Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Luftvärmepump går inte jämföra med portabel AC (som tråden handlar om :>)
Men ja, har man hus så kör man självklart luftvärmepump över portabel ac

Bodde själv i hus 1 år med luftvärmepump, gött mos var de både på sommaren o vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är rätt ny så ville jag testa vad den går för. Det är en värmepump så den kan även värma. Mitsubishi AP25 heter den. En av deras enklaste och billigaste modeller. Betalade 15k med installation och lite extra vibbrations dämpande fötter förra hösten. Brukar ha runt 17-18 grader i garaget. Varmare än så när man meckar är jobbigt.

Då är du i fel tråd för den här tråden är för portabla ACs... 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Då är du i fel tråd för den här tråden är för portabla ACs... 🙄

Ajdå ser nu att det står portabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ajdå ser nu att det står portabla.

Dock visar det ju på hur jäkla bra dom är i jämförelse vilket fler borde få upp ögonen för i denna tråden.

Hade aldrig köpt en sån portabel om jag bodde i villa.

Du måste lidit av en jäkla massa kondens när du körde ner till 14 C tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den är rätt ny så ville jag testa vad den går för. Det är en värmepump så den kan även värma. Mitsubishi AP25 heter den. En av deras enklaste och billigaste modeller. Betalade 15k med installation och lite extra vibbrations dämpande fötter förra hösten. Brukar ha runt 17-18 grader i garaget. Varmare än så när man meckar är jobbigt.

Ja men dåså, då är det inte konstigt. Det är ju inte en portabel AC
Fasta AC är otroligt mycket bättre effekt så det är ju ok. Dock fel tråd egentligen då de flesta här har lägenhet och inte möjlighet att montera fast som du. Hade också gärna haft nåt liknande men skulle kosta minst lika mycket att återställa till originalskick (riva ned) när jag flyttar.

Edit: såg att flera redan hunnit svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Dock visar det ju på hur jäkla bra dom är i jämförelse vilket fler borde få upp ögonen för i denna tråden.

Hade aldrig köpt en sån portabel om jag bodde i villa.

Du måste lidit av en jäkla massa kondens när du körde ner till 14 C tänker jag?

Fler borde få upp ögonen?
Så vitt jag sett så vet typ i princip alla att en luftvärmepump är ofantligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Recension av Woods Venezia 18K Smart Home

Woods Venezia 18K Smart Home (WiFi)
Inköpspris: 8095:- (juli 2022)

Utmaning: Kokhet lägenhet (Byggt 2016) på 80 kvm, 2,40 i tak, med öppen planlösning, på höjden där halva lägenheten har sol (från kl 8-18 under sommaren) och blir minst 15-20 grader varmare än utomhustemperaturen. Lägenheten är en BRF med undermålig ventilation (självdrag som klarar max 20 grader utomhustemperatur med molnighet, sedan sticker graderna i väg, ibland dör ventilationen helt pga överhettning på taket för sensorerna så fläktarna som drar runt självdraget dör (inte så insatt i exakt hur det funkar).

Då tvärdrag bara fungerar korta perioder och med en liten öppning (pga innekatt och liten bebis) är tvärdrag dygnet runt ganska omöjligt.

Resultat: När det var 33 grader i luften utanför och solen stekte på (40~45 C inomhus, luftfuktighet "Alabama") vid fönstret, så hade vi 23 grader skön, sval, torrare luft som var väldigt behaglig. Detta var alltså under högtrycket som kom in under veckan.

Ljudvolym: Jag trodde att den skulle låta väldigt mycket mer då det är en av de mest högljudda portabla AC på marknaden enligt specs. Väldigt nöjd med ljudnivån. Inga problem att sitta 2-3 m ifrån. Inget man kanske vill ha i ett litet sovrum, men denna är kraftfull för öppen planlösning eller stora rum. På AC och LOW låter den lite för mycket för sovrum fortfarande om det inte är ett ganska stort rum, men jag hade absolut somnat med den i ett rum bredvid (även på high).

Prestanda: Väldigt effektiv så länge som man "murar igen" flödet in av värme. I mitt fall med kuddar och täcken runt och i alla springor. Fönsterkit hann jag aldrig sätta upp men ska provas längre fram (Woods har ett eget).

Funktioner: Det går fint att styra ACn med Woods app som är halvdant översatt och lite bristfällig i vissa fall. Går även att koppla ihop med Google Home. Det som var lite bökigt var att den ville ha 2,4GHz WiFi och med "Smart Connect" påslaget i Asus-routern så lyckades jag inte ansluta den. Så nu jag kör ett 2,4GHz och ett 5GHz-nät för att ACn ska gå att nå. Däremot funkar det sämre nu med andra enheter (som jag tror) beror på att Trippelband Smart Connect inte är igång. Man tappar anslutning mellan rummen ibland osv. Jag har inte hunnit pilla mer med det sedan den gångna veckan. Någon som har en lösning? (kanske en egen tråd förvisso, men om någon har en "snabb lösning" får ni gärna hojta).

Slutsats: Köp en Woods Venezia om ni vill få "the shit done" när värmen kommer. Värt varenda krona även om denna är en av de dyraste för konsumenter. Vi hade inte överlevt och inte heller vår lilla bebis i denna värme (vi är själva väldigt känsliga för värme) men det gick väldigt bra tack vare ACn.

Lagt till bild.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Woods Venezia 18K Smart Home (WiFi)
Inköpspris: 8095:- (juli 2022)

Utmaning: Kokhet lägenhet (Byggt 2016) på höjden där halva lägenheten har sol (från kl 8-18 under sommaren) och blir minst 15-20 grader varmare än utomhustemperaturen. Lägenheten är en BRF med undermålig ventilation (självdrag som klarar max 20 grader utomhustemperatur med molnighet, sedan sticker graderna i väg, ibland dör ventilationen helt pga överhettning på taket för sensorerna så fläktarna som drar runt självdraget dör (inte så insatt i exakt hur det funkar).

Då tvärdrag bara fungerar korta perioder och med en liten öppning (pga innekatt och liten bebis) är tvärdrag dygnet runt ganska omöjligt.

Resultat: När det var 33 grader i luften utanför och solen stekte på (40~45 C inomhus, luftfuktighet "Alabama") vid fönstret, så hade vi 23 grader skön, sval, torrare luft som var väldigt behaglig. Detta var alltså under högtrycket som kom in under veckan.

Ljudvolym: Jag trodde att den skulle låta väldigt mycket mer då det är en av de mest högljudda portabla AC på marknaden enligt specs. Väldigt nöjd med ljudnivån. Inga problem att sitta 2-3 m ifrån. Inget man kanske vill ha i ett litet sovrum, men denna är kraftfull för öppen planlösning eller stora rum. På AC och LOW låter den lite för mycket för sovrum fortfarande om det inte är ett ganska stort rum, men jag hade absolut somnat med den i ett rum bredvid (även på high).

Prestanda: Väldigt effektiv så länge som man "murar igen" flödet in av värme. I mitt fall med kuddar och täcken runt och i alla springor. Fönsterkit hann jag aldrig sätta upp men ska provas längre fram (Woods har ett eget).

Funktioner: Det går fint att styra ACn med Woods app som är halvdant översatt och lite bristfällig i vissa fall. Går även att koppla ihop med Google Home. Det som var lite bökigt var att den ville ha 2,4GHz WiFi och med "Smart Connect" påslaget i Asus-routern så lyckades jag inte ansluta den. Så nu behöver jag kör ett 2,4GHz och ett 5GHz-nät för att ACn ska gå att nå. Däremot funkar det sämre nu med andra enheter (som jag tror) beror på att Trippelband Smart Connect inte är igång. Man tappar anslutning mellan rummen ibland osv. Jag har inte hunnit pilla mer med det sedan den gångna veckan. Någon som har en lösning? (kanske en egen tråd förvisso, men om någon har en "snabb lösning" får ni gärna hojta).

Slutsats: Köp en Woods Venezia om ni vill få "the shit done" när värmen kommer. Värt varenda krona även om denna är en av de dyraste för konsumenter. Vi hade inte överlevt och inte heller vår lilla bebis i denna värme (vi är själva väldigt känsliga för värmen) men det gick väldigt bra tack vare ACn.

18000 BTU är inte att leka med 😅

Permalänk
Medlem

18000 BTU är inte att leka med 😅

Jag ville inte bli besviken att den inte skulle leverera när värmen kom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Jag ville inte bli besviken att den inte skulle leverera när värmen kom

Gött att du är nöjd. Hur stort är rummet den kyler och hur högt i tak är det?

Permalänk
Medlem

Gött att du är nöjd. Hur stort är rummet den kyler och hur högt i tak är det?

Har öppen planyta, men skulle gissa på ca 45 kvadrat. Totalt 80 kvadrat. 2,40 högt i tak. Med alla dörrar öppna in till alla rum så kyler den ändå ner alla rum skulle jag säga under några timmar. Så klart inte som huvudrummet men har inte heller lika varmt i övriga rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Tjena! Sent svar men jag skrev samma fråga tidigare i tråden.

Du kanske har hunnit köpt den eller en annan men jag har haft den i en dryg månad nu och är nöjd sett till priset (2495kr) då vi inte hade möjlighet att lägga så mkt mer. Vi bor i en 2a på 63kvm och har den placerad i sovrummet och den kyler ner vårt sovrum + vardagsrum problemfritt. Har ställt en tornfläkt vid dörröppningen till sovrummet för att föra vidare luften ut i vardagsrummet, kanske är lite "overkill" egentligen men funkar perfa för oss iaf!

+ Kyler ner mindre ytor bra
+ Timerfunktionen är guld värd när det blir varmt i morgonsolen!
+ Bra pris (2495kr)!
+ Fjärrkontroll

- Medföljande tätnings/fönsterkit passar bara skjutbara fönster, köpte Woods istället.
- Skillnaden i fläktstyrka/ljudnivå i high/low lägen är marginell
- Lite högljudd till en början(har ingen erfarenhet av andra portabla ACs dock) men går helt klart att sova till utan problem.
- Sleep-läget gör ingen märkbar skillnad (eller så fungerar det inte för oss?)
- Wifi funktionen får jag inte igång fastän jag är väldigt tekniskt lagd. Har iofs inget större behov av den dock.

Iaf stört nöjd att ha en AC nu när värmeböljan anlänt igen!

Gött! Klippte till på en nu när bauhaus sålde ut dem för 1500kr!
Det medföljande kittet passar typ perfekt i min vädringslucka jag har i lägenheten, men köpte ett sånt annat tätningskit för att kunna flytta den till sovrummet inför kvällarna.

Behöver täta i vädringsluckan på något sätt då plast-insatsen fick gå in diagonalt då den är typ 4-5mm bredare än vädringsluckans hål, så uppstår lite glipor här och där, men ja det blåser ut kallt iallafall!

Edit: Köpte sådan "window sealing kit" från Woods, passar fönster med omkrets <400cm, självklart så var mina fönster 420cm, attans!

Permalänk
Medlem

Man kan "supercoola" enligt denna artikel. Lite intressant faktiskt och har en poäng.
https://lifehacker.com/how-to-supercool-your-home-and-why-you...

Permalänk
Medlem

Augusti klättrat om Juli för mig i AC användning
97kWh använde ACn i Juli
120,39kWh hittills i Augusti.

Trodde verkligen inte Augusti skulle vara betydligt värre än Maj-Juli i temperatur.
Varit fan 28+ varje dag hela veckan, kokar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Gött! Klippte till på en nu när bauhaus sålde ut dem för 1500kr!
Det medföljande kittet passar typ perfekt i min vädringslucka jag har i lägenheten, men köpte ett sånt annat tätningskit för att kunna flytta den till sovrummet inför kvällarna.

Behöver täta i vädringsluckan på något sätt då plast-insatsen fick gå in diagonalt då den är typ 4-5mm bredare än vädringsluckans hål, så uppstår lite glipor här och där, men ja det blåser ut kallt iallafall!

Edit: Köpte sådan "window sealing kit" från Woods, passar fönster med omkrets <400cm, självklart så var mina fönster 420cm, attans!

Priset är bra men det gör också att man samtidigt blir lite skeptisk. Hur väl upplever du kylningsförmågan (vår lägenhet är 70kvm och vi hade tänkt ha den stående i sovrummet som är 4x4m, höjd: 2.68m)? Hur högljudd är den? Är den svår att installera? Vi funderar i så fall på att samtidigt köpa ett fönsterkit från Nedis (https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac#yotpo-recens...)

Permalänk
Moderator
Skrivet av Izak80:

Priset är bra men det gör också att man samtidigt blir lite skeptisk. Hur väl upplever du kylningsförmågan (vår lägenhet är 70kvm och vi hade tänkt ha den stående i sovrummet som är 4x4m, höjd: 2.68m)? Hur högljudd är den? Är den svår att installera? Vi funderar i så fall på att samtidigt köpa ett fönsterkit från Nedis (https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac#yotpo-recens...)

Jag köpte en idag och även samma fönsterkit.
Busenkelt att komma igång, lät den stå i några timmar upprätt innan start som rekommenderat, installationen är sen i princip bara att sätta ihop röret och fixa med fönsterkitet. Satte igång min rätt nyligen så kan väl inte säga alltför mycket ännu men nog fasen blåser den kallt och ska utan problem kunna kyla 16 kvm.
Tycker inte att den är så fasligt högljudd men då gick jag in med kunskapen att portabel AC och tyst inte lirar i samma division.