Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

1 dag efter release, verkar vara gott om kort på lager.

Ingen vill betala för de där överprisade snöbrädorna. Tror de flesta har siktat in sig på Asus TUF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Ingen vill betala för de där överprisade snöbrädorna. Tror de flesta har siktat in sig på Asus TUF.

Haha, jag satt precis och funderade på designen på det där korten. De påminde om något

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag bad i ett PM om ett förtydligande från skribenten som jag tror kan vara av intresse.
d00d3n: "Kommer 4090 founders edition släppas i Sverige senare? I sådant fall hur? Nvidia.com?"
Enviro: "Hej! Tyvärr kommer FE inte säljas i Sverige. Om du vill ha det kortet får du köpa via Tyskland, eller något. Partnerkorten finns dock tillgängliga. Komplett kommer bland annat erbjuda några kort i morgon via en utlottning."

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Ingen vill betala för de där överprisade snöbrädorna. Tror de flesta har siktat in sig på Asus TUF.

Fortfarande en massa kvar. Det är nog inte chippet som folk vill åt, utan designen runt omkring.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det finns massor av grafikkort som INTE kostar över 22k......... ?

Problemet är när spelen optimeras till de överprisade korten och de krävs för att spela spelen på max

Verkar som att det bara är i skandinavien det var "brist" på kort.
Inga problem att hitta kort i andra länder.
Kan ju också vara så att de Svenska butikerna valde att lägga upp mindre kort för att sälja de första korten dyrare.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Såg nu på inet i ordern. Det står delvis bokad? aldrig fått det förr någonsin. Vad menar de med delvis bokad, hittar ingen info om det.

Permalänk
Medlem

Ni som fått era TUF 4090 för 22k skickade från inet eller gröna bockar, vilken tid fick ni orderbekräftelsen? 3:03:12 PM och gult här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Såg nu på inet i ordern. Det står delvis bokad? aldrig fått det förr någonsin. Vad menar de med delvis bokad, hittar ingen info om det.

Har du något mer på samma order? En produkt kanske är bokad. Men den andra inte. Då blir det delvis bokad.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har du något mer på samma order? En produkt kanske är bokad. Men den andra inte. Då blir det delvis bokad.

Nope?

Permalänk
Medlem

www.computersalg.se säljer Rtx 4090 för 40k. Finns kvar på fjärrlagret 2-3 dagar att leverera. Sorry men finns det ingen skam i kroppen

https://www.computersalg.se/i/9165259/inno3d-geforce-rtx-4090...

Permalänk

Är det fortfarande komponentbrist som håller uppe priserna eller är utbudet så pass lågt att det triggar upp priserna? Känns som 2020 all over again...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Är det fortfarande komponentbrist som håller uppe priserna eller är utbudet så pass lågt att det triggar upp priserna? Känns som 2020 all over again...

Verkar vara en kombination av resursbrist och ökade råvaru/komponent-arbetskrafts-priser (följer man med på branchnyheter är det ju hård konkurrens att få allokering hos tex TSMC), inflation och svensk kronkurs som gått käpprätt åt helvete.
Dock verkar tillgången fortfarande ok i skandinavien? finns kort kvar hos tex komplett, så inte alls samma situation som med 3000-serien där MSRP var låg men marknadspriserna blev nästan det dubbla.

Justerat för inflation i USA och SEK/USD-kurs är priserna relativt låga på 4080 12GB, sedan är det folk som påstår att det kortet borde varit 4070 och borde varit billigare, samt att nvidias påstående att 2080ti-3090-4090 är ett nytt högprestandasegment är bara scam och det får de inte lov att göra etc, men sådana teorier känns lite svårt att avgöra sanningen i eller förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Verkar vara en kombination av resursbrist och ökade råvaru/komponent-arbetskrafts-priser (följer man med på branchnyheter är det ju hård konkurrens att få allokering hos tex TSMC), inflation och svensk kronkurs som gått käpprätt åt helvete.

Nvidia har absolut inga problem med volymer på TSMC, de försöker krångla sig ur att använda den kapacitet de har reserverat! (Och är inte ensamma om det.) Har rapporterats om detta sedan 1:a Juli, här är en artikel som egentligen bara består av ett citat från en TSMC nyhet, se punkt 4 för Nvidia.

Priserna (i USD) handlar om vinstmarginaler och inventory management. Det är att märka att dollarkursen är upp generellt på valutamarknaden, och deras produkter tillverkas i Taiwan med kinesiska komponenter, inte i USA. Svårt att veta exakt hur deras avtal är formulerade m.a.p. valutakurser, men det kan inte vara till annat än fördel för nvidias marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Ni som fått era TUF 4090 för 22k skickade från inet eller gröna bockar, vilken tid fick ni orderbekräftelsen? 3:03:12 PM och gult här.

Beställde 15:02 och fick bekräftelsen 15:04. "Fanns" 16st i lager när jag beställde, nu gul bock med ett datum som först var 14e Nov men sen ändrades till 15e Nov. Mäkta besviken då jag inte trodde det skulle bli så svårt att få tag på ett.

Minns när jag beställde mitt 3080, då gick ju Inet sidan ner hela tiden och det tog över tjugo minuter att lyckas lägga kortet i varukorgen och få igenom beställningen. Denna gången gick det otroligt smärtfritt.

TUF var billigast så det är inte så konstigt att den blev mest populär Sen sålde inte Webbis det kortet heller.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Beställde 15:02 och fick bekräftelsen 15:04. "Fanns" 16st i lager när jag beställde, nu gul bock med ett datum som först var 14e Nov men sen ändrades till 15e Nov. Mäkta besviken då jag inte trodde det skulle bli så svårt att få tag på ett.

Minns när jag beställde mitt 3080, då gick ju Inet sidan ner hela tiden och det tog över tjugo minuter att lyckas lägga kortet i varukorgen och få igenom beställningen. Denna gången gick det otroligt smärtfritt.

TUF var billigast så det är inte så konstigt att den blev mest populär Sen sålde inte Webbis det kortet heller.

Kollade med inet och jag har köplats 47 för TUF 4090 22tkr. Vad hade du? Är totalt 81 i kön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Kollade med inet och jag har köplats 47. Vad hade du?

Köplats 34 här tack vare Qliro faktura, man känner sig rätt rätt lurad faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Kollade med inet och jag har köplats 47. Vad hade du? Är totalt 81 i kön

Visste inte att man kunde kolla kö. Ska göra det direkt! Tack för tipset.

Edit : Plats 56 :'D Detta är...sjukt. Inet kunde givetvis inte svara på hur lång tid det tar men det låter som minst en månad.

Skrivet av Kroella:

Köplats 34 här tack vare Qliro faktura, man känner sig rätt rätt lurad faktiskt

Tog också faktura för att det skulle gå snabbare men de kanske prioriterar de som betalar kontant?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kollade med inet nyss och är på plats 1 enligt kundservice 🙌 för min Tuf OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Kollade med inet nyss och är på plats 1 enligt kundservice 🙌 för min Tuf OC

ser att de har massor av sådana i lager på komplett nu också. Är nog en stor skillnad i efterfrågan på tuf OC jämfört med vanliga tuf givet att den senare är så pass mycket billigare för samma prestanda

Permalänk

Webhallen får enligt deras kundtjänst in nästa uppsättning 4090-kort 24/25 oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Är det fortfarande komponentbrist som håller uppe priserna eller är utbudet så pass lågt att det triggar upp priserna? Känns som 2020 all over again...

Tror Nvidia helt enkelt försöker rida på vågen från överprisade 3000-serie debaclet. Detta utan att ha någon som helst koll på att förutsättningarna har ändrats drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Visste inte att man kunde kolla kö. Ska göra det direkt! Tack för tipset.

Edit : Plats 56 :'D Detta är...sjukt. Inet kunde givetvis inte svara på hur lång tid det tar men det låter som minst en månad.

Tog också faktura för att det skulle gå snabbare men de kanske prioriterar de som betalar kontant?

Ser inte att det skulle ha något med att inet prioriterar något före det andra, dom får ju sina pengar av Qliro oavsett vad jag som konsument väljer för betalningssätt. Men ja jag valde faktura för att vara snabb gentemot att swisha eller knappa in kortnummer, detta handlar snarare om problem mellan Inet och Qliro enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Komplett har fått in ytterliggare kort, beställde ett Asus Tuf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

ser att de har massor av sådana i lager på komplett nu också. Är nog en stor skillnad i efterfrågan på tuf OC jämfört med vanliga tuf givet att den senare är så pass mycket billigare för samma prestanda

Det som suger med TUF OC är att du betalar 4000kr för en 45MHz OC. Det är fan magstarkt...
Hade kunnat tänka mig att hosta upp några hundralappar för OC men inte mer.

Dock intressant att de fortfarande har massa Zotac kort kvar i lager.

Skrivet av Galen Gurka:

Webhallen får enligt deras kundtjänst in nästa uppsättning 4090-kort 24/25 oktober.

Bra info, tack! Det borde även betyda att de får sina TUF non-OC som de inte ens sålde i förrgår.

Skrivet av Kroella:

Ser inte att det skulle ha något med att inet prioriterar något före det andra, dom får ju sina pengar av Qliro oavsett vad jag som konsument väljer för betalningssätt. Men ja jag valde faktura för att vara snabb gentemot att swisha eller knappa in kortnummer, detta handlar snarare om problem mellan Inet och Qliro enligt min mening.

Du har antagligen rätt men ja, det är lite surt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

ser att de har massor av sådana i lager på komplett nu också. Är nog en stor skillnad i efterfrågan på tuf OC jämfört med vanliga tuf givet att den senare är så pass mycket billigare för samma prestanda

Beställde ett Tuf OC nu när komplett fick in dom. Men hade tagit ett vanligt Tuf om det fanns men orkar inte vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det som suger med TUF OC är att du betalar 4000kr för en 45MHz OC. Det är fan magstarkt...
Hade kunnat tänka mig att hosta upp några hundralappar för OC men inte mer.

Jag anar att TUF icke-OC priset var/är ett tillfälligt introduktionspris som sedan kommer höjas till kanske 500-lappen under OC versionen.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Jag kollade också med Inet nu, om köplats för mitt TUF (icke OC). Svaret blev:

"Vi har tvyärr inte hunnit ta fram några köplatser för detta kort än, just nu finns det dessvärre inte heller några bekräftade leveranser från tillverkaren så vi kan själva inte uppskatta någon leveranstid"

Eftersom det står 14/11 på min order, så frågade jag om det datumet bara var taget ur luften. Svar:

"Nej vi hittar inte på några datum ur luften Om det finns den informationen på hemsidan så finns det ett datum i systemet. Dock inget jag kan se just nu, men det hemsidan visar är kopplat till vårt leveranssystem"

Konstigt att vi kunder kan se mer information än kundtjänsten 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Jag kollade också med Inet nu, om köplats för mitt TUF (icke OC). Svaret blev:

"Vi har tvyärr inte hunnit ta fram några köplatser för detta kort än, just nu finns det dessvärre inte heller några bekräftade leveranser från tillverkaren så vi kan själva inte uppskatta någon leveranstid"

Eftersom det står 14/11 på min order, så frågade jag om det datumet bara var taget ur luften. Svar:

"Nej vi hittar inte på några datum ur luften Om det finns den informationen på hemsidan så finns det ett datum i systemet. Dock inget jag kan se just nu, men det hemsidan visar är kopplat till vårt leveranssystem"

Konstigt att vi kunder kan se mer information än kundtjänsten 🙃

Via chatten? Ring dem istället. Förstår inte varför man får två olika besked via två olika kanaler.
Står det fortfarande 14e hos dig? Mitt byttes till den 15e vilket jag antar jag kan räkna med isf då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Jag kollade också med Inet nu, om köplats för mitt TUF (icke OC). Svaret blev:

"Vi har tvyärr inte hunnit ta fram några köplatser för detta kort än, just nu finns det dessvärre inte heller några bekräftade leveranser från tillverkaren så vi kan själva inte uppskatta någon leveranstid"

Eftersom det står 14/11 på min order, så frågade jag om det datumet bara var taget ur luften. Svar:

"Nej vi hittar inte på några datum ur luften Om det finns den informationen på hemsidan så finns det ett datum i systemet. Dock inget jag kan se just nu, men det hemsidan visar är kopplat till vårt leveranssystem"

Konstigt att vi kunder kan se mer information än kundtjänsten 🙃

Konstigt, det är just det kortet jag har beställt och fick i mejl efter förfrågan att jag har plats 34.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Är det fortfarande komponentbrist som håller uppe priserna eller är utbudet så pass lågt att det triggar upp priserna? Känns som 2020 all over again...

Du kan köpa ett 4090 nu, de finns i lager. Så lyxigt var det inte 2020. https://www.komplett.se/kampanj/177999/nvidia-geforce-rtx-400...