Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Therpid:

Nästan? det är dyrare än bensin.
2*8.70:- = 17,40/mil mot bensin 20:- * 0,6 förbrukning = 12:-/mil.

Elbilar är ju mycket dyrare i inköp dessutom.
Ex Kia Niro som hybrid är 200000:- billigare än el varianten.

Nja, man får ju jämföra äpplen med äpplen liksom. En bil som drar 2 kWh per mil lär ha rejält mycket bättre prestanda än en bensinbil som drar 0,6.

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en Nissan Leaf från 2017 med 14k mil som har 82% kapacitet kvar? Fick en okej deal med dagens priser så jag får bilen för 120k.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag vill ju att alla skall betala samma för produkten de köper. Men jag ser inte produkten som el utan jag ser det som att man också hyr stolpen eftersom det är en ändlig resurs som kan utnyttjas per tidsenhet. Det kan man göra på olika sätt (ökad parkeringskostnad på laddplatser, minuttaxa osv) men grundtanken om man själv skall täcka sina egna kostnader är att det skall kosta mer att stå i 2 timmar och ladda 10 kWh än om man står 1 timme och laddar 10 kWh. Har vi inte några sådana sätt att ta betalt så går det inte heller att komma åt de som står kvar efter att de laddat klart eftersom de bara kan ställa ned laddhastigheten så att laddningen är klar när de ändå skall åka.

Ja om det är en parkeringsplats med ladd möjlighet där du betalar för parkeringen köper jag resonemanget, men om parkeringen är fri och man endast betalar för elen då skall det vara samma pris.

Hur vill du göra på de shoppingcenter som har både fri parkering och fri laddning?
Här väljer ju ägaren av centrat att ha dessa saker som ett incitament för att besöka centrat, skall man då kräva att kunderna går ut flyttar bilen när laddningen är klar trotts dom vill vara kvar i centrat?

Kan bara konstatera att vi tycker olika (vilket är ok) och att det finns olika varianter ute på laddplatserna, antingen får man acceptera vad som finns på platsen eller så får man köra vidare och ladda på annat ställe.

Men min egen uppfattning är att man betalar lika för produkten som säljs oavsett om det är parkering (där köper man tid på platsen) eller laddningen (där köper man el).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Hej, tyvärr så var det bara ett kampanj ervbjudande som gällde för bilar beställda innan Januari i år (har för mig det var Januari).
Så vi som beställt EV6 efter det datumet får inte Kia Charge Plus / Ionity Power gratis i ett år tyvärr.

Detta stämmer inte.
Det ingår, förlängt hela året ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Dags för förmånsbil för mig och landade tillslut i en ID4 Pro Performance, lade bara till komfort och assistanspaket i enlighet med företagets riktlinjer.

Men vad lönlöst det känns med leveranstiden, försäljaren nämnde att man jag eventuellt har den innan årsskiftet men att inget går att lova med tanke på vad som händer i vår omvärld. Någon som har beställt en ID4 senaste månaderna och fått någon indikation på leveransdatum?

Beställt i September. ID4 GTX. Leverans vecka 40 sägs det nu ish... skulle vart vecka 12.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

Vi har nu landat i att beställa en Ford Mustang Mach-e RWD med teknikpaket på privatleasing och leverans i juni. Riktigt sjysst deal nu faktiskt, 4 295 kr/mån med 1 500 mil/år. Riktigt nöjd med att jag bokade av både XC40 Recharge samt Kia Niro EV tidigare.

Har möjlighet att lägga till vinterhjul för 300 kr/mån. Hade först tänkt köpa dessa separat men 10 800 kr i totalkostnad för vinterhjulen känns som en ganska bra deal. Är det någon som har koll på vad vinterhjul på en Mach-e kan tänkas ligga på om man skulle köpa dem istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Vi har nu landat i att beställa en Ford Mustang Mach-e RWD med teknikpaket på privatleasing och leverans i juni. Riktigt sjysst deal nu faktiskt, 4 295 kr/mån med 1 500 mil/år. Riktigt nöjd med att jag bokade av både XC40 Recharge samt Kia Niro EV tidigare.

Har möjlighet att lägga till vinterhjul för 300 kr/mån. Hade först tänkt köpa dessa separat men 10 800 kr i totalkostnad för vinterhjulen känns som en ganska bra deal. Är det någon som har koll på vad vinterhjul på en Mach-e kan tänkas ligga på om man skulle köpa dem istället?

Härligt. Var en grym deal som Hedin hade, hörde att bilarna tog slut idag, så bara att gratulera!

10800kr låter inte allt för farligt, däremot beror det väl på vilka däck det är, tror det är Kumho friktion, och sådana kan man få för runt 5500kr + fälg sen då. Men fälgar 6-7 tusen och sen TPMS för 2500 (circa) så är man ju över dom summorna sen. Kan vara skönt att bara "ha det löst" liksom, brukar inte däckhotell ingå om man också leasar däcken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På tal om Mach-E, jag tittade på en Youtube video från förra året där man jämför Mach-E med Polestar 2, Tesla model Y och ID4. Alla fyrhjulsdrivna. Rätt bra och djupgående video faktiskt.

Hursomhelst. När de testar prestandan på Mach-E AWD så slirar de runt som att de knappt kunde hålla sig på vägen och däcken skriker titt som tätt. De påpekar också att den släpper väldigt lätt i kurvorna. Är detta normalt eller är det för att de testar bilen lite väl extremt? Sjukt ändå för att va AWD.

De påpekar dock att Mach-E GT varianten inte alls uppför sig på samma sätt.

Kolla avsnittet mellan tidsstämplarna 53:25 och 1:01:00 här:

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Problemet är väl att det inte går att fastställa om bilen laddar eller inte när kabel är ansluten, tror endast det är snabbladdare som visar om laddning sker eller inte.

Garos stolpar är ju blå när man laddar men minns inte om de blir gröna när bilen är klar. Men finns ju elmätare i stolpen så om man inte drar någon ström i säg en kvart så räknas det som att man inte laddar.

Vet inte hur de olika parkeringsapparna pratar med parkeringsvakten men laddbolaget borde kunna göra samma sak via API

Permalänk
Medlem

Visst påverkas leasingavgiften av ränteläget? Hur mycket kommer det göra ungefär, på en avgift som idag är ca 4k, om styrräntan går upp till 1,5-2%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Detta stämmer inte.
Det ingår, förlängt hela året ut.

Så det är förlängt för hela 2022? Det är ju najs isåfall! jag skall ta och maila min återförsäljare och höra (då jag har en bil på ingång i Juli).

Hade vart väldigt najs, då jag blev snuvad på ca en månad när jag gjorde beställningen (enligt återförsäljaren vid sign tillfället)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Så det är förlängt för hela 2022? Det är ju najs isåfall! jag skall ta och maila min återförsäljare och höra (då jag har en bil på ingång i Juli).

Hade vart väldigt najs, då jag blev snuvad på ca en månad när jag gjorde beställningen (enligt återförsäljaren vid sign tillfället)

Citerar mig själv! (Det ger märg åt min konversation)

Ser även att de uppdaterat hemsidan, så det står även där att det ingår året ut
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

Tack! En väldigt positiv överraskning för mig, som trodde jag kommer behöva köpa till något separat

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Citerar mig själv! (Det ger märg åt min konversation)

Ser även att de uppdaterat hemsidan, så det står även där att det ingår året ut
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

Tack! En väldigt positiv överraskning för mig, som trodde jag kommer behöva köpa till något separat

Yes blir riktigt nice. Ska få min precis när semestern börjar i juli. Så det kommer definitivt bli endel roadtrips när man har bra deal på laddning första året.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om Mach-E, jag tittade på en Youtube video från förra året där man jämför Mach-E med Polestar 2, Tesla model Y och ID4. Alla fyrhjulsdrivna. Rätt bra och djupgående video faktiskt.

Hursomhelst. När de testar prestandan på Mach-E AWD så slirar de runt som att de knappt kunde hålla sig på vägen och däcken skriker titt som tätt. De påpekar också att den släpper väldigt lätt i kurvorna. Är detta normalt eller är det för att de testar bilen lite väl extremt? Sjukt ändå för att va AWD.

De påpekar dock att Mach-E GT varianten inte alls uppför sig på samma sätt.

Kolla avsnittet mellan tidsstämplarna 53:25 och 1:01:00 här:
https://youtu.be/PsY-ph9BJJ8

Mach-E hade ju problem med ESP i början och klarade bland annat inte älg testet, dom meddelade ganska direkt att dom kände till problemet och att en uppdatering skulle komma.
Vad jag vet så skall/bör alla vara uppdaterade vid detta laget.

Edit: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om Mach-E, jag tittade på en Youtube video från förra året där man jämför Mach-E med Polestar 2, Tesla model Y och ID4. Alla fyrhjulsdrivna. Rätt bra och djupgående video faktiskt.

Hursomhelst. När de testar prestandan på Mach-E AWD så slirar de runt som att de knappt kunde hålla sig på vägen och däcken skriker titt som tätt. De påpekar också att den släpper väldigt lätt i kurvorna. Är detta normalt eller är det för att de testar bilen lite väl extremt? Sjukt ändå för att va AWD.

De påpekar dock att Mach-E GT varianten inte alls uppför sig på samma sätt.

Kolla avsnittet mellan tidsstämplarna 53:25 och 1:01:00 här:
https://youtu.be/PsY-ph9BJJ8

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/ford-mu...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

En uppdatering av antisladdsystemet ändrar dock inte egenskaperna i grunden, utan är ju bara ett sätt att hantera dem.

Tillägg: Blev visst lite "smurf"...

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Härligt. Var en grym deal som Hedin hade, hörde att bilarna tog slut idag, så bara att gratulera!

10800kr låter inte allt för farligt, däremot beror det väl på vilka däck det är, tror det är Kumho friktion, och sådana kan man få för runt 5500kr + fälg sen då. Men fälgar 6-7 tusen och sen TPMS för 2500 (circa) så är man ju över dom summorna sen. Kan vara skönt att bara "ha det löst" liksom, brukar inte däckhotell ingå om man också leasar däcken?

Tackar! Känns verkligen som en bra deal. Jag gick runt och var besviken på att jag inte beställt en innan prishöjningen för några veckor sen kom. Sen kom den här kampanjen som ett brev på posten.

Exakt, det var lite så jag funderade på att det vore skönt att bara ha dem fixat. Vet ej exakt vilka däck som ingår, ska kolla upp det. Jo, däckhotell brukar ingå däremot så köper jag från en handlare i en stad långt bort från där jag bor så det blir inte lönt att åka dit för hjulskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om Mach-E, jag tittade på en Youtube video från förra året där man jämför Mach-E med Polestar 2, Tesla model Y och ID4. Alla fyrhjulsdrivna. Rätt bra och djupgående video faktiskt.

Hursomhelst. När de testar prestandan på Mach-E AWD så slirar de runt som att de knappt kunde hålla sig på vägen och däcken skriker titt som tätt. De påpekar också att den släpper väldigt lätt i kurvorna. Är detta normalt eller är det för att de testar bilen lite väl extremt? Sjukt ändå för att va AWD.

De påpekar dock att Mach-E GT varianten inte alls uppför sig på samma sätt.

Kolla avsnittet mellan tidsstämplarna 53:25 och 1:01:00 här:
https://youtu.be/PsY-ph9BJJ8

Kan bara hålla med om att däcken på Mach-E är jättebra för räckvidd men sämre för grepp. Däcken återspeglar inte bilen. Jag hade mycket hellre sett att man gjorde som t.ex. Tesla och satte på större och bredare däck som matchade bilen bättre. Men som sagt, räckvidd är viktigare för folk. Jag kommer som sagt köpa egna däck och sätta på, även om det är mest för looks så kommer bilen få bättre köregenskaper (enligt diverse forum och logik, mer gummi i marken etc).

Sen så är Mach-E den enda bil som jag hamnade utanför vägen på (bara lite) när jag har kört min testslinga, som jag kört med alla bilar jag testat ))

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur lång tid efter 6 månader brukar det ta innan miljöbonusen betalas ut?
Förutsatt att det finns pengar tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Och som jag sagt flera gånger tidigare så får operatörerna ta det pris dom vill för att gå runt, men lägg det på bränslekostnaden. Många klagar på Ionitys 8,70kr/kW, jag tycker det är fullt rimligt för tjänsten dom erbjuder. Helt befängt att jämföra Ionity 350kW med hemmaladdning IMO.

Håller med att man inte kan jämföra AC-laddning med snabb DC-laddning. Två helt olika produkter/tjänster.

Det sagt så är jag rätt övertygad att Ionity går minus på 8-10 kr/kW, om de förutom OPEX-kostnaderna även skall täcka CAPEX-kostnaderna (kostnaden för infrastrukturen). De gör troligen stor förlust på dessa priser.

Min gissning är att priserna på snabb DC-laddning måste 2-3 dubblas för att laddningsbolagen inte skall gå med förlust.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av SweViver:

På tal om Mach-E, jag tittade på en Youtube video från förra året där man jämför Mach-E med Polestar 2, Tesla model Y och ID4. Alla fyrhjulsdrivna. Rätt bra och djupgående video faktiskt.

Hursomhelst. När de testar prestandan på Mach-E AWD så slirar de runt som att de knappt kunde hålla sig på vägen och däcken skriker titt som tätt. De påpekar också att den släpper väldigt lätt i kurvorna. Är detta normalt eller är det för att de testar bilen lite väl extremt? Sjukt ändå för att va AWD.

De påpekar dock att Mach-E GT varianten inte alls uppför sig på samma sätt.

Kolla avsnittet mellan tidsstämplarna 53:25 och 1:01:00 här:
https://youtu.be/PsY-ph9BJJ8

Hur lätt en bil släpper i kurvorna beror endast på grepp (däck), vikt samt downforce (irrelevant).

Om det är 2WD eller 4WD påverkar ej.

Är Mach E tyngre än andra bilar? Även om tyngdpunkten ligger högre kan påverka, men elbilar brukar vara ganska bra i den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur lång tid efter 6 månader brukar det ta innan miljöbonusen betalas ut?
Förutsatt att det finns pengar tillgängliga.

Finns det pengar och normal handläggningstid, ca 2-4 veckor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Vi har nu landat i att beställa en Ford Mustang Mach-e RWD med teknikpaket på privatleasing och leverans i juni. Riktigt sjysst deal nu faktiskt, 4 295 kr/mån med 1 500 mil/år. Riktigt nöjd med att jag bokade av både XC40 Recharge samt Kia Niro EV tidigare.

Härligt - stort grattis till elbilen! Riktigt bra pris!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur lätt en bil släpper i kurvorna beror endast på grepp (däck), vikt samt downforce (irrelevant).

Om det är 2WD eller 4WD påverkar ej.

Är Mach E tyngre än andra bilar? Även om tyngdpunkten ligger högre kan påverka, men elbilar brukar vara ganska bra i den aspekten.

Jag vet att GTn väger ca 2.5 ton och den är något tyngre än konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Håller med att man inte kan jämföra AC-laddning med snabb DC-laddning. Två helt olika produkter/tjänster.

Det sagt så är jag rätt övertygad att Ionity går minus på 8-10 kr/kW, om de förutom OPEX-kostnaderna även skall täcka CAPEX-kostnaderna (kostnaden för infrastrukturen). De gör troligen stor förlust på dessa priser.

Min gissning är att priserna på snabb DC-laddning måste 2-3 dubblas för att laddningsbolagen inte skall gå med förlust.

Förlust eller ej handlar väl om återbetalningstid. På hur många år slår de ut kostnaden för infrastrukturen? Sen är förstås inte den typen av elabonnemang billiga någonstans, men ändå inte i närheten av 8-10 kronor per kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förlust eller ej handlar väl om återbetalningstid. På hur många år slår de ut kostnaden för infrastrukturen? Sen är förstås inte den typen av elabonnemang billiga någonstans, men ändå inte i närheten av 8-10 kronor per kWh.

Jo, men samtidigt så slits ju saker, och även teknikutvecklingen går framåt. Sätter du tex. en återbetalningstid på 20 år så blir det troligen fel då utrustningen är sannolikt omodern eller utgången då.

Så verkligheten är, tyvärr, inte fullt så enkel som du vill göra gällande.

Hade det varit så enkelt så hade nog många fler kastat sig på att starta snabbladdningsnät en masse. Hade potentiellt blivit nytt Klondike med tanke på hur kraftigt försäljningen av elbilar tagit enorm fart.

Nu drar nästan alla fötterna efter sig när det gäller att investera i snabbladdare, och det finns en ekonomisk orsak till just det.

Kostnaderna för infrastrukturen är för höga, och intäkterna bra långt under vad de behöver vara för att ens nå break even.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, men samtidigt så slits ju saker, och även teknikutvecklingen går framåt. Sätter du tex. en återbetalningstid på 20 år så blir det troligen fel då utrustningen är sannolikt omodern eller utgången då.

Så verkligheten är, tyvärr, inte fullt så enkel som du vill göra gällande.

Hade det varit så enkelt så hade nog många fler kastat sig på att starta snabbladdningsnät en masse. Hade potentiellt blivit nytt Klondike med tanke på hur kraftigt försäljningen av elbilar tagit enorm fart.

Nu drar nästan alla fötterna efter sig när det gäller att investera i snabbladdare, och det finns en ekonomisk orsak till just det.

Kostnaderna för infrastrukturen är för höga, och intäkterna bra långt under vad de behöver vara för att ens nå break even.

Då borde Tesles SUC gå riktigt dåligt, med tanke på att det är relativt låga priser och verkar inte behövas något abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mach-E hade ju problem med ESP i början och klarade bland annat inte älg testet, dom meddelade ganska direkt att dom kände till problemet och att en uppdatering skulle komma.
Vad jag vet så skall/bör alla vara uppdaterade vid detta laget.

Edit: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Skrivet av ztenlund:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/ford-mu...

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

En uppdatering av antisladdsystemet ändrar dock inte egenskaperna i grunden, utan är ju bara ett sätt att hantera dem.

Tillägg: Blev visst lite "smurf"...

Ah jag hajar, det där har jag helt missat. Då har de i så fall åtgärdat det redan. Tack till er båda för länkarna!

Skrivet av Chippen2188:

Kan bara hålla med om att däcken på Mach-E är jättebra för räckvidd men sämre för grepp. Däcken återspeglar inte bilen. Jag hade mycket hellre sett att man gjorde som t.ex. Tesla och satte på större och bredare däck som matchade bilen bättre. Men som sagt, räckvidd är viktigare för folk. Jag kommer som sagt köpa egna däck och sätta på, även om det är mest för looks så kommer bilen få bättre köregenskaper (enligt diverse forum och logik, mer gummi i marken etc).

Sen så är Mach-E den enda bil som jag hamnade utanför vägen på (bara lite) när jag har kört min testslinga, som jag kört med alla bilar jag testat ))

Hmm men du menar alltså att den fortfarande slirar efter uppdateringen? Ja, för smala däck är inte så bra för greppet. Men shit blir det inte dyrt att köpa både sommar och vinterdäck till en leasingbil?

Tycker hursomhelst att Mach-E e en jäkla fin bil. Hade de här erbjudandena funnits i höstas så skulle jag ha hakat på jag med.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Då borde Tesles SUC gå riktigt dåligt, med tanke på att det är relativt låga priser och verkar inte behövas något abonnemang?

Nu har jag inte tillgång till Teslas interna bokföring, men Elon har tidigare nämnt att de för varje bil de säljer tar 10-15 tusen från försäljningsmarginalen för att investera specifikt i SuC-nätet. Det är tydligen så som de finansierat byggandet av deras laddnät.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har jag inte tillgång till Teslas interna bokföring, men Elon har tidigare nämnt att de för varje bil de säljer tar 10-15 tusen från försäljningsmarginalen för att investera specifikt i SuC-nätet. Det är tydligen så som de finansierat byggandet av deras laddnät.

Jo men oavsett om det är finansierat via bilförsäljning eller annat så är det investeringskostnad som du vill få tillbaka.
Sen har Tesla kedjan vilket gör att de kanske inte kräver samma lönsamhet som Ionity så de kan ta lägre priser.
Tycker ändå det är fel att påstå att de går med förlust och att de borde öka priset med 2-3 gånger. Utan att visa på källa…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo men oavsett om det är finansierat via bilförsäljning eller annat så är det investeringskostnad som du vill få tillbaka.
Sen har Tesla kedjan vilket gör att de kanske inte kräver samma lönsamhet som Ionity så de kan ta lägre priser.

Du både ger lite av frågan och lite av svaret själv ovan.

Tesla har troligen finansierat SuC för att kunna sälja bilarna. De ser elbilar som en helhetslösning för transporter, där det skall fungera att ha en elbil i vardagen. Genom att ha ett bra väl utbyggt laddnät så kan fler potentiella kunder välja elbil framför en fossilbil. Det är lite som Apple. De säljer inte endast en produkt; de säljer en helhetslösning till sina kunder.

Så detta har troligen gynnat Tesla som bolag. Utan SuC-nätet så hade de troligen aldrig sålt i närheten så mycket bilar. Speciellt för Tesla, som till skillnad från de flesta andra biltillverkare, enbart säljer elbilar så är detta livsnödvändigt för bolaget. Tror inte de har haft något alternativ än att investera stort i ett bra laddnät för sina kunder. Utan det så hade nog inte bolaget överlevt. Det är sannolikt helt enkelt en förlust som de måste ta för att totalt sett kunna tjäna pengar på bilförsäljningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/