Spotify går med över två miljarder i förlust

Permalänk
Medlem

Bytt mellan youtube music och Spotify premium ett par rundor nu, och jag tycker faktiskt att youtube i det stora hela ger mig mer än Spotify premium - med det sagt så är det fortfarande kul att lyssna på Discovery weekly spellistan på Spotify free för det finns ibland ett par guldkorn man aldrig hade blivit introducerad till annars.
Har även kört Tidal och Apple Music och visst, Tidal har lossless på lite album och några musikvideos till och med (saknas på Spotify imo) men det är inte värt 199kr för mig och det begränsade utbudet. Apples musik har några bra radiokanaler och ”rumsligt ljud spellista” (atmos) men är en gimmick i all ära, och Spotify är absolut bättre än Apples tjänst. Men i slutändan har du flest musikvideos och störst utbud på YouTubes tjänst, att du kan få det för 5-15kr/mån nu är ju väldigt trevligt så länge det varar (5-6kr är det i Indien, 10-14kr i Argentina, förresten).

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte koppla upp mig med Tunnelbear till Argentina. Är det nått annat land där det funkar och är lika billigt?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har inte kört en sån själv än, men tänkte börja testa en tjänst några skrev om i tråden. De verkar bra, men är en liten aktör på marknaden (än så länge).
En franskägd stereamingtjänst; https://www.qobuz.com
Deras digitala affär; https://www.qobuz.com/se-en/shop
Villkor och info för köp; https://help.qobuz.com/hc/en-us/categories/115000218512

Ok, har nogt hört talas om den förr, får kolla upp vad dom har för något där.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag lyckas inte koppla upp mig med Tunnelbear till Argentina. Är det nått annat land där det funkar och är lika billigt?

Lyckades nu med mobilen. Använde dock mitt vanliga bankkort. Hoppas man inte blir återbetalningsskyldig eller nått =O

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Fanns för ett tag sedan värdebevis att köpa på tradera som möjliggjorde att man kunde köpa 1 års abbon. på spotify för halva priset än vad det kostar att betala per månad. Någon som vet om det fortfarande finns eller varför detta inte finns längre? 😃

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Använder inte spotify. har redan 1309 låtar på mobilen och det räcker gott och väl för mig, är inte någon som nappar på ny musik, är lite av ett aktivt letande då jag vill expandera med ny musik. tror det senaste bandet som adderades var septic flesh och det var ett par år sedan... dom fysiska cd skivorna tar dock en del utrymme.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Spotify och youtube. Gratis versioner.
Valde Spotify

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Menade självklart när Spotify kom runt 2006 att de låtar jag redan hade då, så fans inte alla på Spotify och nu tar mitt system inte mycket tid för att lägga till eller ta bort låtar.

Ska jag börja från 0 i Spotify så kommer det att ta veckor att fixa samt varför ska jag betala extra när jag äger min musik och banden jag lyssnar på släpper knappt ett nytt album vartannat år (120-400kr)och nu har de även gjort att man kan köpa enskild låt från albumet 7-15kr/st. Så rent ekonomiskt så är det billigare för mig att köpa albumen utan att hålla på med VPN och stöttar banden. Samt än så länge så kan jag ha alla låtarna i mobilen och har 90-140GB ledigt utrymme på mobilen.

Jag tror jag hittat en musiksjälsfrände! Föredrar också ett filbaserat musikbibliotek för då vet jag att låtarna finns när jag vill lyssna på dem. Du får gärna dela med dig av dina spellistor, jag söker inspiration!

En mycket vacker variant av I orn el-gling togs bort från Youtube nyligen (sämre variant här: https://www.youtube.com/watch?v=3EMO-cwc-h4 Den jag tyckte om går verkligen inte att hitta). Sådana saker är det som gör att jag inte litar på att ha musik genom musiktjänster. Vill de att jag ska gå mer genom dem så är detta nummer 1 att fixa.

Å andra sidan så använder jag Tidal just nu, anledningen är att jag vill ha tentaklerna ute och finna ny musik jag gillar. På sikt är planen att införskaffa de bästa i ett mer fast format. Men jag är orolig att jag kommer bränna mig på tilltaget på sikt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Lyckades nu med mobilen. Använde dock mitt vanliga bankkort. Hoppas man inte blir återbetalningsskyldig eller nått =O

Nu har jag inte läst tidigare kommentarer. Men räcker det att slå på VPN när man skall köpa Youtube Premium?

Permalänk
Skrivet av anon244477:

Kan någon förklara hur man går 2 MILJARDER back? Dom tar prenumeration, och baserat på den och antal lyssningar ersättas artister. Sen har dom driftskostnader och löner? Är det drift+lön som är 2 miljarder? Isf kanske dom förtjänar att gå back. Artisterna kan väl inte få ut mer deg än prenumerationen kostar?

Det finns nog många faktorer som bara dem vet om. Dem investerar säkert mycket i deras algoritmer och A. I system som är säkert ett av dem mest avancerade algoritm-systemen som finns om jag fick gissa. 😊

Vad jag har förstått från dem i branschen så är den riktigt galen (på ett bra sätt).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Nu har jag inte läst tidigare kommentarer. Men räcker det att slå på VPN när man skall köpa Youtube Premium?

Ja

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Tack för detta, har tecknat mig för ett familjabonnemang

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Spotifys ekonomi är väl helt beroende av hur mycket de betalar ut i ersättning till skivbolagen, som också äger Spotify och därmed bestämmer nivån på ersättningarna, eller? Så det är lite som att Disney+ skulle gå med förlust för att de betalar så mycket till Disney för innehållet, trots att Disney ju äger Disney+.

Permalänk

Streamar musik ibland och då brukar det bli Youtube.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Återigen så var det dags att ta bort ett onödigt politiskt sidospår.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det finns nog många faktorer som bara dem vet om. Dem investerar säkert mycket i deras algoritmer och A. I system som är säkert ett av dem mest avancerade algoritm-systemen som finns om jag fick gissa. 😊

Vad jag har förstått från dem i branschen så är den riktigt galen (på ett bra sätt).

Jag tycker Spotify ger de mest generiska och dåliga musikrekommendationerna av alla musiktjänster jag provat än. Med det sagt vill Tidal bara att man ska lyssna på Dr. Dre eller något annat dylikt.

Av de jag testat lite längre tid tycker jag att Deezer är bäst på att hjälpa en upptäcka intressant musik samt ha en helt ok katalog. Nu passade jag på att testa Qobuz då jag missat att de till slut blivit tillgängliga i Sverige. Minuspoäng för att Edge of Sanity saknades i katalogen 😒

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag tycker Spotify ger de mest generiska och dåliga musikrekommendationerna av alla musiktjänster jag provat än. Med det sagt vill Tidal bara att man ska lyssna på Dr. Dre eller något annat dylikt.

Av de jag testat lite längre tid tycker jag att Deezer är bäst på att hjälpa en upptäcka intressant musik samt ha en helt ok katalog. Nu passade jag på att testa Qobuz då jag missat att de till slut blivit tillgängliga i Sverige. Minuspoäng för att Edge of Sanity saknades i katalogen 😒

Katalogen på Deezer och Spotify är i princip detsamma, förutom att du hittar mycket mer på Spotify.
När artister laddar upp låtar hos distributörerna så hamnar de per automatik på i princip alla butiker och plattformar då det. Spotify genererar dessutom bäst exponeringar.
I fredags släppte jag en ny låt. Den är nu uppe i cirka 26.000 plays. Det här aldrig hänt på någon annan platform. Där marknadsför man istället artisterna för riktade anledningar. Det gör inte Spotify då deras algoritmer är betydligt mycket bättre än någon annan platforms algoritm som jag i alla fall har provat.

Jag har släppt musik sedan 14 års ålder, har eget label idag och arbetar med olika artister, producenter och musikbolag världen över. Ingenting kommer i närheten av Spotify as of today som plattform. Resten är smaksak.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Katalogen på Deezer och Spotify är i princip detsamma, förutom att du hittar mycket mer på Spotify.
När artister laddar upp låtar hos distributörerna så hamnar de per automatik på i princip alla butiker och plattformar då det. Spotify genererar dessutom bäst exponeringar.
I fredags släppte jag en ny låt. Den är nu uppe i cirka 26.000 plays. Det här aldrig hänt på någon annan platform. Där marknadsför man istället artisterna för riktade anledningar. Det gör inte Spotify då deras algoritmer är betydligt mycket bättre än någon annan platforms algoritm som jag i alla fall har provat.

Jag har släppt musik sedan 14 års ålder, har eget label idag och arbetar med olika artister, producenter och musikbolag världen över. Ingenting kommer i närheten av Spotify as of today som plattform. Resten är smaksak.

Det låter onekligen bra för dig som artist. Men för mig som konsument vill jag huvudsakligen exponeras för musik som jag eventuellt kan vara intresserad av utifrån vad jag redan lyssnar på och där fallerade Spotify kapitalt när jag lämnade dem för ett par år sedan. Då hade jag haft Spotify sen beta och under hela tiden har de haft en utveckling i linje med någon gammal styrdans. Två steg framåt, ett steg bak. Tre steg åt sidan och ett steg bak, osv.

Till slut kändes det som att även om jag drog igång musiken med Opeth/Moderat/Metallica eller vad som helst så var de ändå bara 10 låtar bort från P3 skval och då tröttnade jag.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Det låter onekligen bra för dig som artist. Men för mig som konsument vill jag huvudsakligen exponeras för musik som jag eventuellt kan vara intresserad av utifrån vad jag redan lyssnar på och där fallerade Spotify kapitalt när jag lämnade dem för ett par år sedan. Då hade jag haft Spotify sen beta och under hela tiden har de haft en utveckling i linje med någon gammal styrdans. Två steg framåt, ett steg bak. Tre steg åt sidan och ett steg bak, osv.

Till slut kändes det som att även om jag drog igång musiken med Opeth/Moderat/Metallica eller vad som helst så var de ändå bara 10 låtar bort från P3 skval och då tröttnade jag.

Jag har aldrig hört någon tidigare nämna att Spotify inte serverar musik baserat på vad lyssnaren tycker om. Det är precis det dom är kända för. Precis som med Instagram och andra sociala medier så serverar dom information baserat på det man har klickat och tittat på beroende på utfall från visiten. Samma sak med övriga bra musik plattformar.

EDIT:
Spotify använder sig dessutom av skip-rate som du kanske känner till. Baserat på hur lång tid det tar innan du stänger av, eller sparar låten och så vidare, så serveras du liknande musik som är väldigt korrekt.
Låt säga att du har en lista med 100 låtar du tycker om. Exemplet är att låtarna i din lista har ett mönster där majoriteten av låtarna är mellan 77-103 BPM. Låtarna ligger främst i moll skalor och majoriteten av dem låtarna är över 03:40 minuter. När du sedan presenteras ny musik så kommer det vara enligt ditt beteende, till du själv ändrar beteendet. Det finns ingen sådan avancerad algoritm på varken Deezer eller någon annan som jag har provat dem senaste 12 månaderna.
Jag är även övertygad om att Spotify läser av ljudfilen efter energi samt utgår från all den information som skrivs in när låten laddas upp hos distributören m.m.

Nu var det ju några år sedan du använde Spotify. Kan vara det med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbinLoan:

Jag har aldrig hört någon tidigare nämna att Spotify inte serverar musik baserat på vad lyssnaren tycker om. Det är precis det dom är kända för. Precis som med Instagram och andra sociala medier så serverar dom information baserat på det man har klickat och tittat på. Samma sak med övriga bra musik plattformar.

Vad lyssnar du på för musik som Spotify inte serverar till dig?

Jag håller med, i viss mån i alla fall. Spotify är i allmänhet ganska bra på att hitta musik som jag gillar men som jag inte lyssnat på innan, min vecko-playlist innehåller ofta något "nytt" (för mig) som jag verkligen gillar. Samtidigt har de ju dragit iväg lite åt ett annat håll på senare tid, med mer generisk musik från artister som inte är vanliga artister med skivor de släpper eller så utan mer någon form av musikfabrik med ramavtal. Nu lyssnar inte jag så mycket på deras "kurerade" playlists och det är där detta har blivit en stor grej, men det var ju en del diskussion om detta ganska nyligen. Exempelvis: https://gaffa.se/nyheter/2022/mars/fejkartister-pa-spotify-ha...

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag håller med, i viss mån i alla fall. Spotify är i allmänhet ganska bra på att hitta musik som jag gillar men som jag inte lyssnat på innan, min vecko-playlist innehåller ofta något "nytt" (för mig) som jag verkligen gillar. Samtidigt har de ju dragit iväg lite åt ett annat håll på senare tid, med mer generisk musik från artister som inte är vanliga artister med skivor de släpper eller så utan mer någon form av musikfabrik med ramavtal. Nu lyssnar inte jag så mycket på deras "kurerade" playlists och det är där detta har blivit en stor grej, men det var ju en del diskussion om detta ganska nyligen. Exempelvis: https://gaffa.se/nyheter/2022/mars/fejkartister-pa-spotify-ha...

Jag läste också den artikeln.
Detta med fake artister är bara början. Speciellt när metaverse blir större. Dock kommer det vara så på precis alla musik plattformar.
Idag kallar sig musikproducenter för artister. Dem behöver aldrig gå ut från huset. Så var det inte förr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag har aldrig hört någon tidigare nämna att Spotify inte serverar musik baserat på vad lyssnaren tycker om. Det är precis det dom är kända för. Precis som med Instagram och andra sociala medier så serverar dom information baserat på det man har klickat och tittat på beroende på utfall från visiten. Samma sak med övriga bra musik plattformar.

Spotify använder sig dessutom av skip-rate som du kanske känner till. Baserat på hur lång tid det tar innan du stänger av, eller sparar låten och så vidare, så serveras du liknande musik som är väldigt korrekt.
Låt säga att du har en lista med 100 låtar du tycker om. Exemplet är att låtarna i din lista har ett mönster där majoriteten av låtarna är mellan 77-103 BPM och samt att låtarna ligger i moll skala och majoriteten är över 03:40 minuter. När du sedan presenteras ny musik så kommer det vara enligt ditt beteende, till du själv ändrar beteendet. Det finns ingen sådan avancerad algoritm på varken Deezer eller någon annan som jag har provat dem senaste 12 månaderna.

Nu var det ju några år sedan du använde Spotify. Kan vara det med.

Nu har du det

Bara för att en algoritm är avancerad levererar den inte nödvändigtvis ett lyckat resultat. Du hävdar att den är väldigt korrekt, utifrån vilken bedömningsgrund? Oh, du har lyssnat på Opeth, då drar vi igång något med Death, Cannibal Corpse eller något annat jag tycker är skit. BPM känns som en jäkligt sketchy klassificeringsgrund.

Jag har inte något intresse av hur de klassificerar, har inte fördjupat mig i ämnet och ser heller ingen anledning att göra det. Kan bara konstatera att det inte lirar för mig.

Deezers algoritm må vara enklare men levererar för mig ett överlägset resultat. Det kan vara för att jag spenderar min huvudsakliga tid i metal, progressiv rock och electro med avstickare in i jazz, pop-rock, soul, hip-hop med mer.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Nu har du det

Bara för att en algoritm är avancerad levererar den inte nödvändigtvis ett lyckat resultat. Du hävdar att den är väldigt korrekt, utifrån vilken bedömningsgrund? Oh, du har lyssnat på Opeth, då drar vi igång något med Death, Cannibal Corpse eller något annat jag tycker är skit. BPM känns som en jäkligt sketchy klassificeringsgrund.

Jag har inte något intresse av hur de klassificerar, har inte fördjupat mig i ämnet och ser heller ingen anledning att göra det. Kan bara konstatera att det inte lirar för mig.

Deezers algoritm må vara enklare men levererar för mig ett överlägset resultat. Det kan vara för att jag spenderar min huvudsakliga tid i metal, progressiv rock och electro med avstickare in i jazz, pop-rock, soul, hip-hop med mer.

Det var lite exempel på preferenser, säkerligen betydligt mer komplicerat än BPM och skalor såklart.
Så länge du är nöjd med Deezer. Super.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Känns som vissa lever på 2000-talet här, personligen har jag haft spotify sen det kom. När det hade piratmusik kvar 😂 Sen försvann sjukt mycket musik. Men spotify har alltid gått lite i vågor. När ios appen kom var den förvånansvärt bra. Sen hade den lite buggar och blev seg. Sen blev den bra igen osv.

Kan säga redan nu att jag inte alls tittar på någon annan tjänst. Är en trogen kund och betalat i många år. Sen kom familjekonto och hur smidigt som helst. Brosan betalar nu tror jag. Blev billigare, hade gärna betalat mera. 250kr fortfarande värt med tanke på hur mycket jag lyssnar!

Kommer nog aldrig övge spotify så länge det har 95% av all musik. Faktiskt är inte de där gamla klassikerna så viktiga för mig. Utan större nya artister är vad som skulle få mig att flytta. Om det ofta händer att det tappar dem så byter jag på 2 min. Men jag är rätt så trogen. Kan inte leva utan spotify!

Vet inte var folk klagar på ui designen, visst innan och ibland har jag svårt att hitta nya låtar. Men tycker det blivit sjukt duktiga på sistone.

Nu har jag premium och klart det lägsta kvalitet kan jag höra skillnad på, men om jag kör en flac låt vs spotify. Eh det är löjligt lite skillnad, kanske placebo till och med Nej kvalitet på högsta är verkligen fullt duglig!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:
Skrivet av nu1mlock:

Jajjemen. Det drogs 14,04kr från mitt Revolut-kort idag. Lätt värt att slippa "krångla" med olika Youtube-appar på Android och Android TV för morsan och att helt enkelt bli av med reklam på iPhone och Apple TV.

Polaren som inte prenumererar på Spotify blev glad över Youtube Music också.

Skrivet av Donnerstal:

Jag använde bara tunnelbear vpn som ger 500MB gratis användning. Köpte Premium med mitt vanliga konto och sedan fortsätter prenumerationen kosta 119 ARS / 9,4 kr i månaden även utan VPN. Har funkat i några månader nu utan att jag behövt förnya det.

Skrivet av POMAH:

Tack för detta, har tecknat mig för ett familjabonnemang

Jag har testat genom Argentina med Tunnelbear men det blir ett fel vid betalning både med Revolut och vanliga bankkortet.
Fungerar det inte för att jag redan betalar för extra lagringsutrymme hos Google i min familjegrupp i svenska kronor?
Finns det något sätt att komma runt det isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Jag har testat genom Argentina med Tunnelbear men det blir ett fel vid betalning både med Revolut och vanliga bankkortet.
Fungerar det inte för att jag redan betalar för extra lagringsutrymme hos Google i min familjegrupp i svenska kronor?
Finns det något sätt att komma runt det isf?

Ingen aning tyvärr. En del på reddit påstår att det inte fungerar för nya kunder längre, men svårt att bekräfta. Jag betalar med Revolut, men det var flera månader sedan jag började. Jag använde mitt vanliga konto men har aldrig betalat för någon Google-tjänst tidigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Jag har testat genom Argentina med Tunnelbear men det blir ett fel vid betalning både med Revolut och vanliga bankkortet.
Fungerar det inte för att jag redan betalar för extra lagringsutrymme hos Google i min familjegrupp i svenska kronor?
Finns det något sätt att komma runt det isf?

Jag har ett Google one konto på min familj som jag betalar i "kronor", på samma mail har jag nu köpt ett YouTube premium i argentinsk valuta. Betalade med ett vanligt MasterCard, satte adress i Argentina vid köpet.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Känns som vissa lever på 2000-talet här, personligen har jag haft spotify sen det kom. När det hade piratmusik kvar 😂 Sen försvann sjukt mycket musik. Men spotify har alltid gått lite i vågor. När ios appen kom var den förvånansvärt bra. Sen hade den lite buggar och blev seg. Sen blev den bra igen osv.

Kan säga redan nu att jag inte alls tittar på någon annan tjänst. Är en trogen kund och betalat i många år. Sen kom familjekonto och hur smidigt som helst. Brosan betalar nu tror jag. Blev billigare, hade gärna betalat mera. 250kr fortfarande värt med tanke på hur mycket jag lyssnar!

Kommer nog aldrig övge spotify så länge det har 95% av all musik. Faktiskt är inte de där gamla klassikerna så viktiga för mig. Utan större nya artister är vad som skulle få mig att flytta. Om det ofta händer att det tappar dem så byter jag på 2 min. Men jag är rätt så trogen. Kan inte leva utan spotify!

Vet inte var folk klagar på ui designen, visst innan och ibland har jag svårt att hitta nya låtar. Men tycker det blivit sjukt duktiga på sistone.

Nu har jag premium och klart det lägsta kvalitet kan jag höra skillnad på, men om jag kör en flac låt vs spotify. Eh det är löjligt lite skillnad, kanske placebo till och med Nej kvalitet på högsta är verkligen fullt duglig!

När det kommer till skillnad i kvalitet så är det nästan alltid placebo om det är Spotifys högsta kvalité eller Apple Music's super high resolution. Det finns även en väldigt bra och utförlig läsning här om just detta kring sample rate, kvalité m.m. https://web.archive.org/web/20200202124704/https://people.xip...

Däremot är det ett smart drag av bl.a. Tidal & Apple att trycka på super high resolution eftersom folk köper med tanken av "kvalitet", precis som vi människor köper och äter med ögonen. Faktum är att ingen i regel hör någon skillnad. För att kunna höra skillnad så måste man veta exakt vad man ska lyssna efter. Dem som vet precis vad dem ska lyssna efter failar ändå i dessa "blind" tests.

MEN, det finns säkert någon person därute som hör information över 20.000 hz. Det finns även människor som kan hålla andan i nästan 30 minuter under vatten.

#PlaceboIsTheShit

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

När det kommer till skillnad i kvalitet så är det nästan alltid placebo om det är Spotifys högsta kvalité eller Apple Music's super high resolution. Det finns även en väldigt bra och utförlig läsning här om just detta kring sample rate, kvalité m.m. https://web.archive.org/web/20200202124704/https://people.xip...

Däremot är det ett smart drag av bl.a. Tidal & Apple att trycka på super high resolution eftersom folk köper med tanken av "kvalitet", precis som vi människor köper och äter med ögonen. Faktum är att ingen i regel hör någon skillnad. För att kunna höra skillnad så måste man veta exakt vad man ska lyssna efter. Dem som vet precis vad dem ska lyssna efter failar ändå i dessa "blind" tests.

MEN, det finns säkert någon person därute som hör information över 20.000 hz. Det finns även människor som kan hålla andan i nästan 30 minuter under vatten.

#PlaceboIsTheShit

Kom inte här och påstå att audiofiler har fel när dom säger att deras musikfiler låter bättre med en NVMe-SSD som denna. Eller påstår du även att en nätverksswitch inte kan påverka ljudkvaliten? Du borde skämmas!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Kom inte här och påstå att audiofiler har fel när dom säger att deras musikfiler låter bättre med en NVMe-SSD som denna. Eller påstår du även att en nätverksswitch inte kan påverka ljudkvaliten? Du borde skämmas!

Om en SSD eller ett nätverk strular så kan det såklart påverka ljudet. Det är ungefär som att vi hade haft inställningen "Automagisk Kvalité" på Youtube. Du väljer att kolla på 4K på en 4K skärm där nätverket kanske strular och plötsligt tittar du på källan i 480P. Det blir en klar tydlig skillnad. Agreed.
Min poäng med hur mycket information ditt öra uppfattar är som att du ska kolla på en 4K video på en skärm som endast klarar upplösningen 1920 x 1080. Du ser fortfarande bara i 1920 x 1080 oavsett vad källan klarar av att spela upp. Så, i detta exemplet är dina öron 1920 medan källan är 4k. Till exempel 96.000 Khz / 24/32 bit. Ditt öra är limiterat till 20.000 hz. Därför är det placebo när människor tror att dem hör en "bättre" kvalitét då människor är limiterade till 20.000 hz.

Läste du länken jag skickade? Han förklarar väldigt bra i detalj om hur det fungerar och kan förklara det bättre än mig.

EDIT: Om vi leker med tanken att en hårddisk klarar av att spela 70 MB / sekund, i princip vilken hårddisk (skiva) som helst i 7200 RPM. Det spelar ingen roll om du spelar upp en låt i 48.000 khz / 16 bit eller om du spelar upp en låt i 96.000 / 32 bit som har exakt samma förutsättningar, så kommer människan inte att höra någon skillnad, så vida inget strular vid just den ena käll-uppspelningen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.