Snabbkoll: Är det för tidigt med julmust i oktober?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med att bli gammal är att man ofta slutar gilla supersöta saker. Kan inte dricka julmust längre för den är så äckligt söt. Vilket är synd för mina minnen säger att jag älskar den så köper den ibland (men håller ut den...).

Tråkigt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Sätt på en etikett "All Helgonamust" istället.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Man kan aldrig få för mycket av musten! Likaså vörtbröd

Must resist! Det är julafton som gäller.

Vörtbröd har jag gärna året runt... mmm, ljuva tanke.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fenrisulvfan:

Must ska som mycket annat som hör julen till endast förtäras en gång om året, annars blir det fort äckligt.
Jag förstår inte varför så många förstör julen genom att käka julbord flera gånger i december innan julafton, det är ju som att äta godis & chips före middagsmaten.

Julbord flera gånger om har faktiskt även jag svårt att förstå. Möjligen om det är olika slags julbord och inte endast standardvarianten med sill och julskinka varje gång. Men sen är jag inte vidare förtjust i fisk heller, så julbord är lite extra meh för egen del.

Permalänk
Medlem

Dygnet runt, överallt, varje dag, hela livet, tycker jag är en rimlig tillgänglighet för must.

Samma sak med glögg!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Julbord flera gånger om har faktiskt även jag svårt att förstå. Möjligen om det är olika slags julbord och inte endast standardvarianten med sill och julskinka varje gång. Men sen är jag inte vidare förtjust i fisk heller, så julbord är lite extra meh för egen del.

Man kan ju äta bara potatis och brunsås om man vill. Fast det kanske är något skånskt / danskt med brunsås på julbordet?

När vi är på julbord så brukar jag börja med efterrätterna så att man är säker på att man får plats med det. Annars så föräter jag mig alltid och får inte plats med efterrätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Har bara 4 flaskor påskmust kvar i källaren så nu väntar vi bara på en bra kampanj på julmusten!
För vem katten köper läskeblask för fullpris?!

Permalänk
Medlem

snabbkoll: Låter som någon på redaktionen blev sugen och vill veta om det är OK att köpa lite

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att man kan ha "julmust" året om men då ska det stå på hyllorna året om.

eftersom vi nu har system där vi bytar till påskmust och sen en höst där vi egentligen inte har en ny "must" så tycker jag det är förtidigt, Halloween kommer ju först!

kanske introducera en "Spökmust"!!!??? gratis tips för Apotekarnes, använd gärna

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

När jag kollar på tillverkarnas hemsidor ser jag bara jul och påskmust, är ganska säker på att dessa tillverkare sålde must som bara must tidigare då jag sett just must från de under sommaren utan jul/påsk-märkning så det verkar kvar någon ny fluga utan must året om.

Permalänk
Medlem

Att sälja must som "Julmust" redan i september känns fel. Vi kan ju börja med att dela ut julklappar redan vid midsommar också, så har vi tagit bort allt vad traditioner och sedvänjor betyder och innebär. Blir ju bara löjligt. Inte konstigt att folk tröttnat på julen redan innan julafton.

Permalänk
Medlem

Om jag ska få någon form av julkänsla så är det december som gäller för julmust för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

15 september såg jag första julmusten i butik, det tyckte jag kändes ganska tidigt. Jag tycker det är helt ok att dricka julmust närsomhelst, det har ingen betydelse, men för egen del dricker jag nog bara vid jultider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När jag kollar på tillverkarnas hemsidor ser jag bara jul och påskmust, är ganska säker på att dessa tillverkare sålde must som bara must tidigare då jag sett just must från de under sommaren utan jul/påsk-märkning så det verkar kvar någon ny fluga utan must året om.

Misstänker att det är ett fenomen i södra Sverige, för här uppe i norr kan jag inte minnas att jag någonsin (åtminstone över 40 år tillbaka) sett något annat än enbart jul- och påskmust? Det närmaste man kunnat komma är "bordsdricka", som funnits att köpa året runt, men det är ju inte alls samma sak.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja det är för tidigt med julmust i oktober. Tar ju rätt länge att få sug för läskeblask igen efter att man druckit sig en pet eller två, så om man börjar i oktober så saknar man sug på julafton, och julafton utan julmust är ju katastrof.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Brukar hålla mig till första advent. Hela grejen är ju att tråna och längta efter en iskall Zeunerts

Lussebullar körde jag ofta först på lucia, men insåg att det är för jävla gott ihop med den första julmusten, så nu gör jag på det viset istället!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av kelthar:

Man kan ju äta bara potatis och brunsås om man vill. Fast det kanske är något skånskt / danskt med brunsås på julbordet?

När vi är på julbord så brukar jag börja med efterrätterna så att man är säker på att man får plats med det. Annars så föräter jag mig alltid och får inte plats med efterrätt.

Sås och potatis är livet! Allt blir bättre med brunsås och/eller gräddsås

Jag misstänker att jag skulle föräta mig oavsett vilken ände jag börjar i.

Skrivet av HoboCop:

snabbkoll: Låter som någon på redaktionen blev sugen och vill veta om det är OK att köpa lite

Jag köpte skamlöst redan förra veckan, no regrets

Permalänk
Medlem

Vissa matbutiker har börjat sälja julmust redan i Augusti till och med.

I oktober är iallafall på hösten åtminstone.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet, nej det är lagom.
Must ska inte drickas året om, men 2-3 månader är fine med mig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då vill jag bestämt undra över vilken årgång som inhandlades, vad jag vet har väl de flaskorna varit 1.4L sedan millennieskiftet ungefär?

Visst fan dom fular sig o kör 1dl mindre ja, det hade jag glömt när jag skrev.. Gott var det hur som helst😄

Permalänk
Medlem

Om det etiketteras som Must kan de säljas året om men en etikett med julmust eller påskmust ska bara säljas i närheten av högtiden.
När jag låg i lumpen då fanns det must på markan året om.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det borde vara förbjudet att sälja "julmust" och annan julmat för tidigt, ja.
Men Trocamust har jag provat (inte "julmust" ju), och gillade den så det kommer jag att köpa mer av. Jag vill prova att blanda den med Zeunerts.

Men det borde också vara förbjudet att sluta sälja jul-varor för tidigt. Det har t.ex. varit nästan omöjligt att få tag på ett vanligt vörtbröd efter 25:e december. Det är inte för att de "tagit slut" - för bröd är ju färskvaror som måste bakas nya för att vara färska.
De senaste åren har jag fått köpa flera bröd och frysa in bara för att kunna ha dem hela julen.
Enligt kyrkan, som är auktoritet när det gäller julens datum, så slutar ju faktiskt julen inte förrän på tjugondag Knut!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Minns att man försökte lansera "Sommarmust" en gång i tiden. Det blev ingen succé då så det blev kortlivat. Idag kanske det skulle gå bättre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fun fact jag lärde mig från wikipedia idag: Julmust hette ursprungligen Roberts Julöl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sedan någon vecka tillbaka har julmusten tagit plats i butikshyllorna. Håller du dig till närmare jul eller blir det genast must för hela slanten?

Läs hela artikeln här

Oktober är lite tidigt, men samtidigt är det lockande... Så har smygstartat med trocamust och väntar med julmusten till någon gång i november... Julmust är inget man ska slarva med hur som helst. Jultomten finns inte, men julmust är på riktigt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag har must kvar än från jul och påskrensningen på ICA/Coop. Kallar det numers "säsongsmust".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle-anka:

Varuhuset Harrods i London brukar väl starta sin julskyltning sista veckan i juli?

Jag tycker det är okej att sälja must året runt men att sälja must med etiketten julmust, det får man bara göra under december månad enligt mig.

Jag har inte sett julskyltning där före november vad jag kan minnas, men nu har jag inte varit där i jultider på några år.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Must ska som mycket annat som hör julen till endast förtäras en gång om året, annars blir det fort äckligt.
Jag förstår inte varför så många förstör julen genom att käka julbord flera gånger i december innan julafton, det är ju som att äta godis & chips före middagsmaten.

Nej det där håller jag helt med om. Julmat är ju inte särskilt gott egentligen, i alla fall inte enligt min åsikt, så om man äter flera julbord så tröttnar man absolut långt innan julen. På mitt förra jobb hände det att kunder bjöd in oss utvecklare på deras julbord vilket var trevligt och så, men efter ett par så spyr man ju bara på räkor i majonäs, en massa "superspeciella" sillar och annan jättefet mat. Det spelar ingen roll ifall det är på lyxkrog eller motsatsen, maten är ju typ samma ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag har must kvar än från jul och påskrensningen på ICA/Coop. Kallar det numers "säsongsmust".

Helgmust borde vara det vedertagna ordet? Följ skinkans modell rakt av

Permalänk
Medlem

Jajamen! Helt ok!

Permalänk
Medlem

Folk köper det ju för fullt även i oktober så inte konstigt att butiker köper in det.
Har själv smygstartat med julmust. Det är gott!