Anmäl dig till Roborock Challenge!

Snabbkoll: Hur många programmeringsspråk behärskar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Java är som att gå till skroten och plocka delar och skruva fast på en begagnad bil, den tar dig från a till b och fungerar när du vrider på nyckeln

C++ är som att sitta i cad och designa egna delar, och sedan gå till garaget och svetsa ihop en helt engen bil från rå metall. Du behöver designa din egen nyckel för att bilen ens ska kunna starta

Helt olika saker. Är man nöjd med språk som java på en högre nivå är det helt okej, men du kan varken bygga en gocart, rallybil eller formel ett bil om du skulle behöva det

Är så klart inte som en Schweizisk armékniv Men det jag använder det till fungerar det riktigt bra och säger till när man gör misstag (oftast).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av medbor:

Funktionella så tänker jag direkt typ Haskell, dvs de som inte är imperativa också

Just för Zebra puzzle ser Prolog ut att vara bäst. Men det är inte många som använder det.
Python bör även fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Låter som du jobbar på Swedavia...

Ha. Nä. Big tech.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boogey:

Samma som det har varit en lång tid nu. Ska jag bara ta fritt från huvudet så säger jag Java, C#, Python. C och C++ lever och frodas i de applikationer där lågnivåspråk är nödvändiga. Javascript så klart för webben, och serverside vägrar även PHP att dö ut även om jag har sluppit det de senaste 10 åren.
SQL har väl de flesta programmerare ett hum om, men det är ju inte så generellt. Bash och PowerShell kanske ska in på en sån lista också, beroende på vilka miljöer man jobbar mot behöver man åtminstone grundläggande kunskaper i något av dem.

Sen finns det ett gäng till som absolut är "populära" och levande, men kanske med lite mer specifika användningsområden.

Tack för svar :).

Vilket programmeringsspråk är bra att börja med? Om man nu skulle vilja prova lära sig på nytt igen?
C++?

Permalänk
Medlem

Ordet behärska kan vara relativt svårtolkat.
Detta då det har en del starka synonymer så som dominera och bemästra.

Man bör dock tänka på att det också kan betyda "klara av". Att klara av någonting är ju ganska milt i jämförelse med att dominera. Kan därför förstå att det lätt blir förvirrande.

Själv klarar jag av lite Python men långt ifrån bemästrar det. Använder det för automatisering i stora nätverk. Tycker det är riktigt roligt att lära mig mer och det har hjälpt mig mycket i mitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Tack för svar :).

Vilket programmeringsspråk är bra att börja med? Om man nu skulle vilja prova lära sig på nytt igen?
C++?

Se svar ovan också, alla språk lämpar sig ju inte till allt så det beror ju lite på vad man vill göra. Är det bara att lära sig grunderna så är det viktigare att komma igång med något och då är det bara att ta något av de översta språken jag räknade upp. Alla finns det mängder av material på och de lärs ut aktivt på utbildningar. C och C++ lutar mer åt ingenjörshållet, medan en utbildning i "Systemutveckling" troligen innehåller mer av Java eller C#/.Net. Sen finns det såklart överlapp. Python är en schweizisk armékniv som dyker upp lite överallt, så det går absolut att börja med det också.

Sen handlar ju modern systemutveckling mycket om ramverk och att sitta och konfigurera, bygga och köra saker så att allting hänger ihop. Lär du dig bättre genom att faktiskt snabbt få upp något som kör kan jag rekommendera till exempel att bygga ett enkelt API med Java + Spring Boot och sen containerisera och köra den med Docker. Lägg på en databas och någon form av frontend med Angular/React/Vue så har du varit inne och petat på många av de grejer jag faktiskt jobbar med dagligen.

Java + Spring Boot går att byta ut mot lämpligt ramverk i annat språk om man vill, tror det är ASP.NET Core i Microsoft-världen och Django i Python-världen t.ex.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"