Snabbkoll: Laddar du din telefon trådlöst?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Laddar du din telefon trådlöst?

Trådlös induktionsbaserad laddning är numera snarare regel än undantag i nya telefoner. Laddar du trådlöst eller förlitar du dig på kabel?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Min telefon har stöd för det men jag har ingen trådlös laddare"

Permalänk
Medlem

Jag har en trådlös laddare till min gamla LG...den fungerar men spolen är felplacerad för min samsung (och den står upp så svårt att bara placera den annorlunda).
Så använder laddaren som ställ men den är inte inkopplad...då den inte kan ladda när telefonen bara står i den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har sladdar på alla ställen jag behöver det, vid sängen, tvn, datorn... orkar inte uppgradera dem.

Dessutom är det bekvämare att kunna ladda och använda telefonen samtidigt tycker jag

Skulle nog leda till mindre skärmtid dock vilket troligen skulle vara bra

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har försökt, men problemet är att varje gång jag tar upp telefonen för att typ svara på ett meddelande eller läsa ett mail eller något, så glömmer jag som det geni jag är att lägga tillbaka den på laddplattan igen. Som certifierad virrpanna håller jag mig därmed till kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har försökt, men problemet är att varje gång jag tar upp telefonen för att typ svara på ett meddelande eller läsa ett mail eller något, så glömmer jag som det geni jag är att lägga tillbaka den på laddplattan igen. Som certifierad virrpanna håller jag mig därmed till kabel

Men du glömer inte att sätta i sladden igen? Lustigt

Permalänk
Medlem

Gjort sedan 2013 då man köpte sig en Nexus 5a.
Så smidigt att alltid ha fulladdad telefon när man tar upp den från skrivbordet.

Permalänk

Trådlös laddning är en häftig teknik, men hade energieffetiviteten inte varit helt värdelös och extra värmen som blir hade jag använt det. Jag kör med ett gäng magnetadaptrar och tillhörande kablar istället som behåller energieffektiviteten nära toppen istället.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Laddar trådlöst när jag vet att jag inte skall använda mobilen på ett tag. T.ex när jag tränar, ser på film eller sover Annars är det kabel för att kunna använda den samtidigt som jag laddar, eller för att jag vill ladda upp mobilen snabbt när jag har tid att passa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Enda problem jag har är att hitta en bra laddplatta till min P30 pro har en hyfsat bra platta nu som lyser blått när telefonen ligger rätt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Snusfri

När jag kan ladda min OP9 från 0-100 på typ 10min så känns det lite onödigt imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Zipparn:

Men du glömer inte att sätta i sladden igen? Lustigt

Den sitter ju kvar även om jag lyfter telefonen

Permalänk
Medlem

Trådad laddning om jag vill ladda upp den snabbt, annars alltid trådlöst (långsamt inställt) över natten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enbart i bilen som har en inbyggd laddplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Trådlös laddning är en häftig teknik, men hade energieffetiviteten inte varit helt värdelös och extra värmen som blir hade jag använt det. Jag kör med ett gäng magnetadaptrar och tillhörande kablar istället som behåller energieffektiviteten nära toppen istället.

Min mobil blir varmare av att ladda med kabel. Eftersom värme är döden för batteriet, samt snabb laddning, föredrar jag trådlöst.
Det skiljer säkert mellan modeller och märken.. men på mina Samsung är det tydligt. Trådlös laddning = svalare mobil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Laddar i stort sett helt trådlöst, använder endast kabel om jag inte är hemma.

Permalänk
Medlem

Jag är virrig, fast med kabel, jag glömmer alltid att koppla in den efter jag pratat med någon.
Vidare så har jag en tendens att gå runt när jag pratar i telefon och då plockar jag ofta upp en penna, en sax ett USB eller vad som helst och lägger någon annanstans, sen har jag ett helvete att hitta dem när jag behöver.

Telefonen jag har stödjer inte trådlös laddning, men det skulle vara helt meningslöst för mig, den enda nyttan vore kanske att kabeln och uttaget inte slits.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kör magsafe på en iphone 12. Enda anledningen jag använder det är för att jag har ett smidigt magsafe ställ vid datorn som håller telefonen i en vinkel som är smidig att använda vid skrivbordet och då är telefonen alltid fulladdad när jag lämnar datorn.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Min mobil blir varmare av att ladda med kabel. Eftersom värme är döden för batteriet, samt snabb laddning, föredrar jag trådlöst.
Det skiljer säkert mellan modeller och märken.. men på mina Samsung är det tydligt. Trådlös laddning = svalare mobil.

Har väl att göra med att du laddar långsammare trådlöst?
Ställ ner laddningen med kabel så blir telefonen ännu svalare.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

"Min telefon har inte stöd för det, men jag skulle inte göra det ändå"

Om det skulle gå lika snabbt som med sladd, så skulle jag. Annars absolut inte!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej, har snabbladdning via kabeln (Xiaomi 10T Pro) och ät så bortskämd att aldrig behöva ladda över natten. Mobilen laddar upp medan jag duschar, alltid 50% eller mer efter en snabb dusch

Permalänk

Mobilen har ej stöd för det.
Jag tycker nuvarande implementation är lite larvig, men jag tror det en dag kan bli riktigt bra.

Orsaken till larvigt är att jag är ute efter enkelhet. Enkelhet är mig att kunna ladda mobilen varsom helst där en laddkontakt sitter.
En laddstation som inte har en jättebra placering blir för mig bara mer besvärligt.

En dag skaffar man säkert fler laddstationer på bättre platser, där mobilen inte behöver ligga precis på.

Permalänk
Musikälskare

Jag använder min mobil samtidigt som jag laddar den så trådlöst hade fungerat sådär då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har kombinerat trådlöst med magnetiska adaptrar och kablar, kör oftast trådlöst då det är smidigare, och känns bra att slita mindre på telefonens uttag

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har en trådlös laddare bredvid sängen som används ibland. På andra ställen kör jag sladd.
Hade en trådlös noname deltaco laddare på jobbet. Men den gav ifrån sig ett riktigt irriterande spoltjut vid laddning så blev sladd istället.

Permalänk
Medlem

"Jag vet inte om min telefon har stöd för det men jag använder kabel"

Antar att det indikerar att mitt intresse är högst begränsat

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använder både ock, har både trådlös laddare hemma och på jobbet samt i bilen (använder även trådlös Android Auto i bilen som startar automatiskt varje gång och drar lite extra batteri av telefonen)

Beror mest på hur mycket laddningstid, är det mindre bråttomt med laddningen kör jag oftast trådlöst (ca 2t 20 min från nästan tom till full) eller kabel då det finns mindre tid för laddning (ca 1 t 20 min från nästan tom till full).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av KingCobra:

Min mobil blir varmare av att ladda med kabel. Eftersom värme är döden för batteriet, samt snabb laddning, föredrar jag trådlöst.
Det skiljer säkert mellan modeller och märken.. men på mina Samsung är det tydligt. Trådlös laddning = svalare mobil.

Att din mobil är svalare med trådlös laddning beror nog på att trådlös laddning sker vid en lägre effekt än med den trådade laddaren. Kollade på inet och såg att de hade inte qi-laddare med effekt högre än 15W medan det fanns trådade laddare upp till 65W. Personligen laddar jag mobilen via USB 3.0 från datorn/skärmen, mobilen håller sig sval men tar flera timmar tills batteriet är fullt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Mitt skal har magneter(ideal of sweden) så måste placks av skalet.
Jobbigt.
Och den går de så snabbt med kabel.

Permalänk
Medlem

Vill inte ha den extra uppvärmningen av batteriet som trådlös laddning ger. Onödigt slitage.
Av samma anledning använder jag en svag laddare. Ingen onödig värme, inget onödigt slitage. Laddar endast telefonen när jag sover, så den praktiska biten med trådlös laddning tillför inte något.

Hade hellre kört på sladdar med magnetkontakter om jag ville få det smidigare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB