Alla utom en Noctua-kylare kompatibla med sockel AM5

Permalänk
Melding Plague

Alla utom en Noctua-kylare kompatibla med sockel AM5

AMD:s utlovade bakåtkompatibilitet för kylare stämmer för Noctuas sortiment. Alla utom NH-L9a-AM4 ska gå att montera utan behov av extra tillbehör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD att behålla kompatibiliteten intakt som de brukar göra

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Bra jobbat AMD att behålla kompatibiliteten intakt som de brukar göra

Ja, det är verkligen suveränt att de behåller samma hålbild för monteringshålen. Slippa gisslet med att hitta kompatibla kylare eller monteringskit när en ny plattform släpps.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Trevligt! Då borde AM5 har samma höjd som tidigare familjer också så kylaren inte krossar CPUn, eller inte når hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Trevligt! Då borde AM5 har samma höjd som tidigare familjer också så kylaren inte krossar CPUn, eller inte når hela vägen.

Det är väl en självklarhet? Någon som tillverkat processorer i 50 år kan väl inte ändra/missa en sån grej ändå Intel framstår som noobs ibland...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Det är väl en självklarhet? Någon som tillverkat processorer i 50 år kan väl inte ändra/missa en sån grej ändå Intel framstår som noobs ibland...

AMD ökar antalet kontaktstift med AM5, så det bör rimligen innebära att den fysiska storleken på processorn också ökar. Har bland annat spekulerats om att det antingen blir på höjden eller att de kör på någon mer udda lösning för att lyckas med kompatibiliteten, men jag minns om det finns någon större klarhet i exakt vad det kan tänkas vara ännu

Permalänk
Medlem

När det blir dags att uppgradera så tänker jag om möjligt behålla min NZXT Kraken X62. ja Dels för att jag med liquidctl kan låta fläktarna styras av vattentemp utan CAM-skiten, någon som NZXT dumt nog verkar frångåt på nyare modeller där man verkar koppla fläktarna direkt till moderkortet vilket känns rent ut sagt värdelöst. och dels för att jag bytt ut fläktarna mot 4st NF-A14 Industrial 2000, och de är ju inte gratis precis, så känns som jag har en bra kylarlösning nu som jag vill kunna behålla så länge det går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Trevligt! Då borde AM5 har samma höjd som tidigare familjer också så kylaren inte krossar CPUn, eller inte når hela vägen.

Det var så jag eldade upp en [O]Turion en gång i tiden. Efter det lärde jag mig att kolla trycket av kylaren mot die/IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

AMD ökar antalet kontaktstift med AM5, så det bör rimligen innebära att den fysiska storleken på processorn också ökar. Har bland annat spekulerats om att det antingen blir på höjden eller att de kör på någon mer udda lösning för att lyckas med kompatibiliteten, men jag minns om det finns någon större klarhet i exakt vad det kan tänkas vara ännu

AMD har ju utrymme att ’bredda’ cpun utan större problem med tanke på var monteringshålen sitter (assymetriskt menar jag alltså)

Det är det ju främst IHS precis över kislet som är viktigast, har svårt att tro att de behöver fylla hela sockeln med kisel så det ska vara en kritisk skillnad (men helt klart värt att göra ett jämförande test på). Att täcka hela IHS känns inte kritiskt

Sen får vi minnas att detta är övergången från PGA till LGA för AMD, så det kanske går att packa kontakterna tätare utan att behöva göra det avsevärt större kanske?

Jag hoppas det inte blir ett allvarligt problem i alla fall. Undrar om Noctua faktiskt testat kylarna på plattformen (eller en mockup i alla fall) eller om de kört enligt schemat på vart hålen sitter, kompatibiliteten kanske ändras när vi kommer närmare lansering likt hur det gick för Asus nu senast med Intels plattform

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

AMD ökar antalet kontaktstift med AM5, så det bör rimligen innebära att den fysiska storleken på processorn också ökar. Har bland annat spekulerats om att det antingen blir på höjden eller att de kör på någon mer udda lösning för att lyckas med kompatibiliteten, men jag minns om det finns någon större klarhet i exakt vad det kan tänkas vara ännu

Fast AM5 skulle väl vara av typen LGA istället för PGA? Dvs att pinnarna sitter på moderkortet istället för CPUn. Tror de pinnarna är mycket mindre än på PGA. Så kanske inte blir någon skillnad alls eller så pass liten att det inte blir någon märkvärdig storleksskillnad.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nh-L9a går ju att montera utan backplate mha ett par distanser på baksidan, så varför de ska utveckla en ny backplate vetetusan. Den kylaren väger ju inte så mycket som tornkylarna så det behövs väl knappt en backplate!