AMD:s grafikkort med RDNA 3 släpps den 3 november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Min 6900xt Merc flyter på som smör med en 5950x. 400watt i more power tool. Adrenalin 2750mhz min och 2850mhz max smetad med det fina smöret liquid metal från grizzly. Vad exakt fungerar dåligt? Kan försöka hjälpa om mer specifik.

https://i.redd.it/f0prj4cp45y61.png
såhär brukar det se ut jag är nog uppe i 300+ inskickade buggrapporter heheh.

Har slutat iaf slutat att prova de nyaste drivrutinerna och kör bara på stable, wmware + nyaste = 1fps på hela datorn och typ 20st krasher per minut.

Ingen aning om det finns någon röd tråd...

Permalänk
Medlem

wmware fungerar dåligt med Radeon?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Min 6900xt Merc flyter på som smör med en 5950x. 400watt i more power tool. Adrenalin 2750mhz min och 2850mhz max smetad med det fina smöret liquid metal från grizzly. Vad exakt fungerar dåligt? Kan försöka hjälpa om mer specifik.

Samma här, bland bättre korten jag ägt efter 7970 Matrix Platinum från Asus.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

wmware fungerar dåligt med Radeon?

Det var bara ett exempel Ja de typ 4senaste drivrutinerna kan jag inte köra vmware workstation alls. Inte dåligt utan det går inte det är konstant krash och datorn går i typ 1fps och är helt oanvändbar hehe

Men har krashat på mycket annat också och just detta funkade det bra att downgradea till stable.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att kronan tar ett glädjeskutt fram till att de släpps, idag gick USD över 11 SEK. Annars har jag en bra magkänsla gällande dessa kort, det ska bli spännande att se vad AMD har lyckats med. Det är väl inte så troligt med grafikkort som känns prisvärda med så här svag svensk krona dock :/

Permalänk
Medlem

Högre energieffektivitet för inte dock i stäv med högre effektbudget om prestandan ökar avsevärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Högre energieffektivitet för inte dock i stäv med högre effektbudget om prestandan ökar avsevärt

Oklart vad det ens betyder. Är 50% högre energieffektivitet samma som 100% extra prestanda/w eller hur räknar dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

https://i.redd.it/f0prj4cp45y61.png
såhär brukar det se ut jag är nog uppe i 300+ inskickade buggrapporter heheh.

Har slutat iaf slutat att prova de nyaste drivrutinerna och kör bara på stable, wmware + nyaste = 1fps på hela datorn och typ 20st krasher per minut.

Ingen aning om det finns någon röd tråd...

Har enbart sett det problemet (att AMDs program startas om och om igen tills man har full taskbar) när jag överklockat över gränsen för vad som är stabilt, aldrig sett det vid enbart stock. Ett fabriksklockat kort som inte håller måttet kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belmazzar:

AMD måste ta det öppna målet NVIDIA har gett dem och sätta konkurrerande priser på de nya korten. Ett 7700XT eller liknande för ca 6-7k hade vart drömmen.

Ett 7900XT med RTX4090 prestanda för 6-7k, det hade varit en dröm.
Ett 7700XT för det priset låter ju nästan vettigt.

Permalänk
Medlem

6700xt referenskort

Köpte mitt 6700xt på 5 sekunder för 5040kronor, Skulle vilja betala 5000kronor för ett 7700xt eller 8000kronor för ett 7800xt sen vill jag oxå att dollarkursen sänks och att jag lär mig gå på vatten.

Permalänk
Medlem

Om 7800xt hamnar under 10 lök o presterar snarlikt 4080L eller bättre blir det nog ett sådant. Sedan blir det fan ingen ny gpu på ett par år.

Och angående AMDs drivrutiner är sämst så kan jag bara säga att de kan ha lite quirks en får ha koll på men de är ofta relaterade till specifika use cases. Såsom fram tills några driver versions var streaming , speciellt vid vr spelande lite problematiskt med amd. Ska en bara spela vanligt har jag däremot inte stött på problem med amd vs Nvidia och jag har haft båda genom åren. Vissa spel funkar uselt med amd andra med Nvidia o vice versa. Jag har haft ganska mkt krascher med mitt 2060 men tror det kan vara gigabyte som ligger bakom mer än Nvidia.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

... och tvärtom 😉

Hur tänker du då? Det är ju oändligt mer värdefullt för en konsument att veta om och ta ställning till vanliga problem än att höra om vem som inte upplever några problem alls.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hur tänker du då? Det är ju oändligt mer värdefullt för en konsument att veta om och ta ställning till vanliga problem än att höra om vem som inte upplever några problem alls.

Även om det är osanning? Det är generellt en rätt överdriven debatt kring AMDs drivvisar utanför specifika use cases. Tror kunder uppskattar att de kan köpa ett kort som presterar bättre än Nvidia i samma prisklass ofta (men inte alltid). Och om ett kort e så pass urballat som fuehles så hade iaf jag skickat tillbaka det.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad AMD och Nvidia har på gång. Supernöjd med mitt 6900XT och har väl egentligen inga planer på att byta ut det, men ändå kul att se.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hur tänker du då? Det är ju oändligt mer värdefullt för en konsument att veta om och ta ställning till vanliga problem än att höra om vem som inte upplever några problem alls.

Värdefull konsumentupplysning om vanliga problem?

"Folk hade inte behövt nämna det om inte AMD var tvärsämst på det utan några som helst tecken på bättring."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hur tänker du då? Det är ju oändligt mer värdefullt för en konsument att veta om och ta ställning till vanliga problem än att höra om vem som inte upplever några problem alls.

båda är viktiga att veta ifall det är ett stort eller nästintill obefintligt problem, men visst är problem med en produkt viktigast att veta 👍🙂 om båda parter skriver får man lite mer statistik på hur många som har problem och hur många som inte har det så får man göra sin bedömning därefter 👌 gäller allt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Även om det är osanning? Det är generellt en rätt överdriven debatt kring AMDs drivvisar utanför specifika use cases. Tror kunder uppskattar att de kan köpa ett kort som presterar bättre än Nvidia i samma prisklass ofta (men inte alltid). Och om ett kort e så pass urballat som fuehles så hade iaf jag skickat tillbaka det.

Osanning? Jag är stor AMD-entusiast sedan många år men det är väl rätt empiriskt fastställt att totalt sett så är gaming med det gröna laget problemfriare. Om än ibland med en högre ekonomisk insats/FPS.
Men det är klart, vill man ha det riktigt kul med meckande med olika drivrutiner och bios-settings så kan man ju även prova Intels iterationer när de dyker upp på marknaden. Blir ju iofs härligt oldschool att inte bara kunna köra igång ett spel utan att först röja runt i sitt system och testa olika inställningar.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Osanning? Jag är stor AMD-entusiast sedan många år men det är väl rätt empiriskt fastställt att totalt sett så är gaming med det gröna laget problemfriare. Om än ibland med en högre ekonomisk insats/FPS.
Men det är klart, vill man ha det riktigt kul med meckande med olika drivrutiner och bios-settings så kan man ju även prova Intels iterationer när de dyker upp på marknaden. Blir ju iofs härligt oldschool att inte bara kunna köra igång ett spel utan att först röja runt i sitt system och testa olika inställningar.

Problemet är att problemen inte är specificerade vare sig vad som är "kass" eller vad för övrig hårdvara som används utan man öppnar en tråd om AMD och bland dom första kommentarerna så hävdar någon att drivrutinerna är kass utan någon övrig information.
Om jag som användare ska ha nytta av informationen så behöver jag veta mer, har användaren försökt steka ägg på kortet och det inte blev som man ville och sedan skyller på att drivrutinerna är kass?

Om det nu finns fakta på att man verkligen får problemfriare dator om man använder något annat än AMD så peka på det för anekdotiska bevis är inte bevis i något scenario.
Är trött på känsloargument om hårdvara, jag kan känna i mitt högra knä att du har fel eller kanske det kommer regna.

"Empiri (av grekiska ἐμπειρία, erfarenhet) innebär erfarenhet och sinnesintryck som ligger till grund för en slutledning. Empiri är datainsamling genom vetenskapliga undersökningar av verkligheten, exempelvis experiment, samt observation och därav erhållna sinnesintryck och gjorda erfarenheter. Filosofen Immanuel Kant kallade kunskap som är beroende av empiri för a posteriori-kunskap. Empiri ställs ofta i motsats till i förväg uppställda teorier, filosofiska resonemang eller a priori-kunskap."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Osanning? Jag är stor AMD-entusiast sedan många år men det är väl rätt empiriskt fastställt att totalt sett så är gaming med det gröna laget problemfriare. Om än ibland med en högre ekonomisk insats/FPS.
Men det är klart, vill man ha det riktigt kul med meckande med olika drivrutiner och bios-settings så kan man ju även prova Intels iterationer när de dyker upp på marknaden. Blir ju iofs härligt oldschool att inte bara kunna köra igång ett spel utan att först röja runt i sitt system och testa olika inställningar.

De senaste 12-13 åren har jag i någorlunda kronologisk ordning i mina burkar här hemma kört: HD4890, långt uppehåll, GTX 1080, RX 580, GTX 1080Ti och nu ett RX 6800XT (tanken var att köpa ett 3080, men det gick ju som det gick).

Det stämde förr att det ofta var lite bökigt att få saker att funka bra direkt med olika Radeon-kort, men med mitt 6800XT så kan jag nog påstå att de dagarna är över. Det märks att AMD har större resurser idag och de funktioner som läggs till i drivrutinspaketen kvalitetssäkras på ett helt annat sätt än fem år sedan. IDag vill jag påstå att det sett till stabilitet inte är någon större skillnad mellan Nvidia och AMD på mjukvarufronten. Men sedan är det ju så att Nvidia har ett massivt grepp om marknaden och sett till funktioner är de långt före AMD, speciellt för professionellt bruk, vilket de tar bra betalt för.

Ska bli spännande att se om RDNA3 kan konkurrera med Ada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det intressanta är att det är bara "dåligt" men inte varför

I de flesta fall har de nog läst att drivrutinerna är dåliga och när de börjar krångla för användarna så tror de direkt att det är drivrutinernas fel och inte eventuellt andra problem. Men också ihåg att det oftast är de som har problem som hörs högst.. och inte den tysta majoriteten som inte har problem. Detta gäller självfallet användare av kort från både Nvidia och AMD.

Skrivet av RaZman:

Folk hade inte behövt nämna det om inte AMD var tvärsämst på det utan några som helst tecken på bättring.

Det påståendet är dock ganska ignorant. Forumen är fyllda av folk som har problem med Nvidia-drivrutiner. Måste ju innebära att Nvidia är "tvärsämst" på att koda drivrutiner? Eller så är det ett tecken bara på att denne har problem?

Skrivet av RaZman:

Att du inte har några problem betyder inte att alla andra som har det behöver vara tysta.

"Alla andra" är antagligen en väldigt liten minoritet faktiskt. Om vi skall komma med lite anekdotisk bevisföring. Har haft ett GTX 970, GTX 980, RTX 2070 och nu ett RTX 3060 Ti. Före det hade jag ett Radeon 4850, HD6950 och ett RX 290. Av dessa kort hade jag problem med drivrutinerna till GTX 980 och GTX 970 enbart. Orsaken var egentligen ett hårdvarufel som gav sken av att drivrutinerna crashade och sedan fanns det artefakter lite överallt på 980 medan 970 var enbart i vissa spel som CS Go. Problemen med 970 fixades sinom tid men där ett tag hade Nvidia tre raka skarpa lanseringar av drivrutiner som ALLA var buggfyllda. Innebär det att Nvidia är klappsämst? Nej då. Bara att de hade en serie av drivrutiner som buggade.. och detta är ungefär vad 99% av kritikerna mot AMDs drivrutiner inte inser. Att bara för att AMD har ett par buggade drivrutiner så innebär det inte att de är sämst på att koda. Bara att man skall hålla sig borta mot just dessa versioner.

Skrivet av RaZman:

Hur tänker du då? Det är ju oändligt mer värdefullt för en konsument att veta om och ta ställning till vanliga problem än att höra om vem som inte upplever några problem alls.

Tycker du inte riktigt är konsekvent här. Hur är "problem" lika med "Klappkass" i det här sammanhanget? Det borde väl finnas nivåer kan man tycka eller så kallade gråzoner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fueleh:

https://i.redd.it/f0prj4cp45y61.png
såhär brukar det se ut jag är nog uppe i 300+ inskickade buggrapporter heheh.

Har slutat iaf slutat att prova de nyaste drivrutinerna och kör bara på stable, wmware + nyaste = 1fps på hela datorn och typ 20st krasher per minut.

Ingen aning om det finns någon röd tråd...

Låter mer som att kortet du fått har interna problem. Kollat med några nu i diverse forum o grupper jag har invite till och allt pekar på det. Alternativt att något spökar i systemet som får dina drivrutiner att crasha gång på gång. Var en i forumet som kände igen detta när han såg din bild. Efter ett rma på kortet så har han inga problem med det nya kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Samma här, bland bättre korten jag ägt efter 7970 Matrix Platinum från Asus.

6900xt merc är ett av de bättre korten ute för 6900xt. Vill nästan inte skaffa ett 4090 så bra är den i mina ögon. men inget är skrivet i sten så vi får se. Hemmet har 3 datatorer i dags läget. Frugan 5950x med rtx 3090, sonen som tog över mitt "project quadra bygge" 5950x även den ett rtx 3090 och jag med min test bench och 6900xt. Är mitt i ett nytt bygge som väntar på nya korten bara. har ett 6950xt på hyllan som var planen till bygget men den ska ges bort och göra plats för 4090 eller 7950xt. Hoppas på att xfx gör en merc variant för den med isåfall.

Permalänk
Medlem

Lite nördigt roligt med den chiplet-baserade designen på RDNA3s rx7900 och rx7800 om jag förstått saken riktigt. Blir nog ett rdna2 eller rdna3 runt black friday, får se. Wayland fungerar inte perfekt i Fedora KDE än med Nvidias drivrutin, blir trevligt med ett kort vars drivar ingår i systemet igen. Navi31 kommer bli norr om 10k är jag rätt säker på och navi32 kanske inte kommer i år...3 november blir intressant.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag tycker snarast att begreppet släppas bör handla om när den släpps till butiksledet och att kunden kan handla den. Lanseras är ett väldigt luddigt begrepp numera som kan betyda lite vad som helst...

Permalänk
Medlem

Tänk om de utöver topkorten samtidigt presenterar en värdig uppföljare till RX580 2500kr med bra prestanda för pengen. Det skulle mosa Nvidia.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Oklart vad det ens betyder. Är 50% högre energieffektivitet samma som 100% extra prestanda/w eller hur räknar dom?

Jag är ingen expert men jag skulle tro att de menar samma prestanda som jämförd produkt men vid 50% lägre energiuttag.

Nu när jag läste ditt inlägg igen kanske det var precis så du menade?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fueleh:

Mitt 6900XT fungerar fortfarande väldigt dåligt så skulle nog inte köpt... allt pga drivrutinerna, nvidia ligger flera år framför.

Hade jag varit du så skulle jag nog fundera över om det verkligen är grafikkortet som är problemet.

Jag talar av erfarenhet. Köpte ett RX 6800 direkt vid lansering. Bytte upp mig för en månad sedan till ett RTX 3080 Ti. Jag har aldrig haft problem med AMD's drivrutiner.

Eftersom vi pratar om anekdotal bevisning så tänkte jag balansera diskursen lite.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hade jag varit du så skulle jag nog fundera över om det verkligen är grafikkortet som är problemet.

Jag talar av erfarenhet. Köpte ett RX 6800 direkt vid lansering. Bytte upp mig för en månad sedan till ett RTX 3080 Ti. Jag har aldrig haft problem med AMD's drivrutiner.

Eftersom vi pratar om anekdotal bevisning så tänkte jag balansera diskursen lite.

japp säkert massa gamla drivrutins filer som är kvar och spökar då man inte avinstallerar dom rätt innan man installerar nya, eller nån annan drivrutin från moderkortet som inte är installerad eller inte uppdaterad så det fungerar som det ska.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag är ingen expert men jag skulle tro att de menar samma prestanda som jämförd produkt men vid 50% lägre energiuttag.

Nu när jag läste ditt inlägg igen kanske det var precis så du menade?

Ja det är högst flummiga uttalanden från AMD

Permalänk
Medlem

AMD har en stor chans att ta marknadsandelar här om de sätter en mer rimlig prisnivå.
+$400 för 4080 och "4070" är en ren och skär förolämpning...
Jag kliver gärna över till AMD även på GPU sidan men då måste de prestera likvärdigt till bättre pris eftersom Nvidia har övertag på mjukvaran.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR