Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Luftvärmepump går inte jämföra med portabel AC (som tråden handlar om :>)
Men ja, har man hus så kör man självklart luftvärmepump över portabel ac

Bodde själv i hus 1 år med luftvärmepump, gött mos var de både på sommaren o vintern.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är rätt ny så ville jag testa vad den går för. Det är en värmepump så den kan även värma. Mitsubishi AP25 heter den. En av deras enklaste och billigaste modeller. Betalade 15k med installation och lite extra vibbrations dämpande fötter förra hösten. Brukar ha runt 17-18 grader i garaget. Varmare än så när man meckar är jobbigt.

Då är du i fel tråd för den här tråden är för portabla ACs... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Då är du i fel tråd för den här tråden är för portabla ACs... 🙄

Ajdå ser nu att det står portabla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ajdå ser nu att det står portabla.

Dock visar det ju på hur jäkla bra dom är i jämförelse vilket fler borde få upp ögonen för i denna tråden.

Hade aldrig köpt en sån portabel om jag bodde i villa.

Du måste lidit av en jäkla massa kondens när du körde ner till 14 C tänker jag?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är rätt ny så ville jag testa vad den går för. Det är en värmepump så den kan även värma. Mitsubishi AP25 heter den. En av deras enklaste och billigaste modeller. Betalade 15k med installation och lite extra vibbrations dämpande fötter förra hösten. Brukar ha runt 17-18 grader i garaget. Varmare än så när man meckar är jobbigt.

Ja men dåså, då är det inte konstigt. Det är ju inte en portabel AC
Fasta AC är otroligt mycket bättre effekt så det är ju ok. Dock fel tråd egentligen då de flesta här har lägenhet och inte möjlighet att montera fast som du. Hade också gärna haft nåt liknande men skulle kosta minst lika mycket att återställa till originalskick (riva ned) när jag flyttar.

Edit: såg att flera redan hunnit svara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Dock visar det ju på hur jäkla bra dom är i jämförelse vilket fler borde få upp ögonen för i denna tråden.

Hade aldrig köpt en sån portabel om jag bodde i villa.

Du måste lidit av en jäkla massa kondens när du körde ner till 14 C tänker jag?

Fler borde få upp ögonen?
Så vitt jag sett så vet typ i princip alla att en luftvärmepump är ofantligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Recension av Woods Venezia 18K Smart Home

Woods Venezia 18K Smart Home (WiFi)
Inköpspris: 8095:- (juli 2022)

Utmaning: Kokhet lägenhet (Byggt 2016) på 80 kvm, 2,40 i tak, med öppen planlösning, på höjden där halva lägenheten har sol (från kl 8-18 under sommaren) och blir minst 15-20 grader varmare än utomhustemperaturen. Lägenheten är en BRF med undermålig ventilation (självdrag som klarar max 20 grader utomhustemperatur med molnighet, sedan sticker graderna i väg, ibland dör ventilationen helt pga överhettning på taket för sensorerna så fläktarna som drar runt självdraget dör (inte så insatt i exakt hur det funkar).

Då tvärdrag bara fungerar korta perioder och med en liten öppning (pga innekatt och liten bebis) är tvärdrag dygnet runt ganska omöjligt.

Resultat: När det var 33 grader i luften utanför och solen stekte på (40~45 C inomhus, luftfuktighet "Alabama") vid fönstret, så hade vi 23 grader skön, sval, torrare luft som var väldigt behaglig. Detta var alltså under högtrycket som kom in under veckan.

Ljudvolym: Jag trodde att den skulle låta väldigt mycket mer då det är en av de mest högljudda portabla AC på marknaden enligt specs. Väldigt nöjd med ljudnivån. Inga problem att sitta 2-3 m ifrån. Inget man kanske vill ha i ett litet sovrum, men denna är kraftfull för öppen planlösning eller stora rum. På AC och LOW låter den lite för mycket för sovrum fortfarande om det inte är ett ganska stort rum, men jag hade absolut somnat med den i ett rum bredvid (även på high).

Prestanda: Väldigt effektiv så länge som man "murar igen" flödet in av värme. I mitt fall med kuddar och täcken runt och i alla springor. Fönsterkit hann jag aldrig sätta upp men ska provas längre fram (Woods har ett eget).

Funktioner: Det går fint att styra ACn med Woods app som är halvdant översatt och lite bristfällig i vissa fall. Går även att koppla ihop med Google Home. Det som var lite bökigt var att den ville ha 2,4GHz WiFi och med "Smart Connect" påslaget i Asus-routern så lyckades jag inte ansluta den. Så nu jag kör ett 2,4GHz och ett 5GHz-nät för att ACn ska gå att nå. Däremot funkar det sämre nu med andra enheter (som jag tror) beror på att Trippelband Smart Connect inte är igång. Man tappar anslutning mellan rummen ibland osv. Jag har inte hunnit pilla mer med det sedan den gångna veckan. Någon som har en lösning? (kanske en egen tråd förvisso, men om någon har en "snabb lösning" får ni gärna hojta).

Slutsats: Köp en Woods Venezia om ni vill få "the shit done" när värmen kommer. Värt varenda krona även om denna är en av de dyraste för konsumenter. Vi hade inte överlevt och inte heller vår lilla bebis i denna värme (vi är själva väldigt känsliga för värme) men det gick väldigt bra tack vare ACn.

Lagt till bild.
Permalänk
Skrivet av Najze:

Woods Venezia 18K Smart Home (WiFi)
Inköpspris: 8095:- (juli 2022)

Utmaning: Kokhet lägenhet (Byggt 2016) på höjden där halva lägenheten har sol (från kl 8-18 under sommaren) och blir minst 15-20 grader varmare än utomhustemperaturen. Lägenheten är en BRF med undermålig ventilation (självdrag som klarar max 20 grader utomhustemperatur med molnighet, sedan sticker graderna i väg, ibland dör ventilationen helt pga överhettning på taket för sensorerna så fläktarna som drar runt självdraget dör (inte så insatt i exakt hur det funkar).

Då tvärdrag bara fungerar korta perioder och med en liten öppning (pga innekatt och liten bebis) är tvärdrag dygnet runt ganska omöjligt.

Resultat: När det var 33 grader i luften utanför och solen stekte på (40~45 C inomhus, luftfuktighet "Alabama") vid fönstret, så hade vi 23 grader skön, sval, torrare luft som var väldigt behaglig. Detta var alltså under högtrycket som kom in under veckan.

Ljudvolym: Jag trodde att den skulle låta väldigt mycket mer då det är en av de mest högljudda portabla AC på marknaden enligt specs. Väldigt nöjd med ljudnivån. Inga problem att sitta 2-3 m ifrån. Inget man kanske vill ha i ett litet sovrum, men denna är kraftfull för öppen planlösning eller stora rum. På AC och LOW låter den lite för mycket för sovrum fortfarande om det inte är ett ganska stort rum, men jag hade absolut somnat med den i ett rum bredvid (även på high).

Prestanda: Väldigt effektiv så länge som man "murar igen" flödet in av värme. I mitt fall med kuddar och täcken runt och i alla springor. Fönsterkit hann jag aldrig sätta upp men ska provas längre fram (Woods har ett eget).

Funktioner: Det går fint att styra ACn med Woods app som är halvdant översatt och lite bristfällig i vissa fall. Går även att koppla ihop med Google Home. Det som var lite bökigt var att den ville ha 2,4GHz WiFi och med "Smart Connect" påslaget i Asus-routern så lyckades jag inte ansluta den. Så nu behöver jag kör ett 2,4GHz och ett 5GHz-nät för att ACn ska gå att nå. Däremot funkar det sämre nu med andra enheter (som jag tror) beror på att Trippelband Smart Connect inte är igång. Man tappar anslutning mellan rummen ibland osv. Jag har inte hunnit pilla mer med det sedan den gångna veckan. Någon som har en lösning? (kanske en egen tråd förvisso, men om någon har en "snabb lösning" får ni gärna hojta).

Slutsats: Köp en Woods Venezia om ni vill få "the shit done" när värmen kommer. Värt varenda krona även om denna är en av de dyraste för konsumenter. Vi hade inte överlevt och inte heller vår lilla bebis i denna värme (vi är själva väldigt känsliga för värmen) men det gick väldigt bra tack vare ACn.

18000 BTU är inte att leka med 😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

18000 BTU är inte att leka med 😅

Jag ville inte bli besviken att den inte skulle leverera när värmen kom

Permalänk
Skrivet av Najze:

Jag ville inte bli besviken att den inte skulle leverera när värmen kom

Gött att du är nöjd. Hur stort är rummet den kyler och hur högt i tak är det?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Gött att du är nöjd. Hur stort är rummet den kyler och hur högt i tak är det?

Har öppen planyta, men skulle gissa på ca 45 kvadrat. Totalt 80 kvadrat. 2,40 högt i tak. Med alla dörrar öppna in till alla rum så kyler den ändå ner alla rum skulle jag säga under några timmar. Så klart inte som huvudrummet men har inte heller lika varmt i övriga rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Tjena! Sent svar men jag skrev samma fråga tidigare i tråden.

Du kanske har hunnit köpt den eller en annan men jag har haft den i en dryg månad nu och är nöjd sett till priset (2495kr) då vi inte hade möjlighet att lägga så mkt mer. Vi bor i en 2a på 63kvm och har den placerad i sovrummet och den kyler ner vårt sovrum + vardagsrum problemfritt. Har ställt en tornfläkt vid dörröppningen till sovrummet för att föra vidare luften ut i vardagsrummet, kanske är lite "overkill" egentligen men funkar perfa för oss iaf!

+ Kyler ner mindre ytor bra
+ Timerfunktionen är guld värd när det blir varmt i morgonsolen!
+ Bra pris (2495kr)!
+ Fjärrkontroll

- Medföljande tätnings/fönsterkit passar bara skjutbara fönster, köpte Woods istället.
- Skillnaden i fläktstyrka/ljudnivå i high/low lägen är marginell
- Lite högljudd till en början(har ingen erfarenhet av andra portabla ACs dock) men går helt klart att sova till utan problem.
- Sleep-läget gör ingen märkbar skillnad (eller så fungerar det inte för oss?)
- Wifi funktionen får jag inte igång fastän jag är väldigt tekniskt lagd. Har iofs inget större behov av den dock.

Iaf stört nöjd att ha en AC nu när värmeböljan anlänt igen!

Gött! Klippte till på en nu när bauhaus sålde ut dem för 1500kr!
Det medföljande kittet passar typ perfekt i min vädringslucka jag har i lägenheten, men köpte ett sånt annat tätningskit för att kunna flytta den till sovrummet inför kvällarna.

Behöver täta i vädringsluckan på något sätt då plast-insatsen fick gå in diagonalt då den är typ 4-5mm bredare än vädringsluckans hål, så uppstår lite glipor här och där, men ja det blåser ut kallt iallafall!

Edit: Köpte sådan "window sealing kit" från Woods, passar fönster med omkrets <400cm, självklart så var mina fönster 420cm, attans!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Man kan "supercoola" enligt denna artikel. Lite intressant faktiskt och har en poäng.
https://lifehacker.com/how-to-supercool-your-home-and-why-you...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Augusti klättrat om Juli för mig i AC användning
97kWh använde ACn i Juli
120,39kWh hittills i Augusti.

Trodde verkligen inte Augusti skulle vara betydligt värre än Maj-Juli i temperatur.
Varit fan 28+ varje dag hela veckan, kokar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Gött! Klippte till på en nu när bauhaus sålde ut dem för 1500kr!
Det medföljande kittet passar typ perfekt i min vädringslucka jag har i lägenheten, men köpte ett sånt annat tätningskit för att kunna flytta den till sovrummet inför kvällarna.

Behöver täta i vädringsluckan på något sätt då plast-insatsen fick gå in diagonalt då den är typ 4-5mm bredare än vädringsluckans hål, så uppstår lite glipor här och där, men ja det blåser ut kallt iallafall!

Edit: Köpte sådan "window sealing kit" från Woods, passar fönster med omkrets <400cm, självklart så var mina fönster 420cm, attans!

Priset är bra men det gör också att man samtidigt blir lite skeptisk. Hur väl upplever du kylningsförmågan (vår lägenhet är 70kvm och vi hade tänkt ha den stående i sovrummet som är 4x4m, höjd: 2.68m)? Hur högljudd är den? Är den svår att installera? Vi funderar i så fall på att samtidigt köpa ett fönsterkit från Nedis (https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac#yotpo-recens...)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Izak80:

Priset är bra men det gör också att man samtidigt blir lite skeptisk. Hur väl upplever du kylningsförmågan (vår lägenhet är 70kvm och vi hade tänkt ha den stående i sovrummet som är 4x4m, höjd: 2.68m)? Hur högljudd är den? Är den svår att installera? Vi funderar i så fall på att samtidigt köpa ett fönsterkit från Nedis (https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac#yotpo-recens...)

Jag köpte en idag och även samma fönsterkit.
Busenkelt att komma igång, lät den stå i några timmar upprätt innan start som rekommenderat, installationen är sen i princip bara att sätta ihop röret och fixa med fönsterkitet. Satte igång min rätt nyligen så kan väl inte säga alltför mycket ännu men nog fasen blåser den kallt och ska utan problem kunna kyla 16 kvm.
Tycker inte att den är så fasligt högljudd men då gick jag in med kunskapen att portabel AC och tyst inte lirar i samma division.

Edit: I den butik jag köpte min så hade de en uppställd och igång så hade möjligheten att kyla ned mig och pilla lite på den i förväg.
Givetvis svårt att få känsla för ljudnivån mitt i ett varuhus.

Har ingen praktisk erfarenhet av andra portabla AC att jämföra mot men några snabba intryck:
Jämfört med andra motsvarigheter i ungefär samma prisklass så verkar den ha en bättre fjärrkontroll med display där de flesta andra verkar ha "blinda" diton.

Ett flertal liknande produkter verkar även ligga på lägre kapacitet (7000 BTU istället för 9000 BTU).

Styrning via wifi verkar inte heller vara så vanligt. Kräver 2.4GHz och verkar strula för en del men jag hade absolut inga problem, även utan att lyda installationsråden så var det den snabbaste/mest problemfria installationen jag personligen varit med om kring wifi-styrda enheter (TP-link, DLink, Roborock). Det enda lilla knas jag märkte var att clipboard av någon anledning inte fungerade i samband med aktivering av kontot.

Någonstans får man givetvis vad man betalar för men sett till priset nu när den reas ut så är den nog rätt svårslagen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag köpte en idag och även samma fönsterkit.
Busenkelt att komma igång, lät den stå i några timmar upprätt innan start som rekommenderat, installationen är sen i princip bara att sätta ihop röret och fixa med fönsterkitet. Satte igång min rätt nyligen så kan väl inte säga alltför mycket ännu men nog fasen blåser den kallt och ska utan problem kunna kyla 16 kvm.
Tycker inte att den är så fasligt högljudd men då gick jag in med kunskapen att portabel AC och tyst inte lirar i samma division.

Edit: I den butik jag köpte min så hade de en uppställd och igång så hade möjligheten att kyla ned mig och pilla lite på den i förväg.
Givetvis svårt att få känsla för ljudnivån mitt i ett varuhus.

Har ingen praktisk erfarenhet av andra portabla AC att jämföra mot men några snabba intryck:
Jämfört med andra motsvarigheter i ungefär samma prisklass så verkar den ha en bättre fjärrkontroll med display där de flesta andra verkar ha "blinda" diton.

Ett flertal liknande produkter verkar även ligga på lägre kapacitet (7000 BTU istället för 9000 BTU).

Styrning via wifi verkar inte heller vara så vanligt. Kräver 2.4GHz och verkar strula för en del men jag hade absolut inga problem, även utan att lyda installationsråden så var det den snabbaste/mest problemfria installationen jag personligen varit med om kring wifi-styrda enheter (TP-link, DLink, Roborock). Det enda lilla knas jag märkte var att clipboard av någon anledning inte fungerade i samband med aktivering av kontot.

Tack för att du tog dig tid och skrev ned dina omedelbara intryck. Vi slår till tror jag, eftersom den är så billig så är det ju inte hela världen om det inte funkar perfekt och man får köpa något bättre nästa sommar. Hur upplever du fönsterkitet förresten, är det tänkt för att enkelt kunna fästas på fönster av olika mått och modell?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Izak80:

Tack för att du tog dig tid och skrev ned dina omedelbara intryck. Vi slår till tror jag, eftersom den är så billig så är det ju inte hela världen om det inte funkar perfekt och man får köpa något bättre nästa sommar. Hur upplever du fönsterkitet förresten, är det tänkt för att enkelt kunna fästas på fönster av olika mått och modell?

Inga problem! Tillägg: Verkar som att fjärrkontrollen kan gå på Wifi den med så sitter just nu 3 rum bort och kan justera den utan problem.

Fönsterkitet verkar bra, det är bara att "tejpa upp" kardborrebanden runt fönstret och sätta dit.
I mitt fall blev det väldigt mycket tyg över då mina sovrumsfönster är väldigt små men känns som att det går att få till bra ändå, med mer normala fönster går det nog galant.
Jag kör för närvarande röret rakt ut bara, finns med ett plattare och lite avsmalnat munstycke till skjutfönster-kitet som kom till AC:n som kanske är värt att prova.

Edit: Om jag ska nämna något negativt så verkar dräneringen sitta väldigt lågt ned under AC:n, skulle varit smidigt om de skickade med en lämplig låg behållare. Jag kommer nog ställa min på vibrationsdämpare som även bygger lite på höjden och gör dräneringen enklare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inga problem! Tillägg: Verkar som att fjärrkontrollen kan gå på Wifi den med så sitter just nu 3 rum bort och kan justera den utan problem.

<Uppladdad bildlänk>

Fönsterkitet verkar bra, det är bara att "tejpa upp" kardborrebanden runt fönstret och sätta dit.
I mitt fall blev det väldigt mycket tyg över då mina sovrumsfönster är väldigt små men känns som att det går att få till bra ändå, med mer normala fönster går det nog galant.
Jag kör för närvarande röret rakt ut bara, finns med ett plattare och lite avsmalnat munstycke till skjutfönster-kitet som kom till AC:n som kanske är värt att prova.

Edit: Om jag ska nämna något negativt så verkar dräneringen sitta väldigt lågt ned under AC:n, skulle varit smidigt om de skickade med en lämplig låg behållare. Jag kommer nog ställa min på vibrationsdämpare som även bygger lite på höjden och gör dräneringen enklare.

Ok, tack för infon. Hur funkar dräneringen, är det en slang som man kan lägga i typ en liten hink och som den sedan få stå och droppa i? Hur tycker du den kyler nu när du testat den ett tag?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Hela Maj, Juni, Juli räckte det att jag körde ACn på 20c, det var typ varmt 1 dag, sedan svalt osv.
Nu har det varit 28c+ 1 vecka och det märks. ACn får jobba mer då tempen inte lagt sig markant några dagar.

Kör ACn på 18-19c nu för att få ca 22 någon meter bort vid datorn.
Augusti har varit hemskt. Och fy fasen vilken tur jag köpte AC.

Igår var första dagen jag tänkte ah jag skippar o starta ACn då jag var borta från 07-22.00.
Kom hem 22 ca och tempen inne var 29c (alla fönster stängda och persieener och mörkläggande gardiner fördragna). Värmde upp lägenheten 7c utan problem dom timmarna.

Elräkningen lär bli högre dock Betydligt mer kWh i Augusti hittills än hela Juli. Men skitsamma.
Acn rullar på denna tempen dygnet runt, enda sättet jag kan få godkänd temperatur i sovrummet (ligger ca 24c där när ACn står i vardagsrummet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hela Maj, Juni, Juli räckte det att jag körde ACn på 20c, det var typ varmt 1 dag, sedan svalt osv.
Nu har det varit 28c+ 1 vecka och det märks. ACn får jobba mer då tempen inte lagt sig markant några dagar.

Kör ACn på 18-19c nu för att få ca 22 någon meter bort vid datorn.
Augusti har varit hemskt. Och fy fasen vilken tur jag köpte AC.

Igår var första dagen jag tänkte ah jag skippar o starta ACn då jag var borta från 07-22.00.
Kom hem 22 ca och tempen inne var 29c (alla fönster stängda och persieener och mörkläggande gardiner fördragna). Värmde upp lägenheten 7c utan problem dom timmarna.

Elräkningen lär bli högre dock Betydligt mer kWh i Augusti hittills än hela Juli. Men skitsamma.
Acn rullar på denna tempen dygnet runt, enda sättet jag kan få godkänd temperatur i sovrummet (ligger ca 24c där när ACn står i vardagsrummet).

Ja denna sommar har varit väldigt varm, vissa dagar har jag haft det svårt att få ned temperaturen till lägre än 21-22 grader på övervåningen när det varit 30 ute och solen gassar in genom fönstren. Och då har jag ändå en "riktig" AC, tror att det svarta plåttaket har gjort att luften den använder för att kyla uteenheten är så pass varm att den inte kan utnyttja all kapacitet. Hade inte fungerat med portabel AC här i nya lägenheten om det är såhär varmt på sommaren.

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnt i tråden men jag använder https://www.inet.se/produkt/3301124/deltaco-strombrytare-wifi-energimatning
Funkar bra man ser förbrukningen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Izak80:

Ok, tack för infon. Hur funkar dräneringen, är det en slang som man kan lägga i typ en liten hink och som den sedan få stå och droppa i? Hur tycker du den kyler nu när du testat den ett tag?

Slang och hink kan/ska bara användas om man kör på avfuktningsläget vad jag kunde förstå av manualen, annars så är det en tank innuti som man tömmer genom att öppna en propp som sitter där nere.

Den lyckades fint att kyla ned mitt sovrum till önskade tempen ~21 grader medan resten av lägenheten fortfarande var 28.5 vid 22-tiden igår.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Slang och hink kan/ska bara användas om man kör på avfuktningsläget vad jag kunde förstå av manualen, annars så är det en tank innuti som man tömmer genom att öppna en propp som sitter där nere.

Den lyckades fint att kyla ned mitt sovrum till önskade tempen ~21 grader medan resten av lägenheten fortfarande var 28.5 vid 22-tiden igår.

Ok tack för infon. Klarar den av att få ner temperaturen ännu lägre. Hur "lågt" kan man ställa termostaten? Hur hårt sitter förresten fönsterkitet (speciellt den kardborredel som man limmar på fönsterkarmen), kan man lätt få bort den om man t.ex. skulle vilja ha ACn i ett annat rum ett tag?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Izak80:

Ok tack för infon. Klarar den av att få ner temperaturen ännu lägre. Hur "lågt" kan man ställa termostaten? Hur hårt sitter förresten fönsterkitet (speciellt den kardborredel som man limmar på fönsterkarmen), kan man lätt få bort den om man t.ex. skulle vilja ha ACn i ett annat rum ett tag?

Den går ned till 16 grader iaf även om jag inte testat det själv.
Jag har inte tagit bort något av det fastlimmade kitet än men tror det är svårt att få den att fästa bra flera gånger om, så är nog bättre att fixa mer kardborreband, finns väl motsvarande självhäftande band att köpa lite här och var.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fönsterkiten sitter så hårt att färgen på fönstret följer med när man tar bort den.

Jag har en Electrolux chillFlex pro och jag har fått ha slangen I skurhinken då det blir väldigt mycket vatten. Den sitter högt upp på min.

Permalänk
Medlem

Om du tappar ur den övre uttaget så kommer inte kondensen ned till den undre delen på maskinen där förgasningen av kondensen sker och går ut som ånga med varmluften i slangen.

Blir det översvämning och AC stannar (skall göra det innan det blir vatten på golvet) när övre uttaget är stängt så kör du antingen i 'dry-mode' (droppe, avfuktning, och det kräver slanganslutning till övre uttaget) eller så är det något med vattenuppångningen som inte fungerar eller att kapaciteten inte räcker vid mycket fuktig miljö. Kör i 'cool-läge' för att evakueringen av kondensvattnet skall fungera.

Permalänk
Medlem

Provar DRY mode på min Electrolux EXP34 för första gången nu. Var 78% luftfuktighet inne nu så tänkte bra o testa hur de fungerar.
Kopplade på slangen man fick med till en liten hink.

Men jag undrar en sak.
Om jag vill byta till cool, måste jag då plugga igen pluggen där bak? Eller kan jag ha slangen inkopplad även i cool?
Annars blir det ju ett jäkla meckande om man vill byta mellan cool o dry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provar DRY mode på min Electrolux EXP34 för första gången nu. Var 78% luftfuktighet inne nu så tänkte bra o testa hur de fungerar.
Kopplade på slangen man fick med till en liten hink.

Men jag undrar en sak.
Om jag vill byta till cool, måste jag då plugga igen pluggen där bak? Eller kan jag ha slangen inkopplad även i cool?
Annars blir det ju ett jäkla meckande om man vill byta mellan cool o dry

Du bör plugga igen där bak om du ska köra cool. Kör du slangen där så kommer den dränera till hinken även i cool.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör min Electrolux chillFlex pro på Auto.