VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Vad är planen när den växer sig ännu större?

Får börja beskära det mer. Har inte gjort det så mycket ännu. Den slog faktiskt i taket för ett tag sedan, böjde ner grenarna lite då och band fast dom med snöre :D.

Ska flytta om ca 2 månader, kommer nog klippa ner det rätt hyfsat inför det, är lite bökigt att flytta runt det just nu...

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Snusfri

Tänkte börja odla lite mer ätbart i stugan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag odlar massor, potatis, tomater, gurkor, zucchini, körsbär, vinbär, hallon, äpplen, päron osv. jag kan fortsätta mer men tror det räcker.
Jag är självförsörjande på mycket, bor i hus med både stor tomt och växthus.
Jag odlar många äldre sorter, de kanske inte alltid ger lika mycket skörd men ofta är det inte lika beroende av väder för att ge en skörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Mitt största problem har (utöver min totala oförmåga att hålla liv i växter) har varit att så mycket "kul" är supergiftigt för katter. Har precis kommit på att krasse fungerar dock, vilket ger rätt trevliga blommor, så har köpt hem lite frön och ska ge mig på att försöka väcka liv i dem i helgen Funderat på att prova chili, känns som att det verkar vara hyfsat lätt att hålla vid liv?

Tar gärna tips på sånt som är lätt att hålla vid liv och ofarligt för odjuren! Gärna med lite färg eller blommor. Ampellilja har jag koll på, och brukar skaffa då och då som kattgräs, men vad mer finns det för skoj som man kan pyssla med själv?

Hibiskus är lättodlad och får fina blommor men breder gärna ut sig en hel del! Palettblad kan vara lite färgglada också

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av evirob:

Hibiskus är lättodlad och får fina blommor men breder gärna ut sig en hel del! Palettblad kan vara lite färgglada också

Oooh, hibiskus är ett superbra tips! De får sjukt fina blommor, hade helt glömt bort att det var en grej. Det ska jag helt klart kika på! Verkar som att de flesta varianterna är djurvänliga också

Permalänk
Medlem

Någon som har en idé om var jag borde beskära denna jalapeno? Jag tycker redan att den är för hög och att den nu satsat för mycket på att växa uppåt men den såg ledsen ut med skadade blad från butiken så hade inte hjärta att klippa ned den tidigt innan den riktigt fått liv igen.

Vet att krukan är något liten, kommer sannolikt att plantera om den inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Någon som har en idé om var jag borde beskära denna jalapeno? Jag tycker redan att den är för hög och att den nu satsat för mycket på att växa uppåt men den såg ledsen ut med skadade blad från butiken så hade inte hjärta att klippa ned den tidigt innan den riktigt fått liv igen.

Vet att krukan är något liten, kommer sannolikt att plantera om den inom en inte alltför avlägsen framtid.
https://i.imgur.com/YpcPH21.jpg

Tycker inte du behöver beskära den alls, den ser ju jättefin ut! 😋 Vill du ha den kortare och tätare så är det nog mest mer ljus som gäller dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponen:

Tycker inte du behöver beskära den alls, den ser ju jättefin ut! 😋 Vill du ha den kortare och tätare så är det nog mest mer ljus som gäller dessvärre.

Tycker du? Kanske ska låta den vara då. Den står i ett söderfönster så den borde få mycket sol, palettbladet bredvid är riktigt mörklila men den skulle iofs kunna få hälsa på balkongen så fort vädret vänt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Härligt med växter.
Är det någon som även har lite bonsai träd?

Jag har lite amatörmässigt gjort en bonsai av en avokado, följer inga ancient bonsai sensai guidelines på något sätt, mest för skojs skull.

Så här såg den ut i början på våren, innan jag klippte ned den helt för första gången.

Och sedan efter när det börjat växa lite igen :).

Jag funderar på att göra något liknande med en fikus. Har flera stycken fikusträd som växer som galningar, tagna från sticklingar, dom är superlätta att göra fler av :).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Mogna habaneros

Edit: Nytt för idag, lite citrus för balkongen tror jag! Bonus avo-träd i bakgrunden, drygt dubbelt så hög som när vi planterade den för ett drygt halvår sen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag odlar en hel del vid sommarstugan. Främst sådant som jag tycker är gott, d.v.s. hallon, jordgubbar och smultron. Kul som bara den, även om skörden ännu är ganska liten (bara haft stugan 1,5 år).

Har dock problem med brännässlor. Kring hallonbuskarna växer de i massor. Någon som har något enkelt knep för att bli av med dem?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av dodie:

Jag har lite amatörmässigt gjort en bonsai av en avokado, följer inga ancient bonsai sensai guidelines på något sätt, mest för skojs skull.

Så här såg den ut i början på våren, innan jag klippte ned den helt för första gången.
https://i.imgur.com/g4iEITf.jpg

Och sedan efter när det börjat växa lite igen :).
https://i.imgur.com/atxtDAw.jpg

Jag funderar på att göra något liknande med en fikus. Har flera stycken fikusträd som växer som galningar, tagna från sticklingar, dom är superlätta att göra fler av :).

Vad nice
Håller själv på med lite bonsai, är relativt nytt intresse får ju samla några år innan det blir nått märkvärdigt.
Får man fråga vart du hittar dina fina bonsai krukor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Hej!
Vi har flyttat nyligen och har nu en terass att tillgå. Min sambo har planterat lite tomat och gurka för någon vecka sedan och jag har fått i uppdrag att lösa någon slags automatisk bevattning till semestern för dessa plantor samt lite blommor.

Förutsättningar:
Finns inte tillgång till vattenpost, men el finns.
Plantorna står nära vägg på terass. Får sol stor del av dagen, kan eventuellt flyttas så de står bakom bord och skulle då få lite skugga delar av dagen.
Borta på semester i ett par omgångar, första vid midsommar andra strax före mitten av juli. Båda mellan 5 till 7 dagar.

Hart försökt läsa på lite och en enkel variant verkar vara en slags "bevattningstråd" som man sticker ner i krukan och har ett tråg med vatten bredvid. Då skulle ingen el behövas, dock inte riktigt hittat info om detta ger tillräckligt med vatten till tomat-/gurkplanta som verkar dricka en hel del om det är värmebölja. Fast våra kanske inte är så stora då detta är aktuellt?

Till mina frågor:
Räcker det med beskriven lösning ovan samt en tråd till varje planta?
Hur mycket dricker en planta, alltså hur stora tråg/byttor/hinkar behöver jag skaffa?
Andra smidiga lösningar som är bättre, sett till att vi inte vill investera allt för mycket pengar i en lösning där saker enkelt kan stjälas.

Ett stort tack för er hjälp redan på förhand, känner mej mycket vilsen i detta ämne!

Jag har en liknande situation med långt till vattenutkastare och jag tror tyvärr gurka och tomat är svårt. Vi har odlat tomat och gurka både i växthus och på friland i några år nu och dom dricker MASSOR. 20 liter per planta och dag går lätt år i växthuset under varma dagar och åtmistone hälften för de plantor som står ute.

I mindre skala kanske det funkar med en vattentank, men 10-20 liter/dag * X antal plantor * Y antal dagar... Ja, det blir snabbt en ganska stor vattentank.

Permalänk

Är inne på först året med växthus och har ingen erfarenhet alls av odling. Hur ofta skulle ni säga att ni vattnar? Hört att morgon ska vara bäst. På en väldigt varm dag behöver jag vattna både morgon och kväll? Har chili, tomat, gurka, paprika

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är inne på först året med växthus och har ingen erfarenhet alls av odling. Hur ofta skulle ni säga att ni vattnar? Hört att morgon ska vara bäst. På en väldigt varm dag behöver jag vattna både morgon och kväll? Har chili, tomat, gurka, paprika

På varma dagar försöker vi vattna både morgon och kväll. Det känns som att åtminstone gurka och tomat behöver det. Men då har vi ett ganska litet växthus, med halvtaskig ventilation (dvs ligger solen på blir det väldigt varmt) och inget som täcker jorden.

Med stora lådor, något som täcker jorden (för att hindra att vattnet dunstar) och lite bättre ventilation kanske det räcker med en gång per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Vad nice
Håller själv på med lite bonsai, är relativt nytt intresse får ju samla några år innan det blir nått märkvärdigt.
Får man fråga vart du hittar dina fina bonsai krukor?

Vad kul :). Vad för sorts träd är det du har? Många kör ju nån sorts gran, eller Japansk lönn ser riktigt frän ut.

Krukan kan ha vart från denna sida, den var en present
UnikBotanik

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jag har en liknande situation med långt till vattenutkastare och jag tror tyvärr gurka och tomat är svårt. Vi har odlat tomat och gurka både i växthus och på friland i några år nu och dom dricker MASSOR. 20 liter per planta och dag går lätt år i växthuset under varma dagar och åtmistone hälften för de plantor som står ute.

I mindre skala kanske det funkar med en vattentank, men 10-20 liter/dag * X antal plantor * Y antal dagar... Ja, det blir snabbt en ganska stor vattentank.

Odlat tomater många år, både friland och växthus. Brukar inte vattna dem så mkt, och de har alltid gett mkt tomater.
Tycker att de som vuxit i pallkrage har gett mera än de i växthuset.

Testade gurkor förra året, och de som var planterad i pallkrage gav mera än de i växthuset.
Brukar vattna en 10liters kanna i varje pallkrage(120x60cm) och det fungerar.

2st gurkplantor eller 4st tomatplantor i en pallkrage.

Permalänk
Skrivet av Molgorain:

Odlat tomater många år, både friland och växthus. Brukar inte vattna dem så mkt, och de har alltid gett mkt tomater.
Tycker att de som vuxit i pallkrage har gett mera än de i växthuset.

Testade gurkor förra året, och de som var planterad i pallkrage gav mera än de i växthuset.
Brukar vattna en 10liters kanna i varje pallkrage(120x60cm) och det fungerar.

2st gurkplantor eller 4st tomatplantor i en pallkrage.

Då är 6 av varje för mycket? Jag tog 6 i varje.... Både gurka och tomat.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Då är 6 av varje för mycket? Jag tog 6 i varje.... Både gurka och tomat.

Kan nog bero på vilken sort man odlar.
Själv odlar vi mest busktomater, de brukar vilja ha lite utrymme runt sig.
(Borde ha skrivit det tidigare).

Vi provade oss fram, i början hade vi alldeles för mkt. Eftersom vi ville plantera ut allt som vi försådde och det gör man alltid för mkt av

Permalänk
Skrivet av dodie:

Vad kul :). Vad för sorts träd är det du har? Många kör ju nån sorts gran, eller Japansk lönn ser riktigt frän ut.

Krukan kan ha vart från denna sida, den var en present
UnikBotanik

Inomhus har jag en fukien tea och en lingustrum.
Ute har jag: En japansk ädelcypress, en, olivträd, azalea och rhododendron.

Det mesta är från ungt material 5-6 år. Jag har presis även odlat upp 5 st moringa träd från kärnor som jag skall försöka göra till små bonsaier. Det mesta är som sagt ungt material får la se om några år.

Som sagt det är ett relativt nytt intresse jag lärt mig det mesta från youtube. Från typ linus tech tips till herons bonsai hehe.

Skall försöka få upp nån bild lite längre fram

Permalänk
Medlem

Sommar på ingång och tydligen ska planteringslådor omplaceras för det var inte bra enligt frugan, så, hur har ni andra gjort, vad tycker ni funkar bra/dåligt och finns det något som är värt att tänka på lite extra denna gången?

Idag har vi två men det ska till en till, har inte måtten i huvudet men säg 1x2 m och några mindre en bit bort, yta har vi, bra lägen för skugga/sol, sist placerade vi dom rakt på gräsmattan och fyllde efter konstens regler, estetiskt är det ingen höjdare så är det värt att gräva ur för Sten/plattor mellan dom eller kan man göra/hitta på något annat?

Alla tips är välkomna, personligen vill jag att det ska vara enkelt, snabbt och snyggt men får jag en av dessa tre får det väl räknas som en vinst.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Alla tips är välkomna, personligen vill jag att det ska vara enkelt, snabbt och snyggt men får jag en av dessa tre får det väl räknas som en vinst.

Placera dem inte för nära varandra, jobbigt med en för "smal" gång mellan dem.
Vi la marksten mellan dem, men det blir ytterligare ett ställe att rensa från ogräs som kommit in mellan skarvarna.

När vi ska bygga om våra odlingslådor, så skulle jag lägga större skifferstenar som gång. Man får en snygg gång och slipper man rensa mellan dem. Samtidigt som man kan ställa ut krukor på dem om man vill det, exempelvis om man vill flytta mellan sol och skugga.

Vi har även byggt en liten "ängsmark", med massor av blommor som insekter/pollinerare gillar.

Permalänk
Medlem

Jag har denna https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/holiday-water... för bevattning innomhus när jag inte hemma under veckorna. Den behöver el sen räcker det att fylla tråget med vatten. Det går att ha olika plantor till den då det går att välja mellan 3st olika nivåer av bevattning samtidigt.
Jag har bara haft den i några veckor men är nöjd med den än så länge.

Ute i växthuset har jag https://irrigatia.com/ den behöver inte ha varken el eller vattenuttag. Den justerar vattnen mängden efter hur soligt det är. Det går inte att ha olika vattenmängd på den men det går att sätta i flera "dropp" i samma kruka så det har inte varit något problem för mig

Det är bara att fråga om det är nått du undrar över

MVH/Janne

Skrivet av Sp0de:

Hej!
Vi har flyttat nyligen och har nu en terass att tillgå. Min sambo har planterat lite tomat och gurka för någon vecka sedan och jag har fått i uppdrag att lösa någon slags automatisk bevattning till semestern för dessa plantor samt lite blommor.

Förutsättningar:
Finns inte tillgång till vattenpost, men el finns.
Plantorna står nära vägg på terass. Får sol stor del av dagen, kan eventuellt flyttas så de står bakom bord och skulle då få lite skugga delar av dagen.
Borta på semester i ett par omgångar, första vid midsommar andra strax före mitten av juli. Båda mellan 5 till 7 dagar.

Hart försökt läsa på lite och en enkel variant verkar vara en slags "bevattningstråd" som man sticker ner i krukan och har ett tråg med vatten bredvid. Då skulle ingen el behövas, dock inte riktigt hittat info om detta ger tillräckligt med vatten till tomat-/gurkplanta som verkar dricka en hel del om det är värmebölja. Fast våra kanske inte är så stora då detta är aktuellt?

Till mina frågor:
Räcker det med beskriven lösning ovan samt en tråd till varje planta?
Hur mycket dricker en planta, alltså hur stora tråg/byttor/hinkar behöver jag skaffa?
Andra smidiga lösningar som är bättre, sett till att vi inte vill investera allt för mycket pengar i en lösning där saker enkelt kan stjälas.

Ett stort tack för er hjälp redan på förhand, känner mej mycket vilsen i detta ämne!

Permalänk
Medlem

@Molgorain

Inne på något liknande där, men måste säga att en ängsmark med blommor för pollinering är klockren och vi har en perfekt plats för det också där det idag är ett litet stenrös med diverse andra ”saker” så det förslaget var varmt välkommet 👍🏻🔥

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har några tomatplantor som börjat få vita/gula fläckar på flera av bladen. De kan ev ha dykt upp tidigare utan att jag märkt de.
Va tror ni kan ha orsakat de, ni som kan de här

https://ibb.co/Dzj8RC9
https://ibb.co/h7zgg6t

De var mer omfattade på andra blad, men har klippt bort och slängt dem redan. Odlas inomhus, endast 1/2 dags ljus per dag :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Statusuppdatering

I egenskap av ungkarl som precis nyligen upptäckt hur kul det är med växter så är det en lärprocess.
Men både Monsteran och Gullrankan växer så det knakar!
De trivs hur bra som helst där.

Rosenkallan verkar ganska nöjd också. Elefantörat har nått nytt blad på g, så den verkar växa också.

Hyllplanen gjorde jag av en bänkskiva från spillhögen på Bauhaus, gav 25kr för den och fick ut sex fina hyllplan I limmad ek. 🙂
Skrev lite kort om det här.

Har ni några tips på nån schysst uteplatsblomma som tål direkt sol? Har sol från tidig morgon fram till 15:00 ish just nu. Gärna något som främjar fjärilar och bin etc. och är lättskött. Som sagt ny till detta fortfarande.

La till citat från tidigare inlägg
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Letar efter balkonghållare/fäste till 12liters varianten av biltemas tomatkruka https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/krukor/toma...

Volym:12 l
Diameter:29,5 cm

Osäker på om volymen inkluderar vattenbehållaren eller enbart jord , minimum 12kg bör den hålla för.

Några tips på simpel DIY eller om det finns något färdigt (vill inte borra i balkongfästet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Har ni några tips på nån schysst uteplatsblomma som tål direkt sol? Har sol från tidig morgon fram till 15:00 ish just nu. Gärna något som främjar fjärilar och bin etc. och är lättskött.

Bortser vi från Blomma
Citronmeliss (eller andra örter) melissen verkar vara väldigt lätt att ta hand om
Tomater, Chilli

Permalänk

Total kaos i växthuset ! Kommer inte in där längre. Aja första året så man lär sig mycket.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Ninotramp

Herre skapare och allt det där…

Vad har du för monsterplantor 😳 ???

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.