Snabbkoll: Är det för tidigt med julmust i oktober?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Finns det ett särskilt datum för surströmming?

Men en surströmmingsmust, nja...

Jadå, surströmmingspremiären är den tredje torsdagen i augusti, vilket enligt gammalt var för att hindra försäljning av surströmming som inte hade jäst klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jadå, surströmmingspremiären är den tredje torsdagen i augusti, vilket enligt gammalt var för att hindra försäljning av surströmming som inte hade jäst klart.

Aha!

Ja, jag har aldrig ens funderat på att äta surströmming så jag har inte behövt veta just det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag dricker inte läsk men det är för tidigt att börja sälja julprylar i oktober.

Permalänk
Medlem

Det är en dryck som vilken annan som helst spara lite till midsommar vettja

Permalänk
Medlem

Julmusten ställdes ut redan i sept. Galet tidigt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ja. Alldeles för tidigt. Med det sagt drack jag min första i eftermiddags.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Julmust i Oktober, aldrig. Köper alltid julmust kring när man tänder 1a advent.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera denna. Säljs på Kahls och Blomsterlandet, och i deras egen gårdsbutik när jag var på genomresa i Sverige i somras. Och eftersom den heter moosemust så är den ok under älgjakt.

Permalänk
Medlem

Har redan druckit en 10 Nygårda Lagrade Julmust. Bästa som finns ju.

Permalänk

Trocaderomust testad i helgen. Jag gissar att dom kommer kosta 5:- efter jul - Surprise! Fullständigt platt fall

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Två hylsor 33:or för 23spänn (+pant). Det är vad den här svärtan kostade lokalt i en affär. Kändes rätt dyrt. Men jao, det är alldeles för tidigt med julpynt och julskum från och med september/oktober månad.

Semlan kläms väl ut på ett löpande band (bake off) redan innan Kalle Anka är över. Traditionerna är goda och gör en glada. Fast de tappar sitt originella och unika värde, när det tampas med tidsramarna då produkterna "bör" placeras ut. I ett rent språk: man hinner bli less.

Permalänk
Medlem

oktober?

Här är bildbevis från 30 september. Det är tidigt!

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag köper direkt det finns i butik, livet är för kort för att inte dricka must när det finns. Samma sak med glögg.

Lidl hade ju sommarmust också, men det försvann rätt fort.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Man blir less. Samma med skinkan. I år tänker jag vänta till efter nyår, när allt ska reas ut. Lite som BF-tänket.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Aldrig för tidigt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Snäppet värre tycker jag det är att jag såg dessa lämmor säljas mer än ett halvår innan påsk:

Permalänk
Moderator
Moderator

För tidigt för Julmust men inte för hybrider, som Trocamust.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det heter julmust av en anledning. Är det jul nu? Nej det är det inte. Hädelse!

Vi måste ha varandra i hand och icke gå med på dessa köptrick. Annars måste vi gå man ur huse och protestera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det heter julmust av en anledning. Är det jul nu? Nej det är det inte. Hädelse!

Ja, men där är ju felet att det heter "JULmust". Det är årstidskopplingen som ska väck. Släpp musten fri!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fatmajk:

Det heter julmust av en anledning. Är det jul nu? Nej det är det inte. Hädelse!

Vi måste ha varandra i hand och icke gå med på dessa köptrick. Annars måste vi gå man ur huse och protestera!

Är den här OK då?
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/dagligvaror/drick...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Alldeles för tidigt, tar bort lite av magin runt jul. Jul var speciellt förr men idag är det bara en vanlig dag mellan oktober och april. nya jul är black friday.
Dessutom är det någon form av rea under i princip hela perioden från BF till april vilket även där urlakar magin enligt mig.

Minns när man var liten och väntade till rean på de få mellandagarna, det var magi på riktigt och förväntan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Sommaren är fullkomlig depression i och med brist av påsk/julmust

Permalänk

( Jag drack glögg i fredags)

Permalänk
Medlem

tycker Julmust blir sådär lagom bra till Posken, lite bättre smak typ Så köpa det tidigt så man kan lagra det lite är nog inget fel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

tycker Julmust blir sådär lagom bra till Posken, lite bättre smak typ Så köpa det tidigt så man kan lagra det lite är nog inget fel.

Den vanliga är då inte lagringsbar. Jag hittade ett par flaskor i en väska efter ett halvår (ungefär juli) och det var fasen inte drickbart. Minns inte hur det smakade dåligt, men det var äckligt. Bäst före hade passerats med flera månader. Jag trodde inte sånt spelade så stor roll för sötdricka, men tydligen för must.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja de började ju redan i september här... Snart börjar de väll med Påskmust före jul
Köpte Trocaderomust till min svåger då han älskar Trocadero.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Allt julsnack, julpynt, julskyltning och julkreklam borde förbjudas tills sista veckan i november. Låt oss få lite lugn och ro under hösten! Man har knappt hunnit stoppa undan badbyxorna förren det tjatas om julen och när väl julen kommer så spyr alla galla på den för den är så sjukt uttjatad...och den 25e ska allt vad heter julen ut för då är det det nya året som gäller och vårrean är på väg.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Förr såldes MUST året runt... för att förses med annan etikett vid just påsk- och jultid. Varför slutade man sälja must året runt?

Det är sant, julmust och påskmust är samma sak. Jag kan dricka det året runt för jag älskart men håller med om att det blir konstigt med en must kopplad till en högtid som är långt bort.

Julmust i slutet av September = nej tack.
Påskmust i slutet av Januari = nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den vanliga är då inte lagringsbar. Jag hittade ett par flaskor i en väska efter ett halvår (ungefär juli) och det var fasen inte drickbart. Minns inte hur det smakade dåligt, men det var äckligt. Bäst före hade passerats med flera månader. Jag trodde inte sånt spelade så stor roll för sötdricka, men tydligen för must.

Glasflaska är ju mycket bättre än plastflaskorna, men 33 cl returglas där man kunde köpa backvis är i princip avlidet för konsument.

Permalänk
Medlem

Varuhuset Harrods i London brukar väl starta sin julskyltning sista veckan i juli?

Jag tycker det är okej att sälja must året runt men att sälja must med etiketten julmust, det får man bara göra under december månad enligt mig.