Köphjälp ny 55" tv för max 6500kr

Permalänk
Medlem

Köphjälp ny 55" tv för max 6500kr

Hejsan är på jakt efter en ny tv till en kompis.
Budgeten är upp till 6500kr och ska vara helst 55"
Har ni några tips ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Tipset på den här typen av väldigt vanliga fråga är att väja vilken 55-tummare som helst för 6500 kronor. Detta eftersom en TV svarar mot så spritt olika behov och användning. En del TV-modeller har tekniska egenskaper och funktioner som särskiljer dem från varandra, likt hög bildkvalitet, hög ljusstyrka, bättre egenskaper för spelande och så vidare. Andra kan ha synpunkter på hur de ska integreras med andra tekniska infrastrukturer, likt Apples tjänster, Google etc.

Ifall kraven är "...lite film, lite serier, lite xbox ibland, kanske fotboll..." så är svaret samma, vilken 55-tummare som helst för 6500 kronor. Detta för att 6500 kronor är för klen budget för att kunna välja en TV med några särskilt utmärkande extra bra egenskaper. Budgeten leder främst till klassen med basmodeller som alla är ungefär lika bra/mediokra. Fast det kan fortfarande finnas önskemål att svara mot, likt önskan om Android TV och liknande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på funktioner som HDR och Dolby Vision. En TV i denna prisklass har inte tillräckligt hög ljusstyrka och bildkvalitet för att kunna dra nytta av såna funktioner.

Dolby Vision-stöd på TVn från Hitachi ovan t.ex. är irrelevant. Likaså Samsung-TVn som länkades - den har visserligen inte Dolby Vision (Samsung har inte stöd för det på någon modell), men den TVn är till och med mindre ljusstark i HDR än SDR och HDR blir därmed kasst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sätter mitt bomärke här så jag kan följa denna tråden. Kommer vara i samma sits snart jag med då jag har börjat leta runt dessa prisklasser också. Gillar redan de förslag jag sett.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan flika in det jag alltid flikar in: Fördelen med etablerade märken, likt de jag tar upp i TV-guiden, är att de är beprövade, deras funktioner dokumenterade och det existerar någon form av svensk supportorganisation. Man vet vad man får – eller i fallet med en budget på 6500 kr: hur lite man faktiskt får.

OEM- och licensierande varumärken (likt Hitachi och Sharp i dagens utbud) vet man inte vad man som väntar i kartongen. Kan ju fortfarande duga. Men ifall man ändå ställer så låga krav är det rätt meningslöst att ens diskutera kvalitet och vad som är "bästa köp" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga hur bra/dåliga de är, men i den prisklassen hade jag nog kikat närmare på LG's Nanocell 75 serie, typ;
https://cdon.se/hemelektronik/lg-55nano75-55-smart-4k-ultra-hd-nanocell-led-tv-p72393759
(Säljs där av Tvexperten för 5590:- och inte cdon!)

Vet att Ica Maxi brukar köra rea på dem titt som tätt också.

Över lag verkar serien ha fått hyggliga omdömen och recensioner.

Edit:
Eller faktiskt pressat budgeten och lagt till 490:- för att få en tv i toppklass (Philips flagskepp 2021) för 6.990
Komplett:
https://www.komplett.se/product/1188706/tv-ljud-bild/tv-video/tv/philips-58-4k-smart-tv-58pus900612
Eller på netonnet:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/philips-58pus900612/1018897.9119/
(Finns även på CDON)

En riktigt bra tv för och helt omöjlig att slå i den prisklassen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet med att köpa TV baserat på pris. En Philips PUS9006 är mycket mer kompetent än någon existerande Hitachi. Men PUS9006 kostade dubbelt så mycket när den var ny, runt 13000 kr enligt prisjakt. Den har hoppat mer än halva priset uppåt och nedåt i omgångar.

Därför jag alltid föreslår att välja och ranka TV på kompetens. För den är konstant medan priset hoppar runt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan inte säga hur bra/dåliga de är, men i den prisklassen hade jag nog kikat närmare på LG's Nanocell 75 serie, typ;
https://cdon.se/hemelektronik/lg-55nano75-55-smart-4k-ultra-hd-nanocell-led-tv-p72393759
(Säljs där av Tvexperten för 5590:- och inte cdon!)

Vet att Ica Maxi brukar köra rea på dem titt som tätt också.

Över lag verkar serien ha fått hyggliga omdömen och recensioner.

Edit:
Eller faktiskt pressat budgeten och lagt till 490:- för att få en tv i toppklass (Philips flagskepp 2021) för 6.990
Komplett:
https://www.komplett.se/product/1188706/tv-ljud-bild/tv-video/tv/philips-58-4k-smart-tv-58pus900612
Eller på netonnet:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/philips-58pus900612/1018897.9119/
(Finns även på CDON)

En riktigt bra tv för och helt omöjlig att slå i den prisklassen.

Den föll mig i smaken Sparad...

@laxpudding
Vad föreslår du man ska hoppa upp för i pris då? DU verkar rätt anti denna tråden måste jag säga

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@laxpudding
Vad föreslår du man ska hoppa upp för i pris då? DU verkar rätt anti denna tråden måste jag säga

Omöjligt att svara på. Priser ändrar sig varje dag och ibland säljs ju produkter för halva priset.

Man ska titta efter funktioner, inte pris.

Men en riktlinje kan ju vara runt 8000-9000 eller mer för 55" beroende på vilka funktioner man vill ha. Problemet är ju att priserna ändras, så tex den Philips som har länkats kostar ju under 7000kr men har kostat mycket mer. Därför kan ingen ge tips på hur mycket man ska betala.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Omöjligt att svara på. Priser ändrar sig varje dag och ibland säljs ju produkter för halva priset.

Man ska titta efter funktioner, inte pris.

Men en riktlinje kan ju vara runt 8000-9000 eller mer för 55" beroende på vilka funktioner man vill ha. Problemet är ju att priserna ändras, så tex den Philips som har länkats kostar ju under 7000kr men har kostat mycket mer. Därför kan ingen ge tips på hur mycket man ska betala.

Ajjemen det är jag med på, nu får trådskaparen ursäkta om jag hoppar in på hans tråd och ställer motfråga här men jag tror nog vi är ute efter ungefär samma sak.

Vilken tv skulle ni rekommendera för mig som vill ha en 55tum, ingen speltv (det har jag PC till), 4k, jag kollar serier och sport(F1 och NFL)

Visa signatur

PC:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Don_Tool:

@laxpudding

Som jag skriver - betala det du är beredd att betala.

Använder man prisjakt (som kan missa tillfälliga butikserbjudanden) ger 55-tum och 6500 kronor följande modeller:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s474082667&o=produ...

Vilket just nu kl 15:14 22 April 2022 är en uppsjö av enkla basmodeller från 2020, med en stor del modeller man inte riktigt vet vad man får för något.

6500 kronor en budget som är för klen för att helt kunna välja egenskaper. Det är mer köptillfället som avgör vilken produktkvalitet man lyckas för pengarna och hur det matchar tillfälliga utförsäljningar, likt hur Philips PUS9006 är en modell som är mer kompetent än NANO7-modellerna. Fast då måste du betala mer för 58 tum (över budget) eller gå ned till 50 tum (inom budget) för att få något som är erkänt bättre än vad din budget medger.

Ställer någon samma fråga igen om vecka eller en månad kan det vara helt andra modeller. PUS9006 kanske är slut eller halkar tillbaka till 12.000+ kronor som standardpris.

Det är så olika från person till person. För dig kanske det är sak samma för dig att PUS9006 är den bättre TV:n eftersom du drar gränsen stenhårt vid max 6500 kronor och 55 tum. Andra tänker annorlunda.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Don_Tool:

Vilken tv skulle ni rekommendera för mig som vill ha en 55tum, ingen speltv (det har jag PC till), 4k, jag kollar serier och sport(F1 och NFL)

Så bra 55-tummare du har råd med och det som matchar dina önskemål. Då vet du att du köper det bästa som finns vid denna tidpunkt.

Är till exempel hög ljusstyrka viktigare än hög kontrast? Då är LCD med mini-LED ett lämpligare val än en OLED. Och tvärtom ifall du främst tittar i mer dämpade miljöer. Eller sak samma beroende på nuvarande situation. Du kanske har en så pass gammal TV att en OLED ändå kommer vara en raketskjuts i mer ljusstyrka än du behöver.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller en 55" OLED från LG med B1. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724832

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så bra 55-tummare du har råd med och det som matchar dina önskemål. Då vet du att du köper det bästa som finns vid denna tidpunkt.

Är till exempel hög ljusstyrka viktigare än hög kontrast? Då är LCD med mini-LED ett lämpligare val än en OLED. Och tvärtom ifall du främst tittar i mer dämpade miljöer. Eller sak samma beroende på nuvarande situation. Du kanske har en så pass gammal TV att en OLED ändå kommer vara en raketskjuts i mer ljusstyrka än du behöver.

Jo så är de defintivt, tror nog att oavsett vilken tv jag än skulle köpa så hade det varit en boost mot vad jag har nu som är en Panasonic P50VT60Y, alltså plasma här

Nåväl. då vet jag lika mycket nu som innan och jag håller på avtryckaren ett tag till

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

såg också bra ut. Sparar den med

Visa signatur

PC:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Don_Tool:

Jo så är de defintivt, tror nog att oavsett vilken tv jag än skulle köpa så hade det varit en boost mot vad jag har nu som är en Panasonic P50VT60Y, alltså plasma här

Panasonic VT60 hör till det bästa av sin tid. Dåtidens toppmodeller. En 55-tummare för 6500 kronor av idag ger de allra enklaste basmodellerna av denna tid. Du riskerar faktiskt uppleva en rätt stor försämring mot vad du har. Nano7-modellern lär du uppleva som rätt blek och glansig mot vad du har.

Men som det tipsas om ovanför, ett par lakan till och du är på en nivå med toppklassmodeller som kan ge något mer än vad du får med VT60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic VT60 hör till det bästa av sin tid. Dåtidens toppmodeller. En 55-tummare för 6500 kronor av idag ger de allra enklaste basmodellerna av denna tid. Du riskerar faktiskt uppleva en rätt stor försämring mot vad du har. Nano7-modellern lär du uppleva som rätt blek och glansig mot vad du har.

Men som det tipsas om ovanför, ett par lakan till och du är på en nivå med toppklassmodeller som kan ge något mer än vad du får med VT60.

Jo den presterar fortfarande superbra och jag har verkligen ingen brådska att byta, det enda är att jag egentligen vill gå upp till 4k och modernisera lite

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jo den presterar fortfarande superbra och jag har verkligen ingen brådska att byta, det enda är att jag egentligen vill gå upp till 4k och modernisera lite

Tänk på ifall du faktiskt kommer nyttja 4k. Har en Samsung 55" Q80R som jag tycker ger väldigt imponerande bild vilket är bättre än min Sony 55" XF9005, även i vardagstittande om man jämför sida vid sida. 4k har vi dock här hemma kollat på under 4-5h totalt under de 3 åren vi ägt tv-apparaterna. Detta då vi har HBO-Max med lågt utbud samt vanligt bas abonnemang med Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Tänk på ifall du faktiskt kommer nyttja 4k. Har en Samsung 55" Q80R som jag tycker ger väldigt imponerande bild vilket är bättre än min Sony 55" XF9005, även i vardagstittande om man jämför sida vid sida. 4k har vi dock här hemma kollat på under 4-5h totalt under de 3 åren vi ägt tv-apparaterna. Detta då vi har HBO-Max med lågt utbud samt vanligt bas abonnemang med Netflix.

Jo men det kommer jag definitivt att göra. Kollar mina filmer, serier eller sports via min Nvidia Shield Tv Pro så 4k kommer användas.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Bildexpert 📺

1080p på klassisk Blu-ray håller måttet än idag. 4K UHD BD är inte en drastisk skillnad mot det bättre men i alla fall en extra nivå av kvalitet och ofta något jag subjektivt skulle beskriva som "mer närvaro och lugn" i bilden jämfört med klassisk BD. Vilket teknisk kan förklaras av modernare codecs och att brus och aliasing kvantifieras på en nivå som inte alls är lika framträdande.

1080p strömmat mot 4K strömmat kan däremot bli en galet stor skillnad emellanåt. Det gånger nätverket hickar till och det måste hoppa ned från 4K till 1080p är det plågsamt sämre. En pixelgröt, vaselin på ögat och så vidare. Teknisk förklaring är att man spar på bandbredden och komprimerar hårdare. 4K kan komprimeras effektivare. Mer kvalitet per megabit om man så vill.

Fast man måste nog först veta hur bra det faktisk kan vara för att förstå vad man faktiskt missar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1080p på klassisk Blu-ray håller måttet än idag. 4K UHD BD är inte en drastisk skillnad mot det bättre men i alla fall en extra nivå av kvalitet och ofta något jag subjektivt skulle beskriva som "mer närvaro och lugn" i bilden jämfört med klassisk BD. Vilket teknisk kan förklaras av modernare codecs och att brus och aliasing kvantifieras på en nivå som inte alls är lika framträdande.

Apropå UHDBD så vill jag passa på att tipsa om REAL or FAKE 4K - DIGIRAW disc to digital.

Läskigt mycket som inte är äkta 4K eller ens äkta HDR, så i bästa fall så får man väl en version med högre bandbredd, förhoppningsvis äkta 4:4:4/4:2:2 färgupplösning när det skalas upp från 1080p/DCI 2K till 4K 4:2:0 och kanske DTS:X/Dolby Atmos (som i värsta fall kanske inte ens har någon vettig object-based audio implementation) 🙃

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aleves:

Apropå UHDBD så vill jag passa på att tipsa om REAL or FAKE 4K - DIGIRAW disc to digital.

Läskigt mycket som inte är äkta 4K eller ens äkta HDR, så i bästa fall så får man väl en version med högre bandbredd, förhoppningsvis äkta 4:4:4/4:2:2 färgupplösning när det skalas upp från 1080p/DCI 2K till 4K 4:2:0 och kanske DTS:X/Dolby Atmos (som i värsta fall kanske inte ens har någon vettig object-based audio implementation) 🙃

Det tenderas att tänka i 4K och HDR som i termer av något absolut. "Äkta 4K" måste ha varje detalj mejslad ned på pixelnivå. Annars är det "FAKE-4K". Och samma sak med "Äkta HDR" som om det inte utnyttjar varenda steg den absoluta skalan är "FAKE-HDR".

Nu vänder jag mig inte alls direkt till dig direkt när jag skriver detta (för jag anar att du har svaret inombords ), utan mer allmänt:

Det är där med ÄKTA och FAKE är en aningslös och faktiskt rätt omogen inställning till vad det hela handlar om. Men man dra lite click-bait på det eftersom alla kan räkna pixlar. Medan sådant som dynamiskt omfång är svårt att greppa när saknar en sinnebild runt vad dynamiskt omfång innebär. För sådant brukar komma med erfarenheter och insikt inom ljud och bild. Till exempel det man lär sig med tiden som fotograf eller producent av något slag.

En DCI 2K-master har potentialen att rymma så mycket mer dynamik som en 1080p BD/rec.709/4:2:0-ström helt enkelt aldrig kan återge. Ja, det är kanske samma mängd pixlar i det hela stora och därför lätt att tänka i termer och äkta och fake när man endast räknar pixlar. Men innehållsmässigt är det alltid en delmängd av vad det kunde vara. Vad man ser på i 1080p/4:2:0/rec709 på BD eller strömmat baserad från en sådan 2K-DCI-master är per definition en tydlig reducering och kompression av originalets innehåll.

Samma sak med original som är inspelat på film. Ja, upplösningen på analog film kan (och har) diskuteras i all tid om vad det motsvarar i "pixlar" etc. Fast BD/1080p/4:2:0/rec709 kan fortfarande inte återskapa dynamiken hos analog film. Det är alltid något som går förlorat.

Däremot kan man med 4K/UHD och HDR adressera just dynamiskt omfång. Man kan i hemmet nu för första gången återskapa och reproducera originalfilmernas helhet så som de en gång skapades och en gång endast återgavs i de bästa biograferna.