Microsoft: "Xbox-priserna höjs inte"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om vi räknar bort Japan (eller inte), hur ser då försäljningen av xbox vs PS ut i världen idag? Säljer de långsammare än xbox one och ps4 gjorde?

Jag är tämligen oinsatt, än så länge är det Switch som gäller för barnen och den säljer ju som smör fortfarande.

Nu har jag inte någon källa till hands men jag har för mig att både Series X|S samt PS5 säljer bättre än föregående generation. Samt så har Sony rätt så många fler miljoner sålda enheter än MS, en websökning säger att för nån månad sen hade det sålts ca 20m Ps5 mot 15m Series.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu har jag inte någon källa till hands men jag har för mig att både Series X|S samt PS5 säljer bättre än föregående generation. Samt så har Sony rätt så många fler miljoner sålda enheter än MS, en websökning säger att för nån månad sen hade det sålts ca 20m Ps5 mot 15m Series.

PS5 har halkat efter (LTD) PS4 eftersom de inte har kunnat hålla uppe produktionen. På sikt (framåt 2024) så hoppas man dock komma ifatt, och förbi, PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det väl inte så stor efterfrågan på Xbox men smart av dem att nappa på konkurrensfördelen som Sony gav dem alldeles gratis

Det högre prisläget (och valutaförändringarna) drabbar även MS så nått "gratis" existerar inte här.

Sen att MS speldivision, till skillnad från Sonys, kan gömma sig bakom andra divisioners resultat må så vara men jag undrar om det egentligen inte hade varit bättre om spelindustrin helt hade klarat att stå på egna ben.

Permalänk

Det är jämnt mellan PS5 och Xbox Series i USA, i övriga marknader leder Sony och passar därför på att höja priserna nästan överallt förutom USA.

Källa, någon tråd på Reddit jag läste denna veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om vi räknar bort Japan (eller inte), hur ser då försäljningen av xbox vs PS ut i världen idag? Säljer de långsammare än xbox one och ps4 gjorde?

Jag är tämligen oinsatt, än så länge är det Switch som gäller för barnen och den säljer ju som smör fortfarande.

PS5 låg efter PS4 med ca 3 månader i försäljningskurvan i juni. Förståeligt med tanke på covid och alla konsekvenser av det.

https://mobile.twitter.com/ZhugeEX/status/1532744064516382722...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det högre prisläget (och valutaförändringarna) drabbar även MS så nått "gratis" existerar inte här.

Sen att MS speldivision, till skillnad från Sonys, kan gömma sig bakom andra divisioners resultat må så vara men jag undrar om det egentligen inte hade varit bättre om spelindustrin helt hade klarat att stå på egna ben.

Menar du att Sony tog betalt av Microsoft för att göra Xbox till ett attraktivare alternativ genom att höja priset på Playstation? Om inte, så är det ju gratis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tack och lov för konkurrensen, något fanboys inte verkar vilja förstå 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tack och lov för konkurrensen, något fanboys inte verkar vilja förstå 2022.

Jo tack för de trevliga priserna på PS5. 😋 Får väl se om de sjunker till rimliga nivåer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jo tack för de trevliga priserna på PS5. 😋 Får väl se om de sjunker till rimliga nivåer framöver.

Inte konstigt att Sony varit emot cross play.
Vill inte tänka mig priset om bara en av de hade funnits på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du att Sony tog betalt av Microsoft för att göra Xbox till ett attraktivare alternativ genom att höja priset på Playstation? Om inte, så är det ju gratis.

Det är rätt enkelt. Det finns inget gratis med att inte kompensera för ökade produktionskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tack och lov för konkurrensen, något fanboys inte verkar vilja förstå 2022.

För det gjorde de 2021?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tack och lov för konkurrensen, något fanboys inte verkar vilja förstå 2022.

Jo exakt. Tycker det visar också på att Ps säljer bättre och att Xbox fortfarande måste sälja med sämre vinstmarginal för att försöka hålla jämt. Men det Ms gör är bra och visar att konkurrensen fungerar. Jag bävar för den dagen det inte finns exklusiva spel eller att någon skulle hamna i för bra läge.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men Microsoft Series X / Series S kräver uppkoppling mot Microsoft server?

Nej Series X kräver inte mer uppkoppling än en Ps5 Disc Edition

Series S kräver naturligtvis uppkoppling om du ska ladda ner spel men sen kan du koppla ner dig

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NoNamesWayne:

Är det inte? Så därför det är lika svårt att få tag på en Xbox series X som Playstation 5?

Det i sig behöver dock inte betyda något alls.
Det har bitvis varit lika svårt att få tag på Geforce som Radeon. Trots att det går 4-5 geforce på ett radeon under perioden.

Dvs om både Sony o MS kan tillverka 100 000 konsoler var och efterfrågan är 5 miljoner i Sonys fall och 2 miljoner i microsofts fall så är ju effekten i butik den samma: de finns inte i lager.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det i sig behöver dock inte betyda något alls.
Det har bitvis varit lika svårt att få tag på Geforce som Radeon. Trots att det går 4-5 geforce på ett radeon under perioden.

Dvs om både Sony o MS kan tillverka 100 000 konsoler var och efterfrågan är 5 miljoner i Sonys fall och 2 miljoner i microsofts fall så är ju effekten i butik den samma: de finns inte i lager.

Ett tips är att läsa följande diskussion efter just detta inlägg.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Älskar att sånna här diskussioner alltid börjar handla om vilket som är bäst.. Precis lika fånigt som apple vs android. Olika system, olika bra på olika saker. Ingen kommer ändra åsikt, oavsett vilka argument dom får kastade i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Älskar att sånna här diskussioner alltid börjar handla om vilket som är bäst.. Precis lika fånigt som apple vs android. Olika system, olika bra på olika saker. Ingen kommer ändra åsikt, oavsett vilka argument dom får kastade i ansiktet.

Xbox är ju betydligt mer prisvärd som hårdvara och Playstation har fler exklusiva titlar. (Sen beror det på vilka spel en är intresserad av.)
Finns ju inte så mycket mer att säga än så egentligen.

Personligen föredrar jag också Xbox kontrollen men mest tycker jag bara det är absurt att vi ens har exklusiva spel längre när hårdvaran är så snarlik, och spelen är så skalbara.
Borde lagstadgas bort om inte annat.

Permalänk
Medlem

Så det höll inte ens 6 månader, vilket skämt!