Diskreta nyheter när vikbara Samsung Galaxy Z Fold 4 och Z Flip 4 lanseras

Permalänk
Melding Plague

Diskreta nyheter när vikbara Samsung Galaxy Z Fold 4 och Z Flip 4 lanseras

Förändringarna med årets upplaga av Samsungs vikbara satsningar är inte övertydliga, men för den som eftersöker bättre kamera eller mer prestanda finns intressanta nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har ingen brådska direkt. De har övervägande majoritet av alla användare med flip phones. Små uppgraderingar varje år är det som sker då.

Hade kameran varit bättre hade jag kunnat tänka mig en flip faktiskt, gillar formatet.

Permalänk
Medlem

Fold 4 är för billig, går ju inte ens att säga den kostar över 20k :/

Inget köp för min del!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

nej fy fan för vikbara mobiler. jag har en polare som har en, och han har jämt problem med smuts som kommer i mellan. så han inte kan fälla ihop den....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Priset lite väl högt.

Jag ser Fold 4 som en företagstelefon, som de kan köpa till de anställda så de kan göra fler saker på språng och skippa surfplattan. Säkerligen kommer någon privatperson också köpa den i sverige, men privatpersoner får betala det dubbla p.g.a. skatter. (moms, arbetsgivaravgift, inkomstskatt) och det blir väldigt mycket pengar.

Flippen däremot är i prisklass bland de vanliga flaggskeppen. Det blir intressant att se om den blir vanligare. För min egen del så vill jag ha större skärm och då skulle välja Fold 4.

Permalänk
Medlem

Intressant om de har löst så att skärmsskyddet faktiskt sitter. Har haft min Flip3 ca 1 år, skyddet började släppa efter ~6 månader och är nu riktigt tråkigt, stör vyn och plastskyddet har "frasats" sönder vid vecket så det känns härligt mot fingrarna. Byter ut den mot en S22, även om skyddet kan bytas inom garantin så är det nog bara en tidsfråga innan det händer igen (är inte ensam bland mina bekanta om att detta sker).

Edit: älskar dock formatet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nej fy fan för vikbara mobiler. jag har en polare som har en, och han har jämt problem med smuts som kommer i mellan. så han inte kan fälla ihop den....

Vilken modell kör han?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Verkligen minsta möjliga uppgradering… väntar tills de slutar med plastskärm

Permalänk
Medlem

Vikbara telefoner skulle ju bara vara dyrt när tekniken är ny för att det alltid är en early adopter tax sa folk.. HA!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Höjt pris och fortfarande plastskärm? Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vikbara telefoner skulle ju bara vara dyrt när tekniken är ny för att det alltid är en early adopter tax sa folk.. HA!

Samma sa folk om smartphones som jag ägde runt 1997. Och det dröjde typ 13år innan smartphones blev något för den stora skaran.

Vissa saker utvecklas väldigt sakta. Just nu så har Galaxy Fold 4 kommit upp i stadiet att många skulle kunna tänka köpa en sådan om priset inte vore så förbaskat högt.
De innan hade lite småbrister som sämre kamera, för avlång etc. Och det var mer tveksamt för fler om man fick välja en flaggskepp av annan mobil eller den, vilken man skulle välja.

Jag tror dock Galaxy Fold 5 blir väldigt lite bättre och det går sakta.

Jag köpte själv nyligen en pryl för över 50 000kr(säger ej vilken för att ej avslöja vem jag är). Typ alla säger att du köpte för tidigt om 10år blir prylen riktigt bra.
Jag instämmer att om 10år så är prylen nog bättre, men jag kan inte riktigt vänta i 10år på detta och inte ha prylen under tiden.

Samma är det med Galaxy Fold 4. Alla kan inte vänta i 10år på att de blir superbra, ens behov finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vilken modell kör han?

tror det är den första modelen som kom ut... men smuts kan ju komma i mellan endå på dom nyare modelerna med lätt hänt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

skall beställa den om 3 månader när min fold 3 löper ut. körde fold 2 ochså. väldigt bra om man har svårt med synen och jobbar service. får se om fold 4 får stress sprickor i skärmen. tog 8 månader för min fold 2 och tog 7 månader för min fold 3. dock är samsung göteborg väldigt bra att ha och göra med. fixa ny skärm och batteri båda gångerna gratis. dom byter även skärmskyddet för dig gratis om det blir slitet eller får spricker i skyddet som är påklistrat gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

tror det är den första modelen som kom ut... men smuts kan ju komma i mellan endå på dom nyare modelerna med lätt hänt

Absolut, intressant att höra iaf Tycker flip 4 är rimlig i både storlek och pris men är ändå tveksam till hållbarheten över flera år.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nej fy fan för vikbara mobiler. jag har en polare som har en, och han har jämt problem med smuts som kommer i mellan. så han inte kan fälla ihop den....

Äger själv en Fold 3 och har aldrig upplevt något problem med gångjärnet. Över lag mycket nöjd med kvalitén och hur den har "åldrats". Självklart har jag varit betänksam om vart jag lägger mobilen i potentiellt skadliga miljöer, t.ex. på stranden, men bortsätt från att den är otymplig i fickan så har jag inget att klaga på.

Det stora pluset jag ser med den nya generationen, utöver dess förbättrade effektivitet, är att de bör medföra ett mer överkomligt andrahandspris på Fold 3 och Flip 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vikbara telefoner skulle ju bara vara dyrt när tekniken är ny för att det alltid är en early adopter tax sa folk.. HA!

Fast det är fortfarande en ny teknik som är under utveckling. Så rätt logiskt?
Samt att Samsung är de enda som är ledande på vikbara mobiler typ vilket gör att priserna inte direkt sjunker så enkelt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast det är fortfarande en ny teknik som är under utveckling. Så rätt logiskt?
Samt att Samsung är de enda som är ledande på vikbara mobiler typ vilket gör att priserna inte direkt sjunker så enkelt heller.

Dock kan ju Motorola razr 2022 kanske konkurrera, vi får väl se i morgon.

https://swedroid.se/motorola-smygpresenterar-nya-razr/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haupe:

Äger själv en Fold 3 och har aldrig upplevt något problem med gångjärnet. Över lag mycket nöjd med kvalitén och hur den har "åldrats". Självklart har jag varit betänksam om vart jag lägger mobilen i potentiellt skadliga miljöer, t.ex. på stranden, men bortsätt från att den är otymplig i fickan så har jag inget att klaga på.

Det stora pluset jag ser med den nya generationen, utöver dess förbättrade effektivitet, är att de bör medföra ett mer överkomligt andrahandspris på Fold 3 och Flip 3.

Exakt! Jag köpte en Fold 3 i juni för 12 000 på elgiganten (sommar rea och inlämning av gammal telefon) istället för 20k

Jättenöjd! utöver lite otymplig i fickan som du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriand:

Exakt! Jag köpte en Fold 3 i juni för 12 000 på elgiganten (sommar rea och inlämning av gammal telefon) istället för 20k

Jättenöjd! utöver lite otymplig i fickan som du skrev.

Vad har du för stort och hårt i fickan frågade flickan som tittade där nere..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Vad har du för stort och hårt i fickan frågade flickan som tittade där nere..

Herregud, är det 70-talet som kallar?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Intressant om de har löst så att skärmsskyddet faktiskt sitter. Har haft min Flip3 ca 1 år, skyddet började släppa efter ~6 månader och är nu riktigt tråkigt, stör vyn och plastskyddet har "frasats" sönder vid vecket så det känns härligt mot fingrarna. Byter ut den mot en S22, även om skyddet kan bytas inom garantin så är det nog bara en tidsfråga innan det händer igen (är inte ensam bland mina bekanta om att detta sker).

Skydded byts afaik inte inom garanti, det är en slitvara, och på Flip3, inte ens nödvändigt att ha kvar (tillskillnad från tidigare modellerna)
Så antingen betalar man typ 250-300 för att Samsung ska byta, gör det själv, eller river bort det helt

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hela flip-grejen är ju en cool lösning, frågan är bara på vilket problem? Nästa fråga är då om det fortfarande blir värt det när nya problem istället introduceras (fysiska sådana som nämns ovan, exempelvis skräp mellan skärmarna, det kommer man aldrig komma undan).

Jag ser det mer som en cool gimmick eller teknikdemo snarare än att det har praktisk nytta. Min gissning är att konceptet kommer gå samma öde till mötes som 3D-funktionen på TV-apparater.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hela flip-grejen är ju en cool lösning, frågan är bara på vilket problem? Nästa fråga är då om det fortfarande blir värt det när nya problem istället introduceras (fysiska sådana som nämns ovan, exempelvis skräp mellan skärmarna, det kommer man aldrig komma undan).

Jag ser det mer som en cool gimmick eller teknikdemo snarare än att det har praktisk nytta. Min gissning är att konceptet kommer gå samma öde till mötes som 3D-funktionen på TV-apparater.

På problemet att många vill ha en större skärm än vad som får plats i fickan, skulle inte alls ha något emot att kunna ha en 8-9"-skärm i fickan och sen vika ihop den till en betydligt mindre enhet, det skulle minska behovet av att ha 2 enheter med sig på resa tex.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Hela flip-grejen är ju en cool lösning, frågan är bara på vilket problem? Nästa fråga är då om det fortfarande blir värt det när nya problem istället introduceras (fysiska sådana som nämns ovan, exempelvis skräp mellan skärmarna, det kommer man aldrig komma undan).

Jag ser det mer som en cool gimmick eller teknikdemo snarare än att det har praktisk nytta. Min gissning är att konceptet kommer gå samma öde till mötes som 3D-funktionen på TV-apparater.

Bättre exempel är smartphones.. Totalt meningslöst enligt de flesta början av 2000talet, det finns inget behov att kunna surfa, maila, fotografera, lyssna på musik etc på mobilen. Det är fint att fortfarande argumentera för detta påstående än idag.

Annars är det ganska självklart att folk idag inte kan uträtta alla datortekniska behov från deras mobil och vissa köper saker som surfplattor och laptops.
Alla har dock inte råd med att anställa personliga assistenter som hela tiden bär runt på ens datorutrustning utan man får bära saker själv. Och en laptop eller surfplatta tar väldigt stor plats i ens ficka.

Så jag ser det självklart att ett stort behov av vikbara telefoner finns, men då dessa vikbara telefoner idag kommer med en stor mängd nackdelar, som för den stora skaran ej uppväger fördelarna.

På samma sätt som de första smartphones kom runt år 1997. Inte ens när första iPhone kom runt 10år senare, var denna telefon vars funktioner för den stora skaran uppvägde bristerna. (klumpig, dyr, dålig batteritid, skör, kass programutbud emot Symbian)

Angående floppa. Så självklart är inte marknaden för de vikbara självklar. Vikbara telefoner har först konkurrens emot smarta linser och glasögon. Och det finns en chans att utvecklingen stagnerar, alltså skärmarna idag fungerar, men de bör vara lite bättre kvalite för den stora skaran och priserna behöver ner rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Skydded byts afaik inte inom garanti, det är en slitvara, och på Flip3, inte ens nödvändigt att ha kvar (tillskillnad från tidigare modellerna)
Så antingen betalar man typ 250-300 för att Samsung ska byta, gör det själv, eller river bort det helt

Jag fick nyligen mitt skydd utbytt på garanti. Det har att göra med att Samsung själva hävdar att garantin inte gäller om skyddet tas bort så då är det upp till dem att lösa det utifall det lossnar av vanligt slitage.

De kollade inte ens mitt kvitto. De tog mina uppgifter och ringde en halvtimme senare när bytet var klart.

Riktigt smidigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hela flip-grejen är ju en cool lösning, frågan är bara på vilket problem? Nästa fråga är då om det fortfarande blir värt det när nya problem istället introduceras (fysiska sådana som nämns ovan, exempelvis skräp mellan skärmarna, det kommer man aldrig komma undan).

Jag ser det mer som en cool gimmick eller teknikdemo snarare än att det har praktisk nytta. Min gissning är att konceptet kommer gå samma öde till mötes som 3D-funktionen på TV-apparater.

Mitt konkreta problem är att dagens smartphones är alldeles för stora och klumpiga att ha i byxfickan

Ge mig en flip som, när stängd, är lika tjock som dagens smartphones. Då kommer jag köpa en ganska omedelbums.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mitt konkreta problem är att dagens smartphones är alldeles för stora och klumpiga att ha i byxfickan

Ge mig en flip som, när stängd, är lika tjock som dagens smartphones. Då kommer jag köpa en ganska omedelbums.

Detta är mitt problem också och lösningen skulle kunna vara en flip. Men jag gillar inte Samsung riktigt så väntar på något annat. Kanske Motorola om man det inte är för dyrt, men de är ganska tjocka dessa enheter just nu så vet de tusan om man vill köpa en ändå.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ändå vara liiite intresserad av det mesta, men en vikbar telefon är helt ointressant. Jag vill inte vara rädd för gruskorn!

Fast på den gamla goda tiden hade jag en vikbar och jag älskade dem! Men jag vill ha två separata skärmar då, inte någon vikbar plast.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag fick nyligen mitt skydd utbytt på garanti. Det har att göra med att Samsung själva hävdar att garantin inte gäller om skyddet tas bort så då är det upp till dem att lösa det utifall det lossnar av vanligt slitage.

De kollade inte ens mitt kvitto. De tog mina uppgifter och ringde en halvtimme senare när bytet var klart.

Riktigt smidigt.

Vid egen kontakt vad gäller Service av Flip3 (observera att första generationen Fold med mera krävde skärmskydd för garanti)
Så är inte längre skärmskyddet ett "krav" för garanti enligt den information jag fick från Samsung.

tar man loss den och skadar skärmen samtidigt= ingen garanti,
tar man loss den och själva losstagningen inte skadar skärmen = garanti.
den "måste" inte finnas där för garanti.

https://www.reddit.com/r/galaxyzflip/comments/s7qxn5/removing...
verkar bekräftas där, men verkar som att olika verkstäder/situationer hanterar det olika.
Deras egen bot skriver att "eftermarknadsskärmskydd" med mera är ok att montera.

Jag fick betala för utbytet, "montering skärmskydd 250:-" eller vad det nu var hursom, Samsung Göteborg via återförsäljare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

På problemet att många vill ha en större skärm än vad som får plats i fickan, skulle inte alls ha något emot att kunna ha en 8-9"-skärm i fickan och sen vika ihop den till en betydligt mindre enhet, det skulle minska behovet av att ha 2 enheter med sig på resa tex.

Det finns givetvis potentiella fördelar med att kunna ha en större skärm. För vissa kommer fördelarna väga upp nackdelarna, frågan är om det gäller för den stora massan eller en liten minoritet av användare överlag.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bättre exempel är smartphones.. Totalt meningslöst enligt de flesta början av 2000talet, det finns inget behov att kunna surfa, maila, fotografera, lyssna på musik etc på mobilen. Det är fint att fortfarande argumentera för detta påstående än idag.

Annars är det ganska självklart att folk idag inte kan uträtta alla datortekniska behov från deras mobil och vissa köper saker som surfplattor och laptops.
Alla har dock inte råd med att anställa personliga assistenter som hela tiden bär runt på ens datorutrustning utan man får bära saker själv. Och en laptop eller surfplatta tar väldigt stor plats i ens ficka.

Så jag ser det självklart att ett stort behov av vikbara telefoner finns, men då dessa vikbara telefoner idag kommer med en stor mängd nackdelar, som för den stora skaran ej uppväger fördelarna.

På samma sätt som de första smartphones kom runt år 1997. Inte ens när första iPhone kom runt 10år senare, var denna telefon vars funktioner för den stora skaran uppvägde bristerna. (klumpig, dyr, dålig batteritid, skör, kass programutbud emot Symbian)

Angående floppa. Så självklart är inte marknaden för de vikbara självklar. Vikbara telefoner har först konkurrens emot smarta linser och glasögon. Och det finns en chans att utvecklingen stagnerar, alltså skärmarna idag fungerar, men de bör vara lite bättre kvalite för den stora skaran och priserna behöver ner rejält.

Jag anser nog att smartphones är ett väldigt dåligt exempel; jämför man funktionaliteten i gamla ickesmarta telefoner mot smartphones så löser smartphones väldigt många olika problem på ett smidigt sätt. Att de första smartphonesen inte hade all funktionalitet som dagens telefoner har är en annan femma, potentialen fanns fortfarande. En vikbar telefon är en vikbar telefon, det finns inte så mycket mer att hämta.

Man kommer heller inte undan fysikens lagar utan man kommer alltid ha problem med skräp/annat som hamnar mellan skärmarna. Sen har man nästa del och det är att telefonen ska vecklas ut, vilket sannolikt kräver två händer. En workaround på det är att exempelvis lägga till fler skärmar så att telefonen går att använda ihopvikt, men då är vi tillbaka till ruta 0.

Skrivet av Mithras:

Mitt konkreta problem är att dagens smartphones är alldeles för stora och klumpiga att ha i byxfickan

Ge mig en flip som, när stängd, är lika tjock som dagens smartphones. Då kommer jag köpa en ganska omedelbums.

Intressant att höra olika perspektiv Jag har en 13 Pro Max i fickan utan problem. Någon ovan ville ha mer skärmyta, vilket skulle innebära att ytterdimensionerna ihopvikt inte får lov att krympas för mycket. Du vill ha en mindre telefon ihopvikt, vilket absolut är rimliga önskemål.

Jag tycker mig höra många argumentera för att exempelvis Max-varianterna av iPhone är för stora att hantera. Min tolkning är att det inte enbart handlar om storleken i stationärt läge utan framförallt vid användning. Änsålänge är jag inte övertygad om att hela flip-funktionen är något annat än ”lyxvara” sett till helheten.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux