Samsung lanserar 990 Pro – stannar kvar på PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 990 Pro – stannar kvar på PCI Express 4.0

Bolagets nya SSD-enhet slopar PCI Express 5.0, men utlovar kraftigt förbättrad prestanda och energieffektivitet mot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna kommer säkert vara snabbare än många PCI-E 5.0 enheter i praktiken, om de nu optimerat för slumpmässiga läsningar/skrivningar. Vågar vi hoppas på fin Q1T1 prestanda, även om det inte är Optane nivå?

Alla PCI-E 5.0 SSDer tycks hittills ha fokus på att nå rekordsiffror för sekventiella överföringar för att kunna skriva en hög siffra i marknadsföringen, vilket får mig att gäspa.

Permalänk

Dagens recensenter, de rabblar upp en massa siffror som ingen bryr sig om. Men när det kommer till det viktiga: eller med en RGB-bestyckad kylfläns förmonterad. Hur många färger, lux, frekvens etc klarar lysdioderna. Inte ett skvatt nämns om detta.

Skämt åsido Samsung 990 Pro verkar helt bra, men det lider nog av exakt samma problem som 960,970 och 980 Pro. Och det är att det är ett Pro pris och vanligt konsumenter får nöja sig med evo versionen.
Och för de som vill ha lite bättre så är ofta valet bättre att gå upp i storlek och det blir riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Tycker hela lagringsmarknaden känns relativt instabil, får nog vänta på tester och hålla ögonen öppna så att man inte råkar ut för en nedgradering mitt i allt.

Hur står det till med Direct storage egentligen? Verkar ju vara extrema problem att implementera det, i alla fall med tanke på hur stor skillnad det blir och att lagringstillverkarna skulle kunnat dra in mycket pengar där. Incitamentet finns ju där menar jag, även om man glömmer de stora fördelarna och bara tittar på tiden för traditionella laddnings scenarion.

Kanske problem att få olika komponentutvecklare samt Microsoft att samverka?

Permalänk
Medlem

SSDRGB

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Denna kommer säkert vara snabbare än många PCI-E 5.0 enheter i praktiken, om de nu optimerat för slumpmässiga läsningar/skrivningar. Vågar vi hoppas på fin Q1T1 prestanda, även om det inte är Optane nivå?

Alla PCI-E 5.0 SSDer tycks hittills ha fokus på att nå rekordsiffror för sekventiella överföringar för att kunna skriva en hög siffra i marknadsföringen, vilket får mig att gäspa.

Ja, precis. Blir intressant att se hur denna står sig i relevanta prestandatester.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inga hifi kondingar på den juh...
Då får det nog vara

Skämt åsido,
Det ska bli kul att de lite riktiga tester på den. Kan det inte vara dags för swec att göra en riktig test av ssd i samband med AMD släppet?
PCI-E 3 VS 4 VS 5, GPU och SSD, Intel VS AMD plattform?
Alldeles säkert kan vi redan nu gissa att det inte kommer med några större överraskningar men lite ren och skär fakta är alltid intressant!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte är en extrem användare så bryr jag mej mer om hur snabbt min disk läser utan jag köper bara den m.2 disken som ger mej mest utrymme per krona. om sedan finns en m.2 disk som är 2x snabbare för max 20% mer så kan jag välja den snabbare m.2 disken men tänker inte betala för läs/skriv hastighet som jag ännu inte sett en prestanda fördel på i något spel eller mjukvara som jag använder.

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant.
De gör förbättringar där det behövs och inte enbart i siffror för marknadsföringen.
Samsung har nog gjort rätt här.

De har ju även gjort sig kända för att tillverka stabila och pålitliga enheter med bra prestanda. Ser det här som en fortsättning på det.
Mer energieffektivitet ger ju svalare enheter och då ev ännu bättre driftsäkerhet.

Sen må ju priserna initialt vara något höga och det kan nog skrämma bort många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Denna kommer säkert vara snabbare än många PCI-E 5.0 enheter i praktiken, om de nu optimerat för slumpmässiga läsningar/skrivningar. Vågar vi hoppas på fin Q1T1 prestanda, även om det inte är Optane nivå?

Alla PCI-E 5.0 SSDer tycks hittills ha fokus på att nå rekordsiffror för sekventiella överföringar för att kunna skriva en hög siffra i marknadsföringen, vilket får mig att gäspa.

Q1T1 är det enda intressanta i allt utom servrar, även om det bli längre kö eller fler trådar så är det ju mindre så om Q1T1 är snabbare.
Edit:

Denna graf skulle man vilja ha över alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens recensenter, de rabblar upp en massa siffror som ingen bryr sig om. Men när det kommer till det viktiga: eller med en RGB-bestyckad kylfläns förmonterad. Hur många färger, lux, frekvens etc klarar lysdioderna. Inte ett skvatt nämns om detta.

Skämt åsido Samsung 990 Pro verkar helt bra, men det lider nog av exakt samma problem som 960,970 och 980 Pro. Och det är att det är ett Pro pris och vanligt konsumenter får nöja sig med evo versionen.
Och för de som vill ha lite bättre så är ofta valet bättre att gå upp i storlek och det blir riktigt dyrt.

980 pro är inte så ”pro” i priset längre, de övergav MLC som tillverkning för TLC mot föregående generation. Därför närmar sig 980 pro 970 evo allt mer i pris.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

En aning oväntat ska sägas.
Trodde att 990 PRO skulle bli deras första PCI-E 5.0 enhet och 990 (utan PRO) skulle stå kvar på 4.0 men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

En aning oväntat ska sägas.
Trodde att 990 PRO skulle bli deras första PCI-E 5.0 enhet och 990 (utan PRO) skulle stå kvar på 4.0 men men.

Samsung har ju alltid skiftat första siffran vid en övergång till en ny PCI-E standard så det kändes snarare märkligt att döpa den första PCI-E 5.0 enheten till 990 och inte 1000 någonting som det verkar bli nästa år. Sen så har det säkert att göra med att Intel inte har någon PCI-E 5.0 plattform för lagring det här året, 980 Pro kom väl lagom till att Intel hoppade på 4.0 tåget om jag inte minns fel.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Satariel:

Samsung har ju alltid skiftat första siffran vid en övergång till en ny PCI-E standard så det kändes snarare märkligt att döpa den första PCI-E 5.0 enheten till 990 och inte 1000 någonting som det verkar bli nästa år. Sen så har det säkert att göra med att Intel inte har någon PCI-E 5.0 plattform för lagring det här året, 980 Pro kom väl lagom till att Intel hoppade på 4.0 tåget om jag inte minns fel.

Juste, ur det perspektivet har du givetvis en poäng. Jag får revidera mitt uttalande.

Permalänk
Medlem

Skaplig miss av Samsung.
Konsumenter kommer snart att få tillgång till 5.0, och Samsung har ingen SSD dom kan använda det med.

Samsung var ju länge i toppskiktet av konsument SSD'er.
Men sedan 970 PRO verkar dom helt ha tappat bollen.

Permalänk

Bra att de åtminstone börjat med 4tb modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skaplig miss av Samsung.
Konsumenter kommer snart att få tillgång till 5.0, och Samsung har ingen SSD dom kan använda det med.

Samsung var ju länge i toppskiktet av konsument SSD'er.
Men sedan 970 PRO verkar dom helt ha tappat bollen.

Jo, så är det allt. 980 Pro var en udda release, borde inte kallats "Pro", och bättre namn på 990 Pro vore väl 980 Pro+.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är väl egentligen mer värt att satsa på en billig SSD och skulle Direct Storage få fotfäste och visa på stor skillnad kan man uppdatera därefter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

någon som vet om det hade varit möjligt att framställa en lagringskrets som är designad för att lagra enbart 4k filer med skitsnabb access, läs/skrivhastigheter? och sedan ha en annan för generell lagring på samma modul?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Väldigt ointressant enhet då den kommer med 1TB som minst? Som systemdisk räcker det gott med 250GB, allt annat som inte hör Windows till ska lagras på egen hårddisk för ordningens skull tycker jag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Väldigt ointressant enhet då den kommer med 1TB som minst? Som systemdisk räcker det gott med 250GB, allt annat som inte hör Windows till ska lagras på egen hårddisk för ordningens skull tycker jag

Det finns ingen ekonomi i mindre diskar. Dessutom skulle de bli väldigt slöa då minneskretsarna börjar bli så stora. Ju färre kretsar som används ju smalare databuss vilket ger lägre hastighet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag förstod inte hur bra Optane 900p serien var när jag köpte den 480GB pcie3.0. Köpte en 980pro direkt när den kom och förde över systempartitionen. Men varför känns datorn långsammare nu? Flyttade tillbaka till optane och vips var datorn mer responsiv igen.

Latency, all that matters.. Q1T1
Samt en optane kan ”aldrig” skrivas sönder eller bli mycket långsammare över tid.

Permalänk
Inaktiv

Stannar nog på pcie 3.0 flera år till för det kommer nog antagligen ta 10 år före vi ser några skillnader i spel ändå