssektorn borde ju vara något alla partier är intresserade av; för miljön är det bättre om vi äter närodlat, Svenska regler för besprutning/djurhållning tillämpas ju här, många jobb kan behållas, etc.

Absolut, men det är nog för att det är så "tydligt" att bilar har utsläpp. Man ser inte riktigt koldioxidutsläppen när man köper ett par jeans, äter avocado etc. Det är också på bilarna som fokus ligger så det blir det vanliga tunnelseendet i diskussionen.
Minns ni t.ex. när man skulle byta ut alla plastsugrör mot metall/papper för det var bättre för havsmiljön? Det var ungefär det som gjordes för havsmiljön, all annan konsumtion särskådades inte för allt fokus hamnade på sugrören.

Helt sant, men det som blir skevt i detta fallet är att konsumtionen är ett enormt mycket värre problem än utsläppen från bilister som transpoterar sig själva. Vill vi verkligen göra något för miljön snabbt så är det att lägga till ett par 100% skatt på alla produkter som inte är livsviktiga(mat, hygien).

Permalänk
Medlem

Ett fat råolja har sjunkit med 17 dollar/fat sedan igår så idag får vi nog se en rejäl sänkning av priset..eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du vill förbjuda nöjeskörning av bil för miljöns skull kan du istället börja med att föra kampen mot kryssningsfartyg, de släpper ut ofantligt mer och det går att argumentera för att det är minst lika onödigt.

Jag vill inte förbjuda nöjeskörning av bil.

När det gäller utsläpp till havs så har det hänt en del med regelverken sedan 2017 men det är sant att det genereras stora utsläpp från fartyg.

Permalänk
Medlem

Som ett inlägg i cykeldiskutionen.
Tar man bilen ist för en cykeltur på 30min då förtjänar man inte lågt bensinpris.
Skulle cykelturen ta uppåt en timme kan det väll vara godkänt att ta bilen.
Folk är bedrövligt lata idag.
Den som säger att ta cykel är fjolligt har nog problem med sitt självförtroende.
Med det sagt så tycker jag bränslepriserna är flr höga idag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc