Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Det är faktiskt en Hyundai Pony Coupe concept från 1974 som inspirationen är tagen ifrån enligt Hyundai

Det stämmer nog efter en snabb googling, bra fångat 👍.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det stämmer nog efter en snabb googling, bra fångat 👍.

Det står i Hyundais pressmeddelande som jag har läst ang bilarna, absolut inget jag hade tagit annars

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Riktigt snygg, men tyvärr tror jag den följer andra nyare Ioniq och ser sämre ut i verkligheten än på bild. Det är något med de stora plastytorna de har längst ner på bilen som förfular i mina ögon. På denna är det tydligt på bilderna i profil, som att de försöker dölja bilens tjocklek med svart plast längst ner på bakre halvan av bilen, varför inte bara låta dörrarnas linje i underkant fortsätta bakåt liksom?
Nya Megane (och kanske C4 också) är väl byggda på dedikerade elbilsplattformar till skillnad från Peugeots och vad jag förstår Opels elbilar? Det kan ju göra skillnad. Just Megane är rätt intressant i mina ögon, inte så budgetbetonad som Id3 utan rätt bra känsla i inredning och så, dock lite klen effekt kanske.

MG är absolut billiga, framför allt lanseringserbjudanden på leasing medan ett köp nog inte är så smart med tanke på andrahandsvärdet. Samtidigt får man ju vad man betalar för någonstans. Det är inte så att MG går vinnande ur varenda test för att de är så prisvärda utan de innebär kompromisser på flera områden som gör att de sällan blir några testvinnare. Sen kanske det är bra kompromisser för ens situation förstås, och vill man ha en billig elbil så finns det ju inte så mycket att välja på, men jag hade nog inte valt en MG att köpa i alla fall, däremot kanske om de kommer med ett bra lanseringserbjudande för leasing på deras kommande kompaktmodell eller så.

Megane E-TECH låter inte helt ointressant faktiskt, dock betydligt dyrare än tex MG 5, privatleasing från 3995 enligt bilia utan mer detaljer. Dock ungefär samma kontantköpspris som MG ZS, galet vad de "subventionerar" privatleasing just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har provat båda, då min mor ville funderade på att leasa en.

Komforten tycker jag vara snarlik, även om ZS självklart är högre så lite lättare att ta sig ut och in, men är man inte pensionär så borde båda gå bra. Även MG5 är relativt hög.

Inuti är MG5 enorm om man jämför med ZS och det märks väldigt mycket när man sitter i baksätet. Båda bilarna känns helt okej att köra, men det är inga sportbilar. MG5 som har lite lägre tyngdpunkt klarar sig något bättre när det svänger.

Kanon, tackar! Får nog ta och testa MG5 efter jobbet någon dag och se hur den är. Den känns mer praktisk när man har barn och hus. Är inte så mkt för SUV överlag, det blev ZS bara pga det galet låga priset (Har haft en Leaf med till ungefär samma månadskostnad, men vill inte ha chademo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Det beror säkert på vilka vägar man kör, men E6/E20 från Helsingborg mot Uddevalla var katastrof från fre-sön. 8-10 bilar i kö till Ionity Varberg konstant, lyckades hitta en E.ON-laddare bakom där jag verkar vara den enda som hade tur att ladda med maxhastighet (150kW). Ett par andra hade problem, den ena fick gott vänta på att mer el skulle bli tillgängligt, den andra hade långsam laddhastighet.

InCharge/reCharge vid Laxbutiken i Ljungskile var extremt problemfyllt. Stod 8 bilar och laddade. Jag har nog 10st utdrag på kortet därifrån - laddningen började på 20kW under ca 5minuter innan den började öka (när andra bilar minskade sin). Sen bestämde alla laddare sig för att avsluta laddningen för alla bilar. Startade om en sisådär 10ggr totalt plus att den rapporterade fel de första 3-4 gångerna innan den accepterade start av laddning.

På vägen ner igen så fick vi gott köa igen vid Ionity Varberg, 8 bilar framför i kön (och många som åkte in, såg kön och körde vidare). Väldigt många norskregistrerade bilar som laddade överlag, 5/6 bilar var från Norge vid flertalet tillfällen. Småsnackade lite med några svenskar i kön, de delade också samma upplevelse att majoriteten av laddande bilar var från Norge.

Stannade även vid Max i Halmstad, där fungerade endast en av två laddare på inCharge (och gav endast 30kW).

Man får inte ha bråttom om man kör E6/E20 med elbil i semestertider helt enkelt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

@Dimman: Det var samma på Circle K/Max söder om Strömstad i lördags, strax efter kl 13.
6 bilar som laddade, sen 7-8 bilar på kö. De hade satt upp vägkoner och det var personal på plats som hjälpte, så såg ut att vara ok organiserat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ber om ursäkt om detta inte tillför något, men tyckte att det var värt att länka iallafall!
Verkligen sjukt snygga modeller! Hoppas det kommer något liknande för vägbruk. Designen är verkligen on point (för min del iallafall), speciellt på N vision 74 concept.
https://www.motor1.com/news/598574/watch-hyundai-n-vision-74-...

Holy craparonies, det var en bil i min smak! Går den i produktion så blir det målet i livet att få tag på en sån 😍

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att de haft någon annan bil än Nissan Silvia som inspiration till åtminstone fronten.

https://static.turbosquid.com/Preview/2019/11/27__05_27_18/rr_0000.jpg4596E8F6-D44E-4FB0-85A6-A957651F67ABLarge.jpg

Aha, missförstod filmklippet. Kollade första halvan då dom visade modellen som troligtvis heter Hyundai RN22e? Den mer moderna halvrunda skapelsen, den var inte så mycket att hurra över jämfört med den andra (N Vision 74). Den såg riktigt grym ut.

Edit: inspirationen ska tydligen vara DeLorean. Citat Teknikens Värld: "Den som tycker att de kantiga formerna påminner om en DeLorean DMC-12 har inte fel – de två bilarna är faktiskt släkt. När Pony Coupe-konceptet aldrig blev någon riktig bil sålde Giorgetto Giugiaro i stället vidare en omarbetad version av sina ritningar till just DeLoeran."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Aha, missförstod filmklippet. Kollade första halvan då dom visade modellen som troligtvis heter Hyundai RN22e? Den mer moderna halvrunda skapelsen, den var inte så mycket att hurra över jämfört med den andra (N Vision 74). Den såg riktigt grym ut.

Edit: inspirationen ska tydligen vara DeLorean. Citat Teknikens Värld: "Den som tycker att de kantiga formerna påminner om en DeLorean DMC-12 har inte fel – de två bilarna är faktiskt släkt. När Pony Coupe-konceptet aldrig blev någon riktig bil sålde Giorgetto Giugiaro i stället vidare en omarbetad version av sina ritningar till just DeLoeran."

Den andra (N Vision 74) såg riktigt grym ut, tills dom visade lite snabbt att det är en bränslecellsbil.
Då dog allt intresse direkt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Den andra (N Vision 74) såg riktigt grym ut, tills dom visade lite snabbt att det är en bränslecellsbil.
Då dog allt intresse direkt...

Helt nattsvart borde det inte kännas pga. vätgasen, snarare tvärtom.

Saxat från AMS/Recharge:

Den nya konceptbilen bygger på en ovanlig typ av hybridteknik. Tillsammans med en bränslecell som kan producera upp till 95 kW och en tank som klarar 4,2 kg vätgas får Hyundai N Vision 74 även ett batteripaket, med en kapacitet på 62,4 kWh. Tillsammans ska detta ge en räckvidd på över 60 mil.
Tanken bakom den är att det ska bli en prestandabil som också har en generös räckvidd. Bilen bygger på samma plattform som Ioniq 5 och Ioniq 6 och klarar därför 800 volt.Batteriet kan antas ladda lika snabbt som plattformssyskonen, det vill säga från 10 till 80 procent på under 18 minuter. Vätgasen däremot tar max 5 minuter att tanka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Recharge laddstationer har räddat mig några gånger. Dom brukar ligga vid McDonalds och erbjuder ibland upp till 150kW, vad jag sett och testat.

Jag brukar läsa av QR-koden vid laddaren och sedan fylla i mina kortuppgifter. Med tanke på att jag använt deras laddade ett antal gånger nu, så tänkte jag att en app eller bricka hade varit smidigt.

Vad gäller app, skriver Recharge:
"De flesta av våra laddleverantörer erbjuder laddning med app. Hur det går till kan variera mellan apparna. Kontakta din laddleverantör för mer information. Vi har ingen egen app"

Ingen app för alla stationer alltså.

Vad gäller bricka, skriver Recharge:
"- Laddbrickan måste vara registrerad hos någon av våra laddleverantörer.
- Vid laddningsproblem, kontrollera att du har lagt till en giltig betalningsmetod i appen."

Finns det ingen bricka för alla stationer heller?

Någon som brukar använda Recharge och har tips på hur jag laddar smidigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Recharge laddstationer har räddat mig några gånger. Dom brukar ligga vid McDonalds och erbjuder ibland upp till 150kW, vad jag sett och testat.

Jag brukar läsa av QR-koden vid laddaren och sedan fylla i mina kortuppgifter. Med tanke på att jag använt deras laddade ett antal gånger nu, så tänkte jag att en app eller bricka hade varit smidigt.

"De flesta av våra laddleverantörer erbjuder laddning med app. Hur det går till kan variera mellan apparna. Kontakta din laddleverantör för mer information. Vi har ingen egen app"

- Vid laddningsproblem, kontrollera att du har lagt till en giltig betalningsmetod i appen."

Det är just via en av deras partners som du kan ladda med app eller bricka. Av dom appar jag har på telefonen är det Plugsurfing och Elli Charging som har ReCharge. Även mitt FordPass-kort fungerar hos ReCharge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är just via en av deras partners som du kan ladda med app eller bricka. Av dom appar jag har på telefonen är det Plugsurfing och Elli Charging som har ReCharge. Även mitt FordPass-kort fungerar hos ReCharge.

Så med en av de apparna kan du ladda på alla Recharges stationer?

Permalänk

Herrejesus vad problem jag har med att välja en vettig förmånsbil och ändå få ner månadskostnaden. Jag började med att titta på en Skoda Enyaq 80X. Den landade på 7k netto med mellanpaketet. Sen har jag plockat ihop Xc40 i olika tappningar och som lägst hamnat på 5500 netto med single motor och mellanpaketet. Har begärt på offert på EV6 men nu har jag även börjat snegla på Mercedes EQB.

Jag är på jakt efter en bil som funkar för två vuxna och två barn. Bagageutrymmet får inte vara för litet, men samtidigt tänker jag att man kan slänga på en takbox när man ska lite längre.

Har lagt ihop följande paket på EQB. MB's konfiguration är ju snurrigare än alla andra känns det som, så jag vet knappt vad jag plockat ihop i slutändan. Ni som är lite vana, ser ni något som saknas eller något som kanske direkt är onödigt? Mitt företag har rätt bra rabatt på just EQB så lite sugen blir man ju allt.

Valde en EQB 300 4matic SE-version med tonade bakrutor och spegelpaketet, Paket: Premium (större mediedisplay, parkeringspaket med backkamera, soundsystem premium, keyless-go osv), MBUX innovationspaket, komfortchassi, styrassistent.

Listan man får är så jäkla plottrig och det känns som om många saker ingår i olika paket. Blir snurrig bara av att titta på den

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Nu har jag inte testat alla deras stolpar men alla jag någonsin stött på har inte varit några problem. Även om jag hatar att rekommendera Plugsurfing så är det gratis att registrera sig så du kan ju ladda ner appen och kolla dom stationer du brukar besöka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Herrejesus vad problem jag har med att välja en vettig förmånsbil och ändå få ner månadskostnaden. Jag började med att titta på en Skoda Enyaq 80X. Den landade på 7k netto med mellanpaketet. Sen har jag plockat ihop Xc40 i olika tappningar och som lägst hamnat på 5500 netto med single motor och mellanpaketet. Har begärt på offert på EV6 men nu har jag även börjat snegla på Mercedes EQB.

Jag är på jakt efter en bil som funkar för två vuxna och två barn. Bagageutrymmet får inte vara för litet, men samtidigt tänker jag att man kan slänga på en takbox när man ska lite längre.

Har lagt ihop följande paket på EQB. MB's konfiguration är ju snurrigare än alla andra känns det som, så jag vet knappt vad jag plockat ihop i slutändan. Ni som är lite vana, ser ni något som saknas eller något som kanske direkt är onödigt? Mitt företag har rätt bra rabatt på just EQB så lite sugen blir man ju allt.

Valde en EQB 300 4matic SE-version med tonade bakrutor och spegelpaketet, Paket: Premium (större mediedisplay, parkeringspaket med backkamera, soundsystem premium, keyless-go osv), MBUX innovationspaket, komfortchassi, styrassistent.

Listan man får är så jäkla plottrig och det känns som om många saker ingår i olika paket. Blir snurrig bara av att titta på den

Audi Q4, VW id4, Tesla MY är några som borde passa i storlek, finns säker ett par till om man bara kollar.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Audi Q4, VW id4, Tesla MY är några som borde passa i storlek, finns säker ett par till om man bara kollar.

ID 4 har jag begärt offert på, men Q4 och MY blir för dyra för mig. Tack för tipsen dock

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hur landar en enyaq på 7.000kr netto som förmånsbil? Har du ett stort bruttolöneavdrag medräknat i det?

Permalänk
Skrivet av lefebvre:

Hur landar en enyaq på 7.000kr netto som förmånsbil? Har du ett stort bruttolöneavdrag medräknat i det?

Japp, har ett bruttolöneavdrag på cirla 7300 utöver förmånsvärdet

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Beamy:

Skrivet av Chippen2188:

Skrivet av Beamy:

Skrivet av Chippen2188:

Nu har jag inte testat alla deras stolpar men alla jag någonsin stött på har inte varit några problem. Även om jag hatar att rekommendera Plugsurfing så är det gratis att registrera sig så du kan ju ladda ner appen och kolla dom stationer du brukar besöka.

Kan tipsa om Fortum Charge & Drive, fungerar utmärkt på ReCharge. Vettigt UI och smidig betalning med. Finns också RFID-taggar som går på samma betalningsmetod/konto (vilket ju tyvärr inte är självklart...).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5800X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

ID 4 har jag begärt offert på, men Q4 och MY blir för dyra för mig. Tack för tipsen dock

Ta en offert på Q4, min erfarenhet är att Audi lämnar bättre rabatter än VW och Skoda vilket gör att slutpriset blir mer lika än vad man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Då är jag med.
Jag har samma typ av deal, bruttolöneavdrag och förmånsbeskattning. Valde nya Kia Niro EV, blev ca 5.000kr totalt per månad, med ett inköpspris på ca 430.000kr med avdraget inräknat.

Permalänk
Skrivet av lefebvre:

Då är jag med.
Jag har samma typ av deal, bruttolöneavdrag och förmånsbeskattning. Valde nya Kia Niro EV, blev ca 5.000kr totalt per månad, med ett inköpspris på ca 430.000kr med avdraget inräknat.

Tänkte ta en offert på en sån också. Vad tog du för modell och tillval?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Tänkte ta en offert på en sån också. Vad tog du för modell och tillval?

Advance plus. Mellan modellen, ett färgval och lite bättre vinterhjul. Inga andra tillval

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett slag mot elbils belackarna, batterierna kan återvinnas i princip till 100%
https://alltomelbil.se/genombrottet-northvolt-kan-atervinna-h...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MacAllan:

Ytterligare ett slag mot elbils belackarna, batterierna kan återvinnas i princip till 100%
https://alltomelbil.se/genombrottet-northvolt-kan-atervinna-h...

Det är riktigt bra. Nu ska bara robusta återvinningssystem etableras. Samt alla andra material som en bil består av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

körde 240 mil genom Sverige nu under juli. Enda stället jag var tvungen att köa var i Gränna. 6 laddare och mängder med turister.
Så länge man håller koll i charge fonder vart det är folk och vart det är tomt och vara lite flexibel i laddningen. Det hjälper att man har rätt bra räckvidd med e-niron.

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en VW ID3, har kört med den mer än 3500km under kort tid. Från Göteborg ner till Marbella. Körde så länge som möjligt i Tyskland, åkte en sväng in till Schweiz och sedan via spanska kusten. Barcelona - Benidorm - Murcia - Almeria - Marbella. Använde mig utav VW Wecharge Plus, prioriterar IONITY laddstationer. Ett stort glapp vid Castellon de la Plana där det inte finns Ionity, dock fungerar det väldigt bra att ladda på spanska elstolpar där IONITY inte finns. Några gånger problem med laddstolpar vid köpcentrum.(Fuengirola och Castellon de la Plana)
Om någon har liknande planer själv så kan jag svara på eventuella frågor/kostnader. Kommer under kort köra 3500km tillbaka till Sverige men då kommer vi köra mest via Frankrike.

Permalänk
Medlem

Någon som nyligen tagit ut en ID4 GTX förmånsbil och skulle kunna dela med sig vad kostnaden hamnade på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Hur fungerar det egentligen med förmånds bilar låter ju som att det ör väldigt mucket dyraren en att köpa en privat om får ett löneavdrag på 7300kr och ett förmåndsvärde på minst 4275kr. Det blir ju en kostand på 11 575kr per månad vilket är betydligt mer en om man skulla köpa en pivat eller leasa en. Så varför väljer man förmånds bil över "privat" bil ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO