Hej,
Jag skulle vilja uppgradera min gpu.
är ett byte från Geforce GTX 1070 till Asus GeForce RTX 3060 Dual OC V2 HDMI 3xDP 12GB ett bra köp?
eller vad bör man byta till om man vill likka på under 8k för GPU?
Det är ett prestandalyft, absolut. Men som du säger med dessa priser så måste man fråga sig vilka spel man ska spela som behöver prestandan en extra gång.
Jag hade kollat på begagnade kort alla dagar i veckan
Lite beroende på kort så ligger inte 3060 Ti särskilt mycket högre i pris just nu, värt att ta med i jämförelsen då det är ett ganska bra prestandasteg upp från 3060.
Det är ett prestandalyft, absolut. Men som du säger med dessa priser så måste man fråga sig vilka spel man ska spela som behöver prestandan en extra gång.
Jag hade kollat på begagnade kort alla dagar i veckan
Jag spelar ganska så olika men just nu är det Lostark och lite fps med mm från och till.
Men ska kolla in vad som kan tänkas finnas begagnat.
Det här med Gpu och vad som gäller just nu har jag dålig koll på, så har ingen aning om vad man ska kolla efter.
tack för tipset!
Jag uppgraderade från 1070 till 3060 Ti och upplevde naturligtvis en rejäl skillnad, framförallt i nyare spel men även i lite äldre spel där man kan maxa inställningarna och använda skalning/DSR för ännu bättre kvalitet.
Resten av systemet? Framförallt cpu, men också ram?
Din skärm, vilken upplösning och refresh rate spelar du på /vill spela på?
Vilka spel är det du spelar/vill spela på, samt hur viktigt är det med bra grafikkvalite & hög fps?
Spelar du minecraft i 1080p med en i5 2500k på 60hz skärm så blir det inte mycket skillnad. Spelar du cyberpunk 1440p med en i7 9700k på en 144hz skärm så blir det nog mer skillnad.