Värt att byta från GTX 1070 till RTX 3060?

Permalänk
Medlem

Värt att byta från GTX 1070 till RTX 3060?

Hej,
Jag skulle vilja uppgradera min gpu.
är ett byte från Geforce GTX 1070 till Asus GeForce RTX 3060 Dual OC V2 HDMI 3xDP 12GB ett bra köp?
eller vad bör man byta till om man vill likka på under 8k för GPU?

Tacksam för svar!

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Det är ett prestandalyft, absolut. Men som du säger med dessa priser så måste man fråga sig vilka spel man ska spela som behöver prestandan en extra gång.

Jag hade kollat på begagnade kort alla dagar i veckan

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers F1 fantasy Kod 476f003b55

Permalänk
Moderator

Lite beroende på kort så ligger inte 3060 Ti särskilt mycket högre i pris just nu, värt att ta med i jämförelsen då det är ett ganska bra prestandasteg upp från 3060.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är ett prestandalyft, absolut. Men som du säger med dessa priser så måste man fråga sig vilka spel man ska spela som behöver prestandan en extra gång.

Jag hade kollat på begagnade kort alla dagar i veckan

Jag spelar ganska så olika men just nu är det Lostark och lite fps med mm från och till.
Men ska kolla in vad som kan tänkas finnas begagnat.
Det här med Gpu och vad som gäller just nu har jag dålig koll på, så har ingen aning om vad man ska kolla efter.
tack för tipset!

Mvh Senior Gamer

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från 1070 till 3060 Ti och upplevde naturligtvis en rejäl skillnad, framförallt i nyare spel men även i lite äldre spel där man kan maxa inställningarna och använda skalning/DSR för ännu bättre kvalitet.

Skulle rekommendera 3060 Ti över vanliga 3060 då det är ganska stor skillnad i prestanda. 3060 Ti ligger närmare 3070 än 3060 i prestanda:
https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

Letar man runt och är lite tålmodig kan man ibland hitta ett 3060 Ti för bara lite mer än vad många 3060 kostar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 3 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det beror helt på dig.

Resten av systemet? Framförallt cpu, men också ram?
Din skärm, vilken upplösning och refresh rate spelar du på /vill spela på?
Vilka spel är det du spelar/vill spela på, samt hur viktigt är det med bra grafikkvalite & hög fps?

Spelar du minecraft i 1080p med en i5 2500k på 60hz skärm så blir det inte mycket skillnad. Spelar du cyberpunk 1440p med en i7 9700k på en 144hz skärm så blir det nog mer skillnad.

Kanske dåliga exempel med du fattar poängen