Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 7000X3D med 3D V-Cache kan avtäckas på CES 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Moderkorten verkar börja på 2800kr i Sverige. De behöver släppa nerskalade modeller snart så kanske Ryzen 5 7600x och 7700x kan gå att överväga till billigare burkar.

Ja fy fan, det svider verkligen. Är en hög tröskel att motivera.
2800:- är liksom inte ens vad jag maximalt skulle lägga på ett moderkort, att det sen startar därifrån....ja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det så att heat spreader på nuvarande 7000 seriens (icke 3D V-Cache modeller) är tjocka främst p.g.a. att det behövs plats i höjd för kommande 3D V-Cache modeller?
Tänker att dessa v-cache cpu:er kommer vara högre i höjd på kisel nivå och att det då kommer att resulterar i en tunnare heat spreader för att behålla slutligen samma höjd på cpu:n för kylarens kompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att se 3D cache på en APU, men även och framförallt på DDR5.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja fy fan, det svider verkligen. Är en hög tröskel att motivera.
2800:- är liksom inte ens vad jag maximalt skulle lägga på ett moderkort, att det sen startar därifrån....ja.

Jo jag köpte faktiskt mitt nuvarande kort för strax under 3000kr ( Något asus crosshair x370) Har alltid valt budget förr och lär göra det i framtiden, jag kan inte komma på något jag fått ut av detta kortet som jag inte hade fått med ett b350 kort för 950kr. Men det spelar kanske roll om man köper en 16 kärnig cpu och överklockar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ujuj. Får AMD till agesa och 7000'ish DDR5 så ligger Intel pyrt till i gaming.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag köpte faktiskt mitt nuvarande kort för strax under 3000kr ( Något asus crosshair x370) Har alltid valt budget förr och lär göra det i framtiden, jag kan inte komma på något jag fått ut av detta kortet som jag inte hade fått med ett b350 kort för 950kr. Men det spelar kanske roll om man köper en 16 kärnig cpu och överklockar.

Ja, det man brukar få när man steppar upp och spenderar mer är väl fler kondensatorer som i slutändan ska väl kunna vara mer lämpligt om man tänkt och klocka osv.
Ja precis, 16 kärnor och full throttle, då kan det nog vara motiverat med ett dyrare kort. Åtminstone skulle jag resonera så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Är det så att heat spreader på nuvarande 7000 seriens (icke 3D V-Cache modeller) är tjocka främst p.g.a. att det behövs plats i höjd för kommande 3D V-Cache modeller?
Tänker att dessa v-cache cpu:er kommer vara högre i höjd på kisel nivå och att det då kommer att resulterar i en tunnare heat spreader för att behålla slutligen samma höjd på cpu:n för kylarens kompatibilitet.

Vad jag har läst så tar inte v-cache så mycket plats. Men det går ju att göra heatspreaders tunnare oavsett, bara göra det tjockare på undersidan av CPU:t.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det vore intressant att se 3D cache på en APU, men även och framförallt på DDR5.

På sikt lär AMD rimligen ändra sin "APU" design så CPU och GPU delar LLC, men som det är nu är faktiskt AMDs APUer lite unika i att deras iGPU inte kan använda den cache som CPU använder som L3$. CPU och GPU är i AMDs design två separata kretsar som råkar dela kisel, de kommunicerar bara via Infinity fabric.

Intel, Apple och Qualcomms integrerade GPUer delar alla LLC (L3$ i Intels fall och "system cache" i Apples/Qualcomms fall som rent praktiskt rätt mycket är en L3$ för CPU-delen i alla fall).

Sedan finns det varianter man kan göra. Intel hade ju en stor L4$ i Broadwell, men det hade fler nackdelar än det var värt (IBM testade också L4$ i POWER, men de övergav också detta). Kom ett par (Skylake-baserade) modeller till efter det som hade eDRAM, men för dessa gjorde man den cache "osynlig" för CPU (d.v.s. det var inte en L4$). Fördelen med det är att alla minnesoperationer kan då dra nytt av cache:en, även saker som disk I/O, nätverks I/O etc.

Nackdelen är att då CPU inte är medveten om en sådan cache kan den inte heller göra några speciella optimeringar kring cache-strategi.

Givet att det blir allt svårare att göra något kring IPC lär vi få se lite kreativa lösningar kring cache framöver. På serversidan börjar det dyka upp en hel del spännande saker via CXL, med den tekniken kan även saker som sitter på PCIe5/PCI6 använda "cache" i CPU och/eller "cache" som sitter på PCIe-bussen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja fy fan, det svider verkligen. Är en hög tröskel att motivera.
2800:- är liksom inte ens vad jag maximalt skulle lägga på ett moderkort, att det sen startar därifrån....ja.

Är dags att sluta tro en nishad bransh ska kosta som den gjorde för 15 år sen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Är dags att sluta tro en nishad bransh ska kosta som den gjorde för 15 år sen.

Let me keep dreaming...😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Let me keep dreaming...😄

Fine men bygga datorn själv för att spara pengar är förbi, nu är det tvärtom

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Fine men bygga datorn själv för att spara pengar är förbi, nu är det tvärtom

Exakt, får hoppas på lottovinst om det fortsätter i den här utvecklingen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Fine men bygga datorn själv för att spara pengar är förbi, nu är det tvärtom

Det vet jag inte. Intel har ju fått ner sina budget kort med LGA1700 till 1000kr så det är antagligen bara en tidsfråga innan AM5 modeller kommer i den prisklassen. Finns väl inget med AM5 som gör att de korten måste vara dyra utan det är väl som vanligt att de först vill mjölka marknaden med premium modeller sen kommer budget prylarna? DDR5 behöver sjunka närmre DDR4 priser så kanske man kan man köpa en prisvärd spelburk baserad på AM5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det vet jag inte. Intel har ju fått ner sina budget kort med LGA1700 till 1000kr så det är antagligen bara en tidsfråga innan AM5 modeller kommer i den prisklassen. Finns väl inget med AM5 som gör att de korten måste vara dyra utan det är väl som vanligt att de först vill mjölka marknaden med premium modeller sen kommer budget prylarna? DDR5 behöver sjunka närmre DDR4 priser så kanske man kan man köpa en prisvärd spelburk baserad på AM5.

Även med ett moderkort för 1000kr, så sparar du inte pengar du inte direkt pengar på att bygga själv längre. För kunde det vara många tusenlappar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vad jag har läst så tar inte v-cache så mycket plats. Men det går ju att göra heatspreaders tunnare oavsett, bara göra det tjockare på undersidan av CPU:t.

Läste och minns nu att de kompenserade höjden på 5800X3D genom att göra basen på chiplet tunnare och sedan lägga på cache delen. Om de nu kör samma grej på 7000 serien så blir det nog ingen större skillnad där.

Däremot tänker jag om de kommer ha en ny design och eventuellt lägga till de tidigare patent på att ha ledningsbanor i koppar som går igenom kislet för att enbart kyla kretsarna, detta skulle kanske höja totala höjden alternativt ha flera lager av cache eller annat för flera "3D stacking" funktioner.

Undrar också varför de inte valde att höja bottendelen för 7000 serien och ha den tjockare som du säger, kanske var en sen sån sen "nödlösning" och vi kanske kommer få se annan design framöver.

Hursom ska bli intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det vet jag inte. Intel har ju fått ner sina budget kort med LGA1700 till 1000kr så det är antagligen bara en tidsfråga innan AM5 modeller kommer i den prisklassen. Finns väl inget med AM5 som gör att de korten måste vara dyra utan det är väl som vanligt att de först vill mjölka marknaden med premium modeller sen kommer budget prylarna? DDR5 behöver sjunka närmre DDR4 priser så kanske man kan man köpa en prisvärd spelburk baserad på AM5.

Nä, det där är inte riktigt sant. Om du ser till Intels DDR4 moderkort på socket 1700 så finns där billiga kort; på Inet är de mellan 1099 kr - 5990 kr. Intels DDR5 kort är däremot dyrare, fast något billigare än AM5-korten är; kostar 2190 kr - 26990 kr. Den absoluta majoriteten av dem kostar över 3000 kr precis som hos AM5 (2490 kr - 14190 kr).

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Även med ett moderkort för 1000kr, så sparar du inte pengar du inte direkt pengar på att bygga själv längre. För kunde det vara många tusenlappar.

Ok var några år sedan jag byggde själv så har inte koll på hur det ligger till. Men man får nog ändå en vettigare dator om man bygger själv de brukar vara ganska klena nätaggregat osv som kan begränsa eventuella uppdateringar av GPU i de färdigbyggda. (i alla fall HP lenovo osv.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Nä, det där är inte riktigt sant. Om du ser till Intels DDR4 moderkort på socket 1700 så finns där billiga kort; på Inet är de mellan 1099 kr - 5990 kr. Intels DDR5 kort är däremot dyrare, fast något billigare än AM5-korten är; kostar 2190 kr - 26990 kr. Den absoluta majoriteten av dem kostar över 3000 kr precis som hos AM5 (2490 kr - 14190 kr).

Är man ute efter att bygga billigt så väljer man antagligen ett DDR4 moderkort eftersom de är billigare samt minnena är billigare. Sen vet jag inte men att kortet är byggt behöver väl inte betyda att det måste mycket dyrare att tillverka? Priset beror väl mest på att de väljer att ha DDR5 stöd på de mer påkostade modellerna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man sparar självklart pengar på att bygga själv med samma produkter. Brukar spara 1000-2000:- om man inte köper alla delar på rea enbart.
Det som varit problemet nu sedan 3000 är ju att gpuer inte har funnits förutom i pre builds och därav har priserna blivit skeva.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Uppdatera bios på moderkortet o sen köpa en 5800x3d.så håller min burk i några år till 🙂
Men spännande med alla nya gpu/cpuer nu😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Läste och minns nu att de kompenserade höjden på 5800X3D genom att göra basen på chiplet tunnare och sedan lägga på cache delen. Om de nu kör samma grej på 7000 serien så blir det nog ingen större skillnad där.

Anandtech nämner att chipleten för 5800X3D behåller samma tjocklek för att vara kompatibel med I/O-chipleten (som också behöver kontakt med värmespridaren). Kisel har också mycket sämre värmeöverföring än koppar. Så ja, troligtvis kommer de fortsätta med samma metod även i fortsättningen.

Skrivet av HappyPie:

Undrar också varför de inte valde att höja bottendelen för 7000 serien och ha den tjockare som du säger, kanske var en sen sån sen "nödlösning" och vi kanske kommer få se annan design framöver.

Jag misstänker att det inte är så lätt att höja sockeln, och nu kan de ju inte ändra på det utan att förstöra kompabiliteten för de nuvarande processorerna.

Min gissning är att AMD inte ser den tjocka värmespridaren som något större problem, och om man tror att de har några planer utöver att bara behålla kompabiliteten med AM4-kylare så blir man nog besviken. Men jag har gärna fel om de hittar på något intressant

Permalänk
Medlem

Men gud så irriterande att behöva vänta ytterligare ett kvartal på att uppgradera, hoppas att den taskiga försäljningen av "vanliga" Ryzen 7-serien gör så att de får ut de nya grejerna innan jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Är dags att sluta tro en nishad bransh

Hur menar du med nishad branch? Menar du datorer?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hur menar du med nishad branch? Menar du datorer?

Gaming är en ganska nischad bransch iofs ca 14% av amds omsättning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu blev AMD svettiga i nacken, då släpper de nyhet om X3D som alla undrat om precis efter 13900K launch :). Det är så genomskinligt att det är galet, men det funkar.

Intel släppte ju Raptor-infon på launchdagen för nya AMD, så...

Permalänk

Känns ju inte värt köpa något nu, med ökad inflation. I bästa fall kanske vi ser någon ändring i vår (beroende på om dom känner att dom behöver sänka priserna för få något sålt i Sverige eller det kan kvitta).

Om energi priserna fortfarande kommer öka, ihop med högre matpriser. Kommer alla som säljer "lyx produkter" få det tufft (jag menar sådant vi inte behöver köpa nytt varje år, som mobiler, tv, datorer och liknande kommer vara svårt att sälja).

Oavsett verkar ju Intel leda ganska stort över AMD. Men AMD verkar inte se det som så stort hot (när priserna ligger rätt högt när man jämför emot Intel). Varit samma sak med 5 serien. Verkar som jag får leva med nuvarande system i några år till (redan över 10 år och märks hur slitet systemet blivit (jag hoppas på jag kan byta det före den slutar helt att starta)).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Intel släppte ju Raptor-infon på launchdagen för nya AMD, så...

AMD flyttade väl sin launch till Intels presentationsdag?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör om IHS, även om det innebär bruten kompatiblitet med AM4 kylare. Samt att dom gör den överklockingsbar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Tror ni AMD's aktier nått botten nu? Nu kan det bara gå upp från nästa år?

Permalänk

Det står faktiskt inte "3D V-Cache" under zen 4 och zen 5 på bilden i artikeln.