Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på elbilar med "veichle-2-home" eller "veichle-2-grid" funktionalitet. Någon som har koll på modeller som har stöd för det och hur det fungerar? Tanken är att använda elbilen som batteri till ett solcellspanel-system när de inte producerar, exempelvis på natten.

Behövs det speciell laddbox också?

Permalänk
Medlem

Marvel R har väl V2L om jag minns rätt, tror Kia EV6 har det med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Omkörningar på landsväg. Det är nog min främsta orsak. Att köra om en seg lastbil/buss på en landsväg är rena självmordet med en slö bil. När jag en gång ägde en Seat Leon Experience med sina 125hk vågade jag typ aldrig göra sådana omkörningar för jag litade helt enkelt inte på att bilen skulle orka. Finns inget farligare än att behöva avbryta en omkörning för att bilen man sitter i bokstavligen skiter på sig på högre varv.

Tack för en bra förklaring, låter logiskt!

När jag veckopendlade stockholm - Oskarshamn i 18 månader, så finns det en j*a massa 2-1 vägar, där 2-delen bara är 450-700 meter och sedan 3-6 km till nästa 2-del.
För att köra om masken som ligger framför så var jag ofta tvungen att köra om 10 bilar/bussar/lastbilar/husvagnar i en och samma omkörning, för alla ligger och gnider lack.
Hade jag haft en fis-bil då, så hade jag nog fortfarande legat bakom dem så här flera år efter.
Hade vid det tillfället en Cupra med lite pulver under huven så det gick att köra om segfisarna.

Skrivet av Bill-Hertzhog:

Nu blir jag nyfiken, vad menar du med att golvet är för högt? Menar du att modellen (crossover) är för hög så att insteget blir för högt, eller menar du att stolarna sitter för nära golvet?

Golvet är typ 10 cm högre i e-niro än i ice-niro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

När jag veckopendlade stockholm - Oskarshamn i 18 månader, så finns det en j*a massa 2-1 vägar, där 2-delen bara är 450-700 meter och sedan 3-6 km till nästa 2-del.
För att köra om masken som ligger framför så var jag ofta tvungen att köra om 10 bilar/bussar/lastbilar/husvagnar i en och samma omkörning, för alla ligger och gnider lack.
Hade jag haft en fis-bil då, så hade jag nog fortfarande legat bakom dem så här flera år efter.
Hade vid det tillfället en Cupra med lite pulver under huven så det gick att köra om segfisarna.

Jo det är klart, men räcker det med säg 300-400 hästar och direkt kraft från elmotorn för att göra den manövern tror du, eller krävs det ännu mer kraft? Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.

Jag kör gärna ganska snabbt, även om jag försöker behålla lugnet i trafiken och så, och jag har haft bilar som har varit för klena och där liknande situationer blivit nästan lite läskiga, men då pratar vi typ en Toyota Iq med 68 hästar eller så. Den funkade rätt bra i allmänhet men accelerationen var ju katastrof förstås, ändå gick det ju att köra fort med den och jag tror inte förhållandet omkörd/köra om skiljer sig så mycket med min nuvarande bil som är bra mycket mer kraftig, men när man snabbt behövde accelerera för att klämma in sig i en lucka eller så, så var den jobbig.

Men man kan ju också anamma en lugnare körstil istället liksom. Jag har fått köra en del långa resor med Toyotas hybrider i jobbet som är rejält sega, och det är ju frustrerande tills man liksom börjar anpassa körstilen efter bilens förmåga och siktar på effektivitet snarare än hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är klart, men räcker det med säg 300-400 hästar och direkt kraft från elmotorn för att göra den manövern tror du, eller krävs det ännu mer kraft? Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.

Jag kör gärna ganska snabbt, även om jag försöker behålla lugnet i trafiken och så, och jag har haft bilar som har varit för klena och där liknande situationer blivit nästan lite läskiga, men då pratar vi typ en Toyota Iq med 68 hästar eller så. Den funkade rätt bra i allmänhet men accelerationen var ju katastrof förstås, ändå gick det ju att köra fort med den och jag tror inte förhållandet omkörd/köra om skiljer sig så mycket med min nuvarande bil som är bra mycket mer kraftig, men när man snabbt behövde accelerera för att klämma in sig i en lucka eller så, så var den jobbig.

Men man kan ju också anamma en lugnare körstil istället liksom. Jag har fått köra en del långa resor med Toyotas hybrider i jobbet som är rejält sega, och det är ju frustrerande tills man liksom börjar anpassa körstilen efter bilens förmåga och siktar på effektivitet snarare än hastighet.

Ja och räknar man lite på det så inser man snabbt att man sparar i princip ingen tid alls genom att köra som en fartdåre kontra fistant. Förutsatt att man följer hastighetsbegränsningar osv såklart. Räknar man att köra 160km/h på varenda tvåfilig väg så kan man såklart snedp*ka verkligheten hur man vill, men glädjesiffror är väl något man har kunskap om och vet hur lite det är värt i en tråd som denna.

För att återgå lite mer OT: Var det någon mer än jag som fastnade helt i hästarna i filmsnutten om Renaults nya elbil? Jag fick se om den flera gånger för att inte blicken skulle dras ut mot periferin och hästarna i staden, utan stanna på bilen som reklamen faktiskt handlade om^^ Den enda effekten den hade på mig var att jag numera är sugen på att köpa en häst och rida runt i en gammal stad med kullerstensgator i kostym. Lite såsom Cilian gör i Peaky Blinders första avsnitt.

Sen undrar jag utifall någon när har några erfarenheten om Teslas autopilot och huruvida den fungerar i praktiken. Hur mycket gör bilen och hur mycket måste man egentligen göra själv? Självfallet kan YouTube ge hyfsade svar på den frågan men jag hade gärna hört ett kontret exempel på hur en resa ser ut med någon som pendlar några mil varje dag, hur mycket bilen sköter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Din Cupra lär inte slå ens en ganska basic elbil som Id3 eller liknande i en sådan manöver liksom.

Du tror att en bil med 50% lägre vridmoment och totaleffekt, något högre vikt och markant lägre topphastighet gör en lång omkörning från säg 70km/h snabbare för att det är en elbil? Vilken magi är det?
Absolut att en ICE bil har ett markant "lag" pga varvtal/effektkurvan och koppling/växling men det ger en halvsekund i startögonblicket på sin höjd.

*edit*
Läste mitt egen inlägg, var inte menningen att låta så sur...
Så får väl lägga till en sån här disclaimer, ja elbilar är framtiden, ja ICE är dött. Jag har beställt en elbil, några av mina bästa vänner kör elbil, osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Sen undrar jag utifall någon när har några erfarenheten om Teslas autopilot och huruvida den fungerar i praktiken. Hur mycket gör bilen och hur mycket måste man egentligen göra själv? Självfallet kan YouTube ge hyfsade svar på den frågan men jag hade gärna hört ett kontret exempel på hur en resa ser ut med någon som pendlar några mil varje dag, hur mycket bilen sköter osv.

Det beror lite på vilket paket du väljer hos Tesla. I basutförande så kan du slå på AP, den håller sig i filen och allt fungerar tiptop, tills du ska byta fil. När du blinkar slår den inte av AP utan du måste själv bryta den genom att vrida kraftigt på ratten (AP håller emot hårt) eller stänga av den via spaken. Efter filbytet behöver du slå på AP igen manuellt. AP hos Tesla fungerar alltså inte som vilken annan bil som helst, där bilen själv slår av AP (eller motsvarande) när man blinkar. Otroligt frustrerande.

Vill man ha funktionen där AP är mer hjälpsam får man köpa paketet för 40K. Då hjälper istället AP till när du blinkar, och byter själv fil när det är säkert, du vrider alltså inte på ratten själv utan bilen sköter det. Med samma paket kan också bilen själv avgöra vilken fil som är bäst lämpad baserad på den navigation som du har aktiv och själv göra filbyten till avfart t.ex.

Tycker man om att använda styrassistans skulle jag säga att paketet för 40K (38 900kr) är ett måste för att AP ska bli vettig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du lämnar en lucka till framförvarande på 1-delen, gasar på inför 2-delen och tajmar så du når fram till framförvarande i början av 2-delen. Tadaa, flygande omkörning i valfri hastighet helt oberoende av motoreffekt.

Stark motor är för
1) Dra tungt
2) Roligt
3) Folk som inte kan planera sin körning

Så, vilken kategori är du?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Marvel R har väl V2L om jag minns rätt, tror Kia EV6 har det med.

Marvel R och MG5, Ioniq 5 och Kia EV6 fick väl den funktionen nyligen också vad jag läst?

Skrivet av snajk:

Upp till kanske 110-120km/h har de flesta elbilar med över 200 hästar rätt bra drag så omkörningar blir inte ett problem. När jag hade ID3 Pro Performance som lånebil så var omkörningar förvånansvärt lätta och bilen kändes oväntat pigg. Cupran borde ligga på samma nivå skulle jag tro.

Skrivet av Runqen:

Ja och räknar man lite på det så inser man snabbt att man sparar i princip ingen tid alls genom att köra som en fartdåre kontra fistant. Förutsatt att man följer hastighetsbegränsningar osv såklart. Räknar man att köra 160km/h på varenda tvåfilig väg så kan man såklart snedp*ka verkligheten hur man vill, men glädjesiffror är väl något man har kunskap om och vet hur lite det är värt i en tråd som denna.

Ingen som säger att man ska köra som en fartdåre. Däremot sparar man faktiskt en hel del tid genom att köra om slöa lastbilar, bussar eller tanter på tex landsväg. Att köra 90km/h istället för 70km/h på en 80/90 väg gör ju ändå skillnad. Det säger sig självt, du kommer 20km längre på en timme.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vad är ice?

Och antar att golvet är tjockare pga batteripack, eller? Är takhöjden höjd för att kompensera detta eller är måttet från golv till tak i kupen 10cm mindre?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Varför skulle värdebortfallet bli större? Elbilar är dyrare på begagnatmarknaden än fossilbilar. Om något, så är just nu värdebortfallet mindre än på fossilbilar vilket betyder att om du har en elbil du ska sälja i dagsläget så är chansen stor att du kan skratta hela vägen till handlaren.

I princip inga elbilar har batterihyra, endast Renault Zoe. Om det är den enda elbil du tittat på så förstår jag ditt påstående, annars nej.

Stämmer att installationskostnad är runt 10k för en laddbox. Du behöver självklart inte installera den utan kan åka till en laddstation och fylla på men du kommer snabbt komma upp i dom 10k du valde att inte lägga ut.

Elbilar var som mest ekonomiska att investera i för ett par år sedan. Den näst bästa tiden är nu.

Dyrare inköp lär ju göra att priset om/ när bilen skall säljas sen lär ju vara rätt högt? jag har kollat runt på en del olika elbilar å flesta bilar jag sett har batterihyra men om inte så får du ju stå för bytet av de när batteriet blir dåligt vilket de blir inom en 10 års period? vilket jag fattat är ju olika från modell till modell men allt från 50 k å uppåt. Jag kör idag en skoda fabia combi kostade 160 k med lite extra utrustning för några år sedan. jag kunde då få tre sådana bilar för samma priset som en ZOE. min bil kostar 380 kr i skatt och runt 5 k i helförsäkring å drar runt 0,45-0,5 blandad körning. I mina ögon är det väldigt svårt att försvara en El bilsinköp med tanke på kostnaden i inköp värdeminskning installationskostnader etc även om bensin är svin dyr. Du måste ju köra väldigt många mil om året för att en Elbil ska betala tillbaka sig? jag vill mest bara få uppfattning om mitt resonemang är någorlunda rätt

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Dyrare inköp lär ju göra att priset om/ när bilen skall säljas sen lär ju vara rätt högt? jag har kollat runt på en del olika elbilar å flesta bilar jag sett har batterihyra men om inte så får du ju stå för bytet av de när batteriet blir dåligt vilket de blir inom en 10 års period? vilket jag fattat är ju olika från modell till modell men allt från 50 k å uppåt. Jag kör idag en skoda fabia combi kostade 160 k med lite extra utrustning för några år sedan. jag kunde då få tre sådana bilar för samma priset som en ZOE. min bil kostar 380 kr i skatt och runt 5 k i helförsäkring å drar runt 0,45-0,5 blandad körning. I mina ögon är det väldigt svårt att försvara en El bilsinköp med tanke på kostnaden i inköp värdeminskning installationskostnader etc även om bensin är svin dyr. Du måste ju köra väldigt många mil om året för att en Elbil ska betala tillbaka sig? jag vill mest bara få uppfattning om mitt resonemang är någorlunda rätt

Du får jämföra mot en ny bensinare/diesel. Vad kommer den kosta i skatt, försäkring osv baserat på dina körvanor.
Sen kanske din gamla bil börjar dras med stora reparationskostnader, men det är rätt spekulativt.

Största kostnaden är värdeminskningen och om några år - hoppas jag iaf - vill ingen ha fossilbilar och då blir det svårt att sälja, medan elbilarna kommer bli mer eftertraktade.

Sen att ett batteri skulle vara dåligt om tio år är en myt. Kan själv känna samma oro kring det och är själv reserverad för att köpa begagnat. Iof är jag det med allt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Sen att ett batteri skulle vara dåligt om tio år är en myt. Kan själv känna samma oro kring det och är själv reserverad för att köpa begagnat. Iof är jag det med allt…

Bara kolla på Björn Nylands video:

https://www.youtube.com/watch?v=jujFjEugsX8

Inget kul att köpa den, skulle säga att den är iskall på marknaden. Probleme är att upptäcka dessa dåliga batterier när man köper begagnat, hur mycket kan man begära att få provköra? Du måste i princip testa från 100% till 0% och snabbladda för att hitta fel som dessa.

Nu finns det fel även på ICE-bilar men jag är otroligt skeptisk till de elbilar som är lite äldre idag, annars hade jag redan ägt en sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Inget kul att köpa den, skulle säga att den är iskall på marknaden. Probleme är att upptäcka dessa dåliga batterier när man köper begagnat, hur mycket kan man begära att få provköra? Du måste i princip testa från 100% till 0% och snabbladda för att hitta fel som dessa.

Nu finns det fel även på ICE-bilar men jag är otroligt skeptisk till de elbilar som är lite äldre idag, annars hade jag redan ägt en sådan!

Men köper man av en handlare så brukar de uppge hur mycket % som är kvar av batteriet ? I allafall har jag sett det hos en del.

Permalänk
Medlem

Vad är ice?

ICE = Internal combustion engine, så en vanlig förbränningsmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Nja, som jag, och flera andra sagt, så är ditt resonemang inte helt korrekt. Återigen är det endast en bilmodell som har batterihyra, och det är just Zoe som du nämner. Om du kollar på en annan bilmodell så ingår batteriet.

När du säger att värdeminskningen blir högre, hur tänker du då? Tänker du att en elbil kostar 500K i inköp och en fossilbil 300K, men att båda kostar 150K efter 3 år? För annars förstår jag faktiskt inte vad du menar. Elbilen kommer såklart inte sjunka så mycket. Kollade på Kia e-niro förra veckan och billigaste var en från 2019 för 350K. Då har bilen kostat 500K, ägaren har fått 60K bonus (som det var då vill jag minnas) vilket då gör att ägaren får "betala" 90K i värdeminskning. En fossilbil Kia Niro ligger omkring 50% vilket blir 150K om den kostade 300K (tror dom ligger däromkring). Men allt det här har jag, och andra, redan sagt.

Nej, du behöver inte byta ut ett bilbatteri efter 10 år på samma sätt som du inte behöver byta ut en bensinmotor efter 10 år. Dagens elbilar har batterier som är byggda för att hålla hela bilens livslängd. Du har dessutom batterigaranti i 7-10 år (beroende på vilken tillverkare).

Hur din personliga kalkyl kan bara du avgöra. Men du jämför en äldre beggad bil mot en ny elbil och då är det troligt att elbilen kommer bli dyrare, det är inget snack om saken. Tror dom flesta här är fullt medvetna om det. Däremot om du funderar på att köpa en ny Skoda Fabia vs t.ex. en Zoe, så kan nog kalkylen se annorlunda ut:

Idag kostar en ny Skoda Fabia 234 000 kr. En Renault Zoe kostar 450 000 kr med batteriköp (ej hyra). Du får 70K bonus för Zoe, så den är direkt nere på 380K.

Du åker 1000 mil om året. Skoda säger att Fabia drar 0,56l/mil och soppan kostar omkring 20kr, vilket blir 11 200kr/år i bensin. Utöver det är skatten på 4300 kr. På 3 år blir det 46 500kr. Efter 3 år säljer du Fabian för 50% restvärde, alltså 117K. Du har då betalt 117+46500 = 163 000 kr.

Renault Zoe laddar du hemma. Du betalar 1,50kr/kWh och den gör av med, säg 1,50kWh/10km. På ett år har du betalat 2 250kr i el, och på 3 år blir det 6 750kr. Skatten är 360kr/år och på 3 år 1 080kr. Efter 3 år säljer du Zoe för 50% restvärde, alltså 225K. Du har då betalt 162 830kr.

Det är alltså i princip samma pengar. Nu tror jag personligen att man kan sälja Zoe för mer och Fabia för mindre så att skillnaden blir ännu större men restvärde är ju som sagt bara gissningar.

Behåller du bilen efter 3 år kommer ju skatten på Fabian att sjunka, men samtidigt tillkommer högre reparationskostnader vs Zoe eftersom Fabian har mer makanik och delar som slits ut. Vad servicekostnad för dessa bilar är har jag ingen koll på alls så säger inga siffror där.

Skrivet av sandos:

Att kolla på en 7 år gammal bil som var billig från början och döma ut alla elbilar blir ju lite konstigt eftersom dom bilarna använde sig av en teknik som inte används idag. Premiumbilarna från förr använde ju den nya tekniken, som Björn också testat, i denna video t.ex: https://www.youtube.com/watch?v=4aTgscnmlR8

En Tesla med 7 år gammalt batteri som tappat 11%. Och tekniken har ju bara blivit bättre sen dess, och fortsätter bli bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BMW i7 ska tydligen premiärvisas.
Det är en ganska irrelevant modell för många, gissningsvis. 7-serien historiskt sett varit en flaggskeppsbil med en prislapp därefter. Man kan då fråga sig är det, det här man snabbt vill få ut? Vill man helt enkelt ha något som kan mäta sig med en EQS? Med det sagt. denna bil kanske sätter ribban på nytt för BMW: s del med klassledande teknik. Ska bli intressant att se vad man vill ha fokuset på i presentationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

När du säger att värdeminskningen blir högre, hur tänker du då? Tänker du att en elbil kostar 500K i inköp och en fossilbil 300K, men att båda kostar 150K efter 3 år? För annars förstår jag faktiskt inte vad du menar. Elbilen kommer såklart inte sjunka så mycket. Kollade på Kia e-niro förra veckan och billigaste var en från 2019 för 350K. Då har bilen kostat 500K, ägaren har fått 60K bonus (som det var då vill jag minnas) vilket då gör att ägaren får "betala" 90K i värdeminskning. En fossilbil Kia Niro ligger omkring 50% vilket blir 150K om den kostade 300K (tror dom ligger däromkring). Men allt det här har jag, och andra, redan sagt.

Nu är ju läget nytt vad gäller elbilar och värdeminskning så de gamla reglerna gäller inte längre, men jag tror han menar på att historiskt har det varit högst värdeminskning på dyra bilar; faktiskt både i % och absoluta tal. Det tycker iaf jag är en tydlig trend men ser om man ofta ligger och glor på blocket osv. Begagnade 'lyxbilar' eller tex bilar med mycket utrustning osv tappar mer värde snabbare än tex en begagnad ekonomibil på samma år och mil. Ju längre tid som går ju närmre kommer de varandra i pris, även om den ena kostat 600k ny och den andra 350k.

hur det blir med elbilar är nog fortfarande för tidigt att se, händer för mycket både med tekniken och med tillgång/efterfrågan variablerna. De flesta elbilar som gjorts hittils varit i en rätt hög prisklass så hur de kommer stå sig beggade när det finns beggade som varit billigare det vet vi inte.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Om några minuter visar Lexus upp sin nya elbil RZ 450e (idag klockan 12:00) här:

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Avstängd

Vad är ice?

Och antar att golvet är tjockare pga batteripack, eller? Är takhöjden höjd för att kompensera detta eller är måttet från golv till tak i kupen 10cm mindre?

De har lagt batteriet under golvet och höjt golvet uppp till 10cm.
Jag fick om i båda fotlederna när jag provsatt e-niron

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Absolut finns det märken som har sämre batterier och som inte håller lika länge. Men att ett batteri skulle vara dött efter tio år är BS, men att det har degraderat 10-20% är närmre sanningen. Du behöver med andra ord inte köpa ett nytt batteri utan vara medveten om att räckvidden inte är densamma som för tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Om några minuter visar Lexus upp sin nya elbil RZ 450e (idag klockan 12:00) här:

https://youtu.be/Gyx7lpkzaQ8

En Lexus-suv med en yoke. Ganska knappt med detaljer. Hmm....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En Lexus-suv med en yoke. Ganska knappt med detaljer. Hmm....

Ja det var verkligen en konstig presentation. Inget om räckvidd, prestanda och knappt nåt om infotainment eller ingående om utrustning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket onödig presentation...Helt otroligt på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Av egen erfarenhet när det gäller sådana presentationer så tyder det på att modellen fortfarande utvärderas i labbet och vissa detaljer såsom batteristorlek/motorstyrka har ännu inte fastställts, så man vill lämna utrymme för förändringar. Man vill göra sig relevant i branschen och väcka intresse, men samtidigt köper sig lite extra tid. Rätt asiatiskt faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Av egen erfarenhet när det gäller sådana presentationer så tyder det på att modellen fortfarande utvärderas i labbet och vissa detaljer såsom batteristorlek/motorstyrka har ännu inte fastställts, så man vill lämna utrymme för förändringar. Man vill göra sig relevant i branschen och väcka intresse, men samtidigt köper sig lite extra tid. Rätt asiatiskt faktiskt.

Visst! Men det var så mycket mer som fattades än smådetaljer som exakt batteristorlek etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Mer information här:

https://alltomelbil.se/nya-elbilen-lexus-rz-450e-ar-har-mer-k...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men köper man av en handlare så brukar de uppge hur mycket % som är kvar av batteriet ? I allafall har jag sett det hos en del.

Jo, och som i detta fall mäter Björn en sak, och handlaren påstår att batteriet är bra! Kia påstår ju att batteriet är inom ramen för OK, så ingen garantiåtgärd ännu. Problemet är att de helt går på vad en guessometer säger om hur bra batteriet mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jo, och som i detta fall mäter Björn en sak, och handlaren påstår att batteriet är bra! Kia påstår ju att batteriet är inom ramen för OK, så ingen garantiåtgärd ännu. Problemet är att de helt går på vad en guessometer säger om hur bra batteriet mår.

Kan man inte räkna på distans kvar och procent kvar i batteriet? Då har du ju ett hum om vad som gäller. Min bil är ca ett år gammal och jag gissar att den redan tappat ett antal procent, 5-6%, men det kvittar eftersom jag vet räckvidden och ser hur många procent som batteriet är laddat.

Permalänk
Medlem

Jösses!

En riktig kalkylprodukt.

Kineser vill ha bio i bilen - Check!
Greenwashing - Vi gör en ny 7-serie men fokuserar på i7: an. - Check!
Mercedes EQS matchad (och slagen?) - Check!

Visa signatur