Fråga om lättanvänd fläktcontroller/mjukvara

Permalänk

Fråga om lättanvänd fläktcontroller/mjukvara

Hejsan.

Tänkte börja så smått och byta ut fläktarna i mitt chassi från Fractals egna till några roligare RGB-varianter.
Har ganska dålig koll på detta då mina tidigare byggen varit stora svarta lådor, men denna nya har en glassida och då vill jag göra det lite roligare.

Finns tydligen en massa olika sätt att programmera ljus i datorn. Därför undrar jag helt enkelt:

1. Vad som är smidigast? iCUE, Aura Sync, eller nåt annat som jag missat??
2. Kan mjukvaran hjälpa mig med ljuset på min NZXT-pump eller är det nåt separat?
3. Samma fråga som 2 fast för grafikkort? Om (när) jag köper ett nytt grafikkort, kan jag ställa in det via nån programvara eller är det för varje enskild produkt?

Gäller alltså för datorn i min signatur, om ni undrar om specs.

Tack så mycket på förhand.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Open RGB kanske kan vara ett alternativ: https://openrgb.org/

Corsair (Icue) är iaf kompatibelt med asus moderkort och grafikkort via plugin.

Funkar/räcker inte ovan till blir det nog att du får ha en massa olika mjukvaror från respektive tillverkare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Hejsan.

Tänkte börja så smått och byta ut fläktarna i mitt chassi från Fractals egna till några roligare RGB-varianter.
Har ganska dålig koll på detta då mina tidigare byggen varit stora svarta lådor, men denna nya har en glassida och då vill jag göra det lite roligare.

Finns tydligen en massa olika sätt att programmera ljus i datorn. Därför undrar jag helt enkelt:

1. Vad som är smidigast? iCUE, Aura Sync, eller nåt annat som jag missat??
2. Kan mjukvaran hjälpa mig med ljuset på min NZXT-pump eller är det nåt separat?
3. Samma fråga som 2 fast för grafikkort? Om (när) jag köper ett nytt grafikkort, kan jag ställa in det via nån programvara eller är det för varje enskild produkt?

Gäller alltså för datorn i min signatur, om ni undrar om specs.

Tack så mycket på förhand.

Beror väll på hur djupt du vill gå och hur mycket engagemang sig.
En Arduino eller RaspberryPi eller liknande kan ju programmeras till princip vad som helst

Permalänk
Skrivet av Witten82:

Beror väll på hur djupt du vill gå och hur mycket engagemang sig.
En Arduino eller RaspberryPi eller liknande kan ju programmeras till princip vad som helst

Vad är Arduino och RaspberryPi??

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Skrivet av augustplym:

Vad är Arduino och RaspberryPi??

Typ programmerbar hårdvara som kan programmeras att göra lite allt möjligt men kan kräva en del programmeringskunskap om det inte finns något färdigt på google som bara kan laddas ner och köras in på den som passar.

Rgb är lite knöligt iom att alla tillverkare vill att man använderas mjukvara och openrgb är väl det enda jag vet om som iaf försöker få allt under en mjukvara om än kan vara lite omständigt och inte garanterat fungerar bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Typ programmerbar hårdvara som kan programmeras att göra lite allt möjligt men kan kräva en del programmeringskunskap om det inte finns något färdigt på google som bara kan laddas ner och köras in på den som passar.

Rgb är lite knöligt iom att alla tillverkare vill att man använderas mjukvara och openrgb är väl det enda jag vet om som iaf försöker få allt under en mjukvara om än kan vara lite omständigt och inte garanterat fungerar bra.

Låter ju lovande för den som inte är noob, tyvärr är jag nog det i såna här sammanhang. Får väl kolla med på openrgb då. Alternativt bara köra alla programvaror.

Är det en total nödvändighet med fläktcontroller?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Skrivet av augustplym:

Låter ju lovande för den som inte är noob, tyvärr är jag nog det i såna här sammanhang. Får väl kolla med på openrgb då. Alternativt bara köra alla programvaror.

Är det en total nödvändighet med fläktcontroller?

Muikvara för att styra hastighet osv?

Nej går att göra från bios på de flesta med derkort.

Vill du kunna styra dem från windows så rekommenderar jag
https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Kan styra fläktarna på allt från grafikkort till moderkort i en mjukvara.

Själv föredrar jag att hålla min gpu styrd från msi afterburner men går även göra från fancontrol.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Vad är Arduino och RaspberryPi??

https://youtube.com/c/Dronebotworkshop1

Den killen förklarar många gånger bättre en vad jag kan göra