Snabbkoll: Är det för tidigt med julmust i oktober?

Permalänk
Musikälskare

Man kan aldrig få för mycket av musten! Likaså vörtbröd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Varuhuset Harrods i London brukar väl starta sin julskyltning sista veckan i juli?

Jag tycker det är okej att sälja must året runt men att sälja must med etiketten julmust, det får man bara göra under december månad enligt mig.

Då behövs det ju julimust

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Frågan är var man köper Zeunerts Julmust i Småland?
Aldrig smakat den och hört att den är OP enligt Sweclockers
https://zeunerts.se/zeunerts-julmust/

Permalänk

Ja det är lite tidigt, har inte hunnit dricka upp all påskmust än. Fortfarande några flaskor kvar

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

När allt är speciellt.... är inget speciellt...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Trocamust, en ide som lät bra på papper, men var mindre bra i verkligheten!

Var väl inte världens upplevelse. Men den var något mindre söt smakmässigt, drak vanlig trocadero precis efter och tyckte den var lite väl söt.
Så kanske inte helt fel ändå men blir osäker ändå när jag skriver detta..........kanske måste köpa en till för att känna efter.
Men rent initialt kom jag ihåg att den var nothing special

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Trocamust Zero är det jag kommer att dricka och anledningen är att vanlig must är så otroligt sötsliskig.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geckod:

Frågan är var man köper Zeunerts Julmust i Småland?
Aldrig smakat den och hört att den är OP enligt Sweclockers
https://zeunerts.se/zeunerts-julmust/

Brukar finnas på Coop och Hemköp och förmodligen även Ica.

Borde dyka upp i butikerna när som helst så håll utkik.

Must gör sig bäst på glasflaska. PET tappar kolsyran och håller sig bara 2-3 månader.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Must ska som mycket annat som hör julen till endast förtäras en gång om året, annars blir det fort äckligt.
Jag förstår inte varför så många förstör julen genom att käka julbord flera gånger i december innan julafton, det är ju som att äta godis & chips före middagsmaten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Julmust så som all annan läskeblask smakar skit, har nog inte druckit läsk på över 10år nu bortsett från ett halvt glas apotekarens julmust nu för 3dagar sedan, va bara hälla ut resten i vasken.

Permalänk
Medlem

Kom i september, men jag gillar trocamusten så ska inte klaga.

Permalänk
Medlem

Allt som hör till julen får tidigast börja 1 december.
Julmusik, julpynt i butiker, julmust osv

Fyfan, tycker synd om de som jobbar i butiker som måste höra den hemska julmusiken från oktober till januari.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

"Påskmust börjar säljas i affären från å med den 1/2 2023, max 3 liter per kund".

Alldeles för tidigt för julmust, blir väl snart svenska jordgubbar till jul osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är för tidigt. Tycker det räcker med att dricka jul och påskmust precis bara dagarna runt högtiderna. Jag tröttnar väldigt fort på must om jag dricker det för ofta och mycket. Antar att jag inte direkt är Sveriges största must fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Man kan aldrig få för mycket av musten! Likaså vörtbröd

Instämmer!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den som inte gillar must tidigare kan ju bara avstå från att dricka tidigare...

Vad är det för roligt med det då?
Vad skall man annars var upprörd över

(julmust, smörgåstårta och surströmning är ändå äckligt )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Från första december, inget annat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Glasflaska är ju mycket bättre än plastflaskorna, men 33 cl returglas där man kunde köpa backvis är i princip avlidet för konsument.

Har inget med flaskorna att göra, utan ingredienserna. Annan sötdricka, som t ex sockerdricka, håller mycket längre, i samma typ av flaska. Men inte för evigt. Jag testade en Fanta som var ett år efter bäst före, och den var avskyvärd. Besk och konstig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är alltid för tidigt för alla sorters must; det smakar skräp och bör undvikas året runt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min första lass från delitea men väntar fortfarande att julmusten zeunerts ska komma in i lager.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Har inget med flaskorna att göra, utan ingredienserna. Annan sötdricka, som t ex sockerdricka, håller mycket längre, i samma typ av flaska. Men inte för evigt. Jag testade en Fanta som var ett år efter bäst före, och den var avskyvärd. Besk och konstig.

Jo, det är stor skillnad på flaskorna.

PET har i vanliga fall en hållbarhet kring 6 månader. Ett år efter bäst före smakar få saker på PET bra, speciellt inte light/zero.

Läsk och must på glasflaska är beroende på innehåll uppåt 1,5 år och brukar klara sig okej längre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av OSkar000:

Brukar finnas på Coop och Hemköp och förmodligen även Ica.

Borde dyka upp i butikerna när som helst så håll utkik.

Must gör sig bäst på glasflaska. PET tappar kolsyran och håller sig bara 2-3 månader.

Aldrig sätt så länge jag bott i Småland så jätte vanligt kan det inte vara.
Coop fick vi dock precis (tog över gamla netto).
Hemköp finns väl inte längre? Willys?
Ica handlar jag typ bara på, de har verkligen inte det.

Ah är ju glasflaskan man vill hitta.

Permalänk
Medlem

Svenskarna/Norden dricker julmust 365dagar i året. Julmusten som inte säljslut innan 24december skickas tillbaka och byter identitet till Påskmust och så rullar det på. Har sett på några ställen där både påsk och julmust har haft lager med damm på sig. Jag själv dricker inte jag någon must.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Aldrig sätt så länge jag bott i Småland så jätte vanligt kan det inte vara.
Coop fick vi dock precis (tog över gamla netto).
Hemköp finns väl inte längre? Willys?
Ica handlar jag typ bara på, de har verkligen inte det.

Ah är ju glasflaskan man vill hitta.

Hemköp och Willys är samma kedja, att vissa Hemköp blivit Willys betyder dock inte att Hemköp försvunnit då det finns 205 butiker i landet, så det handlade alltså bara om vissa butiker.

Det är nog mer de större butikerna som Stora Coop och Ica Maxi som kan ta hem sådant och inte små närlivs, men du kan alltid fråga din ICA-handlare om de vill ta hem.

Permalänk
Medlem

Jag såg nybakade Lussekatter på Hemköp i slutet på Sept, så traditionerna är utbytta till att enbart tjäna pengar nuförtiden.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Trocamust Zero är det jag kommer att dricka och anledningen är att vanlig must är så otroligt sötsliskig.

Zeunerts är inte sötsliskig. Den smakar must, inte bara socker som arnes gör.

För övrigt. När jag var yngre och fortfarande tyckte detta med jul var lite kul ändå så var det viktigt att aldrig dricka före första advent och efter trettondagen. Nu bryr jag mig inte om julen längre och således kan jag dricka mina lagrade Zeunerts året runt. Har alltid ett antal kartonger stående hemma.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Nej, dricker varken jul- eller påskmust."

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Allt julsnack, julpynt, julskyltning och julkreklam borde förbjudas tills sista veckan i november. Låt oss få lite lugn och ro under hösten! Man har knappt hunnit stoppa undan badbyxorna förren det tjatas om julen och när väl julen kommer så spyr alla galla på den för den är så sjukt uttjatad...och den 25e ska allt vad heter julen ut för då är det det nya året som gäller och vårrean är på väg.

Det här kan jag skriva under på! Julskyltning och julmusik tidigare än så borde vara straffbart. T.ex. med att butikens ägare måste försöka till tonerna Mariah Carey's All I Want for Christmas i tre års tid.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geckod:

Aldrig sätt så länge jag bott i Småland så jätte vanligt kan det inte vara.
Coop fick vi dock precis (tog över gamla netto).
Hemköp finns väl inte längre? Willys?
Ica handlar jag typ bara på, de har verkligen inte det.

Ah är ju glasflaskan man vill hitta.

Ska inte svära på att den finns i precis alla butiker, minns inte om den fanns när jag bodde i Småland för några år sedan men då handlade jag å andra sidan mer eller mindre bara på lokala coop-butiken och med enstaka turer till Ica Maxi i Västervik.

Håll utkik närmaste veckorna i alla fall så dyker den förmodligen upp snart. Brukar vara kartonger med 6 flaskor i varje som man ser i butikerna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tycker att oktober är lite tidigt men det är klart att bjuds det säger man ju inte nej förstås. Men personligen väntar jag in november innan det känns "rätt" att köpa och dricka must. Samma med glögg.

*edit*
Andra halvan av november kan jag förtydliga med. När det börjar närma sig 1a advent.
*/edit*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |