Hyr skyddar ni era servrar osv vid risk för åska?

Permalänk
Medlem

Hyr skyddar ni era servrar osv vid risk för åska?

Nu när det är sommar vågar jag inte ha något inkopplat när det är risk för åska så min server är nerstängd fram till hösten någon gång.
Skulle gärna vilja ha tips på lösningar som ger iallafall nästan fullständigt skydd mot åska

Permalänk
Medlem

Molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Nu när det är sommar vågar jag inte ha något inkopplat när det är risk för åska så min server är nerstängd fram till hösten någon gång.
Skulle gärna vilja ha tips på lösningar som ger iallafall nästan fullständigt skydd mot åska

Spontana förslaget är en OnLine UPS. Då har du mycket hög säkerhet på din server

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Nu när det är sommar vågar jag inte ha något inkopplat när det är risk för åska så min server är nerstängd fram till hösten någon gång.
Skulle gärna vilja ha tips på lösningar som ger iallafall nästan fullständigt skydd mot åska

Överspänningsskydd, antingen vid servern eller inkommande i central

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

På vilket sätt skyddar det min hårdvara?

Skrivet av Swedishchef_90:

Överspänningsskydd, antingen vid servern eller inkommande i central

Har sökt på överspänningsskydd men blir rörigt i skallen för en stackars lastvagnsmek med grovskydd, mellanskydd, finskydd, klassningar osv.
Finns det något "kit" du rekommenderar?

Supra grenuttag med överspänningsskydd finns ju men då behövs ju ett vid varje plats där något är anslutet till nätverket så skulle föredra ett huvudskydd för hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

På vilket sätt skyddar det min hårdvara?

Har sökt på överspänningsskydd men blir rörigt i skallen för en stackars lastvagnsmek med grovskydd, mellanskydd, finskydd, klassningar osv.
Finns det något "kit" du rekommenderar?

Supra grenuttag med överspänningsskydd finns ju men då behövs ju ett vid varje plats där något är anslutet till nätverket så skulle föredra ett huvudskydd för hela huset.

Överspänningsskydd iaf de billigare är absolut ingen garanti. Möjligen en falsk säkerhet åt Svensson.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Grovskydd bör du ha om du bor på landsbygden och/eller har luftledning eller en fastighet försedd med åskledare.

Bor du i ex. villa i tätbebyggt område så är det i regel mellanskydd som första steg.

Grovskydd och mellanskydd lämnar en restspänning på ca. 1,2-1,8 kV respektive 1,2-1,4 kV så de kan inte ensamma skydda din utrustning, så man behöver komplettera med finskydd. Finskydd är normalt vad man hittar i grenkontakter och UPS med överspänningsskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

[...] nästan fullständigt skydd mot åska

Överspänningsskydd i elcentralen samt vid uttaget innan en ATS med överspänningsskydd tar över, innan en UPS som själv har överspänningsskydd ansluts till racket.

Dock så är dom bästa överspänningsskydd som ansluts i elcentraler och i andra hand nära uttaget. Överspänningsskydd i ATS:er och UPS:er är minimalt.

Allt ovanstående baserat på det understrukna ordet "nästan" eftersom inget skyddar mot direktnedslag på bostaden. Man kan skydda sig mot transienter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hur är det med nätverkssladdarna, bör det inte sitta ett överspänningsskydd även på dem?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Hur är det med nätverkssladdarna, bör det inte sitta ett överspänningsskydd även på dem?

En sådan här på inkommande Internet(även om man har något utomhus):

https://www.phoenixcontact.com/sv-se/produkter/overspanningss...

APC hade skydd inbyggt i sina grenuttag för RJ11(tele), RJ45(nätverk), koax(TV) och eluttag. Vet inte om motsvarande modell finns i Schneider Electrics värld.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Varför har ingen föreslagit en vanlig hederlig UPS?

https://www.proshop.se/UPS/V7-UPS2URM1500DC-NC-UPS-1500-Watt-...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Spontana förslaget är en OnLine UPS.

Citat:

[...]så man behöver komplettera med finskydd. Finskydd är normalt vad man hittar i grenkontakter och UPS med överspänningsskydd.

Citat:

[...] innan en UPS som själv har överspänningsskydd ansluts till racket.

Skrivet av enoch85:

Varför har ingen föreslagit en vanlig hederlig UPS?

Du menar förutom ungefär vartannat inlägg?

Jag kör personligen en enkel UPS och lever gott på regelbundna, automatiska backuper av både data och VMar så tar åskan någonting är det inga större problem. Är sakerna tillräckligt nya täcker min hemförsäkring även åska, och är det tillräckligt gamla saker så får jag njuta av en uppgradering. Återställa backuperna går på ett par dagar.

Permalänk
Medlem

UPS plus fiberkort.
Ups:en för elnätet och fiber är åsksäker

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Slår åskan ned direkt intill dig/din byggnad så är det med stor sannolikhet kört för den utrustningen som är ansluten. Vilket jag hoppas de flesta är medvetna om och inte tror att en vanlig UPS kan hantera.

Herr Städje har ju en fin artikel han skrev för Sweclockers som inte direkt handlar om åsknedslag utan om strömavbrott men den är ändå helt klart läsvärd.
https://www.sweclockers.com/artikel/18661-nar-stromavbrottet-...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du kör på dina servrar och hur mycket kräm/lagring du behöver kan du ju fundera på om det inte är billigare att slänga upp dem i AWS snarare än att köpa saker till huset för att skydda dem fysiskt. En disk kan ju smälla även om det inte åskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Beroende på vad du kör på dina servrar och hur mycket kräm/lagring du behöver kan du ju fundera på om det inte är billigare att slänga upp dem i AWS snarare än att köpa saker till huset för att skydda dem fysiskt.

Jag har försökt räkna hem molntjänster i olika konstellationer men det är i princip omöjligt. För små laster och liten lagring där t.ex. en raspberry pi duger så vinner hembygge på default. Det finns ingen molntjänst där du kan komma undan med någon hundring per år.

Börjar du kika på 4c 8g ram så kan det vara prisvärt (40 USD/månad på linode) men behäver du lagring blir det fort svindyrt. T.ex. tar linode 1 USD/månad per 10GB, så 50 USD för 500GB. Det blir lite stelt att jobba med, och det är det ju sällan man vill om man ser det som leksaker.

Så en server med 4c 8g med 500G lagring landar på cirka 10'000 svenska per år. Då kan man köpa två Dell T40 per år om man nu bor någonstans där man får åskskador så ofta..

Permalänk
Medlem

Jag kör på UPS och off-site backups.

Under alla mina år är det värsta jag råkat ut för att åskan tog 1 av 3 ethernet-portar på min EdgeRouter Lite. Och den åskknallen kan inte varit många meter bort. Lät som en bomb gick av och samma sekund dog internetuppkopplingen. Allt annat hemma klarade sig och routern lever vidare med 2 av 3 portar aktiva.

Jag tycker man ska ställa sannolikheten att åskan smäller ens grejer i proportion till kostnad av åtgärderna. Sen skaffa backups, off site backups. Är det värt att krypa under diverse möbler för att dra ur massa prylar så fort åska kommer i närheten för att förhindra en låg risk att någon pryl tar en smäll? Är det värt att lägga pengar på dyra elinstallationer och skyddsutrustning när det värsta som kan hända är en osannolik, troligen inte så jättestor ekonomisk förlust och en simpel återställning av backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag har försökt räkna hem molntjänster i olika konstellationer men det är i princip omöjligt. För små laster och liten lagring där t.ex. en raspberry pi duger så vinner hembygge på default. Det finns ingen molntjänst där du kan komma undan med någon hundring per år.

Behöver du inte mer än vad en raspberry pi levererar kan du ju bara migrera över din skit från AWS free tier till nya konton konstant så är det ju gratis. Och om du inte behöver läsa in datan hela tiden så är S3 infrequent access eller till och med glacier rätt billigt per GB med tanke på att du är 100% säker (ok, 99,999999%) säker på att det inte kommer försvinna även om huset brinner ner. Men det beror så klart på vad man gör, därav frågan. Om du kör en massa servrar i en hemmalabbmiljö och använder 256GB RAM och 64 kärnor konstant så är det förmodligen billigare att riskera att huset brinner ner än att köpa den kraften från Amazon.

Permalänk

Jag drar helt enkelt enkelt ur den bara för når åskan går behöver jag den ändå inte.

Fick en smälld dator typ 2004 för ja inte hann dra ur den mötte en fin ljubåge i hallen ur proppskåpet när de slog ned i gräsmattan utanför.

Allt i lådan var rökt utom hårddisken som på ngot konstigt vis överlevde medans allt annat var stendött.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har löst det genom att bo centralt och ha internet via fiber. Dvs alla ledningar går i marken.

Haft på flera datorer årent runt, dygnet runt med exakt noll problem.

I sommarstugan kopplas allt ut och kablarna flyttas ordentligt från uttagen om åska är nära. Speciellt nätverket, fyfan vad nätverkskort, telefoner och routrar som exploderat i stugan (nu är dock ADSL borta där så den faran är över).

Är fin syn när man kommer till stugan och det är plast i hela vardagsrummet från telefonen som sprängts från väggen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Nu när det är sommar vågar jag inte ha något inkopplat när det är risk för åska så min server är nerstängd fram till hösten någon gång.
Skulle gärna vilja ha tips på lösningar som ger iallafall nästan fullständigt skydd mot åska

Centralt överspänningsskydd/åskskydd i "proppskåpet" på alla faser. Alla datorer har UPS med "lokalt skydd".
Har sett till att kopparlinan drogs bort från markrören när fibern installerades.

Sedan är jag så paranoid ändå, att jag "drar ut kontakten" när det åskar. Vilket antagligen inte behövs.
Har ingen åskledare, men blixtlås..

Skulle det ändå skita sig, så har jag två haswell-burkar samt gammal AC-router i garderoben som inte är inkopplade som extra hårdvara vid åsknedslag/EMP. EMP bör man också vara beredd för nu när Putin är igång..