Helgsnack: Vilka är dina dummaste tekniklösningar?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka är dina dummaste tekniklösningar?

If it works it ain't stupid! I veckans helgsnack är det dags att prata om de dummaste, men ändå fungerande, lösningar du implementerat med teknik i din närhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade en period för ett par år sedan, då jag inte hade tillgång till fiber. Mobil hotspot via wifi fungerade så där, så jag valde att göra följande:
- Köpte en router, Asus AC-någonting
- Anslut WAN-porten till datorns LAN-port med en RJ45
- Anslöt mobilen med USB-lightning till datorn
- Bryggade anslutningen mot nätverkskortet i datorn
- Tadaa! Fullt fungerande wifi/trådbundet nätverk via routern, som fungerade ypperligt via 5G då jag redan hade obegränsad datamängd.

Visst, det krävdes att jag hade datorn igång för att det skulle fungera, men det fungerande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag hade en period för ett par år sedan, då jag inte hade tillgång till fiber. Mobil hotspot via wifi fungerade så där, så jag valde att göra följande:
- Köpte en router, Asus AC-någonting
- Anslut WAN-porten till datorns LAN-port med en RJ45
- Anslöt mobilen med USB-lightning till datorn
- Bryggade anslutningen mot nätverkskortet i datorn
- Tadaa! Fullt fungerande wifi/trådbundet nätverk via routern, som fungerade ypperligt via 5G då jag redan hade obegränsad datamängd.

Visst, det krävdes att jag hade datorn igång för att det skulle fungera, men det fungerande.

A true MacGyver 😎

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade ett Riva TNT2 som fläkten dog på mitt i natten så tog ett gammalt trasigt nätverkskort som jag borrade hål rakt igenom och monterade en chassiflält som blåste rakt på grafikkortet, fungerade bra i något år till uppgradering.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Orkade inte dra kabel till grabbens Xbox så kör med Homeplugs. Får ut runt 60 Mbps men hade jag dragit kabel så hade den kunnat dra ner uppdateringar i nästan 1 Gbps. Så korkat och så lat.

Permalänk
Hedersmedlem

Kökssvampar som antivibrationsfötter för min PC. Billigt, effektivt, och dessutom RGB på köpet. Se bild nedan, och även mitt inlägg från januari 2021 med mer detaljer. Använder fortfarande samma lösning 1½ år senare.

Permalänk
Medlem

Hade glapp i mick-kontakten, tog av plastskyddet runt och tryckte in en ihopvikt topz och klämde fast skyddet igen. Funkade bra i några år tills jag fick nog och skaffade ny mick. Bild på det vackra: https://i.imgur.com/KrSO5FX.jpg

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kökssvampar som antivibrationsfötter för min PC. Billigt, effektivt, och dessutom RGB på köpet. Se bild nedan, och även mitt inlägg från januari 2021 med mer detaljer. Använder fortfarande samma lösning 1½ år senare.

https://i.imgur.com/FoMauZg.jpg

LMFAOO ser dock häftigt ut

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Bildexpert

En av mina HDCAM-bandare hamnade i en deathloop för några år sedan. Vid uppstart blir man ombedd att välja upplösning och bildfrekvens, varpå man ska starta om spelaren när det är klart. Problemet är att den aldrig minns vad man har valt och således sparas aldrig ens val, så när man startar upp den igen kommer man till samma meny. Hittade ingen info om lösning på internet och det slutade med att jag fick genom omvänd ingenjörskonst lista ut vilka kretskort i spelaren som gjorde vad och till sist hittade jag rätt dipswitchar som sätter default upplösning och frekvens.

Den sparar fortfarande inte vad man väljer i menyn och är helt fast i samma loop om man försöker sig på det, men nu går det åtminstone att spela upp i rätt bildfrekvens för de band som jag vanligtvis kör. Däremot måste man plocka isär spelaren när man så ska ändra på något...

Permalänk
Medlem

Rensa avlopp kan utföras med en skruvdragare och två stycken extra långa buntband.

Dra fast buntbanden i chucken, för försiktigt ned i avloppet och lika försiktigt så börjar man köra skruvdragaren. Håll buntbanden på plats med en handen runt avloppet och dra metodiskt skruvdragaren med buntband upp och ned genom avloppet medans skruvdragaren körs.

Var försiktig med att inte applicera för mycket rotation då buntbanden lätt kan gå av.

Varva med hett vatten från ex vattenkokare.

Det fungerar inte i alla avlopp, speciellt vissa vattenlås av typen under ex handfat brukar inte riktigt vara med på banan. Men tex golvbrunnar och diskbänkar brukar fungera prima.

Men det är en ganska säker metod då buntbanden inte riskerar att förstöra moderna avloppsrör i plast.

Allt för att slippa demontera avloppsrör.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

En av mina HDCAM-bandare hamnade i en deathloop för några år sedan. Vid uppstart blir man ombedd att välja upplösning och bildfrekvens, varpå man ska starta om spelaren när det är klart. Problemet är att den aldrig minns vad man har valt och således sparas aldrig ens val. Hittade ingen info om lösning på internet och det slutade med att jag fick genom omvänd ingenjörskonst lista ut vilka kretskort i spelaren som gjorde vad och till sist hittade jag rätt dipswitchar som sätter default upplösning och frekvens.

Den sparar fortfarande inte vad man väljer i menyn och är helt fast i samma loop om man försöker sig på det, men nu går det åtminstone att spela upp i rätt bildfrekvens för de band som jag vanligtvis kör.

Coolt!

Skrivet av Nissling:

Däremot måste man plocka isär spelaren när man så ska ändra på något...

Det kan du ju dock lösa rätt enkelt med att du flyttar DIP-switcharna till utsidan av spelaren? Om du känner för det.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av pv2b:

Det kan du ju dock lösa rätt enkelt med att du flyttar DIP-switcharna till utsidan av spelaren? Om du känner för det.

De sitter fast i en PCB som är rätt långt in i spelaren, mitt emellan femton andra kretskort och det är väldigt tight. Inte riktigt värt det tycker jag. De sista två åren har alla band jag stött på varit i 50i ändå så det känns inte som ett problem.

Permalänk
Medlem

handtaget slutade fungera på torktumlaren, (sitter en liten plastbit som lätt knäcks) lösningen blev att klippa till en bit av en påsklämma som ersättning, frugan var mycket skeptiskt men det har fungerat utmärkt i 5-6år nu.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snotling:

Hade ett Riva TNT2 som fläkten dog på mitt i natten så tog ett gammalt trasigt nätverkskort som jag borrade hål rakt igenom och monterade en chassiflält som blåste rakt på grafikkortet, fungerade bra i något år till uppgradering.

Standardlösningen idag är ju annars att fästa en chassifläkt på grafikkortet med trasig fläkt med hjälp av buntband?

Hade nog spontant vart lite nojjig med att borra i ett PCI-kort och sedan stoppa in det i datorn, man vet aldrig vad det kan kortsluta...

Oavsett, det var nog absolut en dum och bevisligen även fungerande lösning, så den platsar så klart här

Permalänk

En laptop som fläkten började låta bedrövligt. Försökte plocka isär den, men det var extremt jobbigt, dvd spelaren skulle demonteras etc. Laptoppen var inte på något sätt gjord för att plocka isär. (jag har plockar isär många bättre byggda laptop)
Nå hur byter man då fläkt? Jo en dremel slip på undersidan av laptoppen där fläkten sitter och sedan kunde man enkelt byta fläkten. Plastbiten som blev kvar limmar man fast igen.

Om jag inte har fel så har många nya laptop liknande beskrivning idag.
Guide för SSD byte. Ta en dremel och såga en lucka i laptoppen där ssd sitter, ta sedan en lödkolv och löda loss sddn. Lösa sedan fast den nya ssd och limma tillbaka plastbiten.
Och självklart gäller garantin som vanligt efter bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kökssvampar som antivibrationsfötter för min PC. Billigt, effektivt, och dessutom RGB på köpet. Se bild nedan, och även mitt inlägg från januari 2021 med mer detaljer. Använder fortfarande samma lösning 1½ år senare.

https://i.imgur.com/FoMauZg.jpg

Snyggt! Ser att du tänkte i RGB haha

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En laptop som fläkten började låta bedrövligt. Försökte plocka isär den, men det var extremt jobbigt, dvd spelaren skulle demonteras etc. Laptoppen var inte på något sätt gjord för att plocka isär. (jag har plockar isär många bättre byggda laptop)
Nå hur byter man då fläkt? Jo en dremel slip på undersidan av laptoppen där fläkten sitter och sedan kunde man enkelt byta fläkten. Plastbiten som blev kvar limmar man fast igen.

Om jag inte har fel så har många nya laptop liknande beskrivning idag.
SSD byte. Ta en dremel och såga en lucka i laptoppen där, ta sedan en lödkolv och löda loss sddn. Lösa sedan tillbaka den nya och limma fast nyckeln.
Och självklart gäller garantin som vanligt efter bytet.

under där fläkten sitter och så

Är det du som är Docktor Nårton?

Permalänk
Medlem

När LED-lister var relativt nytt för gemene man så fanns det nästan bara LED-bars, smala hårda, styva stavar med ledlampor på. Ville ju ha belysning bakom TV:n… kopplade in den i väggen men hade inget att fästa den med så fick bli packetsnöre (vitt) i vardera ände och knyta fast i skruvar för VESA-fäste.
Fult som stryk när man såg lösningen baktill (hade den på en TV-bänk. Men väl framför TV:n funkade det fint och fyllde sin funktion med mildare ljus för ögonen.
Tekniklösning eller byggare Bob-lösning, vet ej men snyggt var det inte.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kökssvampar som antivibrationsfötter för min PC. Billigt, effektivt, och dessutom RGB på köpet. Se bild nedan, och även mitt inlägg från januari 2021 med mer detaljer. Använder fortfarande samma lösning 1½ år senare.

https://i.imgur.com/FoMauZg.jpg

Jag hade använt CMYK-svampar, det blir mycket stadigare då

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxxT:

Snyggt! Ser att du tänkte i RGB haha

Så klart. Den gula svampen som förstörde RGB-intrycket placerade jag så klart i bakre högra hörnet där den inte syns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bläckman:

Jag hade använt CMYK-svampar, det blir mycket stadigare då

Du får gärna tipsa om var man köper sådana! Du kanske känner någon i släkten som tillverkar sådana, Herr Bläckman?

Permalänk
Medlem

Min dator är konstigt byggd (pre-build från elgiganten) och låter skit mycket pågrund av att sidopanelen vibrerar. Använde kartong och tejp för att fixa det.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

hehe. Det är inte bara laptoppen jag har lagat på detta sätt. Ibland kan saker vara i princip omöjliga att få isär av olika anledningar och då är såga en egen lucka den ultimata lösningen. Jag pratar om större arbetsredaskap där man kan få demontera hur mycket som helst annars. Där skruvar kanske inte är öppnade på 30år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kökssvampar som antivibrationsfötter för min PC. Billigt, effektivt, och dessutom RGB på köpet. Se bild nedan, och även mitt inlägg från januari 2021 med mer detaljer. Använder fortfarande samma lösning 1½ år senare.

https://i.imgur.com/FoMauZg.jpg

Gjorde en liknande lösning på en nas som stod på en ihålig bordsskiva och lät för mycket när den varvade upp diskarna, efter att ha lagt en disktrasa under så hördes den knappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag hade en period för ett par år sedan
- Tadaa! Fullt fungerande wifi/trådbundet nätverk via routern, som fungerade ypperligt via 5G då jag redan hade obegränsad datamängd.

Visst, det krävdes att jag hade datorn igång för att det skulle fungera, men det fungerande.

Hur hade du 5G för ett par år sedan?

Själv tycker jag inga lösningar som fungerar är dumma.

En av mina polare frågade dock om jag var mongolid när jag bakade ett trasigt grafikkort i ugnen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

Rensa avlopp kan utföras med en skruvdragare och två stycken extra långa buntband.

Dra fast buntbanden i chucken, för försiktigt ned i avloppet och lika försiktigt så börjar man köra skruvdragaren. Håll buntbanden på plats med en handen runt avloppet och dra metodiskt skruvdragaren med buntband upp och ned genom avloppet medans skruvdragaren körs.

Var försiktig med att inte applicera för mycket rotation då buntbanden lätt kan gå av.

Varva med hett vatten från ex vattenkokare.

Det fungerar inte i alla avlopp, speciellt vissa vattenlås av typen under ex handfat brukar inte riktigt vara med på banan. Men tex golvbrunnar och diskbänkar brukar fungera prima.

Men det är en ganska säker metod då buntbanden inte riskerar att förstöra moderna avloppsrör i plast.

Allt för att slippa demontera avloppsrör.

snälla rara fixa en video så att dumma mej fattar

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur hade du 5G för ett par år sedan?

Själv tycker jag inga lösningar som fungerar är dumma.

En av mina polare frågade dock om jag var mongolid när jag bakade ett trasigt grafikkort i ugnen.

Tre hade 5G i Västerås för två år sedan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tre hade 5G i Västerås för två år sedan.

Nice! 5G är ju ändå dugligt alternativ om man saknar fiber, tillskillnad från 4G.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

snälla rara fixa en video så att dumma mej fattar

Är jag så dålig på att förklara, ojoj.

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Säkert för mycket dumt för att minnas allt. Tröttnade på att köpa SVHS-band så öppnade SVHS-maskinen och klippte bort sensorn med en avbitare. Sedan spelade den in SVHS som default på alla band. Funkade rätt bra. (det gick i menyer att tvinga den att spela in vanlig VHS på SVHS-band)

Idag hade jag nog lödat sensorn eller satt en switch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7