Permalänk
Medlem

Har såld allt och går ind igen om 1 år
Skal ikke med ned 20-30 % ytterligare

Permalänk
Medlem

Var i valet och kvalet att sälja rubbet också men låter det ligga kvar och ge utdelningar som strategin varit hela tiden. Kommer ändå vilja ha motsvarande innehav framöver så jag orkar inte hålla på sälja och försöka hitta rätt tillfälle att köpa tillbaka sedan. Pengarna som är investerade är ändå sådana jag en gång bedömt mig ha råd att vara utan.

Surt dock att ha varit seriös med diversifiering och återinvestering av utdelningar senaste åren enligt konstens alla regler, och börja se sig slagen av alternativet att bara haft allt på nollränte bankkonto hela tiden. Tack och lov har jag inte belånat portföljen om man ska se något positivt.

Det jag gjort för mitt egna välmående är att helt enkelt dölja mitt huvudkonto hos Avanza och påbörja ett nytt för mitt månadssparande. Skulle det bli bättre tider någon gång i framtiden får jag slå ihop dem. Kanske glömmer bort eländet och upptäcker det om några år?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Samma som coronaraset så blir det ju även möjligheter "snart". När uppgången blir frenetisk igen så kan du köpa nästan vad som helst och göra bra pengar.

Bara ett problem, det är omöjligt att veta när det vänt. Uppgången blir frenetiskt när det är bulltrap också. Börsen kan hämta sig 10-15% på någon vecka för att sen falla tillbaka ännu djupare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

jag försöker motivera mig att fortsätta månadsspara men vetifan om jag vill just nu. Kanske blir bankkontot och när man ser att det börjar ljusna så kan man börja pynta in igen. Det som ligger det får väl vara. Jag vägrar att realisera förlusten på några 100k.

Är ju sällan så bra lägen att börja månadsspara som nu. Bättre läge än normalt att sätta in större summor också, även om det fortfarande är risk att det dimper ner en bit till.

Skrivet av MadMantiz:

Surt dock att ha varit seriös med diversifiering och återinvestering av utdelningar senaste åren enligt konstens alla regler, och börja se sig slagen av alternativet att bara haft allt på nollränte bankkonto hela tiden. Tack och lov har jag inte belånat portföljen om man ska se något positivt.

Jag tänker mest att om jag sålt allt innan det dök så kunde jag gått in igen nu med motsvarande värde jag har idag, men även haft nog över att köpa en nice bil och/eller en nyrenoverad lägenhet

Men så var det bara det där med att tima marknaden... Nedgångar sker med jämna mellanrum dock, och vi vet aldrig när de kommer, så lika bra att bara försöka släppa det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Är ju sällan så bra lägen att börja månadsspara som nu. Bättre läge än normalt att sätta in större summor också, även om det fortfarande är risk att det dimper ner en bit till.

Jag tänker mest att om jag sålt allt innan det dök så kunde jag gått in igen nu med motsvarande värde jag har idag, men även haft nog över att köpa en nice bil och/eller en nyrenoverad lägenhet

Men så var det bara det där med att tima marknaden... Nedgångar sker med jämna mellanrum dock, och vi vet aldrig när de kommer, så lika bra att bara försöka släppa det.

Precis så det känns, skulle man agerat så skulle det varit gjort sedan länge. Finns gott om fallutrymme härifrån och man kommer kanske säga att jag skulle sålt i juni när jag fortfarande hade chansen? Det är lättare att bara fortsätta köpa och inte oroa sig, uppgångar kommer.

Men visst fasiken hade det varit najs med en ny kärra!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Det jag gjort för mitt egna välmående är att helt enkelt dölja mitt huvudkonto hos Avanza och påbörja ett nytt för mitt månadssparande. Skulle det bli bättre tider någon gång i framtiden får jag slå ihop dem. Kanske glömmer bort eländet och upptäcker det om några år?

Bra gjort! Försöka fjärra sparande och känslor är bästa sättet att "bli rik". Så enkelt att sälja på botten och köpa på toppen annars.

Finns inte mycket till ljuspunkter med högre räntor, galopperande inflation samt ett Europa som riskerar att se ut som under ett krig i vinter när ryssen stänger gasen och folket hugger ned träden för att ens kunna värma sig.
När Tyskland stängs ned rasar hela ekonomin i Europa och där elen finns kvar är frågan vilka som har råd att betala för den. Är tyvärr ett mer troligt scenario än inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bra gjort! Försöka fjärra sparande och känslor är bästa sättet att "bli rik". Så enkelt att sälja på botten och köpa på toppen annars.

Finns inte mycket till ljuspunkter med högre räntor, galopperande inflation samt ett Europa som riskerar att se ut som under ett krig i vinter när ryssen stänger gasen och folket hugger ned träden för att ens kunna värma sig.
När Tyskland stängs ned rasar hela ekonomin i Europa och där elen finns kvar är frågan vilka som har råd att betala för den. Är tyvärr ett mer troligt scenario än inte.

Varför ens spara öht om det är vad ni tror kommer hända?

Permalänk

Svåra tider helt klart och ännu svårare att förutspå hur börsen ska gå i dessa tider. Tittar man historiskt så ser man att börsen gått bra i värre tider än vi har idag och både bottnat och rekylerat under dåliga förhållanden.
För de som säljer och tror sig kunna göra börsen logisk och timea börsen efter vad FED gör eller hur inflationen eller räntan utvecklas så rekommenderar jag att ni läser eller åtminstonde tittar på lite presentationer av Peter Lynch.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni i tråden om att spekulera i krypto i dagsläget? Jag håller generellt med konsensus om att det är en volatil marknad som man inte ska stoppa för mycket i, men nu när bitcoin rasat flera veckor o sträck blir man sugen på att stoppa in en liten summa för att "vara med på tåget" om det vänder igen.

Har redan månadssparande i indexfonder och lysa, ser detta som en chansning och diversifiering. Skulle krypto marknaden krascha helt förlorar jag inga pengar jag inte kan klara mig utan.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vad tror ni i tråden om att spekulera i krypto i dagsläget? Jag håller generellt med konsensus om att det är en volatil marknad som man inte ska stoppa för mycket i, men nu när bitcoin rasat flera veckor o sträck blir man sugen på att stoppa in en liten summa för att "vara med på tåget" om det vänder igen.

Har redan månadssparande i indexfonder och lysa, ser detta som en chansning och diversifiering. Skulle krypto marknaden krascha helt förlorar jag inga pengar jag inte kan klara mig utan.

Det är helt klart intressant nu skulle jag vilja säga om du håller dig till Bitcoin med >80-100% av din exponering mot krypto. Den har tagit rejält med stryk, månadssparande/DCA kan visa sig smart tänker jag.

Hade aldrig tittat på något än top 25, det är extremt volatilt ändå.

Permalänk
Skrivet av klirre:

Vad tror ni i tråden om att spekulera i krypto i dagsläget? Jag håller generellt med konsensus om att det är en volatil marknad som man inte ska stoppa för mycket i, men nu när bitcoin rasat flera veckor o sträck blir man sugen på att stoppa in en liten summa för att "vara med på tåget" om det vänder igen.

Har redan månadssparande i indexfonder och lysa, ser detta som en chansning och diversifiering. Skulle krypto marknaden krascha helt förlorar jag inga pengar jag inte kan klara mig utan.

Kan vara en bra chansning, helt klart.
Däremot ser de extremt svagt ut för tillfället så jag kommer inte hoppa in i btc innan jag ser någon form av styrka vid antingen 15k eller 12k.
Jag tror dock risken är betydligt mindre och uppsidan större hos vissa utbombade aktier med goda finanser som t.ex. Paypal men de är väl inte riktigt lika roligt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vad tror ni i tråden om att spekulera i krypto i dagsläget? Jag håller generellt med konsensus om att det är en volatil marknad som man inte ska stoppa för mycket i, men nu när bitcoin rasat flera veckor o sträck blir man sugen på att stoppa in en liten summa för att "vara med på tåget" om det vänder igen.

Har redan månadssparande i indexfonder och lysa, ser detta som en chansning och diversifiering. Skulle krypto marknaden krascha helt förlorar jag inga pengar jag inte kan klara mig utan.

Min bild av det är att det inte finns något som har ändrats fundamentalt med BTC sedan toppen på 69k dollar. Så om man (som jag) tycker att BTC hade ett bra pris då så bör man ju tycka att BTC har ett väldigt bra pris nu

Jag köper på som vanligt. Precis som jag köper aktier och fonder som vanligt. Visst, det är tråkigt med röda siffror, men det skulle förvåna mig om vi har nått någon form av global topp som vi aldrig kommer upp i igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Det är helt klart intressant nu skulle jag vilja säga om du håller dig till Bitcoin med >80-100% av din exponering mot krypto. Den har tagit rejält med stryk, månadssparande/DCA kan visa sig smart tänker jag.

Hade aldrig tittat på något än top 25, det är extremt volatilt ändå.

Skrivet av osterlichtenich:

Kan vara en bra chansning, helt klart.
Däremot ser de extremt svagt ut för tillfället så jag kommer inte hoppa in i btc innan jag ser någon form av styrka vid antingen 15k eller 12k.
Jag tror dock risken är betydligt mindre och uppsidan större hos vissa utbombade aktier med goda finanser som t.ex. Paypal men de är väl inte riktigt lika roligt kanske.

Skrivet av PatrickP:

Min bild av det är att det inte finns något som har ändrats fundamentalt med BTC sedan toppen på 69k dollar. Så om man (som jag) tycker att BTC hade ett bra pris då så bör man ju tycka att BTC har ett väldigt bra pris nu

Jag köper på som vanligt. Precis som jag köper aktier och fonder som vanligt. Visst, det är tråkigt med röda siffror, men det skulle förvåna mig om vi har nått någon form av global topp som vi aldrig kommer upp i igen

Tack för svaren, får kolla lite mer noggrant på det. Utbombade aktier är självklart ett alternativ, men jag föredrar att spara i bredare fonder. Bitcoin må vara volatilt men har ju varit huvudkryptovalutan under många år.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

”Hur investerar ni?”
Jag: Dåligt..

Sparkare igång ett sparande i fonder och aktier förra året, så gick in när det var som högst och har nu varit med i raset. Så ligger kraftigt back på mitt ISK.
Men jag fortsätter spara, försöker lägga in lite extra nu när det mesta ligger lågt så kanske det blir blått någon gång i framtiden. Sparhorisonten är lång, så tanken är inget kortsiktigt sparande på börsen. Det har jag på bankkonto istället.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

”Hur investerar ni?”
Jag: Dåligt..

Sparkare igång ett sparande i fonder och aktier förra året, så gick in när det var som högst och har nu varit med i raset. Så ligger kraftigt back på mitt ISK.
Men jag fortsätter spara, försöker lägga in lite extra nu när det mesta ligger lågt så kanske det blir blått någon gång i framtiden. Sparhorisonten är lång, så tanken är inget kortsiktigt sparande på börsen. Det har jag på bankkonto istället.

Låter snarare som du investerar på ett bra sätt tycker jag.

https://www.forbes.com/sites/advisor/2014/04/24/why-the-average-investors-investment-return-is-so-low/?sh=46c77655111a

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Min bild av det är att det inte finns något som har ändrats fundamentalt med BTC sedan toppen på 69k dollar. Så om man (som jag) tycker att BTC hade ett bra pris då så bör man ju tycka att BTC har ett väldigt bra pris nu

Jag köper på som vanligt. Precis som jag köper aktier och fonder som vanligt. Visst, det är tråkigt med röda siffror, men det skulle förvåna mig om vi har nått någon form av global topp som vi aldrig kommer upp i igen

Kalla mig boomer, men jag har aldrig greppat fundamenta med BTC. I och med det har jag haft svårt att värdera om 69kUSD/BTC var rimligt eller inte.
Runt en procent av min portfölj låg i BTC och ETH fram till för några månader sedan. Nu ligger jag snarare runt 0,5 procent (av uppenbara skäl).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kalla mig boomer, men jag har aldrig greppat fundamenta med BTC. I och med det har jag haft svårt att värdera om 69kUSD/BTC var rimligt eller inte.
Runt en procent av min portfölj låg i BTC och ETH fram till för några månader sedan. Nu ligger jag snarare runt 0,5 procent (av uppenbara skäl).

Börja med att läsa bådas whitepaper och försök förstå vad de båda tillför. Endast när man har försökt förstå det kan man försöka göra en bedömning av total marketcap i framtiden. Sedan kan man såklart ha fel. Jag vet vad jag tror om BTC (och ETH för den delen) och framtiden, men om jag har rätt eller inte får ju framtiden utvisa

Personligen tycker jag det är svårare att bedöma fundamenta när det kommer till aktier än krypto, men det har nog att göra med att jag började med aktier några år efter jag började med krypto

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PatrickP:

Min bild av det är att det inte finns något som har ändrats fundamentalt med BTC sedan toppen på 69k dollar. Så om man (som jag) tycker att BTC hade ett bra pris då så bör man ju tycka att BTC har ett väldigt bra pris nu

Jag köper på som vanligt. Precis som jag köper aktier och fonder som vanligt. Visst, det är tråkigt med röda siffror, men det skulle förvåna mig om vi har nått någon form av global topp som vi aldrig kommer upp i igen

Fundamentalt? Jag tänker följande saker är tänkvärt:

Då:
Global pandemi som hindrade resor, aktiviteter etc.
Helikopterpengar i världens största ekonomi
Folk var hemma och kunde stirra på grafer hela dagarna
0-Ränta

Idag:
Går att resa
Ränta som kraftigt stiger (avkastningskravet stiger)
Inga helikopterpengar + ökade levnadskostnader gör att nettoutflöde uppstår
Oroligheter med "stable-coins"
Folk går till jobbet

Sedan har jag hela tiden haft tokfel kring Bitcoin och så är säkert fallet även denna gången! 😂

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fundamentalt? Jag tänker följande saker är tänkvärt:

Då:
Global pandemi som hindrade resor, aktiviteter etc.
Helikopterpengar i världens största ekonomi
Folk var hemma och kunde stirra på grafer hela dagarna
0-Ränta

Idag:
Går att resa
Ränta som kraftigt stiger (avkastningskravet stiger)
Inga helikopterpengar + ökade levnadskostnader gör att nettoutflöde uppstår
Oroligheter med "stable-coins"
Folk går till jobbet

Sedan har jag hela tiden haft tokfel kring Bitcoin och så är säkert fallet även denna gången! 😂

Precis, det finns saker som har ändrats i omvärlden, men inte (vad jag kan se) fundamentalt med Bitcoin

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Här är ytterligare en röst som stöder det som många här inne redan påpekat: sluta försöka timea börsen.

"Det allra vanligaste felet i trading är att man handlar för mycket, vilket gör att folk köper på toppen och säljer på botten. Det är den här typen av beteende som småsparare är benägna att göra och det är väldigt svårt att inte göra de felen.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2022/06/22/smaspa...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag gillar nog inte det där uttrycket. Klart att man kan tima marknaden, om du inte säljer. Bättre hade varit "investera regelbundet och hela tiden, men lite mer när det blir billigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Börja med att läsa bådas whitepaper och försök förstå vad de båda tillför. Endast när man har försökt förstå det kan man försöka göra en bedömning av total marketcap i framtiden. Sedan kan man såklart ha fel. Jag vet vad jag tror om BTC (och ETH för den delen) och framtiden, men om jag har rätt eller inte får ju framtiden utvisa

Personligen tycker jag det är svårare att bedöma fundamenta när det kommer till aktier än krypto, men det har nog att göra med att jag började med aktier några år efter jag började med krypto

Hur kommer man fram till fundamentalt vad Bitcoin är värt i dagsläget? Jag tycker det är nästan 100% spekulation.

Säg att jag vill ha 10% avkastning varje år dom kommande 10 åren, vad bör jag köpa BTC på i dagsläget och hur ser din uträkning ut?

Enlighten me.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Jag gillar nog inte det där uttrycket. Klart att man kan tima marknaden, om du inte säljer. Bättre hade varit "investera regelbundet och hela tiden, men lite mer när det blir billigt"

Poängen är att det är extremt svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Hur kommer man fram till fundamentalt vad Bitcoin är värt i dagsläget? Jag tycker det är nästan 100% spekulation.

Säg att jag vill ha 10% avkastning varje år dom kommande 10 åren, vad bör jag köpa BTC på i dagsläget och hur ser din uträkning ut?

Enlighten me.

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg får man ju då börja med att läsa deras whitepaper och försöka förstå vad de faktiskt tillför. Tror man på riktigt att det är nästan 100% spekulation gissar jag på att man definitivt inte har läst på något öht. Om vi börjar med Bitcoin så har det många egenskaper som är väldigt likt guld, och guld har i dagsläget en marketcap på ca 11 biljoner dollar. För mig finns det en reell chans att Bitcoin tar över guldets roll som den primära värdebevararen i världen, och då är det ju enkel matematik att räkna på vad BTC borde ligga på för att göra det (givet att guld står helt stilla i pris). Om man bedömer att den sannolikheten är låg eller väldigt låg så blir ju såklart bedömningen om vad BTC är värt annorlunda.

Med tanke på att dollarn (och svenska kronan också för den delen) är designade att alltid tappa i värde så kommer ju allting på lång sikt att gå upp i dollarkostnad.

Tittar man på Ethereum ser jag mer det som en stor decentraliserad dator, där man behöver ETH för att använda decentraliserade appar osv. Även där är min bedömning att användingen kommer bli större och större ju mer tiden går. Eftersom många kryptovalutor faktiskt har ett riktigt användningsområde till skillnad från aktier så blir det enklare att applicera enkel tillgång och efterfrågan, åtminstone enligt mig.

Så som sagt, börja med att läsa de bådas whitepaper så kommer du nog i rätt riktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg får man ju då börja med att läsa deras whitepaper och försöka förstå vad de faktiskt tillför. Tror man på riktigt att det är nästan 100% spekulation gissar jag på att man definitivt inte har läst på något öht. Om vi börjar med Bitcoin så har det många egenskaper som är väldigt likt guld, och guld har i dagsläget en marketcap på ca 11 biljoner dollar. För mig finns det en reell chans att Bitcoin tar över guldets roll som den primära värdebevararen i världen, och då är det ju enkel matematik att räkna på vad BTC borde ligga på för att göra det (givet att guld står helt stilla i pris). Om man bedömer att den sannolikheten är låg eller väldigt låg så blir ju såklart bedömningen om vad BTC är värt annorlunda.

Med tanke på att dollarn (och svenska kronan också för den delen) är designade att alltid tappa i värde så kommer ju allting på lång sikt att gå upp i dollarkostnad.

Tittar man på Ethereum ser jag mer det som en stor decentraliserad dator, där man behöver ETH för att använda decentraliserade appar osv. Även där är min bedömning att användingen kommer bli större och större ju mer tiden går. Eftersom många kryptovalutor faktiskt har ett riktigt användningsområde till skillnad från aktier så blir det enklare att applicera enkel tillgång och efterfrågan, åtminstone enligt mig.

Så som sagt, börja med att läsa de bådas whitepaper så kommer du nog i rätt riktning

Så du har ingen uträkning att ge mig, check.

Tack ändå!

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Så du har ingen uträkning att ge mig, check.

Tack ändå!

Jag gav dig precis ett väldigt tydligt svar på vad min bild av det är, och varför jag tycker att BTC fundamentalt är brutalt undervärderat, även vid ATH på 69k dollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag gav dig precis ett väldigt tydligt svar på vad min bild av det är, och varför jag tycker att BTC fundamentalt är brutalt undervärderat, även vid ATH på 69k dollar...

Du påstod att det var enkel matematik men kan varken säga vad intrinsic value är i dagsläget eller vad jag bör sikta på att köpa på om jag önskar en specifik avkastning, säg 10% (framtida värde).

Jag tror inte du har räknat på det här överhuvudtaget, därav av du inget att komma med.

Den enda siffran du har visat var market cap för guld, och så vitt jag vet så är guld och BTC 2 olika saker.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Du påstod att det var enkel matematik men kan varken säga vad intrinsic value är i dagsläget eller vad jag bör sikta på att köpa på om jag önskar en specifik avkastning, säg 10% (framtida värde).

Jag tror inte du har räknat på det här överhuvudtaget, därav av du inget att komma med.

Den enda siffran du har visat var market cap för guld, och så vitt jag vet så är guld och BTC 2 olika saker.

Det jag påstod var väldigt enkel matematik är väldigt enkel matematik (11 000 000 000 000 / 21 000 000 = 524k USD). Till och med grundskolematematik...

Gissar på att du inte förstår vad jag skriver eftersom du inte förstår vad BTC är för något

Som sagt, jag tycker det är enklare att göra fundamental analys av krypto än aktier, men båda två kommer såklart med brutala osäkerheter och det finns såklart saker som kan hända som gör att det fundamentala ändras. Det jag skrev i mitt ursprungliga inlägg (som nog var någon/några veckor sedan) var att min bild av det är att inget har ändrats fundamentalt med BTC sedan toppen vid 69k dollar, så om man (som jag) tycker att det var ett bra köp då, så borde man tycka att det är ett väldigt bra köp nu

Sedan kan ju någon annan ha gjort bedömningen att något har ändrats fundamentalt med BTC sedan dess, men den bilden delar inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det jag påstod var väldigt enkel matematik är väldigt enkel matematik (11 000 000 000 000 / 21 000 000 = 524k USD). Till och med grundskolematematik...

Gissar på att du inte förstår vad jag skriver eftersom du inte förstår vad BTC är för något

Som sagt, jag tycker det är enklare att göra fundamental analys av krypto än aktier, men båda två kommer såklart med brutala osäkerheter och det finns såklart saker som kan hända som gör att det fundamentala ändras. Det jag skrev i mitt ursprungliga inlägg (som nog var någon/några veckor sedan) var att min bild av det är att inget har ändrats fundamentalt med BTC sedan toppen vid 69k dollar, så om man (som jag) tycker att det var ett bra köp då, så borde man tycka att det är ett väldigt bra köp nu

Sedan kan ju någon annan ha gjort bedömningen att något har ändrats fundamentalt med BTC sedan dess, men den bilden delar inte jag.

Håller med om att det är grundskolaematte om det är din fundamentanalys. Det du missar i beräkningen, men som du dock skriver, är att du ser det som en ”reell” sannolikhet att BTC ska ha samma värde som guld har idag. Men du hoppar över sannolikhetsparametern i din analys. Om den är 1 spelar det ingen roll, men om multiplikatorn närmar sig 0 blir resultatet väsentligt annorlunda.

Edit: och om det är så du ser det skulle det motsvara en sannolikhet på ca 0,05 med dagens värdering. Vissa tycker nog att det låter väldigt högt, medan andra säkert tycker annorlunda.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Håller med om att det är grundskolaematte om det är din fundamentanalys. Det du missar i beräkningen, men som du dock skriver, är att du ser det som en ”reell” sannolikhet att BTC ska ha samma värde som guld har idag. Men du hoppar över sannolikhetsparametern i din analys. Om den är 1 spelar det ingen roll, men om multiplikatorn närmar sig 0 blir resultatet väsentligt annorlunda.

Nej, det är inte min fundamentanalys (och det både hoppas och tror jag att du ser, annars är det dags att läsa om mitt inlägg). Anledningen till varför jag inte ger en exakt siffra angående sannolikheten att det sker är för att jag själv inte kan pinpointa exakt vad jag tror (och även om jag ger en siffra på vad jag tror så är jag så klok att jag inser att jag kan ha fel då jag gör min bedömning på den information jag har tillgänglig, vilket såklart är begränsad information). Och frågar man runt kommer man få svar från allt mellan exakt 0% till exakt 100%

Det man såklart behöver ta i beaktande är tidsaspekten ("om hur lång tid förväntas detta ske?", Eftersom dollarn och SEK by design tappar i värde varje år så bör ju även guld öka i dollar/sek-värde över tid, åtminstone om man anser att guld behåller sitt värde). Om man som jag anser att även guld är undervärderat så behöver ju BTC nå ett ännu högre värde för att "flippa" guld (därav tror jag alltså att om nu BTC "flippar" guld, kommer den behöva nå något i stil med 1 miljon USD per BTC)

Som sagt, det finns extremt många parametrar att ta hänsyn till, och ju längre fram i tiden man tittar ju mer saker kan hända fundamentalt (men ju mindre borde tillgångens pris påverkas av "dagshumöret" på börsen/marknaden)

Så återigen, vill man börja lära sig så rekommenderar jag alla att åtminstone läsa bitcoins whitepaper

EDIT: såg din edit nu
Exakt, så om man som jag tycker att guld är undervärderat och att BTC behöver komma upp till kanske 1 miljon USD för att flippa guld, då är det samma sak som att säga att det är köpläge (nu när BTC ligger på ca 20k dollar) om man anser att sannolikheten att BTC kommer flippa guld är över 2%. Och det kan jag säga att jag utan tvekan tror att det är rejält mycket mer sannolikt än så, dvs BTC är enligt mig undervärderat (och var fortfarande undervärderat vid 69k enligt samma logik).

Men som sagt, detta är en aspekt av väldigt många aspekter man bör kolla på om man ska försöka göra en bedömning av någon form av framtida total marketcap