Skrivet av martincool:
Dyrare inköp lär ju göra att priset om/ när bilen skall säljas sen lär ju vara rätt högt? jag har kollat runt på en del olika elbilar å flesta bilar jag sett har batterihyra men om inte så får du ju stå för bytet av de när batteriet blir dåligt vilket de blir inom en 10 års period? vilket jag fattat är ju olika från modell till modell men allt från 50 k å uppåt. Jag kör idag en skoda fabia combi kostade 160 k med lite extra utrustning för några år sedan. jag kunde då få tre sådana bilar för samma priset som en ZOE. min bil kostar 380 kr i skatt och runt 5 k i helförsäkring å drar runt 0,45-0,5 blandad körning. I mina ögon är det väldigt svårt att försvara en El bilsinköp med tanke på kostnaden i inköp värdeminskning installationskostnader etc även om bensin är svin dyr. Du måste ju köra väldigt många mil om året för att en Elbil ska betala tillbaka sig? jag vill mest bara få uppfattning om mitt resonemang är någorlunda rätt
Nja, som jag, och flera andra sagt, så är ditt resonemang inte helt korrekt. Återigen är det endast en bilmodell som har batterihyra, och det är just Zoe som du nämner. Om du kollar på en annan bilmodell så ingår batteriet.
När du säger att värdeminskningen blir högre, hur tänker du då? Tänker du att en elbil kostar 500K i inköp och en fossilbil 300K, men att båda kostar 150K efter 3 år? För annars förstår jag faktiskt inte vad du menar. Elbilen kommer såklart inte sjunka så mycket. Kollade på Kia e-niro förra veckan och billigaste var en från 2019 för 350K. Då har bilen kostat 500K, ägaren har fått 60K bonus (som det var då vill jag minnas) vilket då gör att ägaren får "betala" 90K i värdeminskning. En fossilbil Kia Niro ligger omkring 50% vilket blir 150K om den kostade 300K (tror dom ligger däromkring). Men allt det här har jag, och andra, redan sagt.
Nej, du behöver inte byta ut ett bilbatteri efter 10 år på samma sätt som du inte behöver byta ut en bensinmotor efter 10 år. Dagens elbilar har batterier som är byggda för att hålla hela bilens livslängd. Du har dessutom batterigaranti i 7-10 år (beroende på vilken tillverkare).
Hur din personliga kalkyl kan bara du avgöra. Men du jämför en äldre beggad bil mot en ny elbil och då är det troligt att elbilen kommer bli dyrare, det är inget snack om saken. Tror dom flesta här är fullt medvetna om det. Däremot om du funderar på att köpa en ny Skoda Fabia vs t.ex. en Zoe, så kan nog kalkylen se annorlunda ut:
Idag kostar en ny Skoda Fabia 234 000 kr. En Renault Zoe kostar 450 000 kr med batteriköp (ej hyra). Du får 70K bonus för Zoe, så den är direkt nere på 380K.
Du åker 1000 mil om året. Skoda säger att Fabia drar 0,56l/mil och soppan kostar omkring 20kr, vilket blir 11 200kr/år i bensin. Utöver det är skatten på 4300 kr. På 3 år blir det 46 500kr. Efter 3 år säljer du Fabian för 50% restvärde, alltså 117K. Du har då betalt 117+46500 = 163 000 kr.
Renault Zoe laddar du hemma. Du betalar 1,50kr/kWh och den gör av med, säg 1,50kWh/10km. På ett år har du betalat 2 250kr i el, och på 3 år blir det 6 750kr. Skatten är 360kr/år och på 3 år 1 080kr. Efter 3 år säljer du Zoe för 50% restvärde, alltså 225K. Du har då betalt 162 830kr.
Det är alltså i princip samma pengar. Nu tror jag personligen att man kan sälja Zoe för mer och Fabia för mindre så att skillnaden blir ännu större men restvärde är ju som sagt bara gissningar.
Behåller du bilen efter 3 år kommer ju skatten på Fabian att sjunka, men samtidigt tillkommer högre reparationskostnader vs Zoe eftersom Fabian har mer makanik och delar som slits ut. Vad servicekostnad för dessa bilar är har jag ingen koll på alls så säger inga siffror där.
Skrivet av sandos:
Bara kolla på Björn Nylands video:
https://www.youtube.com/watch?v=jujFjEugsX8
Inget kul att köpa den, skulle säga att den är iskall på marknaden. Probleme är att upptäcka dessa dåliga batterier när man köper begagnat, hur mycket kan man begära att få provköra? Du måste i princip testa från 100% till 0% och snabbladda för att hitta fel som dessa.
Nu finns det fel även på ICE-bilar men jag är otroligt skeptisk till de elbilar som är lite äldre idag, annars hade jag redan ägt en sådan!
Att kolla på en 7 år gammal bil som var billig från början och döma ut alla elbilar blir ju lite konstigt eftersom dom bilarna använde sig av en teknik som inte används idag. Premiumbilarna från förr använde ju den nya tekniken, som Björn också testat, i denna video t.ex: https://www.youtube.com/watch?v=4aTgscnmlR8
En Tesla med 7 år gammalt batteri som tappat 11%. Och tekniken har ju bara blivit bättre sen dess, och fortsätter bli bättre.