Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Söker ett full size, med standard spacing mellan numpad osv.
ISO men nordiska/svenska bokstäver inte ett krav (bara allt sitter där det ska)
gärna hotswap med blåa brytare levererat med.
abs/pbt spelar mindre roll.
Helst inte allt för höga tangenter.

Någon som har ett förslag?

Ducky ONE 3 går att förboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ducky ONE 3 går att förboka.

Ser trevligt ut, var förbokar jag ett sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Ser trevligt ut, var förbokar jag ett sådant?

Maxgaming.se
De har dessutom ett rätt bra utbud av olika brytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Maxgaming.se
De har dessutom ett rätt bra utbud av olika brytare

Var in och kikade där, hittade ett par trevliga ducky full size men ingen med iso. Har annars handlat ett par keychron och brytare därifrån tidigare och har alltid fått bra service.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eriksson850:

Var in och kikade där, hittade ett par trevliga ducky full size men ingen med iso. Har annars handlat ett par keychron och brytare därifrån tidigare och har alltid fått bra service.

Alla ducky3 (på maxgaming) är ISO (Nordisk layout, ISO 62/88/109 etc.), det är bara bilden som visar ANSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Alla ducky3 (på maxgaming) är ISO (Nordisk layout), det är bara bilden som visar ANSI

Ah, perfekt! Kollade bara på bilderna, tack det får bli ett sådant.

Permalänk
Medlem

ni som är okej med ansi så har vita och svarta one 3 dykt upp som preorder på mechanicalkeyboards.. bilder där på dem med..

Permalänk
Medlem

Letar efter ett tangentbord med fokus på låg ljudnivå och kvalitetskänsla. 65 % med nordic layout. Hot swap för brytarna. Full RGB. Tangenterna och dess switchar kan jag byta ut i efterhand.

Sneglar åt Keychron K6 då jag gillar dess funktioner och design. Men ljudnivån har jag ingen aning om. Kan man lägga in ytterligare dämpning annat än o-ringar under tangenterna? Eller har ni bättre förslag på tangentbord som fokuserat på låg ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Letar efter ett tangentbord med fokus på låg ljudnivå och kvalitetskänsla. 65 % med nordic layout. Hot swap för brytarna. Full RGB. Tangenterna och dess switchar kan jag byta ut i efterhand.

Sneglar åt Keychron K6 då jag gillar dess funktioner och design. Men ljudnivån har jag ingen aning om. Kan man lägga in ytterligare dämpning annat än o-ringar under tangenterna? Eller har ni bättre förslag på tangentbord som fokuserat på låg ljudnivå?

En KBD67 Lite med ett par "Silent" brytare skulle jag rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

En KBD67 Lite med ett par "Silent" brytare skulle jag rekommendera.

Intressant!
Men verkar gå på närmare 3000 kr om man vill ha aluminiumchassi. Plus ytterligare någon tusenlapp för brytare och tangenter.

Lyckas heller inte hitta något i lager, varken aluminiumchassit eller tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Oj, va det slutsålt. Kändes som det fylldes på nytt häromveckan.

Och om du ska ha det så tyst som möjligt så är det inte nödvändigt med att köpa aluminiumchassit till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Oj, va det slutsålt. Kändes som det fylldes på nytt häromveckan.

Och om du ska ha det så tyst som möjligt så är det inte nödvändigt med att köpa aluminiumchassit till den.

Knäpptyst är inget krav. Iofs inte att det måste vara i metall heller så länge kvalitetskänslan finns. Däremot är ett krav att det ska gå att beställa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

K6 är väl ett av de mest moddade tangentborden, har ett till min sekundära burk och tycker det håller hög kvalitet för priset. Kolla lite youtube-klipp (finns mängder) så kan du själv avgöra om det är tyst nog efter moddning.

Permalänk

Någon som har tips på ett 60/65% med blå brytare som ligger under 1000kr?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Någon som har tips på ett 60/65% med blå brytare som ligger under 1000kr?

https://www.webhallen.com/se/product/329394-Svive-Triton-Pro-...

Permalänk

Tack för tipset, tänkte om du vet något som inte är just gaming med massor av rgb.
Hade velat ha något ljusare med lite färgglada tangenter med skön clicky sound.
Känns inte som det finns mycket annat än just svarta rgb tangentbord i Sverige :/

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Tack för tipset, tänkte om du vet något som inte är just gaming med massor av rgb.
Hade velat ha något ljusare med lite färgglada tangenter med skön clicky sound.
Känns inte som det finns mycket annat än just svarta rgb tangentbord i Sverige :/

Vita finns, men sedan börjar det springa iväg över tusenlappen. Men kan du tänka dig ansi så går det nog. 🤔

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vita finns, men sedan börjar det springa iväg över tusenlappen. Men kan du tänka dig ansi så går det nog. 🤔

Är faktiskt inte så jätte insatt i tangentbord, vad är ansi? Asså klart jag kan tänka mig gå upp lite i pris också, men var rekommenderar du man kollar då? Om man går efter vad jag är ute efter alltså.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Är faktiskt inte så jätte insatt i tangentbord, vad är ansi? Asså klart jag kan tänka mig gå upp lite i pris också, men var rekommenderar du man kollar då? Om man går efter vad jag är ute efter alltså.

ANSI amerikanarnas idé av hur ett tangentbord ska vara.

I Europa är ISO vanligast.

Men går ansi bra så skulle jag nog spana in Akko som har väldigt många färgstarka keebs.
Ducky ONE 3 kommer i både ansi&iso men leverans datumet skjuts på hela tiden.
Men det går ju "alltid" att köpa keycaps separat för att ge valfritt keeb färg.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

ANSI amerikanarnas idé av hur ett tangentbord ska vara.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Physical_keyboard_layouts_comparison_ANSI_ISO.png/1280px-Physical_keyboard_layouts_comparison_ANSI_ISO.png
I Europa är ISO vanligast.

Men går ansi bra så skulle jag nog spana in Akko som har väldigt många färgstarka keebs.
Ducky ONE 3 kommer i både ansi&iso men leverans datumet skjuts på hela tiden.
Men det går ju "alltid" att köpa keycaps separat för att ge valfritt keeb färg.

Jaha, ja ISO är ju helt klart att föredra, men är inte världens grej heller.
Får försöka hålla ögonen öppna, men känns som det är rätt så dåligt med bra mekaniska i Sverige, nästan bara flashiga gaming grejer.

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Jaha, ja ISO är ju helt klart att föredra, men är inte världens grej heller.
Får försöka hålla ögonen öppna, men känns som det är rätt så dåligt med bra mekaniska i Sverige, nästan bara flashiga gaming grejer.

Har svårt att komma på någonting som finns i USA som inte finns i Sverige. Leopold och typ Realforce kanske? Finns ju inte jättemycket att välja på om man vill ha bra mekaniska tangentbord som inte är hemmabyggda. Typ Varmilo, Keychron, eventuellt kanske Ducky?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Skrivet av Icetec:

Har svårt att komma på någonting som finns i USA som inte finns i Sverige. Leopold och typ Realforce kanske? Finns ju inte jättemycket att välja på om man vill ha bra mekaniska tangentbord som inte är hemmabyggda. Typ Varmilo, Keychron, eventuellt kanske Ducky?

Jag har ett knappt använt Leopold FC660m du kan få köpa. Dock MX bruna switchar men kvalitén är super. Är du intresserad skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Ergodox Ez, Moonlander eller Dygma Raise? Letar efter ett ergonomiskt mekaniskt tangentbord. Fullt medveten att de har olika finésser samt att Dygma inte är ortholinear. Vill helt enkelt ha input från de som har erfarenhet av tidigare nämnda tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Jag har ett knappt använt Leopold FC660m du kan få köpa. Dock MX bruna switchar men kvalitén är super. Är du intresserad skicka ett PM

Tack, men jag drunknar i tangentbord så det enda färdigbyggda jag hade varit intresserad av ska vara rätt så vintage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Någon med erfarenhet av Ergodox Ez, Moonlander eller Dygma Raise? Letar efter ett ergonomiskt mekaniskt tangentbord. Fullt medveten att de har olika finésser samt att Dygma inte är ortholinear. Vill helt enkelt ha input från de som har erfarenhet av tidigare nämnda tangentbord.

De har en split-ortho på G https://dygma.com/blogs/product-development/benefits-ergonomi...

Det jag inte riktigt gillar med dygma är om man vill byta keycaps så finns det inget för de extra tummknapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Tack, men jag drunknar i tangentbord så det enda färdigbyggda jag hade varit intresserad av ska vara rätt så vintage

Hehe, jag sitter i samma sats då jag också letar nytt så jag förstår dig helt. FC660m är simpelt, svart, utan RBG. Googla även recensioner, får goda betyg Som sagt skriv ett pm om du är intresserad!

Skrivet av StuntmanMike:

De har en split-ortho på G https://dygma.com/blogs/product-development/benefits-ergonomi...

Det jag inte riktigt gillar med dygma är om man vill byta keycaps så finns det inget för de extra tummknapparna.

Jag såg det, dock så förstod jag det som att det kommer dröja minst till hösten innan de börjar bli leveransklara. Att man inte kan byta keycaps på tumknapparna är inga problem som jag ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Men är det byggkvaliten du undrar över så skulle jag säga att de är lika bra som alla andra färdiga tangentbord.

Om du undrar över hur det är att använda så kan jag inte påstå att jag tycker om split efter att jag har prövat 2st olika, men jag använder inte tangentbordet i mitt yrkesliv så har aldrig känt behovet av split.

Men när det kommer till ortholinear så älskar jag det!
Tycker det fungera smidigt, är snyggt och ergonomiskt på så sätt att musen inte behöver vara på andra sidan skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Men är det byggkvaliten du undrar över så skulle jag säga att de är lika bra som alla andra färdiga tangentbord.

Om du undrar över hur det är att använda så kan jag inte påstå att jag tycker om split efter att jag har prövat 2st olika, men jag använder inte tangentbordet i mitt yrkesliv så har aldrig känt behovet av split.
https://media.discordapp.net/attachments/444573924509089802/866348080039067678/DSC_0743.JPG
https://media.discordapp.net/attachments/420989878734422032/821380909793935391/DSC_1438.JPG

Tycker det fungera smidigt, är snyggt och ergonomiskt på så sätt att musen inte behöver vara på andra sidan skrivbordet.
https://media.discordapp.net/attachments/420989878734422032/845251605112029214/DSC_1599.JPG

Exakt den inputen jag ville ha, tack! Vad är det för icke-split ortholinear du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Själv tycker jag att jag anstränger händerna mycket mer när jag skriver på mitt ortho men det kanske är en vanesak. Tänkte tvinga mig att köra det på jobbet ett tag och se om det klickar nån gång. Har fått upp farten lite iaf men det går fortfarande klart långsammare än att skriva på ett vanligt. Sen är det inte speciellt sköna brytare på det om jag ska vara ärlig så det kanske ökar motståndet lite. Känns som om de har blivit dammiga typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Exakt den inputen jag ville ha, tack! Vad är det för icke-split ortholinear du har?

Jag har bara kvar den närmast kameran nu och det är en Efreet.
Men allt började med en Planck (den röda längst bak) , tyvärr är den slut i lager nu men helt klart en bra bräda att börja med.

Preonic finns, men personligen tyckte jag inte om den extra raden efter att jag redan hade börjat använda Planck'en 🤷