Permalänk

Toner från skrivaren fäster inte

Hej! Vet inte om jag hittat rätt underforum, men annars får ni gärna flytta tråden.

Jag har skrivit ut med vår gamla skrivare på några färgade papper och upptäcker att tonern inte fäst så bra. Utskriften var igår och idag kan jag dra ett finger över och kladda ut/ta bort färg.

Jag funderar på ifall värme kan få tonern att "smälta in", om det är en dum idé, eller om det finns något annat bra sätt.

Tänkte testa med låg temp i ugnen.

Tankar/tips?

// Emil

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Hej! Vet inte om jag hittat rätt underforum, men annars får ni gärna flytta tråden.

Jag har skrivit ut med vår gamla skrivare på några färgade papper och upptäcker att tonern inte fäst så bra. Utskriften var igår och idag kan jag dra ett finger över och kladda ut/ta bort färg.

Jag funderar på ifall värme kan få tonern att "smälta in", om det är en dum idé, eller om det finns något annat bra sätt.

Tänkte testa med låg temp i ugnen.

Tankar/tips?

// Emil

Enligt Wiki använder laser printrar över 400 grader. https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_printing
Tror inte låg värme i en ugn hjälper.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om tonern går att 'sudda ut' låter det nästan som om 'fusern' (värmevalsen som skall få tonern att smälta fast mot pappret) inte är varm nog när sidorna skrivs ut - hur känns pappret när det kommer ur skrivaren - är dom varma alls??.

I fusern, som ofta är ett silikongummiklädd rör finns det en lång halogenlampa-rör som sköter uppvärmning och har den gått sönder så blir det ingen värme - många skrivare har någon sensor som känner värmen på fusern - med det är kanske variant som inte har det och kör 'blint' (öppen loop) med olika lystider beroende aktivitet då man inte behöver hålla på graden när för att smälta styrenplasten i tonern (det är bara 5% kimrök (mycket, mycket fin kolpulver - förr ofta tillverkad från acetylenlåga) - resten är plast i tonern).

Permalänk

Den funkar alltså bra med vanliga kopieringspapper, men inte med dom färgade papperna.

Skrivet av johanandersson:

Enligt Wiki använder laser printrar över 400 grader. https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_printing
Tror inte låg värme i en ugn hjälper.

Jag testade och efter testet verkade det ha funkat. Dagen efter var det dock precis som innan, så jag tror du har rätt!

Skulle ha allt till en lek med skyltar. Slutade med att vi fick ha skyltarna i plastpåsar för att skydda gästerna på festen

Tycker fortfarande att det är konstigt att ha en rasistisk skrivare som diskriminerar mot färgade papper :/

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Kan vara så att dina färgade papper är tjockare än standard, standard papper är 80gram, och har man tjockare papper så måste man välja de i skrivaren/drivaren, då kör den pappret långsammare genom fusern så att de ska hinna bränna fast

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Det kan vara färgämnet i det färgade pappret som inte är kompatibel med toner eller att den ligger löst utanpå själva pappersfibrerna och lossnar lätt även om tonern fäst sig i själva färgämnet.

lite som att försöka tejpa på en klassisk falu rödfärgs-målad vägyta...

Permalänk
Medlem

Laserskrivare laddar väl papper och tonerbläck negativt och positivt magnetiskt, det är inte värme i sig som "smälter" fast bläcket?
Kanske funkar sämre att ladda färgat papper i vissa fall?

EDIT: Länk... https://www.printerland.co.uk/blog/how-does-a-laser-printer-work/#:~:text=How%20a%20laser%20printer%20works,that%20is%20to%20be%20printed.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

prova att ändra inställningarna att du skriver ut på tjockare papper.
med tanke på att du får det att fungera på vanligt papper (antar jag?) så är det ju något med pappret som strular.
för poröst, för tjockt eller något annat.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blackeagle:

Laserskrivare laddar väl papper och tonerbläck negativt och positivt magnetiskt, det är inte värme i sig som "smälter" fast bläcket?
Kanske funkar sämre att ladda färgat papper i vissa fall?

EDIT: Länk... https://www.printerland.co.uk/blog/how-does-a-laser-printer-work/#:~:text=How%20a%20laser%20printer%20works,that%20is%20to%20be%20printed.

Saxat från din egen länk:

Citat:

A positively charged sheet of paper is now passed close to the drum, attracting the negatively charged toner particles onto the page.
The paper, now containing the inked content, is passed into the fuser unit where the rollers fuse the toner particles to the paper.
...
Fuser unit
The fuser unit comprises of two heated rollers used to physically fuse the toner particles onto the paper.
Using high levels of heat and pressure, the powdered toner particles are melted and form a strong bond with the fabric of the paper.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720