Hjälp med att koppla receiver till tv
Hej!
Köpte nyligen en by tv (philips 50pus854612) och skulle koppla den med min reciever (yamaha rx v663) och köra 5.1 via.
Problemet jag stöter på direkt är att min reciever bara har 3 hdmi (2 effektiva då en måste gå mellan tv och reciever) och jag har 3 olika enheter jag vill koppla in samt att original kontroller saknas så måste gå fram och byta output .
Så då tänkte jag att jag vänder på det hela och sätter in alla komponenter i tvn istället för reciever och tar allt ljud ifrån tvn till recievern, men det ville tydligen inte funka via hdmi av någon anledning utan får använda optisk kabel..
Jag upplever efter det något sämre ljud (kan vara placebo) och att jag inte lyckas få 5.1 utan den ger stereo.
Min PC fullkomligt vägrar att jag ens ska kunna välja 5.1 (har googlat på guider och krånglat som fan) men när jag sätter i PS4 visar reciever att den ska ge ut 5.1, men såfort jag slog på en film (som enligt fodralet ska vara god för 7.1)så slår han direkt om till stereo igen..
Jag vet inte vad problemet är riktigt, är det dåligt att dra ljudet från tvn till reciever? Försämrar det eller den optiska kopplingen ljudet?
Min tv verkar inte heller vilja "erkänna" recievern ens via hdmi (det finns inställning för ljud via hdmi men den säger att ingen sån koppling finns och den övergår till tv högtalare, men både ljud och bild funkar?)
Behöver jag köpa nyare reciever?
Dessutom verkar HDR till datorn vara lustigt..
Det enda det känns som den gör är att höja brightness extremt.
Dessutom, av någon anledning kopplar tvn ifrån datorn någon sekund med jämna mellanrum (som att det är glapp i uttagen men har testat att rucka lite på dom och får inte samma resultat) ena gången när den koppla ifrån så när jag fick tillbaka bilden så var allt mycket ljusare (körde utan HDR) och tvn tycks ignorera när jag ändrar inställningar?
Allt känns så jävla märkligt..
Det som ska kopplas in är PC(med ett äldre amd R9 390 kort), switch samt ps4 om det är relevant.
Rätt säker på att jag använder 1.4 hdmi sladdar dessutom då det enligt Kjell skulle vara det som behövs.
Har krånglat I ett och ett halvt dygn och håller på att förlora vettet 🥲😂
Tacksam för hjälp och guidning.
Mvh