Två datorer som "startar", men inte skickar någon signal till skärmarna

Permalänk
Medlem

Två datorer som "startar", men inte skickar någon signal till skärmarna

Jag brukar normalt inte ha problem med att felsöka hårdvarurelaterade datorproblem, men nu har jag gått bet.

Min kollega har en dator med följande specifikationer:

MB: Gigabyte X99 Ultra Gaming
CPU: Intel Core i7 5820K
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Fury Black
PSU: Fractal Design Edison M 750W
1st SSD och 1st HDD

Problemet
När vi trycker på power-knappen ger datorn sken av att starta, dvs. fläktarna börjar snurra (både CPU-fläktar, chassifläktar och GPU-fläktar), men inget annat händer. Skärmen visar "ingen signal" eller motsvarande meddelande.

Felsökt hittills
Jag började med att testa med andra skärmar. Det aktuella grafikkortet har rätt många utgångar och jag har testat både DP, HDMI och DVI med exakt samma resultat.

Grafikkortet testade jag i en annan dator och där fungerar det finfint.

Jag har testat att successivt koppla bort fler och fler komponenter (HDD/SSD, extra USB-portar, fläktar och även minnen) mellan uppstarter, med samma resultat varje gång.

Slutsats
Min gissning var att moderkortet helt enkelt havererat och att det inte går att utesluta att även CPU och minnen kan vara kaputt. Kollegans lösning var att köpa en till begagnad dator för att på så sätt kunna få ihop en fungerande.

Plot twist
Det första vi gjorde med den "nya" datorn var förstås att koppla in och starta den. Det sjuka är dock att denna dator beter sig på exakt samma sätt som den gamla, dvs. den startar fläktar och diverse lysdioder, men ingenting annat händer. Här finns det en HDMI-port på moderkortet, men inte heller denna lämnar någon signal.

Vad skulle ni föreslå som nästa steg? Jag swishar en lunchpeng på 100kr till den som kan komma med ett tips som innebär att vi får liv i åtminstone en dator med de komponenter vi har idag (komponenter från två kompletta datorer).

Permalänk
Medlem

Long shot, men man vet aldrig.
Har haft ett scenario exakt som ditt. Varje komponent i sig fungerade utanför datorn (undantaget moderkortet).
Men då datorn nästan var ny så såg jag ingen anledning till att den skulle vara trasig.

Efter noga undesökning så visade det sig att i en av USB portarna så var en pin böjd utåt och i kontakt med yttre höljet av metall.
Lösningen blev att jag bockade tillbaka den hjälpligt, tejpade för porten för att itne råka använda den. Och vips så funkade datorn kanon!

Minns inte om det var jord eller någon strömgivande PIN, men en av dom var det iaf.

Hoppas det löser sig på ett eller annat vis för dig

Permalänk
Avstängd

Gör en Clear C-Mos

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Long shot, men man vet aldrig.
Har haft ett scenario exakt som ditt. Varje komponent i sig fungerade utanför datorn (undantaget moderkortet).
Men då datorn nästan var ny så såg jag ingen anledning till att den skulle vara trasig.

Efter noga undesökning så visade det sig att i en av USB portarna så var en pin böjd utåt och i kontakt med yttre höljet av metall.
Lösningen blev att jag bockade tillbaka den hjälpligt, tejpade för porten för att itne råka använda den. Och vips så funkade datorn kanon!

Minns inte om det var jord eller någon strömgivande PIN, men en av dom var det iaf.

Hoppas det löser sig på ett eller annat vis för dig

Skrivet av mrwhite:

Gör en Clear C-Mos

Tack för tipsen! Jag har kontrollerat alla USB-portar och för all del andra portar, men vad jag kan se ser alla friska ut på båda datorerna. Clear CMOS gjorde tyvärr ingen skillnad på någon av dem.

Permalänk
Medlem

Är datorerna byggna i samma chassi? I så fall misstänker jag kortslutning som Tazok nämnde. Jag skulle testa att plocka ur datorn och lägga den på en icke-ledande yta och se om den då går att starta och får bild.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Är datorerna byggna i samma chassi? I så fall misstänker jag kortslutning som Tazok nämnde. Jag skulle testa att plocka ur datorn och lägga den på en icke-ledande yta och se om den då går att starta och får bild.

Nej då, de sitter i varsit chassi, men jag ska testa delarna löst som du föreslår.

Edit: Nu är delarna testade med moderkorten liggandes på bordet. Ingen som helst skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag testade just att köra igång ett gammalt Z97-A-moderkort med en i5-4670K, med hjälp av nätaggregatet från en av de krånglande datorerna. Resultatet är detsamma. "Ingen signal" säger skärmen när den är ansluten till moderkortets HDMI eller DVI-utgångar. Kan det vara så att nätaggregaten i båda datorerna är dåliga? Jag vill minnas att det uppstår liknande fel om man missar att ansluta strömkablarna till processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Nej då, de sitter i varsit chassi, men jag ska testa delarna löst som du föreslår.

Edit: Nu är delarna testade med moderkorten liggandes på bordet. Ingen som helst skillnad.

Slut på idéer här då tyvärr.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Går tangentbordet igång d.v.s. tänds Caps Lock, Num Lock och Scroll Lock och sedan släcks dom?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Prova starta moderkorten utan några komponenter, dvs, inte ens CPU monterad. Låt det vara startat en liten stund.
Det är mer saker som händer än bara POST.

För övrigt antar jag att ni noggrant undersökt CPU-sockeln, men har ni kontrollerat hur CPU:ns kontaktytor ser ut?

Edit:
Kontrollera även att CMOS-batteriet inte är dåligt.

Och ja, har du otur kan du faktiskt ha två kassa PSU:er, även om det verkar orimligt.

Permalänk
Avstängd

Sitter grafikkorts strömsladden/sladdarna i?

Ta gärna en bild eller två så vi ser hur allt ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Går tangentbordet igång d.v.s. tänds Caps Lock, Num Lock och Scroll Lock och sedan släcks dom?

Tangentbordets RBG-belysning går igång, men Num, Caps eller Scrl ger ingen respons alls.

Skrivet av Viita:

Prova starta moderkorten utan några komponenter, dvs, inte ens CPU monterad. Låt det vara startat en liten stund.
Det är mer saker som händer än bara POST.

För övrigt antar jag att ni noggrant undersökt CPU-sockeln, men har ni kontrollerat hur CPU:ns kontaktytor ser ut?

Edit:
Kontrollera även att CMOS-batteriet inte är dåligt.

Och ja, har du otur kan du faktiskt ha två kassa PSU:er, även om det verkar orimligt.

Jag har inte testat att starta moderkortet utan CPU, men jag kan inte se hur det skulle kunna kommunicera några problem i det läget.

Kontaktytorna på CPUn kan jag kontrollera strax, och rengöra dessa med lite isopropanol.

Jag önskar att jag hade ett nytt CR2032-batteri liggande. Jag har dock testat med ett annat batteri från en manick som fungerade. Batteriet mäter 3,06V, vilket borde tala för att det är friskt.

Skrivet av mrwhite:

Sitter grafikkorts strömsladden/sladdarna i?

Absolut. Vi har som sagt även testat att koppla HDMI- samt DVI-kablar direkt till moderkortet, utan GPU installerad.

Edit: Här är en bild på dator nummer ett, dvs. den vi började med att felsöka.

I uppstartsögonblicket lyser det vitt vid minnesplatserna, innan det växlar om till rött (som det ser ut på bilden). Kollegan vill minnas att det, när datorn fungerade, bara lyste vitt.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men sitter inte minnena fel?
Tolkar jag manualen korrekt så ska dom inte sitta närmast CPU'n.
Utan Ett snäpp utåt från CPU på vardera sida. Se bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Tangentbordets RBG-belysning går igång, men Num, Caps eller Scrl ger ingen respons alls.

Då kommer energi fram till tangentbordet via USB-porten men CPU:n har inte kommit igång eller inte fått lov att få "utlopp" för sina rutiner. Kasst RAM-minne, moderkort eller något som spökar till PCI bussen kan skapa samma symptom.

Man har inte möjligtvis råkat dammsuga datorn under dess livstid?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag har inte testat att starta moderkortet utan CPU, men jag kan inte se hur det skulle kunna kommunicera några problem i det läget.

Jag hade problem med en äldre AMD-maskin för inte så länge sedan.
Jag tyckte att jag provade allt, kopplade ur allt utom CPU, 1xRAM och GPU.
Installerade en PC-speaker.

Datorn verkade starta upp men det var allt, det var som att någon tryckte på PAUSE när POST skulle initieras.
Låter snarlikt ert fall.

Inga Beep från PC-speakern så fortsatte felsökningen med att ta ut GPU, fortfarande inte ett ljud från PC-speakern, tog ut RAM, PC-speaker fortfarande tyst.
Nu var alltså endast moderkort och CPU inkopplat fortfarande med samma symptom.

Tog ut CPU:n, startade upp endast moderkortet, det stod säkert så någon minut medans jag funderade på om moderkortet hade gått sönder.

Gjorde ytterliggare en Clear CMOS och installerade CPU:n och helt plötsligt har jag Beep från PC-speakern.
Installerade alla andra komponenter och datorn startade upp normalt igen.

Som jag sa tidigare, Det är mer saker som händer före POST, förmodligen bland annat CPU-identifiering.

Min gissning är att när jag tog ut CPU:n och startade utan så forcerades någon konfiguration att ändras, men det är bara spekulationer. Det är något som normalt skall ske när man gör Clear CMOS.

Att detta däremot skulle hända på två maskiner + den tredje du nämnde ser jag som mycket orimligt.

Om du har tillgång till multimeter så rekommenderar jag att spänningsmäta PSU.

Permalänk
Avstängd

ser att du har vattenkylning.
signal för att pumpen/fläkten går kanske saknas?
Fungerar pumpen?
Testa att koppla in en fläkt på cpu fläktuttaget som har varvtalssignal.

Permalänk
Avstängd

Det inringade ser lite konstigt ut?
Är det nått mellan stiften eller?

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Nej då, de sitter i varsit chassi, men jag ska testa delarna löst som du föreslår.

Edit: Nu är delarna testade med moderkorten liggandes på bordet. Ingen som helst skillnad.

Den absolut bästa vägen att ta till till att börja med ska tilläggas, dessutom får ni en fysiskt mer tillgänglig känsla för vad som händer på moderkortet.

Blir chipset stekhet, är de någon linjär regulator som blir stekhet- ja då måste man faktiskt vidröra komponenter vare sig man vill eller inte. Detta behöver inte alls vara fallet men de går fort att kontrollera. Ytmonterade komponenter som blir abnormt heta inom sekunder är inget bra tecken.

Att koppla ifrån allt och återgå +1 komponent i taget med frekvent CMOS-reset är en grundregel. På ett enda moderkort jag jobbat med lät jag CMOS-reset pågå långt över mina normala 12 sekunder jag kör på allt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Testa datorn i ett annat uttag eller i ett annat hem, känns som att du har något jordfel etc.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Efter @mrwhite:s kommenter om stiften på bilden bestämmde jag mig för att också titta närmare på bilden.
Jag hoppas att det jag ser i bilden är en etikett som vikt upp sig och inte en skada på moderkortet.
Det som talar emot att det skulle vara en etikett är att det ser ut som några komponenter som skall vara monterade på moderkortet ser ut att överlappa "etiketten".

För övrigt, har ni provat montera grafikkortet i någon av de andra PCIe-X16-portarna?

Permalänk
Skrivet av mrwhite:

Det inringade ser lite konstigt ut?
Är det nått mellan stiften eller?
<Uppladdad bildlänk>

Jag zoomade in extra på positionen och de känns som att man blir lurad av screentrycket USB 3.0 i botten.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Ser konstigt ut som sagt...
Någon USB 3 logga ser jag inte.

Permalänk
Medlem

Tror verkligen inte att ni kommer att kunna få bild genom moderkortets Hdmi eller DVI eftersom en Intel Core i7 5820K inte har inbyggd Gpu.
Har ni kollat PCI-E sockeln så inga pins är nertryckta?
Sen bör ni även fixa stiften på bilden som någon kommenterat. Garanterad kortslutning om stiften möts.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Tror verkligen inte att ni kommer att kunna få bild genom moderkortets Hdmi eller DVI eftersom en Intel Core i7 5820K inte har inbyggd Gpu.
Har ni kollat PCI-E sockeln så inga pins är nertryckta?
Sen bör ni även fixa stiften på bilden som någon kommenterat. Garanterad kortslutning om stiften möts.

Nu är väl K prefix med integrerad gpu iofs?
Iaf enligt

Iaf lycka till att få igång pc, låter som jordfel som flera andra nämner. Kanske billigare och beställa nytt Mb/köpa begagnad. Vid nyköp kan man lämna tillbaka vid distansköp om det nu är cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är väl K prefix med integrerad gpu iofs?
Iaf enligt <Uppladdad bildlänk>

5820K Har inte integrerad grafik tyvärr, K:et är väl att den går att överklocka (Upplåst multipel?)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Tror verkligen inte att ni kommer att kunna få bild genom moderkortets Hdmi eller DVI eftersom en Intel Core i7 5820K inte har inbyggd Gpu.

Moderkortet med HDMI är till den andra datorn med ospecificerad hårdvara, X99-moderkortet har inga bildutgångar eftersom processorer till X99 som du säger ändå inte har iGPU.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nu är väl K prefix med integrerad gpu iofs?
Iaf enligt <Uppladdad bildlänk>

Jag vet inte var den där informationen kommer ifrån, men ska man kolla specifikationer på Intels processorer så är det Intels egna sida som gäller. 5820K har som sagt inte iGPU, den är från tiden innan Intel började märka processorer utan iGPU med F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet med HDMI är till den andra datorn med ospecificerad hårdvara, X99-moderkortet har inga bildutgångar eftersom processorer till X99 som du säger ändå inte har iGPU.

Jag vet inte var den där informationen kommer ifrån, men ska man kolla specifikationer på Intels processorer så är det Intels egna sida som gäller. 5820K har som sagt inte iGPU, den är från tiden innan Intel började märka processorer utan iGPU med F.

Då har jag lärt mig något nytt, info var från Google details när man sökte på namnet..... Konstigt 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av mrwhite:

Ser konstigt ut som sagt...
Någon USB 3 logga ser jag inte.
<Uppladdad bildlänk>

Du har nog helt rätt! Jag kolla screens från techpowerup och där fanns loggan. De där måste TS se över helt klart.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

Ser konstigt ut som sagt...
Någon USB 3 logga ser jag inte.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av coolerfreak:

Du har nog helt rätt! Jag kolla screens från techpowerup och där fanns loggan. De där måste TS se över helt klart.

Tittar man riktigt noga på bilden och tittar där "pinn-huvudena" borde vara så ser de ut att vara på rätt plats.
För övrigt så är det en logga men loggan är inte USB utan TPM.

Syns väldigt tydligt på Gigabytes sida:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-X99-Ultra-Gaming-rev-...