Ny lag ska stoppa bluffreor

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tänk på det ursprungliga priset som ett resultat av "The Wisdom of Crowds". En tillräckligt stor mängd människor - genom sina egna preferenser och sin kunskap och genom det klassiska resonemanget om utbud och efterfrågan - har på den öppna marknaden låtit en vara prissättas till exempelvis 1000 kronor. Nu väljer butiken, kanske på grund av att de ska byta leverantör, att sätta ner priset till 500 kronor. Nyttovärdet är ju ännu 1000 kronor, men butiken ser en fördel i att så snabbt som möjligt bli av med de gamla produkterna. Därav rean.

Vad händer då när butikerna börjar manipulera reapriserna? Som kund tappar man den vägledning som det tidigare priset indikerade.

Bra förklarat, tack.

Till saken hör väl dock att jag helt enkelt aldrig har sett det sådär, jag utgår från att jag inte kan lita på priserna.

Givetvis ska inte butiker få fula sig, men man måste ju ha samma källkritik på prissättningen vid inköp av en vara som med allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis. Och då gäller det ju som kund att förstå detta och kontra genom att helt enkelt genomskåda butikernas prissättning.

Du överskattar kraftigt människors förmåga till rationellt beslutsfattande. Även om vi till fullo förstår en mekanism så kommer vi ändå påverkas av den, i varierande grad. Därtill syftar lagstiftning generellt inte enbart till att skydda de mest intresserade eller förstående individerna utan den är avsedd för samtliga i populationen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du överskattar kraftigt människors förmåga till rationellt beslutsfattande. Även om vi till fullo förstår en mekanism så kommer vi ändå påverkas av den, i varierande grad. Därtill syftar lagstiftning generellt inte enbart till att skydda de mest intresserade eller förstående individerna utan den är avsedd för samtliga i populationen.

Ja, så är det nog.

Jag är nog trasig åt andra hållet, kan lägga 3 timmars research på ett inköp för 100:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej, jag försvarar inte butikerna beteende.

Däremot så förstår jag inte att folk fortfarande gör köp baserat på butikernas priser?

Jag kan ta ett exempel:
Jag gjorde förra veckan ett inköp av en produkt som jag har -noll- koll på.

Tror ni att jag:
1) går till första bästa butik som säljer produkten och betalar vad dom vill ha?
2) letar runt, försöker bilda mig en uppfattning om produktsegmentet och tar reda på vad ett rimligt ”standardpris” för denna produkt är?

Källkritik. Man får väl för fasen ha nån sorts eget ansvar och förstå att butikerna givetvis kommer skylta på det sätt som gynnar dom bäst.

Jag skulle gärna handla på ”rea” hos butiker som ger mig 30-50% rabatt gentemot det lägsta priset på prisjakt, men märkligt nog har jag aldrig stött på ett sånt deal….

Ha så kul med researchen på t.ex vitvaror som kyl och frys. Den modell vi ville ha från LG var inte bara en modell, utan en modell för varje återförsäljare med 700 småvariationer i funktioner så att jämförelser av prishistorik blev ett heldagsarbete. Prisgapet kunde ibland vara närmare 10000kr utan att du riktigt kunde förstå vad du betalade extra för eller vad du eventuellt blev utan.

Ju dyrare köp du gör ju mer har tillverkaren och återförsäljaren jobbat för att du absolut inte ska få en fullständig bild av vad du borde betala. Den här lagen får dock ingen bukt på det problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av totte1015:

Inte en dag för tidigt.

Så jävla tråkigt att behöva granska och jämföra priser hela tiden.

Hur ska de göra något åt detta dock? Har gått att anmäla butiker för detta i flera år men inget görs faktiskt

Många butiker har samma reor året runt. När det står något i konsumentköpslagen? att man bara får ha en viss vara en viss tid och inte hela tiden eller om och om igen, för det blir ju inte rea då längre. Utan mer ett ordinarie.

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara se ett syfte med sådana här lagar och det är att öka möjligheterna att lura människor och inte tvärtom.

Tillräckligt med sådana lagar och bestämmelser så vaggas folk in i tron att det som de läser faktiskt alltid är sant.
En sådan befolkning är lätt att styra och det måste vara det slutgiltiga målet.
Kritiskt tänkande och konsekvenstänkande är direkta fiender till de som vill kontrollera en större massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan bara se ett syfte med sådana här lagar och det är att öka möjligheterna att lura människor och inte tvärtom.

Tillräckligt med sådana lagar och bestämmelser så vaggas folk in i tron att det som de läser faktiskt alltid är sant.
En sådan befolkning är lätt att styra och det måste vara det slutgiltiga målet.
Kritiskt tänkande och konsekvenstänkande är direkta fiender till de som vill kontrollera en större massa.

Vad menar du? Det är som att hävda att offentlighetsprincipen gör det lättare att styra människor. Mer information till konsumenten är alltid bra. Om det finns en lag som säger vad sänkt pris faktiskt innebär så blir det tydligare för alla.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå uttalandet:
"... mer än vart tredje erbjudande som visas på Prisjakt riskerar att klassas som olagligt."

På Prisjakt visas aktuellt pris, inte "ett erbjudande". Säljaren är fri att sätta det pris hen vill och ändra det efter eget tycke.
Det som i viss mån är och i större utsträckning kommer att bli olagligt gäller hur priset presenteras till kund i butik eller annonsering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Ha så kul med researchen på t.ex vitvaror som kyl och frys. Den modell vi ville ha från LG var inte bara en modell, utan en modell för varje återförsäljare med 700 småvariationer i funktioner så att jämförelser av prishistorik blev ett heldagsarbete. Prisgapet kunde ibland vara närmare 10000kr utan att du riktigt kunde förstå vad du betalade extra för eller vad du eventuellt blev utan.

Just vitvaror tycks vara något som man bara ska köpa "på super-rea". Standard tycka vara att tillverkaren på sin sida sätter (typ) 10000 som rek pris, sedan ligger alla butiker med varan i lager på 7-8000 och sedan är en eller ett par av dessa på "rea" för 4500-5500 (och då kanske med gratis hemkörning och installation). Så har det iaf varit för de tvättmaskiner och diskmaskiner vi köpt. Dvs, anekdotisk bevisföring baserat på 4 inköp men många genomlästa reklamutskick på vägen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Företaget jag jobbar åt som är ett av de största inom sin kategori har varje vecka en vara som kallas ”dragare” som säljs till förlust eller iaf inte mer än inköpspris för att locka kunder.

Name and shame eller fortsätt vara en del av problemet.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

I regel så har du väl redan koll på vad det du vill köpa kostar normalt? Eller du handlar saker enbart på hur många procent nedsatt det är?
"Åh en brödrost nedsatt 80%, köp! ...vad ska jag med den till? Jag är ju glutenintolerant..."

Ja, nu är jag lite petig och off topic, men jag tycker faktiskt att brödrost är viktigare att ha till glutenfritt bröd. Det finns många goda glutenfria bröd men det är ofta väldigt svårt att göra glutenfritt lika saftigt som vanliga vetemjölbaserade bröd. Rostade blir de däremot väldigt goda.
Hälsningar en som har provat mycket glutenfritt bröd innan jag förstod att jag har histaminintolerans.

Annars håller jag helt och fullt med dig om att många människor har lätt för att gå till spontanköp bara för att priset gör att varan upplevs som ett fynd, även om behovet inte finns.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha! Nu åker MIO dit så de smäller om det 😂

De har haft kampanj på samma säng och stomme i tommefan 2-3 år nu !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha! Nu åker MIO dit så de smäller om det 😂

De har haft kampanj på samma säng och stomme i tommefan 2-3 år nu !

Ja eller hur! Undrar om nån någonsin köpt en säng på originalpris där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, så är det nog.

Jag är nog trasig åt andra hållet, kan lägga 3 timmars research på ett inköp för 100:-.

Det låter varken effektivt eller sunt såvida du inte tycker det är kul. Nog bättre att lägga de timmarna på ett jobb som betalar lön.. 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är du okej med att handlare försöker lura kunder att tro på butikens "rea"-priser jämfört med deras normala priser? För det är den enda tolkningen man kan göra av ditt inlägg där du tycker det är sjukt att konsumenter skyddas från att bli lurade.

Det som är sjukt är att folk inte kopplar in hjärnan innan köp. Hade folk använt hjärnan oftare hade de inte blivit lurade så ofta. Det är väl för fan du själv som avgör om du tycker något är pris/köpvärt? Det är väl inte prissänktningen/sättningen som styr dina inköpsbehov?

Sånt tänk stödjer bara min teori om att folk har för mkt bidrag/gratis pengar från staten, då de aldrig tänkt i de banorna om det hade varit pengar de slitit ihop själva som de slösade på alla dessa onödiga inköp.

Man köper väl inte en vara baserat på hur prissänkt den är? Det är väl behovet som ska styra ens inköp och inget annat? Var i ligger nyttan av att köpa något onödigt som du aldrig kommer att använda, och var spelar i så fall prissänktningen in?

Bästa sättet att undvika lurendrejerier är att ha fastställda perioder där det får kallas REA. Då kan inte butikerna ha återkommande reor etc 52 veckor om året. Om man sen också lärde folk lite ekonomiskt tänkande och fick bort det hysteriska köpbehovet grundat på habegär och inte behov, så var hela problemet ur världen.

Om du inte har behov av en sak så borde det ju vara av noll betydelse om varan är prissänkt 10 eller 50 %, då du inte är i situationen att du måste köpa....

Exempelvis så kände jag inget som helst behov av att beställa en laddningsstation för elbil då jag kör bensinbil. Trots att den var prissänkt 50 % och installation ingick..
Hade fler tänkt i de tankarna hade problemet varit noll. Fundera över vilket behov du har och låt det styra dina inköp.

När jag läser insändare här i forumet kan jag bara förundras över hur olika samma person tänker beroende på vilket ämne som diskuteras.

Snackas det hårdvara vill alla ha det bästa men betala minimalt. När det gäller reor tycks tanken vara att tjäna så mycket som möjligt på att köpa något man inte har behov av eller som man aldrig övervägt att köpa till "normal"pris.

Eller diskussionen om Inets kommande grafikkort.
Alla sågar det pga prestanda, men nu när de går ut med att de ska prissätta efter sämsta prestanda, då får de plötsligt positiva reaktioner. Varför? Är prestandan skit så är den, oavsett vad man får betala för den.

De enda som kan dra nytta av denna prissättning är de vars behov prestandan täcker upp, övriga borde lägga sin tid på att fundera ut vilka kort som bör täcka deras behov och koncentrera sig på dem. Ni köper väl inte ett, i era ögon, skitkort för att det är billigt?
Så varför köpa skitprodukter på en rea för att de,eventuellt, är prissänkta?
Koncentrera er på sånt ni har behov av, koppla in hjärnan och ta reda på fakta gällande prisbild etc, så blir du inte lurad så ofta. Ingen annan än du kan avgöra om en produkt känns prisvärd och rätt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det som är sjukt är att folk inte kopplar in hjärnan innan köp. Hade folk använt hjärnan oftare hade de inte blivit lurade så ofta. Det är väl för fan du själv som avgör om du tycker något är pris/köpvärt? Det är väl inte prissänktningen/sättningen som styr dina inköpsbehov?

Sånt tänk stödjer bara min teori om att folk har för mkt bidrag/gratis pengar från staten, då de aldrig tänkt i de banorna om det hade varit pengar de slitit ihop själva som de slösade på alla dessa onödiga inköp.

Man köper väl inte en vara baserat på hur prissänkt den är? Det är väl behovet som ska styra ens inköp och inget annat? Var i ligger nyttan av att köpa något onödigt som du aldrig kommer att använda, och var spelar i så fall prissänktningen in?

Bästa sättet att undvika lurendrejerier är att ha fastställda perioder där det får kallas REA. Då kan inte butikerna ha återkommande reor etc 52 veckor om året. Om man sen också lärde folk lite ekonomiskt tänkande och fick bort det hysteriska köpbehovet grundat på habegär och inte behov, så var hela problemet ur världen.

Om du inte har behov av en sak så borde det ju vara av noll betydelse om varan är prissänkt 10 eller 50 %, då du inte är i situationen att du måste köpa....

Exempelvis så kände jag inget som helst behov av att beställa en laddningsstation för elbil då jag kör bensinbil. Trots att den var prissänkt 50 % och installation ingick..
Hade fler tänkt i de tankarna hade problemet varit noll. Fundera över vilket behov du har och låt det styra dina inköp.

När jag läser insändare här i forumet kan jag bara förundras över hur olika samma person tänker beroende på vilket ämne som diskuteras.

Snackas det hårdvara vill alla ha det bästa men betala minimalt. När det gäller reor tycks tanken vara att tjäna så mycket som möjligt på att köpa något man inte har behov av eller som man aldrig övervägt att köpa till "normal"pris.

Eller diskussionen om Inets kommande grafikkort.
Alla sågar det pga prestanda, men nu när de går ut med att de ska prissätta efter sämsta prestanda, då får de plötsligt positiva reaktioner. Varför? Är prestandan skit så är den, oavsett vad man får betala för den.

De enda som kan dra nytta av denna prissättning är de vars behov prestandan täcker upp, övriga borde lägga sin tid på att fundera ut vilka kort som bör täcka deras behov och koncentrera sig på dem. Ni köper väl inte ett, i era ögon, skitkort för att det är billigt?
Så varför köpa skitprodukter på en rea för att de,eventuellt, är prissänkta?
Koncentrera er på sånt ni har behov av, koppla in hjärnan och ta reda på fakta gällande prisbild etc, så blir du inte lurad så ofta. Ingen annan än du kan avgöra om en produkt känns prisvärd och rätt för dig.

Vilken låg människosyn du har. Antingen har du ingen medmänsklighet eller så är du en av dessa handlare (eller arbetar för en) som lever för just den här sortens lurendrejeri. Man får passa sig för vad man säger så inte moderatorerna blir arga men det är svårt att inte kasta ur sig negativa ord åt ditt håll. Det finns jättemånga lagar som ska skydda konsumenter från empatilösa handlare vilket det uppenbarligen finns gott om, tycker du att alla dessa lagar ska tas bort? Handlaren ska kanske alltid ha rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är mest förvånad över att detta är ett problem?
Använder inte folk prisjakt/pricerunner?

Sen känns hela grejen rätt sjuk, konsumenterna ska alltså skyddas från att göra ”felaktiga” inköp baserat på hur procentuellt sänkt en produkt är?

Håller delvis med.
Det är fult beteende som vi helst hade varit utan men på vilket sätt är det här ett nämnvärt problem i praktiken?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det här sänder en rätt så tydlig signal att en rea ska vara äkta. Sen betyder ju inte lagändringen så mycket i sig om det inte kontrolleras. Och det som kan hända är väl böter för företaget vilket inte är kännbart nog. Jag hade hellre sett ett personligt straffansvar för hjärnorna bakom sådant här fulspel.

Ja, fram med giljotinerna! Skojar bara... unless...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Exempelvis så kände jag inget som helst behov av att beställa en laddningsstation för elbil då jag kör bensinbil. Trots att den var prissänkt 50 % och installation ingick..
Hade fler tänkt i de tankarna hade problemet varit noll. Fundera över vilket behov du har och låt det styra dina inköp.

Det är ju dock många som funderar på att skaffa elbil någon gång i framtiden. En laddstation kan ses som en investering inför framtida behov, särskilt om det är så bra rabatt och installation ingår.

Menar det är väl bra att "koppla in hjärnan", men just framtida planering är ju en ganska unik förmåga som människohjärnan har. Att bara gå på vad man känner för behov just i dag låter mer som magkänsla tycker jag, då är ju hjärnan i princip bortkopplad skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ja, fram med giljotinerna! Skojar bara... unless...?

Dödsstraff kanske är lite väl hårt , men större personligt ansvar skulle få bort saker som idag görs för att det går gömma sig bakom juridiska personer Om företag straffas med böter så tar de bara igen de pengarna genom högre priser, och jag tycker inte att konsumenterna ska straffas för att företag missköter sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Name and shame eller fortsätt vara en del av problemet.

Det är inget som behöver name and shame:as. Så länge lockprisvaran faktiskt finns i lager, så är det ingenting konstigt i detta upplägg.
Ska inte företag få tjäna några pengar alls tycker du, allt ska säljas till nollmarginal?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas denna lagen appliceras på livsmedel också. Ett exempel är chips:

För 3 veckor sedan kostade en påse chips 18:90, veckan efter hade dem kampanj på 3 för 40:-, denna vecka ha dem extrapris igen på 21:90 per påse, nedsatt från 25:50 som ordinarie pris. Jag förstår att det kan vara problem med att byta tillbaks till rapsolja istf solrosolja men priset på en påse chips har inte ändrats på 30 år. Cirka 20:- för 300g har det varit sedan 1992.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Känns inte som detta kommer spela någon som helst roll. Stora kedjor planerar kanske över ett halvår vad de ska ta ut för en produkt och sätter nog normalpriset så högt så de får ett bra reapris. Reapriset styr alltså normalpriset i stor utsträckning.

Försäljning har med psykologi att göra, så ett reapris ger mer försäljning än inte reapris. Märkt det själv på kunderna när jag arbetade i butik.

Dags och slå till innan rean eller varan är slut. Fear of missing out.

Påminner mig om en kund som frågade vad en vara kosta och ja sa priset som också var svinbilligt men när jag inte kunde svara på hur mycket varan var nedsatt med så avstod kunden köpet. Prisreduktionen var viktigare än prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Dags och slå till innan rean eller varan är slut. Fear of missing out.

Påminner mig om en kund som frågade vad en vara kosta och ja sa priset som också var svinbilligt men när jag inte kunde svara på hur mycket varan var nedsatt med så avstod kunden köpet. Prisreduktionen var viktigare än prislappen.

Ja, det handlar om det. Och fast man vet om hur konceptet fungerar så åker man ibland dit ändå.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ja, det handlar om det. Och fast man vet om hur konceptet fungerar så åker man ibland dit ändå.

På gott och på ont. Ofta kan det ju vara något som man velat ha länge och den tillfälliga rean är tillräckligt för bägaren att rinna över till ett köpbeslut så det behöver ju inte nödvändigtvis vara något dåligt. Sett till vanlig rea då inte om man blir lurad på bluffrea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju dock många som funderar på att skaffa elbil någon gång i framtiden. En laddstation kan ses som en investering inför framtida behov, särskilt om det är så bra rabatt och installation ingår.

Menar det är väl bra att "koppla in hjärnan", men just framtida planering är ju en ganska unik förmåga som människohjärnan har. Att bara gå på vad man känner för behov just i dag låter mer som magkänsla tycker jag, då är ju hjärnan i princip bortkopplad skulle jag säga.

Och vad säger magkänslan i dag med gällande elpriser? Och hur blir elprise framöver när behovet kommer att öka drastiskt i hela Europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Och vad säger magkänslan i dag med gällande elpriser? Och hur blir elprise framöver när behovet kommer att öka drastiskt i hela Europa?

Man kan väl säga att festen är slut, men det var kul så länge det varade.