Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Intressant. De visar framfoten för att göra något, medans resten av europa står handfallna.

Nej, de fortsätter att köpa rysk gas via mellanhand och bryter sin kol. De har inte tagit några beslut om kärnkraft, företaget de har en avsiktsförklaring om SMR med har aldrig byggt kärnkraft och har inte fått sin konstruktion godkänd/licenserad någonstans. Koreanerna har inte vunnit några kontrakt, de har bara visat intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Med tanke på luftkvaliten i många polska områden så är jag inte förvånad.

Har varit där en hel del vintertid, mer än 50% eldar ju kol hemma i småstäderna, går knappt att vara ute alls…

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på när du säger att "externa aktörer "gratis" utnyttja infrastruktur"?

"externa aktörer", från detta

"Den absoluta majoriteten av alla investeringar som görs i svensk vindkraft kommer från utländska investerare. Det är en brokig skara av bland annat pensionsbolag, investmentbanker, kapitalförvaltare och energibolag som ser en möjlighet att tjäna pengar när den svenska vindkraften byggs ut."

"Gratis" utnyttjar: vare därför jag frågan om filmklippet ovan (d.v.s. är det han hävdar sant???), här är en länk till avsnittet jag menar

Skrivet av pine-orange:

Vi kan köra på det spåret men det är inte många energikällor som uppfyller samma funktion eller tjänst så det känns lite som en återvändsgränd. Kärnkraft och vattenkraft uppfyller inte heller samma funktion till exempel, vi använder vatten som reglerkraft men det gör vi inte med kärnkraft i Sverige. Även om det är tekniskt möjligt och antagligen önskvärt i dagens system. Du tycker inte det är relevant att jämföra priset mellan kärnkraft och vattenkraft heller då?

Det är helt rätt att man behöver reglera även kärnkraft med t.ex. vattenkraft. Skillnaden är att, om man ska tro Svenska kraftnät beräkningar, så bör man "säkra upp" varje kWh vindkraft med 0,91 kWh "planerbar och reglerbar kraft" (man räknar enbart med 9 % tillgänglighet för vindkraft när man dimensionerar för vilket effektbehov som täcks). Med samma statistiska säkerhet räknar man med 90 % tillgänglighet för kärnkraft.

Så visst påverkar egentliga kostnaderna för båda dessa av vilken planerbar och reglerbar kraft de kombineras med, men att ignorera den kostnad för kärnkraft ger inget större fel medan det ger ett rejält fel för vindkraft.

Ju mer jag tänkte på det ju mer blev slutsatsen: endera har jag missat något fundamentalt här, eller så måste någon redan tänkt på detta och försökt modellera det.

Mycket riktigt, finns kritisk mot LCOE-värdet som mått (det som man idag lutar sig emot när man hävdar mycket lågt kWh pris för vindkraft)

Detta är vad "Energiforsk" har att säga

"Under senare år har nyckeltalet LCOE fått kritik för att spegla alla värden och kostnader som uppstår i elsystemet när olika kraftslag byggs ut. Därför har en rad aktörer börjat utvecklat metoder för att ge en bättre förståelse för det framtida elsystemet som helhet."

En sak som LCOE t.ex. inte tar hänsyn till är att priset man får per kWh timme i praktiken varierar (och ju mer väderberoende kraft, ju mer varierar det). I stället använder man en genomsnittlig ersättning för att räkna ut vilket pris som behövs för att täcka investeringen.

I "verkligheten" producerar väderberoende kraft som mest ström när priset är lägre, ju mer av en viss typ ju mindre betalat får man per kWh när förhållanden är gynnsamma. Det omvända gäller för planerbar kraft då den, om systemet som helhet ska fungera, måste öka ju mindre t.ex. vindkraft producerar (har ju blåst väldigt lite senaste 5 dagarna och vi har också haft ett snittpris på >100 öre/kWh de dagarna).

Ett sådant mått är VALCOE (Value Added LCOE, definierat av IEA) där man adderar tre parametrar: energivärde, kapacitetvärde (hur stor effekt man kan räkna med "när det verkligen gäller") och flexibilitetsvärde (t.ex. intäkter ett kraftslag kan få via t.ex. frekvensstabilisering).

Är i princip det jag varit ute efter. kWh pris definierat av VALCOE ger lägre pris för alla planerbara energisystem (de har högre systemvärde och man kan få extra intäkter från handel med "nätbalans") medan väderberoende får högre pris (främst från att det kommer producera mest när kWh på marknaden är lägre, så blir dyrare, sämre ROI, ju mer man bygger ut en viss typ).

Sen kanske man dissat kärnkraft lite väl hårt i Sverige genom att peka på de kraftigt försenade projekten i Olkiluoto 3, Flamanville 3 och Vogtle 3 & 4. De projekten delar några rätt dåliga egenskaper om man vi göra någon på budget: det har inte byggs några kärnkraftverk på 30 år "här hos oss", man byggde med en teknik som inte var helt färdigutvecklad vid byggstart.

Samtidigt har ett 30-tal andra projekt uppförts, i Asien har många varit på budget och väsentligt billigare än här.

I alla fall enligt detta.

Och enligt denna analys från Westinghouse (ja, de är partiska men kolla vad de säger) så finns det egentligen ingen anledning varför vi idag inte skulle kunna bygga nya reaktorer med effekt motsvarande Forsmark 3 och Oskarshamn 3 (båda driftsatta 1985 och har därför haft alla dyra/tekniskt komplicerade säkerhetsfunktioner som SSM lagt som krav fram till idag, de reaktorer vi lade ned bortsett från Barsebäck lades ner mycket för att det skulle kosta för mycket att uppfylla SSMs nya krav).

Oskarhamn 3 byggdes på 5 år för 15 miljarder, vilket motsvarar ungefär 47 miljarder i dagens penningvärde.

Så de 1-2 kr/kWh som bl.a. Miljöpartiet slängt sig med är i alla fall delvis skitsnack. Det finns ställen där det blivit så dyrt, t.ex. i England. Men det p.g.a. politiska beslut där engelska staten gick in och garanterade ett pris som låg strax över 1 kr/kWh.

Det här är inte ett svar till ovan, bara saker jag snubblade över när jag letade varianter på kWh uträkningar
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"Processen för att utveckla ett havsbaserat vindkraftsprojekt innehåller flera steg. Den genomsnittliga tiden från påbörjad förstudie till att projektet är byggklart är i omkring 7–10 år."
https://www.energi.se/artiklar/2022/april-2022/manga-stora-ha...

Skrivet av snajk:

Sverige är ändå ett litet land utan något större behov av ny kärnkraft,

Där är nog många oense med dig.

Se de filmer som Yoshman länkat.

Här är en annan som förklarar varför allt fler, inklusive tom. S-politiker, svänger och inser att vi behöver Kärnkraft i södra Sverige.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"externa aktörer", från detta

"Den absoluta majoriteten av alla investeringar som görs i svensk vindkraft kommer från utländska investerare. Det är en brokig skara av bland annat pensionsbolag, investmentbanker, kapitalförvaltare och energibolag som ser en möjlighet att tjäna pengar när den svenska vindkraften byggs ut."

"Gratis" utnyttjar: vare därför jag frågan om filmklippet ovan (d.v.s. är det han hävdar sant???), här är en länk till avsnittet jag menar

https://youtu.be/aJXU2vn6138?t=228

Det är alltid bra att vara på sin vakt när någon har ett ekonomiskt intresse (han är VD för Inbex Institute for Nuclear Business Excellence). Han hävdar ju en hel del saker, men jag tolkar det som att du menar just det utländska ägandet och att de inte behöver betala för att koppla upp sig till havs? Hade det spelat någon roll om det hade varit svenska investerare? Kostnaden som hamnar på skattesedeln är ju densamma ändå.

Citat:

Det är helt rätt att man behöver reglera även kärnkraft med t.ex. vattenkraft. Skillnaden är att, om man ska tro Svenska kraftnät beräkningar, så bör man "säkra upp" varje kWh vindkraft med 0,91 kWh "planerbar och reglerbar kraft" (man räknar enbart med 9 % tillgänglighet för vindkraft när man dimensionerar för vilket effektbehov som täcks). Med samma statistiska säkerhet räknar man med 90 % tillgänglighet för kärnkraft.

Så visst påverkar egentliga kostnaderna för båda dessa av vilken planerbar och reglerbar kraft de kombineras med, men att ignorera den kostnad för kärnkraft ger inget större fel medan det ger ett rejält fel för vindkraft.

Att man behöver säkra upp varje kWh olika mycket behöver inte innebära att de egentliga kostnaderna skiljer sig mycket. Det är din slutsats utifrån en analys som inte verkar kolla på kostnaden (lite svårt att veta eftersom du inte länkar till det du pratar om). Det kommer antagligen bero på den totala mängden som behöver säkras upp, men vi kanske har nått den punkten vad vet jag.

Citat:

Ju mer jag tänkte på det ju mer blev slutsatsen: endera har jag missat något fundamentalt här, eller så måste någon redan tänkt på detta och försökt modellera det.

Mycket riktigt, finns kritisk mot LCOE-värdet som mått (det som man idag lutar sig emot när man hävdar mycket lågt kWh pris för vindkraft)

Detta är vad "Energiforsk" har att säga

"Under senare år har nyckeltalet LCOE fått kritik för att spegla alla värden och kostnader som uppstår i elsystemet när olika kraftslag byggs ut. Därför har en rad aktörer börjat utvecklat metoder för att ge en bättre förståelse för det framtida elsystemet som helhet."

En sak som LCOE t.ex. inte tar hänsyn till är att priset man får per kWh timme i praktiken varierar (och ju mer väderberoende kraft, ju mer varierar det). I stället använder man en genomsnittlig ersättning för att räkna ut vilket pris som behövs för att täcka investeringen.

I "verkligheten" producerar väderberoende kraft som mest ström när priset är lägre, ju mer av en viss typ ju mindre betalat får man per kWh när förhållanden är gynnsamma. Det omvända gäller för planerbar kraft då den, om systemet som helhet ska fungera, måste öka ju mindre t.ex. vindkraft producerar (har ju blåst väldigt lite senaste 5 dagarna och vi har också haft ett snittpris på >100 öre/kWh de dagarna).

Ett sådant mått är VALCOE (Value Added LCOE, definierat av IEA) där man adderar tre parametrar: energivärde, kapacitetvärde (hur stor effekt man kan räkna med "när det verkligen gäller") och flexibilitetsvärde (t.ex. intäkter ett kraftslag kan få via t.ex. frekvensstabilisering).

Är i princip det jag varit ute efter. kWh pris definierat av VALCOE ger lägre pris för alla planerbara energisystem (de har högre systemvärde och man kan få extra intäkter från handel med "nätbalans") medan väderberoende får högre pris (främst från att det kommer producera mest när kWh på marknaden är lägre, så blir dyrare, sämre ROI, ju mer man bygger ut en viss typ).

Det finns en mängd olika mått, de ger svar på olika saker. LCOE är ett investeringsmått för enskilda energikällor, det går inte att använda det för systemanalyser överhuvudtaget. Om någon kritiserar det för att det inte tar med några systemkostnader... Ja, det är som förväntat
VALCOE... Jag hittar det på IEAs hemsida, någon "formel"definition eller några beräkningar hittar jag däremot inte. Mitt förtroende för black-box modeller är inte så jättehögt, men om du har några bra källor med beräkningar så kan det absolut vara intressant att ta hänsyn till. Annars finns det nog bättre mått att använda som är väldefinierade. System LCOE t.ex. se https://doi.org/10.1016/j.energy.2013.10.072 Det är några år gammalt så det finns säkert bättre varianter.

Permalänk
Medlem

Vad har det här att göra med ditt påstående att vindkraft inte är snabbare att bygga än kärnkraft? Det är inte svårt att verifiera direkt...

Permalänk
Medlem

Oavsett om kinesiska investerare vill betala för stamnätet eller inte så behöver det byggas ut och underhållas med eller utan kärnkraft eller vindkraft.

Det är fortfarande en bra bit kvar tills vi skulle ha anledning att säga nej till att koppla upp elproducenter. Problemet är snarare att vi inte kommer få det problemet utan istället att världen kommer fortsätta använda i huvudsak fossila bränslen. Batterier är inte lösningen där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

https://youtu.be/gckqg-r_oFs

Där är nog många oense med dig.

Se de filmer som Yoshman länkat.

Här är en annan som förklarar varför allt fler, inklusive tom. S-politiker, svänger och inser att vi behöver Kärnkraft i södra Sverige.

https://youtu.be/oR6DRd_fclw

Kom igen, en "liberteriansk entreprenör" vars framgång och erfarenhet ligger inom... 3D animering(?), vad har han att tillföra debatten? Ok, han har en glansig lila slips, det verkar vara en viktig grej för vissa grupper, men han inleder också varje video med att tigga pengar så jag vet inte om han är så framgångsrik egentligen.

Att "till och med S" nu är mer positiva till kärnkraft beror på att S inte har någon ryggrad alls utan bara anpassar sin politik efter hur de tolkar strömningarna i samhället (och förstås valtekniska strategier för att maximera deras makt). Många tror att vi behöver kärnkraft för det är vad väldigt många politiker och debattörer (men inte så många faktiskt kunniga inom ämnet, forskare och liknande) har pushat för nu sedan priserna på el gick upp, inte för att det hade hjälpt förstås (snarare tvärtom, i alla fall på kort och medellång sikt) utan för att det är en till synes simpel lösning på ett oerhört komplext problem. S ser att en viss grupp gapar om att satsa på kärnkraft, och jag gissar att deras analys visar att denna grupp innefattar en relativt stor andel "osäkra väljare" (osäkra väljare tenderar att inte vara så insatta utan mer lyssna på den som gapar högst och lovar mest, och är man insatt i politiken så brukar man ha bestämt sig liksom). Så då är det naturligt för dem att bli mer positiva till kärnkraften, precis som de ändrade sig om Nato, eller jobbskatteavdrag, eller invandring (flera gånger).

Detta är ju det stora problemet med representativ demokrati. De flesta har landat i ena eller andra sidan, även om det kanske varierar i olika frågor, och de som inte har det är de man måste "uppvakta" för att vinna val samtidigt som det är den grupp som är mest flyktig i sina åsikter eller vad de prioriterar.

Permalänk
Datavetare

Hurra, det blåser igen!

Sedan igår kväll producerar vindkraften i länderna runt Östersjön + Danmark + Norge runt den andel av installerad effekt som man ungefär får ut i genomsnitt över ett år.

Genomsnittspriset över en dag för 1 kWh har sedan i söndags till idag minskat med en faktor 27 i SE3 och en faktor 30 i SE4*.

Det kanske ger lite perspektiv på potential fel man får enbart från att jämföra olika energislags produktionskostnad baserat på långsiktigt genomsnittligt pris per kWh. D.v.s. felet man kan få genom att ignorera effekter från hur produktion av ett visst energislag kan ha en korrelation med förväntat elpris.

* Tänkt på konsumtionen är lite lägre lördag / söndag, jämför man mot fredagen är det i stället en faktor 37 resp. 40(!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är elbörsen så intressant? Vi har haft år med medelpris som bör vara lägre än vad nya kraftverk behöver för att gå jämt ut.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är elbörsen så intressant? Vi har haft år med medelpris som bör vara lägre än vad nya kraftverk behöver för att gå jämt ut.

Är inte det en del av problemet?

Permalänk
Medlem

Är inte det en del av problemet?

Det är inte vindkraftens problem. Vi hade inte mycket vindkraft då.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte vindkraftens problem. Vi hade inte mycket vindkraft då.

Nej, det sa jag inte heller. Men det är ett problem. När elpriset endast är högt x antal dagar om året så lönar det sig inte att bygga ut endast för de tillfällena.

Om elproduktionen varit statlig så hade det förmodligen inte varit något problem att stå med överproduktion för att täcka de gångerna det händer.

Permalänk
Medlem

Nej, det sa jag inte heller. Men det är ett problem. När elpriset endast är högt x antal dagar om året så lönar det sig inte att bygga ut endast för de tillfällena.

Om elproduktionen varit statlig så hade det förmodligen inte varit något problem att stå med överproduktionen för att täcka de gångerna det händer.

Beror väl på vad för typ av överproduktion du talar om, gaskraftverk verkar löna sig att ha stillastående nästan hela tiden.

Men kör du upp kraftverk kommer i praktiken mindre vattenkraft användas... Så att gå på priset är ingen bra indikation. Det är inte helt givet att efterfrågan faktiskt är särskilt hög vid högt pris.

Ska du ha statligt reglerad elproduktion så får du gå ur EU först, då kan vi ju sluta förse de södra grannländerna med el samtidigt så har vi gott om överskott utan att bygga något. Kommer ju inte hända.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Beror väl på vad för typ av överproduktion du talar om, gaskraftverk verkar löna sig att ha stillastående nästan hela tiden.

Ja det stämmer, eftersom det är en väldigt låg investering att bygga de flesta typer av fossila kraftverk så behöver de inte köras så mycket per år. Men de är inte speciellt gröna.

Citat:

Men kör du upp kraftverk kommer i praktiken mindre vattenkraft användas... Så att gå på priset är ingen bra indikation. Det är inte helt givet att efterfrågan faktiskt är särskilt hög vid högt pris.

Vattennivån i magasinen, prognosen för regn och förväntad energikonsumtion de närmsta dygnen är självklart saker som de väger in när de planerar hur mycket vatten som ska rinna genom turbinerna.

Citat:

Ska du ha statligt reglerad elproduktion så får du gå ur EU först, då kan vi ju sluta förse de södra grannländerna med el samtidigt så har vi gott om överskott utan att bygga något. Kommer ju inte hända.

Förmodligen inte, men det ändrar inte min åsikt att ett system likt det vi har för dricksvatten hade varit mycket bättre än dagens.

Jag har varit med i EU "hela mitt liv", men jag ser inte mycket positivt i att vara med nej. Eftersom olika länder har olika förutsättningar så är det klart bättre med självstyre. Både när det kommer till ekonomi och energiproduktion (tack gode gud att vi inte skaffade euro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Oavsett om kinesiska investerare vill betala för stamnätet eller inte så behöver det byggas ut och underhållas med eller utan kärnkraft eller vindkraft.

Det är fortfarande en bra bit kvar tills vi skulle ha anledning att säga nej till att koppla upp elproducenter. Problemet är snarare att vi inte kommer få det problemet utan istället att världen kommer fortsätta använda i huvudsak fossila bränslen. Batterier är inte lösningen där.

Tyvärr, det har redan hänt.

https://www.energipress.se/vindkraft/stopp-fa-r-ny-vind-och-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Finns fler platser att bygga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Detta är ju det stora problemet med representativ demokrati. De flesta har landat i ena eller andra sidan, även om det kanske varierar i olika frågor, och de som inte har det är de man måste "uppvakta" för att vinna val samtidigt som det är den grupp som är mest flyktig i sina åsikter eller vad de prioriterar.

Detta förvärras av att partiledarna verkar fullkomligt okunniga när de debatterar mot varandra. Vet inte hur många gånger olika partiledare exempelvis hävdat att kärnkraften är reglerbar på samma vis som vattenkraften (vilket jag skall tillägga inte är helt osant men är direkt olämpligt om man vill ha nån slags lönsamhet i sin produktion).

Utan att ha en aning kan jag ju bara anta att de debatterar med ungefär samma okunnighet även inom andra frågor jag inte har någon möjlighet att vara lika insatt i som energi (jobbar med det). Det känns rätt hopplöst att rösta utefter det.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag insåg när jag gick i 8:an-9:an att kärnkraft då var överlägset det bästa. Jag har frågat efter mer kärnkraft sedan dess i alla diskussioner där det tar upp. Nu 16-17 år senare skulle det vara trevligt om vi hade några extra moderna kärnkraftverk i Sverige.

Det är inte så kul när man kolla elpriset och det ligger 666 öre/kWh just då. Och några timmar senare ligger det på 4 öre/kWh. Trevligt att kunna styra sin kostnad med Greenly och betala det riktiga rörliga priset istället för genomsnittet på en månad.

Mer kärnkraft till Sverige tack!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag insåg när jag gick i 8:an-9:an att kärnkraft då var överlägset det bästa. Jag har frågat efter mer kärnkraft sedan dess i alla diskussioner där det tar upp. Nu 16-17 år senare skulle det vara trevligt om vi hade några extra moderna kärnkraftverk i Sverige.

Alla kraftkällor har sina för- och nackdelar, det finns inget som är det bästa. I praktiken så försöker man optimera över en rad olika faktorer och oftast kommer det vara en kombination av olika kraftkällor som ger det "bästa" resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är inte så kul när man kolla elpriset och det ligger 666 öre/kWh just då. Och några timmar senare ligger det på 4 öre/kWh. Trevligt att kunna styra sin kostnad med Greenly och betala det riktiga rörliga priset istället för genomsnittet på en månad.

Skrivet av pine-orange:

Alla kraftkällor har sina för- och nackdelar, det finns inget som är det bästa. I praktiken så försöker man optimera över en rad olika faktorer och oftast kommer det vara en kombination av olika kraftkällor som ger det "bästa" resultatet.

Jag skulle gärna önska att varenda samhälle har en kärnreaktor, men dit kommer vi aldrig komma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiV3Rt:

Detta förvärras av att partiledarna verkar fullkomligt okunniga när de debatterar mot varandra. Vet inte hur många gånger olika partiledare exempelvis hävdat att kärnkraften är reglerbar på samma vis som vattenkraften (vilket jag skall tillägga inte är helt osant men är direkt olämpligt om man vill ha nån slags lönsamhet i sin produktion).

Utan att ha en aning kan jag ju bara anta att de debatterar med ungefär samma okunnighet även inom andra frågor jag inte har någon möjlighet att vara lika insatt i som energi (jobbar med det). Det känns rätt hopplöst att rösta utefter det.

Tja, det kan ju höra ihop också. De vet liksom vilka de behöver övertyga och vilken typ av argument som biter på dem, och det är inte att hänvisa till forskning eller utredningar utan enkla lösningar formulerade på ett slagkraftigt sätt. 80% vet ju ungefär vad de ska rösta på innan valrörelsen liksom, kvarvarande delen är de som betyder något och de är de mest flyktiga i tanken eller vad man ska kalla det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja, det kan ju höra ihop också. De vet liksom vilka de behöver övertyga och vilken typ av argument som biter på dem, och det är inte att hänvisa till forskning eller utredningar utan enkla lösningar formulerade på ett slagkraftigt sätt. 80% vet ju ungefär vad de ska rösta på innan valrörelsen liksom, kvarvarande delen är de som betyder något och de är de mest flyktiga i tanken eller vad man ska kalla det.

Jag har fått uppfattningen att majoriteten av de 80%:en röstar alltid samma som de alltid gjort, eller röstar alltid som deras familj alltid gjort i generationer..

Permalänk
Avstängd

https://group.vattenfall.com/se/siteassets/sverige/forsmark/p...

Permalänk
Medlem

Intressant att lyssna och lära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skulle gärna önska att varenda samhälle har en kärnreaktor, men dit kommer vi aldrig komma.

Jag går ett steg längre och tycker att varje fastighet kan ha en reaktor i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Jag går ett steg längre och tycker att varje fastighet kan ha en reaktor i källaren.

Kan bli svårt, du får nog nöja dig med ett atombatteri om det är enfamiljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Alla borde ha en Ford Nucleon!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon#:~:text=The%20Ford....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det står att videon innehåller betald marknadsföring, vad är det hon gör reklam för? Videon är ju ändå nästan 23 minuter lång, om hela videon är en infomercial skippar jag gärna

Permalänk
Skrivet av aMp:

Du anar inte hur mycket vi moderniserat våra kärnkraftverk på 16-17 år. Vi har ökat effekten, byggt nya säkerhetssystem som gjort verklig skillnad ur PSA-perspektiv, som exempelvis OBH. Men jag håller med, några nya kärnkraftverk av typ AP-1000 eller liknande hade inte varit fel. Däremot ser jag kanske inte fördelarna fullt ut med att bygga 4-5 SMRer på max 300 MW på samma site.

Men det är ändå lite lustigt att man avser dämpa amplituderna i elpris genom att bygga MER väderberoende elproduktion (vind). Vind hanterar fortfarande inte systemtjänster som reaktiv effekt, vilket exempelvis kärnkraften gör, men inte får betalt för. Reaktiv effekt är ju trots allt en förlust i generatorn varför jag tycker det borde utgå ersättning till de som hanterar den (vatten och kärnkraft).

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C