det är normalt att man bara klipper 2-3 grader för ett större rum med portabel AC, men det är viktiga grader om man går från 30 grader C och det hela börja bli påfrestande obehagligt varmt till runt 27 grader C som är mer dräglig.
dels måste man pumpa ut värme som är magasinerat i väggarna vilket tar tid - kanske flera dygn och sedan är portabel AC per default inte lika effektiv som en split av 2 anledningar - det ena att COP är lägre för att det är mer effekt på mindre yta och därmed stora temperaturdiffar vilket drar ned COP, det andra är att luften som sugs in för att ersätta luften som går ut igenom slangen kan vara lika varm som den okylda delen av lägenheten och gör att kylverkan kan nära halveras efter som man "fyller på" med varmluft hela tiden med i stort sett 2/3-del av luftmängden som går igenom slangen i jämförelse med det som blåser ut på den kalla utblåset (typiskt 400 m³ i timmen för det som blåser ut i kalla utblåset, ca 300m³/h ut genom slangen för typ 8-9000 BTU-maskin).
Det är därför man ser att folk experimenterar med 2-slangslösning med varierande framgång.
Det är inte att maskinen inte görs sitt jobb - det gör den om kalla utblåsluften är 12- 15 grader C, men förutsättningarna för att göra ett bra jobb är mycket dåliga för en portabel AC... skall man ha 'riktig' kyla så är det en split-anlänggning (L-L värmepump i kylläge) men de allra flesta som häckar i den här tråden har inte den möjligheten att installera pga. att bo i hyreslägenhet/BRF som inte tillåter sådant.
Jag hade inga problem att gå från 29c -> 22c i mitt vardagsrum på ca 30kvmmed onormalt hög takhöjd.
Har som lägst kört ACn på 20c också. Så nog inga problem att få det ännu kallare om man så vill. Men onödigt.
Om jag bara hade kunnat sänka min temp med 2-3 grader max hade jag ju returnerat min ac direkt iaf