Skrivet av reverend benny:
Finns det några fler energikällor i pipen än det vi pratat om här.
Vad hände med vågkraft t.ex.? Och det jag tycker är konstigt är att solceller inte omnämns i lika stor utsträckning som t.ex. vindkraft.
Det jobbas på andra sätt att generera energi, men de är ännu ganska tidigt i utvecklingen liksom. Det finns intressant forskning kring vågenergi och andra sätt att ta vara på havens rörelser. På en del ställen försöker man utvinna el från tidvattnet exempelvis, fördelen är att det är väldigt förutsägbart men nackdelen är förstås att det bara producerar vid korta perioder varje dag.
Ett stort problem med allt som är "till havs" är ju att havsvatten inte är så snällt mot de material vi bygger saker av generellt. Så exempelvis projekten som påminner om vanliga vindkraftverk fast under vattnet lär kräva antingen nya material eller så kommer underhållet att äta upp vinsten. Men det finns ju andra sätt att generera el från vattenströmmar. Till exempel såg jag något projekt som liknade drakar med linan fäst vid havsbottnen som styrdes i typ en åtta och genererade el från dragkraften, som var mycket mer effektiv än att bara låta vattenströmmarna generera el liksom. Ett annat projekt genererade el med en flexibel "val-stjärt". Här är en bra om än inte så djup genomgång av olika tekniker. De här mer okonventionella metoderna diskuteras från 7 minuter in ungefär.
I allmänhet tycker jag den kanalen är väldigt intressant och saklig, Undecided with Matt Farrel, han går igenom nya mer eller mindre lovande tekniker, och är hyfsat neutral och så.
En annan grej han tar upp är ett potentiellt enormt genombrott för geotermisk energi. Med dagens lösningar är ju geotermisk energi väldigt bra på många sätt men det är dyrt att bygga och det är få platser där det fungerar då det kräver en tunn jordskorpa liksom. Denna teknik gör att man inte behöver borra utan liksom smälter sig genom berget, vilket gör att man kan ta sig väldigt mycket djupare till en mycket lägre kostnad, vilket kan innebära att geotermisk energi hade fungerat nästan överallt. Detta är dock i ett hyfsat tidigt stadie än så länge, men lovande och sjukt intressant.
Citat:
Just solceller är ju något många kan installera och även om det är molniga dagar så gissar jag att det går att planera hur mkt el den kommer att ge och mellan vilka tider.
Med solceller så borde det vara lättare att planera elproduktion än med t.ex. vindkraft.
Jo solceller har absolut en enorm potential. Planerbarheten beror på hur man definierar den. Vi vet ju när solen är uppe förstås, men moln kan ju sänka produktionen ganska kraftigt. Samtidigt så passar de ju vår förbrukning ganska bra, vi använder mest el på dagtid när solen är uppe, och det är ett ganska bra komplement till vindkraft då vindkraften ofta producerar mer när det är molnigt och även på längre sikt så blåser det ju mer på vintern än på sommaren exempelvis. Samtidigt är det ju ett stort problem att vi har mycket mindre sol på vintern förstås, det är ju då vi behöver mycket el för uppvärmning, i alla fall än så länge. Så småningom kanske kylning på sommaren blir viktigare.
Kanalen ovan har gått igenom en del innovationer på solel-området också, till exempel kan man kombinera solpaneler och odling på samma mark (agrivoltaics). Det funkar inte överallt men för många grödor är för mycket sol ett problem, kanske inte här så mycket förstås men i typ Spanien eller så där mycket av våra grödor odlas, och där slår man j u två flugor i samma smäll om man blockerar en del av solen med solpaneler liksom.
En stor fördel med solpaneler är ju att det går att göra på en väldigt mycket mindre skala än de flesta andra kraftverk. Man kan sätta solpaneler på sitt tak och generera mer än man förbrukar, sett till helåret. Samtidigt så genererar de förstås mest el när man inte är hemma och förbrukar något, på dagtid, men det är ju inte hushållen som är det stora problemet liksom, utan industrier, och de förbrukar ju mest på dagtid.
Citat:
Är problematiken med störningar i nätet och hålla 50hz samma med solceller som med vindkraft?
Jag är absolut ingen expert men det borde vara färre tvära kast liksom. Solpanelerna går inte från nästan noll till nästan max på så kort tid som det kan hända i ett vindkraftverk utan det blir ju mjukare övergångar. Samtidigt är det ju ett problem vi kan hantera rätt bra så jag vet inte om det är en så stor fördel.