Permalänk
Medlem

R.I.P. Netscape

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,333141,00.html

Då har en epok till slut gått i graven. Jag har trevliga minnen från den tid tå det var Netscape som gällde. Netscape var länge ett bättre alternativ till IE, det är synd att gnistan förvann i slutet av programmets "livstid".

Jag kan tänka mig att Bill drar på smilbanden en aning nu =/

Permalänk
Medlem

Skönt , den sög ju iaf så.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

R.I.P
Skrämande att 96% använder ie. Det är Mozilla Firebird som gäller.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
R.I.P

Håller med. Förut var jag IE-beroende, jag tyckte att det mesta andra var värdelöst. Fy fan vad jag har ändrat min åsikt sen jag verkligen försökte med firebird (2 extensions också). Grymt bra browser.

Nostalgi dock, Netscape 3.0 Gold... =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Allstå, dementerades detta inte av AOL:s chef? Vad man gjorde var ju bara att sparka femtio anställda från Netscape avdelningen. Tror inte man lagt ner den.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

R.I.P

Tycker IE helt klart är snyggast designat och visar sidor snyggast.

Mozilla ger jag inte mycket för, då jag tycker det är rent ut sagt hemskt designat.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Max
Skönt , den sög ju iaf så.

Jo, men lite synd är det allt...:)

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Tycker IE helt klart är snyggast designat och visar sidor snyggast.

Mozilla ger jag inte mycket för, då jag tycker det är rent ut sagt hemskt designat.

Du kan få firebird att nästan se ut hur som helst, finns några teman som ser ut som IE6, och jag har endast stött på 2, 3 sidor som inte fungerar som dom ska. Bl.a. oneshops meny, och sf's startsida.

Permalänk
Inaktiv

Den lever kvar i Mozilla och det var bara den sugiga delen som gick i graven... eller? För finns inte netscape kvar som open source på linux?

Permalänk
Medlem

Äh, spelar ingen roll.. Mozilla och Firebird finns ju ändå kvar.

Permalänk
Medlem

Nån som anvvänder Opera nu för tiden, minns att jag körde den ett tag och var nöjd, tror det vara Opera v3.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

AOL valde att avveckla Netscape som också bidrog till Mozilla. Dom skapade sedan en fristående organisation som bla AOL pumpar in pengar i. Efter detta kommer man att fortsätta att fokusera på Mozilla FireBird.

Sen Anledningen till att SF's och vissa hemsidor inte fungerar korrekt är nog snarare ett fel från Webadmin som inte kan korrekt HTML-syntax utan han anpassar sidan till IE(crap).

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
AOL valde att avveckla Netscape som också bidrog till Mozilla. Dom skapade sedan en fristående organisation som bla AOL pumpar in pengar i. Efter detta kommer man att fortsätta att fokusera på Mozilla FireBird.

Sen Anledningen till att SF's och vissa hemsidor inte fungerar korrekt är nog snarare ett fel från Webadmin som inte kan korrekt HTML-syntax utan han anpassar sidan till IE(crap).

Eller så anpassas sidorna till den webläsare flest använder.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Eller så anpassas sidorna till den webläsare flest använder.

Vilket är fullständigt idiotiskt. Skall de som inte kan/vill ha windows installerat inte få använda de sidorna? Vad vinner SF och oneshop på det?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Håller med Aphex.. jävla idioter som inte kan göra sina sidor tillgängliga till alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vilket är fullständigt idiotiskt. Skall de som inte kan/vill ha windows installerat inte få använda de sidorna? Vad vinner SF och oneshop på det?

Precis, dom vinner bara griniga användare, folk borde lära sig att följa standarder som finns.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk dig att du på något sätt klantade dig på ditt arbete, så att företaget du arbetar för förlorar 4% av sina kunder. Skulle chefen gilla det? Skulle du ens få behålla jobbet? vi räknar..

"Varje år görs cirka 18 miljoner biobesök i Sverige."
"De två största aktörerna i biografbranschen i Sverige är SF Bio och Sandrews, med marknadsandelar på 50 procent respektive 20 procent av det totala antalet biobesök."

.. det blir 9 miljoner besök åt sf. 4% av det är 360000 biobesök.
en biljett kostar c:a 80kr.
80 * 360000 = en förlust på 28,8 miljoner kronor. per år.

väldigt hypotetiskt och snabbräknat, men det visar åtminstone hur mycket 4% kan innebära.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Precis, dom vinner bara griniga användare, folk borde lära sig att följa standarder som finns.

Precis, hur skulle det se ut om ett metallföretag började sälja skruvar som inte passar ISO-standard.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem

Aphex: Baserar du det där på att 4% av ALLA SF's kunder bokar på internet, med en annan browser än IE?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Rekomenderar Mozilla Firebird starkt.. Ett mycket bra val om man ska jämföra med I.E och jag väljer faktiskt Firebird framför I.E.. Tycker den har bättre funktioner inbyggda, och avgudar verkligen den inbyggda pop-up killern!

Permalänk
Medlem
Citat:

R.I.P

IE är den enda browsern som klarar att visa alla sidor som dom är tänkta.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Aphex: Baserar du det där på att 4% av ALLA SF's kunder bokar på internet, med en annan browser än IE?

Doh. jag som hade räknat så fint.
Hur som helst , om vi låtsas att 1% av kunderna bokar via internet, då rör det sig om 3600 biobesök. Hur man än räknar kommer SF förlora kunder/pengar för att deras webadmin skiter i standarder. De kommer aldrig att tjäna något på det, bortsett från webadmin som får 3 extra minuter över till att pilla sig i naveln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brorsan
IE är den enda browsern som klarar att visa alla sidor som dom är tänkta.

Verkligen? visas den här sidan som den är tänkt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Doh. jag som hade räknat så fint.
Hur som helst , om vi låtsas att 1% av kunderna bokar via internet, då rör det sig om 3600 biobesök. Hur man än räknar kommer SF förlora kunder/pengar för att deras webadmin skiter i standarder. De kommer aldrig att tjäna något på det, bortsett från webadmin som får 3 extra minuter över till att pilla sig i naveln.

Rätta mig om jag har fel, men man kan väl ta sig förbi första sidan endå?

Och dessutom kan ju Opera emulera IE, dock inte så bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkligen? visas den här sidan som den är tänkt?

Ja?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köra IE 6 eller 7 eller vad det nu är uppe i för ver..
Antingen IE 5, 5.5 eller Firebird...

Synd bara att firebird tar längre tid på sig att läsa sidor och rita upp dem än IE.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ja?

Vilket den gör tack vare ett specialskrivet tillägg, vars enda syfte är att få sidan att fungera i EN browser. tänk dig att alla browsers hade samma problem med standarder, att du skulle behöva skriva tre versioner av en sida bara för att den skulle fungera i de tre största webläsarna. Är det en bra utveckling?

(Ja jag skulle ha postat en sida utan tillägget, men det blev knas. )
Där har du den rätta --> http://www.libpng.org/pub/png/pngs-img.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket den gör tack vare ett specialskrivet tillägg, vars enda syfte är att få sidan att fungera i EN browser. tänk dig att alla browsers hade samma problem med standarder, att du skulle behöva skriva tre versioner av en sida bara för att den skulle fungera i de tre största webläsarna. Är det en bra utveckling?

(Ja jag skulle ha postat en sida utan tillägget, men det blev knas. )

Hehehe

Hur skulle sidan sett ut utan tilägget då? IE stöder ju fler (vettiga) funktioner än standarden, så folk (inklusive mig själv ) utnyttjar ju dom funktionerna efterssom dom är bra. Jag har dock aldrig sett en sida som följer standarden som inte funkar i IE, men det kanske var en sådan du skulle länka till?

Du kan kanske ge mig ett tips på hur man skulle göra för att min sida ska se bra ut i alla browsers? (om du nu kan jämföra med IE så du vet hur det är tänkt att den ska se ut)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan kanske ge mig ett tips på hur man skulle göra för att min sida ska se bra ut i alla browsers? (om du nu kan jämföra med IE så du vet hur det är tänkt att den ska se ut)

Följ standarder om dom finns, fast sen vissar ju inte alla browsers samma standarder helt lika heller, ohwell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Följ standarder om dom finns, fast sen vissar ju inte alla browsers samma standarder helt lika heller, ohwell

Japp, men min sida är omöjlig att få som jag vill om man inte använder sig av IEs "extra" funktioner...

EDIT: Gjorde den film för att visa hur det ska fungera

http://www.brorsan.com/ie.avi (2MB)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har dock aldrig sett en sida som följer standarden som inte funkar i IE, men det kanske var en sådan du skulle länka till?

Nu har du sett en
Om du kollade den sidan som Aphex länkade till dvs.