Vad händer när smartphonebatteriet tar slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Jo, jag vet att 3G kommer att vara skrotat inom närmaste året. I vart fall är det väl vad mobiloperatörerna har gått ut med officiellt senaste åren. Däremot ryktas det väl att 2G kommer att leva kvar ytterligare några år. Har hört att bl a "larm" går via 2G varför vissa varit tveksamma att skrota 2G för gott 2025.

Det där med att vissa 4G telefoner inte fungerar att ringa med var en nyhet. Jag vet att det är en viss skillnad mellan LTE och VOLTE. Men jag hade fått en uppfattningen att 4G mobiler som enbart stödjer 4G LTE fungerar utmärkt att ringa/prata med ELLER surfa med. Men VOLTE 4G fungerar att ringa med och surfa med SAMTIDIGT. Är detta fel uppfattat? Jag ska som sagt ENBART ha mobilen att ringa med.

Jag är alltså enbart ute efter en 4G mobiltelefon som fungerar att prata i. Men visst borde våra nordiska 4G mobiltillverkare DORO och NOKIA som stödjer LTE ha insett att de som köper dessa enkla mobiltelefoner enbart köper dom för att prata i!??

Om din telefon och/eller din operatör inte stödjer VoLTE, eller VoLTE för din telefon görs samtal över 2G eller 3G.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

När det gäller halogenlampor till bilar så kan det vara vibrationer som orsakar kort livslängd, eller spänningen som är lite onödigt hög.

Eller att de hanterats fel och någon kladdat med fingrarna på dem. Fett på en halogenlampa är inte bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eller att de hanterats fel och någon kladdat med fingrarna på dem. Fett på en halogenlampa är inte bra.

Det är sant, dessutom brukar det rätt så ofta vara trångt, så lätt att även annan smuts kommer på glaset när man chansar på att träffa rätt.

Men man får ju hoppas att de som inte vet hur man hanterar en halogenlampa ser bilden på förpackningen där det visar att man inte ska ta på glaset med fingrarna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Jo, jag vet att 3G kommer att vara skrotat inom närmaste året. I vart fall är det väl vad mobiloperatörerna har gått ut med officiellt senaste åren. Däremot ryktas det väl att 2G kommer att leva kvar ytterligare några år. Har hört att bl a "larm" går via 2G varför vissa varit tveksamma att skrota 2G för gott 2025.

Jepp, elmätare, äldre larm och i princip alla brandlarm behöver inte 3G/4G/5G. Dom klarar sig gott nog med primär kabel väg och 2G som reserv. Men jag har inte hört att någon har planerat att förlänga sina 2G licenser. Plus att reservdelar till 2G bör bli dyrare efterhand som försäljningsvolymerna utav reservdelar sjunker.

Visst, den som behåller 2G kan kamma hem rätt så många abonnemang, just elmätare är en guldgruva, för frågan är om man enbart kan byta modulen/modemet eller om dom måste byta hela elmätaren för att få 4G/5G stöd. Rätt så dyrt och rätt så många mätare i landet .

Skrivet av EU-Maggan:

Det där med att vissa 4G telefoner inte fungerar att ringa med var en nyhet. Jag vet att det är en viss skillnad mellan LTE och VOLTE. Men jag hade fått en uppfattningen att 4G mobiler som enbart stödjer 4G LTE fungerar utmärkt att ringa/prata med ELLER surfa med. Men VOLTE 4G fungerar att ringa med och surfa med SAMTIDIGT. Är detta fel uppfattat? Jag ska som sagt ENBART ha mobilen att ringa med.

Tror att Telenor eller Tele2 har en bra kompakt lista.
Kort och gott så bara för att telefonen har stöd för LTE så betyder det inte att den har stöd för VoLTE, d.v.s. röstsamtal som skickas via datakanal över 4G. Inget man har märkt än eftersom telefonen ligger alltid på 2G eller 3G vid pågående telefonsamtal. Men fr.o.m. Samsung S7 så skall man ha VoLTE enligt vissa guider. Det roliga är att CAT S60 och Samsung S7 är utav samma årsmodell men CAT S60 har inte det .

Skrivet av EU-Maggan:

Jag är alltså enbart ute efter en 4G mobiltelefon som fungerar att prata i. Men visst borde våra nordiska 4G mobiltillverkare DORO och NOKIA som stödjer LTE ha insett att de som köper dessa enkla mobiltelefoner enbart köper dom för att prata i!??

Jepp, här är minst ett exempel ifrån Nokia: https://www.nokia.com/phones/en_int/nokia-215-4g

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jepp, elmätare, äldre larm och i princip alla brandlarm behöver inte 3G/4G/5G. Dom klarar sig gott nog med primär kabel väg och 2G som reserv. Men jag har inte hört att någon har planerat att förlänga sina 2G licenser. Plus att reservdelar till 2G bör bli dyrare efterhand som försäljningsvolymerna utav reservdelar sjunker.

Visst, den som behåller 2G kan kamma hem rätt så många abonnemang, just elmätare är en guldgruva, för frågan är om man enbart kan byta modulen/modemet eller om dom måste byta hela elmätaren för att få 4G/5G stöd. Rätt så dyrt och rätt så många mätare i landet .

Tror att Telenor eller Tele2 har en bra kompakt lista.
Kort och gott så bara för att telefonen har stöd för LTE så betyder det inte att den har stöd för VoLTE, d.v.s. röstsamtal som skickas via datakanal över 4G. Inget man har märkt än eftersom telefonen ligger alltid på 2G eller 3G vid pågående telefonsamtal. Men fr.o.m. Samsung S7 så skall man ha VoLTE enligt vissa guider. Det roliga är att CAT S60 och Samsung S7 är utav samma årsmodell men CAT S60 har inte det .

Jepp, här är minst ett exempel ifrån Nokia: https://www.nokia.com/phones/en_int/nokia-215-4g

Tele2 godkänner de flesta telefoner från 2018 för VoLTE (dock inte alla, t.ex. OnePlus 6 för inte VoLTE hos Tele2 även om den är släppt under 2018) och 2019 för VoWi-Fi. Tele2s lista är inte så uppdaterad längre då de accepterar de flesta telefoner som kommer ut nu. T.ex. Pixel 4a och nyare Pixel telefoner får VoLTE och VoWi-Fi stöd hos Tele2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Laptops är konstruerade för att kunna gå utan batteri på nätström, det är inte telefoner så jag tvivlar att det fungerar. Du måste ändå öppna upp och plocka bort batteriet för att använda den på så sätt och då har du ju ändå gjort merparten av jobbet så lika bra sätta in ett nytt.

Precis. Utan ett batteri i en smartphone finns det väl inget att ladda?

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5