Permalänk
Medlem

cpu/gpu flaskhals i spel

Min dator

Intel Core i5 10500
Asus ROG STRIX B460-F GAMING
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
Ram 16 gb

spela mycket call of duty modern warzone
cpu ligger runt 60 till 100% medan gpu ligger 5 till 15%

Permalänk
Viking

Aktivitetshanteraren kan visa GPU-användningen fel. Kolla med ett annat program som Afterburner.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Min dator

Intel Core i5 10500
Asus ROG STRIX B460-F GAMING
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
Ram 16 gb

spela mycket call of duty modern warzone
cpu ligger runt 60 till 100% medan gpu ligger 5 till 15%

<Uppladdad bildlänk>

Början av grafen för GPU är ju i princip på 100% nere i vänstra hörnet. Tabbar du ner spelet så kommer GPU-användningen att droppa rejält, medan CPU fortfarande kan hålla igång.

Något som du verkligen borde kolla över är däremot ditt RAM. Att ligga på 95% använt kommer INTE vara trevligt i spel. Det är väldigt troligt att du behöver läsa från disk istället för RAM och få skapliga FPS-drops p.g.a. detta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

hur fixa jag de du menar . Så du menar att minna ram sänker min gpu ? är de inte något fel på min cpu ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej det menar han inte, du har använt nästan 100% av ditt RAM, se över det först (öka växlingsfil, avsluta program som inte behövs, uppdate drivrutiner/spel osv)

Permalänk
Medlem

så de behöver inte vara något fel på min cpu

Permalänk
Medlem

10% på gpun är inte ovanligt när du tabbat ner spelet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

så de behöver inte vara något fel på min cpu

Nej. Börja som sagt med att ordna något bättre för att övervaka din prestanda, like Afterburner:

https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Guide för att ställa in Afterburners OSD:

https://g15tools.com/newbie-guide-for-setting-up-msi-afterbur...

Och se till att stänga ner program du inte behöver ha igång när du spelar.
Om du kör slut på minnet, så kommer du att tappa en hel del prestanda.

Permalänk
Medlem

Med nya funktionen att lägga upp bilder är det busenkelt att lägga upp bilder.
Så ta gärna en print screen nästa gång. Samt ha med hela aktivitetshanteraren eller vad det nu är du behöver visa

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om du har Geforce Experience kan du bara trycka Alt R för att få fram både cpu och gpu usage ingame

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med inet o frågat . Han trodde att de är fel på min cpu, han sa att jag ska få ut betydligt mer kräm mer fps. Min vän har rtx 1070 kort och an har nästan bättre fps än mig med samma inställningar i spelet. Måste ju vara något som är fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Jag har pratat med inet o frågat . Han trodde att de är fel på min cpu, han sa att jag ska få ut betydligt mer kräm mer fps. Min vän har rtx 1070 kort och an har nästan bättre fps än mig med samma inställningar i spelet. Måste ju vara något som är fel ?

Då du inte nämnt något om FPS eller något annat än att din GPU inte skulle nyttjas mer än 10% så kan vi inte svara på det Med fullt RAM kommer du inte heller få hög FPS som jag skrev i mitt förra inlägg. Visade du samma skärmdump för inet? Vet de om att du ligger extremt nära 100% RAM-användning när du spelar? Förmodligen inte.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

De är de jag menar också med fps . För cpu o gpu med % har väll en del med fps att få ut så mycket som möjligt . Ne och jag vet inte hur man gör med ram minnena ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

De är de jag menar också med fps . För cpu o gpu med % har väll en del med fps att få ut så mycket som möjligt . Ne och jag vet inte hur man gör med ram minnena ?

Skriv vilken FPS du får och vilka inställningar du har i spelet (Upplösning m.m).

Gå in på aktivitetshanteraren och fliken "Processer". Klicka på kolumnen "Minne" så sorteras alla aktiva program i minnesanvändning. Kolla sen vad som drar väldigt mycket och stäng av det. Att du gör av med 16GB bara i CoD känns inte så sannolikt, så något annat lär vara igång som drar mycket - t.ex. webbläsare med många flikar.

Vill du ha hjälp med detta så kan du bara ta en skärmdump på fliken Processer och lägga upp här så kan vi se om det är något som sticker ut.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

När jag spela elden ring då ligger jag runt 35 40 fps på lägsta allt på low .

Permalänk
Medlem

kan bara ta mobil foto gå inte print screen

Permalänk
Medlem

Provade att ladda ner WarZone. Gick in och stängde av Vsync, ändrade inga inställningar, det mesta var på high tror jag,
2560x1440p

Ser själv att några utav mina kärnor går upp till 100% lite då och då, och får aldrig stabilt 90+ GPU usage. Testade bara tills uppvärmningen var över, dock full server.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

kan bara ta mobil foto gå inte print screen

kör du med Win10 / 11, prova windows knappen + shift + s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

kan bara ta mobil foto gå inte print screen

"If you wish to capture your entire screen and automatically save the screenshot, tap the Windows key + Print Screen key. The display of your computer will briefly dim to indicate that a screenshot has just been captured. The screenshot will be saved to the Pictures > Screenshots folder"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem

Denna kombo är "sämre" än din, förutom moderkort som är ett klockningsbart sådant. om en har en CPU som går att klocka med.

Du borde hamna där någonstans om ditt system funkar normalt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte minns fel så har inte warzone inbyggd graf för gpu utilization som du kan aktivera?

Är GPU utilization över 90% så kommer du antagligen inte se några större vinster med att uppgradera övriga komponenter och i vissa spel är det så enkelt att det är dåligt optimerat och oavsett vilken setup du har så kommer grafikkortet inte nyttjas fullt ut.

Skriv gärna vad du har för FPS i warzone och under vilka omständigheter så är det enklare att svara ifall du har "normal prestanda".

Permalänk
Medlem

Tack Jag har köpt nytt mordekort o CPU nu

Permalänk
Medlem

xd

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Tack Jag har köpt nytt mordekort o CPU nu

Skriv gärna hur det funkar när du byggt färdigt datorn och har spelat lite
Vad köpte du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skriv gärna hur det funkar när du byggt färdigt datorn och har spelat lite
Vad köpte du?

ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4

Intel Core i7 12700K 3.6 GHz 25MB

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man fixa dem

Permalänk
Medlem

Installera drivers från Asus hemsida är väl chipset drivers om jag minns rätt...
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/TUF...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Installera drivers från Asus hemsida är väl chipset drivers om jag minns rätt...
https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/TUF...

Jag få inte de till att försvinna än då , de ser lika dant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Skriv gärna hur det funkar när du byggt färdigt datorn och har spelat lite
Vad köpte du?

Fungera super nu med den nya komponenter, nu har jag jätte bra fps i spelen. Kunde inte köra elden ring innan . På de låg jag 35-40 fps . Nu har jag allt på Max på 60 fps