Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

En fråga till er som beställt och köpt denna, hur lång var leveranstiden? Vilken speditör var de som leverade den till er?

Sitter nu i Norge och ska hem om endera 1.5 eller 2.5 vecka och är bra sugen på att köpa den, då man fick precis meddelande om att inbokning är klar för köp, efter nästan ett års väntan, men är rädd för att den eventuellt ska gå i retur innan jag har kommit hem.

//Anton

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

En fråga till er som beställt och köpt denna, hur lång var leveranstiden? Vilken speditör var de som leverade den till er?

Sitter nu i Norge och ska hem om endera 1.5 eller 2.5 vecka och är bra sugen på att köpa den, då man fick precis meddelande om att inbokning är klar för köp, efter nästan ett års väntan, men är rädd för att den eventuellt ska gå i retur innan jag har kommit hem.

//Anton

Det tog 10 dagar från betalning till leverans för mig, men en av dagarna var en extra helgdag i Nederländerna, där de levereras från. GLS står för den internationella delen av transporten, Schenker för den svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Det tog 10 dagar från betalning till leverans för mig, men en av dagarna var en extra helgdag i Nederländerna, där de levereras från. GLS står för den internationella delen av transporten, Schenker för den svenska.

Tackar så mycket för infon, då har man lite mer kött på benen om man säger så.

/Anton

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Skrivet av eddan4:

En fråga till er som beställt och köpt denna, hur lång var leveranstiden? Vilken speditör var de som leverade den till er?

Sitter nu i Norge och ska hem om endera 1.5 eller 2.5 vecka och är bra sugen på att köpa den, då man fick precis meddelande om att inbokning är klar för köp, efter nästan ett års väntan, men är rädd för att den eventuellt ska gå i retur innan jag har kommit hem.

//Anton

Lite sent svar men kanske någon annan kan ha nytta av infon!

Jag fick mail och betalade 21 april, fick mail om att "We're preparing your items to ship" 26 april och sen ett meddelande från Schenker 3 maj att paketet fanns att hämta hos ombud.

Fattade först inte vad det var och trodde nästan det var någon scam eftersom avsändaren stod som "GLS import" men det är en mellanhand för Schenker som hanterar leverans från Steams lager i Nederländerna tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fresh_java:

Lite sent svar men kanske någon annan kan ha nytta av infon!

Jag fick mail och betalade 21 april, fick mail om att "We're preparing your items to ship" 26 april och sen ett meddelande från Schenker 3 maj att paketet fanns att hämta hos ombud.

Fattade först inte vad det var och trodde nästan det var någon scam eftersom avsändaren stod som "GLS import" men det är en mellanhand för Schenker som hanterar leverans från Steams lager i Nederländerna tydligen.

Tackar för infon ändå. Fick mitt mail igår av Steam att "Vi förbereder för att skicka dina artiklar." och är nu på väg.

Är/var lite lustig plats att ha försändelse id på, men fick fram de genom mailet de skickade.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

Det skall tydligen gå bra på produktion och distributionssidan: https://steamcommunity.com/games/1675200/announcements/detail...

Ligger själv inom Q3 fönstret och medans jag köar så funderar jag vidare på om jag vill ha en eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag reserverade 512gb i mars, och det står Q4-leverans. Är detta vad jag ska förvänta mig.. ?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Jag reserverade 512gb i mars, och det står Q4-leverans. Är detta vad jag ska förvänta mig.. ?

Bokade 16 april. Står samma för mig. Så det kan man nog förvänta sig.

Permalänk
Medlem

Liam har gjort en tips och tricks guide.
Bra guide för nya användare och vi som har glömt bort 😊

https://www.gamingonlinux.com/2022/08/top-quick-steam-deck-ti...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Så efter några månader är Steam Deck värd pengarna?
Är sugen, men hur kul är PC-spel på en handburen enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så efter några månader är Steam Deck värd pengarna?
Är sugen, men hur kul är PC-spel på en handburen enhet?

Oja, helt suverän maskin
Är du ifrån din dator ofta men vill fortsätta spela dina spel så är den perfekt.
Vill du spela retro spel från gamla konsolgenerationer likaså.
Jag spelar tom på den hemma även fast jag har dator då vissa spel gör sig så bra handhållet som tex Rogue legacy 2 som jag 100% klrt på Steam decken.

Spel jag lurat på decken hitils.
Steam:
Rogue legacy 2
Wrestling empire
Wreckfest
God of war
Farming simulator 22
Epic:
Snowrunner

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Oja, helt suverän maskin
Är du ifrån din dator ofta men vill fortsätta spela dina spel så är den perfekt.
Vill du spela retro spel från gamla konsolgenerationer likaså.
Jag spelar tom på den hemma även fast jag har dator då vissa spel gör sig så bra handhållet som tex Rogue legacy 2 som jag 100% klrt på Steam decken.

Spel jag lurat på decken hitils.
Steam:
Rogue legacy 2
Wrestling empire
Wreckfest
God of war
Farming simulator 22
Epic:
Snowrunner

Testat några strategispel, emulationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Testat några strategispel, emulationer?

Nej inte ännu.
Har dock ett sd kort hemma redo för mitt retro arkiv

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så efter några månader är Steam Deck värd pengarna?
Är sugen, men hur kul är PC-spel på en handburen enhet?

Det är riktigt trist på en 7" skärm. Behöver enklare grafik typ donkey kong eller tetris eller dylikt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är riktigt trist på en 7" skärm. Behöver enklare grafik typ donkey kong eller tetris eller dylikt.

Har du testat eller gissar du bara? Jag tycker den funkar grymt över hela registret med spel, inte bara gammalt emulerat (vilket för övrigt också fungerar grymt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är riktigt trist på en 7" skärm. Behöver enklare grafik typ donkey kong eller tetris eller dylikt.

Är det från egen erfarenhet, PSP vita var 5"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är det från egen erfarenhet, PSP vita var 5"?

japp

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trodde skärmen skulle vara för liten, men jag blev glatt överraskad och tycker den funkar över förväntan.

Har inte stött på något spel där texten är för liten. Utvecklare verkar även fixa sina spel så dom kan bli verifierade på Steam.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så efter några månader är Steam Deck värd pengarna?
Är sugen, men hur kul är PC-spel på en handburen enhet?

Fick min för en månad sen och älskar den. Jag har en bra speldator men det blir Steam Deck i alla fall. I likhet med många andra så har jag installerat 20 spel, och tillbringat 90% av tiden i ett och samma. I mitt fall, Lord of the Rings Online. Jag spelade för 8-10 år sen, och tänkte bara hoppa in igen, för att se om det fungerade. Sen blev jag fast. Det är bättre på SD än en vanlig PC.

Jag har inga problem med skärmen. Kontrollerna fungerar utmärkt, och med Steam Input en knapptryckning bort, kan man enkelt anpassa även mus/tangentbordscentrerade spel enkelt, utan att lämna spelet. Ergonomin är bra, och det finns tillräckligt med kraft under huven för att köra även nya spel. Jag har testat Assassin's Creed: Odyssey, och det klarade den fint.

Den billigaste modellen + ett Sdkort får sägas vara ett kap. Själv köpte jag den dyraste, inte riktigt lika prisvärd, men jag ångrar ingenting. Har du mycket spel på Steam så ökar värdet på den en hel del. Ett Steam Deck kostar i praktiken som en Switch + ett par spel. Det blir snabbt billigare med ett Deck, och man behöver inte köpa nya spel för varje generation hårdvara.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat, civilization, EU4, factorio?

Permalänk
Medlem

Jag har fått min förbokning redo för köp, 512gb varianten. Är det safe att erbjuda någon att köpa den via mig eller ska jag bara låta bokningen rinna ut? Har själv redan en så är inte intresserad av att köpa ytterligare en.

Permalänk
Medlem

Tja då fick man äntligen sin beställning, la den 14 Augusti förra året och idag så vart det daggs.

Aja får hoppas frakten går bra, inte precis så hypad att Schenker hanterar det men tja bättre än UPS i alla fall som inte ens laverar hit där jag bor.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått en köplänk nu. Någon som fått sin som har någon input på om man borde köpa eller ej? Vad har ni gjort med era? Hur mycket är de använda? Hur begränsande är minnesmängden? Prestandan? Koppla till TV? Multiplayer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Äntligen fått en köplänk nu. Någon som fått sin som har någon input på om man borde köpa eller ej? Vad har ni gjort med era? Hur mycket är de använda? Hur begränsande är minnesmängden? Prestandan? Koppla till TV? Multiplayer?

Det är en rolig och bra maskin. Jag köpte den för utvecklingssyfte. Trodde att jag skulle använda den mycket, men i ärlighetens namn har den mest stått och samlat damm. Haft den sedan release (fick den tidigt Q1). Känner dock många som använder sina flitigt!

Det enda negativa jag kan säga rent sakligt är att batteriet gärna laddar ur även när den är avstängd av någon anledning. Vilket är jävligt jobbigt. Inte som ett Switch som man kan stänga av och förlita sig på att 70% håller sig runt 70% veckan efter om man inte rört den.

Permalänk

Min Steam Deck är nu på väg och kom på att jag inte har något ID kort för att hämta ut paketet (väntar fortfarande på pass). Läste här i tråden att det är DB Schenker som står för leveransen. Efter lite googling hittade jag på deras hemsida att de tar emot Bank-ID. Du ska få ett sms med en länk där du ska kunna verifiera dig med Bank-ID och sedan få en QR-kod som du ska visa upp för dem bakom disken. Stämmer detta? Vill bara vara helt säker, annars får jag väl använda mina gamla pass/ID och hoppas att personen inte tittar på datumen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

Min Steam Deck är nu på väg och kom på att jag inte har något ID kort för att hämta ut paketet (väntar fortfarande på pass). Läste här i tråden att det är DB Schenker som står för leveransen. Efter lite googling hittade jag på deras hemsida att de tar emot Bank-ID. Du ska få ett sms med en länk där du ska kunna verifiera dig med Bank-ID och sedan få en QR-kod som du ska visa upp för dem bakom disken. Stämmer detta? Vill bara vara helt säker, annars får jag väl använda mina gamla pass/ID och hoppas att personen inte tittar på datumen.

Jag har använt Band-ID hos Schenker så dom har den funktionen. Om det funkar för dig låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Samma här fick idag notice om att min är på väg att skickas och tracking nummer o.s.v., Hoppas man får den tidigt nästa vecka.

Skrivet av Ragnarök_785:

Min Steam Deck är nu på väg och kom på att jag inte har något ID kort för att hämta ut paketet (väntar fortfarande på pass). Läste här i tråden att det är DB Schenker som står för leveransen. Efter lite googling hittade jag på deras hemsida att de tar emot Bank-ID. Du ska få ett sms med en länk där du ska kunna verifiera dig med Bank-ID och sedan få en QR-kod som du ska visa upp för dem bakom disken. Stämmer detta? Vill bara vara helt säker, annars får jag väl använda mina gamla pass/ID och hoppas att personen inte tittar på datumen.

Är du stammis på stället så brukar gammalt id funka så länge det nyligen gick ut, Men beror helt och hållet på utlämningsställe. Dock vanligt att det går att använda bankid i appar nu förtiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

Min Steam Deck är nu på väg och kom på att jag inte har något ID kort för att hämta ut paketet (väntar fortfarande på pass). Läste här i tråden att det är DB Schenker som står för leveransen. Efter lite googling hittade jag på deras hemsida att de tar emot Bank-ID. Du ska få ett sms med en länk där du ska kunna verifiera dig med Bank-ID och sedan få en QR-kod som du ska visa upp för dem bakom disken. Stämmer detta? Vill bara vara helt säker, annars får jag väl använda mina gamla pass/ID och hoppas att personen inte tittar på datumen.

Samma funktion finns i postnord-appen med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma funktion finns i postnord-appen med

Jag har fått upp att man kan använda Bank-ID hos Bring, men har aldrig lyckats få den att fungera där. Fungerar alldeles utmärkt hos PostNord. Med DB har jag inte inte fått något paket på väldigt länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Någon som har testat, civilization, EU4, factorio?

Civilization V, japp. Riktigt farligt när "One More Turn" blir portabelt.

Factorio har jag bara testat demot på, men det fungerar. Är ganska överväldigad av spelet dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841