Återförsäljares returhantering av Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Återförsäljares returhantering av Geforce RTX 3000-serien

Vi har snackat med tre återförsäljare för att höra hur de hanterar trasiga Geforce RTX 3000-kort sedan LHR-modeller introducerats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder bara att jag aldrig kommer att köpa ett grafikkort av Webhallen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Webhallens svar var ju ett riktigt stolpskott. Faktiskt inte alls förvånad.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. V1 korten är ju numera tack och lov ganska sällsynta så det är rätt självklart att det som kan erbjudas i retur är antingen LHR eller inget alls. Det är ju inte butikernas fel att V1-korten inte tillverkas längre.

Sen skulle jag som återförsäljare direkt dra öronen åt mig om det begärdes retur på ett V1-kort då det finns en ökad risk att köparen själv tagit sönder kortet genom att mina med det, och försöker blåsa butiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det är en planterad fråga för att kunna sopa mattan med Webhallen.

Förtydligande: "om jag inte visste bättre" - dvs, jag tror inte att den är planterad.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Karate Taco:

Webhallen svar var ju ett riktigt stolpskott. Faktiskt inte alls förvånad.

Ja de har varit riktigt dåliga i flera skeden av RTX-hanteringen tyvärr.
Extra intressant att Webhallen och Komplett som är så nära varandra ger så olika svar.

Emil <3

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Precis haft ett ärende med komplett som jag inte är helt nöjd med. Köpte ett RTX 3090 TUF av dom och haft den i burken i ett år. Blev "problem" med hotspot-temperaturen de sista månaderna, alltså från att ligga kring 75 grader och nu kring 105 grader. Fick skicka tillbaka kortet, istället för att få ett annat kort i retur fick jag tillbaka min summa på 16800kr. så nu måste jag köpa ett likadant kort för ca 5000kr mer än vad jag betalade för ett år sedan..(vilket jag inte tänker göra såklart).

Var ett kort jag ville få tillbaka..inte pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klerhi:

Precis haft ett ärende med komplett som jag inte är helt nöjd med. Köpte ett RTX 3090 TUF av dom och haft den i burken i ett år. Blev "problem" med hotspot-temperaturen de sista månaderna, alltså från att ligga kring 75 grader och nu kring 105 grader. Fick skicka tillbaka kortet, istället för att få ett annat kort i retur fick jag tillbaka min summa på 16800kr. så nu måste jag köpa ett likadant kort för ca 5000kr mer än vad jag betalade för ett år sedan..(vilket jag inte tänker göra såklart).

Var ett kort jag ville få tillbaka..inte pengar.

Detta låter ju precis tvärt emot citatet i artikeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte så konstigt. V1 korten är ju numera tack och lov ganska sällsynta så det är rätt självklart att det som kan erbjudas i retur är antingen LHR eller inget alls. Det är ju inte butikernas fel att V1-korten inte tillverkas längre.

Sen skulle jag som återförsäljare direkt dra öronen åt mig om det begärdes retur på ett V1-kort då det finns en ökad risk att köparen själv tagit sönder kortet genom att mina med det, och försöker blåsa butiken.

Hade två stycken rtx 3070 gå sönder under en 2 månaders period under slutet av 2020 utan att mina. Orginal exet och retur exet gick sönder och det kom upp space invaders på skärmen. Trots att detta hände under en 2 månaders period direkt efter lanseringen fick jag en ny motsvarande produkt inom en vecka ifrån Inet, fast än de inte hade det på lager att köpa. De ifrågasatte aldrig mig och tyckte att det var lika underligt som mig.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bubbelbabbel:

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det är en planterad fråga för att kunna sopa mattan med Webhallen.

Frågeställningen kom till oss genom uppslag via kontaktmeddelande från en läsare som var missnöjd med hanteringen av sitt ärende.

Vi tyckte att frågeställningen var tillräckligt intressant för att dra ut frågan till de tre största grafikkortsåterförsäljarna i landet och se vad de säger om saken!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Detta låter ju precis tvärt emot citatet i artikeln...

Onekligen, ska ju tilläggas att vi inte kunnat pröva återförsäljarnas påståenden i praktiken här. Det är därför vi också avslutar med att fråga om folks erfarenheter.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Inte förvånad med tanke på webhallens tidigare återkoppling till kunder som bokade november/dec förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Betyder bara att jag aldrig kommer att köpa ett grafikkort av Webhallen.

köpte ett 3090 gigabyte gaming oc där ifrån, fick problem med strömkontakten, och var detta svar jag fick med, att ställa mig sist i kön ingen prio alls, bad om pengarna tillbaka köpte sedan någon dag senare ett 3090 tuf oc från komplett(jävla tur man hade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Hade två stycken rtx 3070 gå sönder under en 2 månaders period under slutet av 2020 utan att mina. Orginal exet och retur exet gick sönder och det kom upp space invaders på skärmen. Trots att detta hände under en 2 månaders period direkt efter lanseringen fick jag en ny motsvarande produkt inom en vecka ifrån Inet, fast än de inte hade det på lager att köpa. De ifrågasatte aldrig mig och tyckte att det var lika underligt som mig.

Jag har inte sagt att det enda som tar sönder kort är mining, eller hur?

Om man inte mimar finns väl heller ingen större anledning att bry sig ifall man får ett LHR-kort I retur heller för den delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågeställningen kom till oss genom uppslag via kontaktmeddelande från en läsare som var missnöjd med hanteringen av sitt ärende.

Vi tyckte att frågeställningen var tillräckligt intressant för att dra ut frågan till de tre största grafikkortsåterförsäljarna i landet och se vad de säger om saken!

Mycket roligare att tro så dåligt om världen att inget är vad det verkar... himlen är grön och messmör är gott etc.

Förstår inte varför man hänger här om man misstror det som skrivs på den nivån... Webhallen slutade ju erbjuda kort till köande kunder (som väntat på kort sedan release) av samma anledning i höstas, så detta är föga förvånande... Svårt att klandra någon som inte vill förlora massa pengar, men de väljer ju att totalt sabotera sitt rykte hos entusiaster. Det är dock inte Sweclockers som gör det, utan Webhallen själva

Permalänk
Avstängd

Är komplett Emil Åkered sweclockers Emil eller finns det en till?

Permalänk
Medlem

Oj, webhallens resa nedåt och Inets uppåt fortsätter mao, lite synd som gammalt (men väldigt nära föredetta) webhallen-fan ,minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är komplett Emil Åkered sweclockers Emil eller finns det en till?

En och samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågeställningen kom till oss genom uppslag via kontaktmeddelande från en läsare som var missnöjd med hanteringen av sitt ärende.

Vi tyckte att frågeställningen var tillräckligt intressant för att dra ut frågan till de tre största grafikkortsåterförsäljarna i landet och se vad de säger om saken!

Som sagt: "om jag inte visste bättre". Sagt helt utan sarkasm (för en gångs skull)
Intressant artikel! (återigen utan sarkasm)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bubbelbabbel:

Som sagt: "om jag inte visste bättre". Sagt helt utan sarkasm (för en gångs skull)
Intressant artikel! (återigen utan sarkasm)

Haha jadå jag tog inte åt mig alls men tyckte det var värt att berätta hur det gick till. För man förstår ju som läsare att frågeställningen "kommer någonstans ifrån".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det enda som tar sönder kort är mining, eller hur?

Om man inte mimar finns väl heller ingen större anledning att bry sig ifall man får ett LHR-kort I retur heller för den delen.

Nu kräver webhallen att man betalar en mellanskillnad för samma kort.
De lite som när återförsäljare byter ut en siffra på en dammsugare som finns hos alla andra återförsäljare för att ducka prismatchning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klerhi:

Precis haft ett ärende med komplett som jag inte är helt nöjd med. Köpte ett RTX 3090 TUF av dom och haft den i burken i ett år. Blev "problem" med hotspot-temperaturen de sista månaderna, alltså från att ligga kring 75 grader och nu kring 105 grader. Fick skicka tillbaka kortet, istället för att få ett annat kort i retur fick jag tillbaka min summa på 16800kr. så nu måste jag köpa ett likadant kort för ca 5000kr mer än vad jag betalade för ett år sedan..(vilket jag inte tänker göra såklart).

Var ett kort jag ville få tillbaka..inte pengar.

105c i allt jämfört med tidigare 75c i allt, eller påverkade typ av spel alls?

105C låter ju inte kul för hotspot - för memory är det ju tyvärr expected i vissa spel på vissa modeller.

Riktigt sketen deal du fick isåfall, kanske höra av dig till del igen med denna artikel som referens?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv

Mitt 3080 har rasslande fläktar i fläkthastigheter mellan 86-94%. No way att jag lämnar in det, köpt av Webhallen. Då får jag ett LHR tillbaka och får dessutom lägga till flera tusen extra för det "sämre" kortet

Lite cred får man dock ge, utan Webhallens insats i början av kortbristen här på forumet hade jag inte haft ett kort alls.

Permalänk
Medlem

Hur är det med elgiganten, någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

@UndaC Intressant artikel! Jag skulle inte klaga om lite snabba frågor ställs till de större kedjorna någon gång i månaden i liknande artiklar. Frågor som policys, kundservice, prissättningar, produktutbud, hur de ser på framtiden eller andra aktuella frågor som dyker och är aktuella allt eftersom.

Kul att se Emil hittat en fin plats också!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nu kräver webhallen att man betalar en mellanskillnad för samma kort.
De lite som när återförsäljare byter ut en siffra på en dammsugare som finns hos alla andra återförsäljare för att ducka prismatchning.

Det är ju fel. Man borde få ett LHR-kort utan att betala något extra. Alla fattar ju att det är samma kort sålänge men inte minar. De kan säkert hävda sin rätt på grund av någon teknikalitet, men det är ju ruttet lik förbannat. Inget bra sätt att få nya kunder eller ens behålla befintliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Tur att jag köpte mitt 3090 på Inet, de är inte billigast, men deras kundservice är ❤️

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Och folk tror Inet blir utsedda till Årets Butik pga pingvinstänger Inet är verkligen den butik jag känner mest tilltro till när det gäller garantiärenden och detta stärker bara den känslan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad konsumentköpslagstiftningen egentligen säger om Webhallens policy. Vad jag förstår har buktien inte rätt att göra ett återköp utan att kunden godkänner detta för att på så sätt slinka undan allt ansvar.

Det skulle vara spännande i fall någon räv från konsumenträtt skulle kunna dra lite tankar kring detta...

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Betyder bara att jag aldrig kommer att köpa ett grafikkort av Webhallen.

Verkligen. Bryr mig inte om LHR (alla 3060 Ti är väl ändå LHR?), men går mitt kort sönder ska jag inte behöva ställa mig i kö för att få ett nytt, och dessutom betala mellanskillnaden om korten har gått upp i pris sedan jag köpte. Jag har ju redan köpt ett kort till överenskommet pris, det är butikens uppgift att se till att jag då har ett felfritt sådant kort i mina händer, det är deras del av köpeavtalet. De kan ju inte bara plötsligt häva köpet när det redan är genomfört.

Går t.ex. mitt 3060 Ti sönder förväntar jag mig ett likvärdigt kort i utbyte av Webhallen illa kvickt. Har de inga 3060 Ti får de väl ge mig ett 3070. Inte få pengarna tillbaks och sedan hänga på låset för att försöka få tag på ett nytt till rimligt pris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD