Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det är normalt att man bara klipper 2-3 grader för ett större rum med portabel AC, men det är viktiga grader om man går från 30 grader C och det hela börja bli påfrestande obehagligt varmt till runt 27 grader C som är mer dräglig.

dels måste man pumpa ut värme som är magasinerat i väggarna vilket tar tid - kanske flera dygn och sedan är portabel AC per default inte lika effektiv som en split av 2 anledningar - det ena att COP är lägre för att det är mer effekt på mindre yta och därmed stora temperaturdiffar vilket drar ned COP, det andra är att luften som sugs in för att ersätta luften som går ut igenom slangen kan vara lika varm som den okylda delen av lägenheten och gör att kylverkan kan nära halveras efter som man "fyller på" med varmluft hela tiden med i stort sett 2/3-del av luftmängden som går igenom slangen i jämförelse med det som blåser ut på den kalla utblåset (typiskt 400 m³ i timmen för det som blåser ut i kalla utblåset, ca 300m³/h ut genom slangen för typ 8-9000 BTU-maskin).

Det är därför man ser att folk experimenterar med 2-slangslösning med varierande framgång.

Det är inte att maskinen inte görs sitt jobb - det gör den om kalla utblåsluften är 12- 15 grader C, men förutsättningarna för att göra ett bra jobb är mycket dåliga för en portabel AC... skall man ha 'riktig' kyla så är det en split-anlänggning (L-L värmepump i kylläge) men de allra flesta som häckar i den här tråden har inte den möjligheten att installera pga. att bo i hyreslägenhet/BRF som inte tillåter sådant.

Jag hade inga problem att gå från 29c -> 22c i mitt vardagsrum på ca 30kvmmed onormalt hög takhöjd.
Har som lägst kört ACn på 20c också. Så nog inga problem att få det ännu kallare om man så vill. Men onödigt.
Om jag bara hade kunnat sänka min temp med 2-3 grader max hade jag ju returnerat min ac direkt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag hade inga problem att gå från 29c -> 22c i mitt vardagsrum på ca 30kvmmed onormalt hög takhöjd.
Har som lägst kört ACn på 20c också. Så nog inga problem att få det ännu kallare om man så vill. Men onödigt.
Om jag bara hade kunnat sänka min temp med 2-3 grader max hade jag ju returnerat min ac direkt iaf

Jag håller med, jag sätter min på 22c för att då blir det ca 23 i rummet. Hårdare än så behöver den inte jobba och jag slipper bli förskyld (litet rum så kallluft blåses på mig). Hade den i ett större rum förra åren på ca 20kvm och då kunde jag få 16c i rummet även om det vore 25c+ ute.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hårdare än så behöver den inte jobba och jag slipper bli förskyld (litet rum så kallluft blåses på mig).

Man blir inte förkyld av kalluft, man blir förkyld av virus

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Schh, kom inte med fakta här!
Man kan dock bli stel i nacke om det blåser kallluft men ja, förkyld blir man väl inte. Poängen kvarstår att jag väljer 22c.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Beror på helt på hus/lägenhet hur lätt det är att kyla ned dem - själv bodde jag i hus där väggarna ledde igenom solljuset som om det var glas, med andra ord fick man vara glad om det sänkte 3-4 grader C - så nej, det gäller långt ifrån alla att man kan sänka 7-8 grader under utomhustemperaturen när det är runt 30 grader C ute.

Permalänk
Medlem

Har iaf provat nya isoleringsslangen. Tanken var att ersätta originalslangen med den nya isolerade, men tänkte att slå två flugor i en och samma smäll. Rör igenom rör.

Med lite våld och vaselin, så drog jag gamla slangen igenom den isolerade delen. den isolerade delen är kall och värmer inte rummet
Kan inte påstå att det dämpar ljudet, eller det gör det säkerligen men inget jag noterade på.

Var denna jag körde på.

Mät slangen och köp större. Tog själv 100 mm x 1.2 meter. Nu i efterhand skulle jag nog tagit 100 mm x 2.5 m.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Har iaf provat nya isoleringsslangen. Tanken var att ersätta originalslangen med den nya isolerade, men tänkte att slå två flugor i en och samma smäll. Rör igenom rör.

Med lite våld och vaselin, så drog jag gamla slangen igenom den isolerade delen. den isolerade delen är kall och värmer inte rummet
Kan inte påstå att det dämpar ljudet, eller det gör det säkerligen men inget jag noterade på.

Var denna jag körde på.

Mät slangen och köp större. Tog själv 100 mm x 1.2 meter. Nu i efterhand skulle jag nog tagit 100 mm x 2.5 m.

När jag läste detta så kom jag på en "briljant idé" (kanske)..
De som moddar om till 2-slagsystem, funderade på om det skulle funka att dra ett lite längre rör, så AC:n står i ett annat rum / runt ett hörn för att minska ljudet, men slangen längst golvet in i t.ex. sovrummet.

Permalänk
Medlem

Råd inför installation av Woods Venezia

Första gången jag äger och ska installera en portabel ac, behöver främst råd kring montage av fönsterkit. Det är Woods fönsterkit.

Man ska ju fästa kardborre med lim/tejp runt fönstret, är det risk för skador efter? Läste det tidigare i tråden. Kan man göra någon ytbehandling eller rengöring innan för att minimera risken för färgen ska lossa? Fönstret är ca 5 år gammalt. Vi planerar att flytta inom något år och vill inte skada något då det är en lägenhet i BRF.

Tack på förhand för tips!

Rumsinfo:
Har öppen planlösning och rummet den ska stå i är ganska stort, pga planlösningen. Är helt med på att det kan bli tufft att kyla så stor yta, men vi har inte så mycket val. Därav 18k versionen från Woods. Även varianten med Smart Home och Wifi så det går ju förhoppningsvis köra igång på distans om funktionen funkar bra.

Bakgrundsinfo:
Pga enormt varm lägenhet året runt, även vinter, och fast installation inte är möjligt så vill jag testa detta. Har läst mycket i tråden, men som nybliven farsa och en överhettad liten tjej som inte trivs i värmen, så blev valet på just Woods Venezia pga fina siffror/prestanda. Hur den funkar hos oss återstår att se och kan återkomma med en liten recension senare när den gått ett tag. Köpt på Bauhaus för 8700 kr inkl fönsterkit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

När jag läste detta så kom jag på en "briljant idé" (kanske)..
De som moddar om till 2-slagsystem, funderade på om det skulle funka att dra ett lite längre rör, så AC:n står i ett annat rum / runt ett hörn för att minska ljudet, men slangen längst golvet in i t.ex. sovrummet.

Det tror jag absolut. Så länge du har någon isolering längs med vägen så tror jag det fungerar. Du vill ju inte ha ett element på 4 meter, för då tar du ju bort själva idén.

Skrivet av Najze:

Man ska ju fästa kardborre med lim/tejp runt fönstret, är det risk för skador efter? Läste det tidigare i tråden. Kan man göra någon ytbehandling eller rengöring innan för att minimera risken för färgen ska lossa? Fönstret är ca 5 år gammalt. Vi planerar att flytta inom något år och vill inte skada något då det är en lägenhet i BRF.

[/i]

Körde på detta när jag tog bort mitt från gamla lägenheten. Man får vara lite tålig och nöta på men det gick. Ett annat tips är att inte dra rakt ut när du tar bort kardborren. Dra hellre nedåt/uppåt och mot själva materialet som du fäster vid. Rycker man så åker nog det mesta med.

Annat alternativ är ju att tejpa upp en handduk med lite silvertejp, kanske inte årets snyggaste men definitivt ett alternativ för att slippa göra åverkan på fönstret Det ska ju trots allt bara täta mot att få in den gamla luften och varm luft som kommer utifrån.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det tror jag absolut. Så länge du har någon isolering längs med vägen så tror jag det fungerar. Du vill ju inte ha ett element på 4 meter, för då tar du ju bort själva idén.

Tänkte mer på kyl-delen som förlängs, dvs AC:n står vid utblåset eller i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Körde på detta när jag tog bort mitt från gamla lägenheten. Man får vara lite tålig och nöta på men det gick. Ett annat tips är att inte dra rakt ut när du tar bort kardborren. Dra hellre nedåt/uppåt och mot själva materialet som du fäster vid. Rycker man så åker nog det mesta med.

Annat alternativ är ju att tejpa upp en handduk med lite silvertejp, kanske inte årets snyggaste men definitivt ett alternativ för att slippa göra åverkan på fönstret Det ska ju trots allt bara täta mot att få in den gamla luften och varm luft som kommer utifrån.

Tack för tips! Det låter inte som att det är helt kört helt enkelt. Man får inte låta den sitta för länge gissar jag...

Tejpa upp en handduk med silvertejp låter i mina öron som något som inte skulle gå hem hos sambon, även om det låter kreativt

Permalänk
Medlem

@Najze: Om det fungerar med myggnät utan tejp/lim så kan du fixa en lösning här utan det också om det är vad du oroar dig för. Frågan blir då vad har du för typ av fönster?

Permalänk

ICA Maxi har rätt bra pris på portabel AC denna vecka. 7000BTU är ju inte fantastiskt iofs. Men ändå prisvärd för mindre rum.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

ICA Maxi har rätt bra pris på portabel AC denna vecka. 7000BTU är ju inte fantastiskt iofs. Men ändå prisvärd för mindre rum.
<Uppladdad bildlänk>

Netonnet har sålt den tidigare för den som vill ha mer info om produkten.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Daemon:

Netonnet har sålt den tidigare för den som vill ha mer info om produkten.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Netonnet säljer samma maskin fortfarande, men under sitt eget namn Andersson ARC 1.5 och utan fönsterkittet. Hur jag vet det? jag har maskinen bredvid mig och den gör det den ska, sänka temperaturen i rummet. Så har du ett mindre rum är detta ett väldigt bra köp till ICAs pris. Inte lika bra på Netonnet, men vad gör man när innetempen ligger på 30 grader.

/Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men det sprids ständigt sådana påståenden, här av någon som tituleras "sömnforskare", vilket ju låter trovärdigt. Förmodligen en vetenskapsman i vit rock...

Christian Benedict är ingen anhängare av sova naken-trenden, som påstås ge en bättre sömn. Han tycker att man kan använda ett tunt täcke eller påslakan i bomull, lin eller silke, trots värmen. Det kan låta som en paradox men att sova naken kan öka risken för förkylning mitt i värmeböljan:

– Om man sover helt naken utan någonting, löper man en större risk för att kroppen blir underkyld, särskilt nu när man svettas mycket. När svetten avdunstar kyls huden ner och det kan öka risken för förkylning och stela muskler, säger han.

https://www.svd.se/a/k67apQ/varmen-ett-vaxande-hot-mot-var-so...

Min fetning. Det är inte SvD som skrivit artikeln, utan det är något från TT:s bulkproduktion, men jag kom att tänka på den då jag såg den fladdra förbi förut ohch just reagerade på förkylningspåståendet. Sedan hela påstående om "underkyld"; vad då underkyld? Fryser man så vaknar man om man fungerar normalt, men nu var ju hela grundproblemet att det var åt helsike för varmt, så varför man skulle frysa, eller med hans ord bli "underkyld", ter sig oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Najze: Om det fungerar med myggnät utan tejp/lim så kan du fixa en lösning här utan det också om det är vad du oroar dig för. Frågan blir då vad har du för typ av fönster?

Oavsett om man tycker att det är ok med tejp eller inte så är ju silvertejp, som föreslogs, riktigt uselt om man vill kunna återställa. Risken är överhängande att man antingen får besvärliga rester kvar eller tar med sig delar av det man tejpat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oavsett om man tycker att det är ok med tejp eller inte så är ju silvertejp, som föreslogs, riktigt uselt om man vill kunna återställa. Risken är överhängande att man antingen får besvärliga rester kvar eller tar med sig delar av det man tejpat på.

Det är betydligt bättre än fönsterkitstejpen, tro mig. Silvertejpen torkar in och fastnar, den andra fäster sig ännu hårdare. Det mjuknar ihop sig och blir en sörja, det blir inte silvertejpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men det sprids ständigt sådana påståenden, här av någon som tituleras "sömnforskare", vilket ju låter trovärdigt. Förmodligen en vetenskapsman i vit rock...

Christian Benedict är ingen anhängare av sova naken-trenden, som påstås ge en bättre sömn. Han tycker att man kan använda ett tunt täcke eller påslakan i bomull, lin eller silke, trots värmen. Det kan låta som en paradox men att sova naken kan öka risken för förkylning mitt i värmeböljan:

– Om man sover helt naken utan någonting, löper man en större risk för att kroppen blir underkyld, särskilt nu när man svettas mycket. När svetten avdunstar kyls huden ner och det kan öka risken för förkylning och stela muskler, säger han.

https://www.svd.se/a/k67apQ/varmen-ett-vaxande-hot-mot-var-so...

Min fetning. Det är inte SvD som skrivit artikeln, utan det är något från TT:s bulkproduktion, men jag kom att tänka på den då jag såg den fladdra förbi förut ohch just reagerade på förkylningspåståendet. Sedan hela påstående om "underkyld"; vad då underkyld? Fryser man så vaknar man om man fungerar normalt, men nu var ju hela grundproblemet att det var åt helsike för varmt, så varför man skulle frysa, eller med hans ord bli "underkyld", ter sig oklart.

Förkylning är väl ett slumpmässigt av något av hundratals virus, oftast har man inte samma sjukdom trots liknande symptom

Kopplingen mellan kyla och förkylning är väl helt enkelt att immunförsvaret jobbar sämre med lägre kroppstemperatur, det är delvis därför man får feber när man är sjuk (för att hjälpa immunförsvaret)

Det man oftast blir sjuk av är ju nära interaktion med andra människor, framförallt små barn, inte direkt att vara ute eller kyla ner sig. Däremot kan sjukdomar (som man redan har i sig) lättare bryta ut och bli värre när man blir kall under längre perioder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Matolja brukar hjälpa mot tejp/lim-rester, bara gnugga med papper och olja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Solen står på som mest på sidan det ska sitta, så myggnät kommer nog inte täta värmen som kommer in den vägen. Kittet är vitt och släpper förhoppningsvis inte igenom så mycket värme som ett nät med hål i.

Det är typiska 3-glas ala lägenhet som är rejält tjocka. Helt ljudisolerat när man stänger (har vägar utanför men hör inget av dessa alls).

Skrivet av ztenlund:

Nej precis, silvertejp vågar jag inte sätta längs kanten på fönstret då silvertejp generellt sitter stenhårt.

Skrivet av EyeNEye:

Det är betydligt bättre än fönsterkitstejpen, tro mig. Silvertejpen torkar in och fastnar, den andra fäster sig ännu hårdare. Det mjuknar ihop sig och blir en sörja, det blir inte silvertejpen.

Det är en bra poäng. Jag ska se om det går att fästa smartare utan att använda själva tejpen från kittet.

Skrivet av medbor:

Matolja brukar hjälpa mot tejp/lim-rester, bara gnugga med papper och olja

Bra tips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najze:

Nej precis, silvertejp vågar jag inte sätta längs kanten på fönstret då silvertejp generellt sitter stenhårt.

Då skulle du testat det plåster jag fick på fingret idag efter ett litet blodprov. Trodde jag skulle dra av nageln.. Hade nog föredragit silvertejp i det här fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Solen står på som mest på sidan det ska sitta, så myggnät kommer nog inte täta värmen som kommer in den vägen. Kittet är vitt och släpper förhoppningsvis inte igenom så mycket värme som ett nät med hål i.

Nu missuppfattade du helt vad det handlade om, och då du inte svarade på frågan kommer vi inte framåt

Myggnät är också något som sätts upp i fönster. Där har man ofta en ram som anpassas för fönstrets storlek som du (utan lim) kan sätta in i fönsterkarmen. Har du den typ av fönster där sådant kan användas kan du också använda samma lösning för portabel ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då skulle du testat det plåster jag fick på fingret idag efter ett litet blodprov. Trodde jag skulle dra av nageln.. Hade nog föredragit silvertejp i det här fallet

Hehe, vet precis vad du menar!

Skrivet av Petterk:

Nu missuppfattade du helt vad det handlade om, och då du inte svarade på frågan kommer vi inte framåt

Myggnät är också något som sätts upp i fönster. Där har man ofta en ram som anpassas för fönstrets storlek som du (utan lim) kan sätta in i fönsterkarmen. Har du den typ av fönster där sådant kan användas kan du också använda samma lösning för portabel ac.

Jaha, jag skrev kanske otydligt vad för typ av fönster i svaret (skrev 3-glas osv). Men det kanske är en lösning ja. Får kolla exakt storlek om det går att sätta på insidan vid öppet fönster. Jag behöver dock fortfarande få isolerat bort värmen för solen står på, så då behöver jag någon övertäckning för att inte värmen ska leda in ytterligare, därav att kitet skulle vara bättre i det avseendet.

Typ sånt här fönster som bara går att öppna inåt. Men halva bredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Hehe, vet precis vad du menar!
Jaha, jag skrev kanske otydligt vad för typ av fönster i svaret (skrev 3-glas osv). Men det kanske är en lösning ja. Får kolla exakt storlek om det går att sätta på insidan vid öppet fönster. Jag behöver dock fortfarande få isolerat bort värmen för solen står på, så då behöver jag någon övertäckning för att inte värmen ska leda in ytterligare, därav att kitet skulle vara bättre i det avseendet.

Typ sånt här fönster som bara går att öppna inåt. Men halva bredden.
https://mockfjards.se/wp-content/uploads/2020/04/Mockfjards_continental_kopplad_1500x1500px-512x512.jpg

Har du sett hur Jag gjort med en målad MDF-skiva?
Den sätter jag fast med skumplast för att spänna och sen en tvättlina för att göra en ögla mellan handtagen. På andra sidan så sätter jag distanser för att kila med. Distanserna blev AA-batterier som är tejpade till lagom diameter. Sitter som berget.

MDF-skiva

Från detta galleri:
https://www.sweclockers.com/galleri/15425-portabel-ac-tvaslan...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kopplingen mellan kyla och förkylning är väl helt enkelt att immunförsvaret jobbar sämre med lägre kroppstemperatur

Det var det man trodde innan man faktiskt undersökte frågan. Resultatet var att man inte kunde se någon påverkan av immunförsvaret vid normal vardaglig nedkylning. För att påverka immunförsvaret krävs en sänkning av kroppstemperaturen på ett sätt som man aldrig normalt upplever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har du sett hur Jag gjort med en målad MDF-skiva?
Den sätter jag fast med skumplast för att spänna och sen en tvättlina för att göra en ögla mellan handtagen. På andra sidan så sätter jag distanser för att kila med. Distanserna blev AA-batterier som är tejpade till lagom diameter. Sitter som berget.

MDF-skiva

Från detta galleri:
https://www.sweclockers.com/galleri/15425-portabel-ac-tvaslan...

Bra tips och kanske också något att ta med i beräkningarna framöver när tid finnes. Har tyvärr inte varken så mycket tid över för bygga egna lösningar, eller ork just nu. 4h sömn i snitt per dygn i två månaders tid gör mig varken klartänkt eller så smart problemlösare 😅 (två månaders bebis).

Men jag kanske kan se om det finns myggnät i rätt mått med ram färdiga att köpa och sedan täcka över myggnätet med skiva eller tyg. Sedan vet jag dock inte hur man ska fästa röret till myggnätet så det är smidigt att plocka in och ut. Ja vi får se. Tack för fin guide och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Det var det man trodde innan man faktiskt undersökte frågan. Resultatet var att man inte kunde se någon påverkan av immunförsvaret vid normal vardaglig nedkylning. För att påverka immunförsvaret krävs en sänkning av kroppstemperaturen på ett sätt som man aldrig normalt upplever.

I så fall är ju ’förkylning’ bara en skröna, fel namn på något som inte alls har med temperatur att göra. Jag trodde det fanns en lite starkare koppling.

Jag trodde jag hade bra immunförsvar tidigare, nu har jag en 4-åring och vet därmed bättre. Sjukdomar kommer av kontakt med andra sjuka, ofta fördröjt med upp till en vecka, därför är det svårt att spåra källan. Vidskeplighet och annat gör sen att man försöker skylla på saker man kan påverka.

Har många jag känner som bir själva utan barn, de blir nästan aldrig sjuka

Det jag sett läkare säga är att när det är kallare ute spenderar människor mer tid inne, närmare andra människor, därför utsätts man för mer virus som kan smitta andra. Troligen därför kyla ofta förknippas med sjukdom skulle jag tro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

I så fall är ju ’förkylning’ bara en skröna, fel namn på något som inte alls har med temperatur att göra. Jag trodde jag hade bra immunförsvar tidigare, nu har jag en 4-åring och vet därmed bättre. Sjukdomar kommer av kontakt med andra sjuka, ofta fördröjt med upp till en vecka, därför är det svårt att spåra källan. Vidskeplighet och annat gör sen att man försöker skylla på saker man kan påverka.

Har många jag känner som bir själva utan barn, de blir nästan aldrig sjuka

Det jag sett läkare säga är att när det är kallare ute spenderar människor mer tid inne, närmare andra människor, därför utsätts man för mer virus som kan smitta andra. Troligen därför kyla ofta förknippas med sjukdom skulle jag tro

När mina systrars barn vad typ <5 och på besök en dag, så brukade jag alltid få ont i halsen och lite lättare feber ett par dagar efter. Men efter att de blev äldre så slapp jag det.

Permalänk
Medlem

Finns det några vettiga alternativ till fönstertätning? De färdiga kiten är slutsålda i stort sett alla större butiker.