Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygga om äldre CAD dator till Gaming (låg budget)

Permalänk
Medlem

Bygga om äldre CAD dator till Gaming (låg budget)

Grabben (9år) ska få en första (enkel) dator nu när han har hållt sitt godislöfte i ett år.
Planen var att hitta något begagnat och jag har på flera ställen hittat denna typ av ”refurbed” datorer med liknande spec.

https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara-spel/GreeniX...

Grejen är att detta är samma dator som min gamla CAD dator på jobbet, fast den har 32gb ram istället.
Så om jag köper loss den för ett par hundralappar och köper ett nytt grafikkort (eller ett begagnat) så borde jag ju komma under halva priset.

Eller har jag missat nått?

Black friday står ju för dörren och tid finns att vänta in detta om det är nått som ska köpas nytt.

Alternativ två, vad köper jag för max 4000kr som är bättre än förslaget ovan? Skärm osv ligger utanför denna budget.

Just nu spelas det Fortnite och Minecraft på Nintendo så det är väl dessa spel som ska spelas även på datorn.

Permalänk
Medlem

Datorn du länkar till är i mitt tycke på tok för dyr, det du betalar för är i princip grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av L_vgren:

Grabben (9år) ska få en första (enkel) dator nu när han har hållt sitt godislöfte i ett år.
Planen var att hitta något begagnat och jag har på flera ställen hittat denna typ av ”refurbed” datorer med liknande spec.

https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara-spel/GreeniX...

Grejen är att detta är samma dator som min gamla CAD dator på jobbet, fast den har 32gb ram istället.
Så om jag köper loss den för ett par hundralappar och köper ett nytt grafikkort (eller ett begagnat) så borde jag ju komma under halva priset.

Eller har jag missat nått?

Black friday står ju för dörren och tid finns att vänta in detta om det är nått som ska köpas nytt.

Alternativ två, vad köper jag för max 4000kr som är bättre än förslaget ovan? Skärm osv ligger utanför denna budget.

Just nu spelas det Fortnite och Minecraft på Nintendo så det är väl dessa spel som ska spelas även på datorn.

Processorn i den där datorn är äldre än grabben. Köp begagnad i den prisklassen.
Men om det måste vara nytt:

Den inbyggda grafiken klarar nära 60FPS i fortnite och minecraft bör flyta galant. Det går även att stoppa i ett grafikkort för bättre spelupplevelse, men 350W PSU är snålt så det grafikkortet får inte vara för törstigt då behövs kraftfullare PSU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L_vgren:

https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara-spel/GreeniX...

Grejen är att detta är samma dator som min gamla CAD dator på jobbet, fast den har 32gb ram istället.
Så om jag köper loss den för ett par hundralappar och köper ett nytt grafikkort (eller ett begagnat) så borde jag ju komma under halva priset.

Kan du köpa samma dator (minus grafikkort) från jobbet för några hundralappar så bör du verkligen nappa! Om du skulle köpa samma grafikkort som sitter i länk-burken, ett 1650 (som är skräp) så skulle du ändå hamna långt under priset för länk-datorn.

Vilket grafikkort som bäst skulle matcha den (ganska gamla) CPU:n i fråga får jag nog överlämna med varm hand till andra, mer kunniga forummedlemmar. Men min lika gamla i7-4790k CPU, som visserligen är ca 20% snabbare än länk-datorns CPU enligt UserBenchmark, har aldrig behövt anstränga sig det allra minsta för att hålla min 980 GTX fullt sysselsatt (99-100%) oavsett vilket spel jag spelat.

Och, min 980 är 35 - 45% snabbare än ett 1650 ....

Aja, TL;DR

Köp loss jobbdatorn för några hundralappar, och köp ett nytt grafikkort (invänta informerade råd från forumet), och grabben kommer segla genom Minecraft och Fortnite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Kan du köpa samma dator (minus grafikkort) från jobbet för några hundralappar så bör du verkligen nappa! Om du skulle köpa samma grafikkort som sitter i länk-burken, ett 1650 (som är skräp) så skulle du ändå hamna långt under priset för länk-datorn.

Vilket grafikkort som bäst skulle matcha den (ganska gamla) CPU:n i fråga får jag nog överlämna med varm hand till andra, mer kunniga forummedlemmar. Men min lika gamla i7-4790k CPU, som visserligen är ca 20% snabbare än länk-datorns CPU enligt UserBenchmark, har aldrig behövt anstränga sig det allra minsta för att hålla min 980 GTX fullt sysselsatt (99-100%) oavsett vilket spel jag spelat.

Och, min 980 är 35 - 45% snabbare än ett 1650 ....

Aja, TL;DR

Köp loss jobbdatorn för några hundralappar, och köp ett nytt grafikkort (invänta informerade råd från forumet), och grabben kommer segla genom Minecraft och Fortnite.

Ifall det är en SFF dator så behöver TS också ett nytt chassi och nätaggregat samt adapter för att HP inte använder en vanlig 24 pin kontakt finns att köpa hos Amazon för 179 kr COMeap 24 Pin to 6 Pin ATX Power Adapter

PSU + Chassi + Adapter blir ca 1000 kr minimum

Edit Nya Grafikkort så är det 6500XT som får plats i budget dock så rekommenderar jag begagnat istället.

Ifall begagnat är okej så bör allt bättre GTX 1660 Super funka utmärkt

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall det är en SFF dator så behöver TS också ett nytt chassi och nätaggregat samt adapter för att HP inte använder en vanlig 24 pin kontakt

finns att köpa hos Amazon för 179 kr COMeap 24 Pin to 6 Pin ATX Power Adapter

Aha, det hade jag inte koll på, jag kollade enbart komponent för komponent.

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, när jag bläddrar genom de stationära datorerna som ligger ute just nu på bytdator.se så verkar priserna väldigt överdrivna för vad man får. Andra kanske har skarpare blick, men jag tycker att flera av burkarna närmar sig rent lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

Kolla facebook marketplace eller forumet här istället. Kan nog hitta bra mycket bättre beg köp för 4k än det där.
När vi byggde grabbens första gaming burk tillsammans när han var 7år, så var det en kombination utav nytt budget & beg som gällde. Det Viktigaste är att hitta ett bra "cool" budget chassi som funkar bra, ett vettigt PSU och sen är det bara köra Att dumsnåla betyder bara att du kommer garanterat köpa nytt ändå inom 1-2 år..
Alternativ är att vänta på black friday, och slå till på något vettigare för 5-7k. Mycket inne på lager nu särskilt på den bärbara fronten då försäljningen gått ner med ca 20% senaste året.. Så lär finnas kap på bf!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Aha, det hade jag inte koll på, jag kollade enbart komponent för komponent.

Tror det bara är på 240 Watt också så det klarar inte något nytt grafikkort. Så om du vill ha bättre grafikkort blir det att köpa ett mer kraftfullt PSU också.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Typ denna borde du få för under 2k, https://www.sweclockers.com/marknad/220197-nastan-komplett-st...
och släng in en gtx 10xx för en tusenlapp så har du en vettig burk för 3k..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av L_vgren:

Grabben (9år) ska få en första (enkel) dator nu när han har hållt sitt godislöfte i ett år.
Planen var att hitta något begagnat och jag har på flera ställen hittat denna typ av ”refurbed” datorer med liknande spec.

https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara-spel/GreeniX...

Grejen är att detta är samma dator som min gamla CAD dator på jobbet, fast den har 32gb ram istället.
Så om jag köper loss den för ett par hundralappar och köper ett nytt grafikkort (eller ett begagnat) så borde jag ju komma under halva priset.

Eller har jag missat nått?

Black friday står ju för dörren och tid finns att vänta in detta om det är nått som ska köpas nytt.

Alternativ två, vad köper jag för max 4000kr som är bättre än förslaget ovan? Skärm osv ligger utanför denna budget.

Just nu spelas det Fortnite och Minecraft på Nintendo så det är väl dessa spel som ska spelas även på datorn.

Du är begränsad till lågprofilsgrafikkort som ej behöver extra strömförsörjning utöver de 75w de får från moderkortet.

Dvs från denna filtrerade lista på prisjakt.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s480103292&o=lager...

Så detta
https://www.inet.se/produkt/5403147/msi-geforce-gtx-1050-ti-4...
om Bracketen passar i chassit.

Det är en startdator för 2500:- kommer aldrig gå att uppgradera men för priset helt ok.

Permalänk
Medlem

Om du får loss en gammal caddator för en symbolisk summa så lär det vara prisvärt. Det lär ju inte gå att få i ett biffigt kort då de ofta saknas pcie kontakter på psu. Det man kan göra dock är att köpa ett low power kort, antingen som klarar sig utan extra ström, tror det finns 1650 där. Eller så brukar det finnas molex vilka man ka köra molex till pcie adapter. Detta bör vara ok för lågeffektkort men ska användas men en varningens finger.

Har för mig att molex/sata max kan leverara 54W och sloten 75W. Dvs hitta ett kort som drar mindre än 129W och du bör vara ok.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ber om ursäkt för mitt långa svar med många frågor nedan…

Om jag förstår detta rätt så är det moderkortet i denna typ av datorer som ställer till de största problemen gällande uppgraderingar och kompatibilitet?

Tanken med att bygga på begagnat var ju att man successivt skulle kunna uppgradera med nya delar, men det verkar jag ju kunna glömma om jag bygger på CAD-datorn, så då var det inte lika lockande längre.

Finns det några tips på vad man ska leta efter på beg. marknaden för att inte hamna i samma sist, dvs att det inte går att uppgradera i framtiden.

Om det blir nytt med låg budget, hur ”bra” är den inbyggda grafiken som finns i tex Ryzen 5600G? Alltså i jämförelse med ett grafikkort.
Är det bättre att köpa en CPU utan grafik med ett beg. grafikkort som sedan kan uppgraderas. Jag läste i någon annan tråd att 5600G medförde vissa begränsningar gällande kompabilitet på nyare kort.

Permalänk
Medlem

Jag säger så här. Vad är månadsbudgeten för grabbens dator? En dator för 9k som håller i 3 år ger en månadskostnad på 250kr. En dator för 4k som håller i ett år innan du kommer vilja byta/uppgradera blir dyrare..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av L_vgren:

Tack för alla svar, ber om ursäkt för mitt långa svar med många frågor nedan…

Om jag förstår detta rätt så är det moderkortet i denna typ av datorer som ställer till de största problemen gällande uppgraderingar och kompatibilitet?

Tanken med att bygga på begagnat var ju att man successivt skulle kunna uppgradera med nya delar, men det verkar jag ju kunna glömma om jag bygger på CAD-datorn, så då var det inte lika lockande längre.

Finns det några tips på vad man ska leta efter på beg. marknaden för att inte hamna i samma sist, dvs att det inte går att uppgradera i framtiden.

Om det blir nytt med låg budget, hur ”bra” är den inbyggda grafiken som finns i tex Ryzen 5600G? Alltså i jämförelse med ett grafikkort.
Är det bättre att köpa en CPU utan grafik med ett beg. grafikkort som sedan kan uppgraderas. Jag läste i någon annan tråd att 5600G medförde vissa begränsningar gällande kompabilitet på nyare kort.

Om du "bara" stoppar i ett Geforce GTX1650 LP i din billiga CAD-dator, så har grabben en speldator för under 3000. (Givetvis beroende på hur mycket du får ge för att få loss din jobbdator).
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5185946

Arbetet består i att bara stoppa in grafikkortet i jobbdatorn, och ominstallera windows rent.
Grafikortet kan återanvändas sedan när ny burk byggs i framtiden.

Har din jobbdator ingen SSD är det bra att stoppa in en billig SSD i den. Gammal dator blir som ny om den får en SSD, om den bara hade HDD förut. HDD:n används som lagringsplats för spel.

Här är en film om hur gammal "kontorsdator" blir en "ny" gamingdator. Kolla gärna på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall det är en SFF dator så behöver TS också ett nytt chassi och nätaggregat samt adapter för att HP inte använder en vanlig 24 pin kontakt finns att köpa hos Amazon för 179 kr COMeap 24 Pin to 6 Pin ATX Power Adapter

PSU + Chassi + Adapter blir ca 1000 kr minimum

Edit Nya Grafikkort så är det 6500XT som får plats i budget dock så rekommenderar jag begagnat istället.

Ifall begagnat är okej så bör allt bättre GTX 1660 Super funka utmärkt

Radeon 6500XT funkar urdåligt i gamla datorer som inte har PCIe4.
GTX1650 är "klassikern" att stoppa i kontorsdatorer där varken utrymme eller strömbudget räcker för något annat. Antar grabben är i småskoleåldern, typ 8-9 år eller något i den stilen. Tror han blir nöjd gamer med en sådan förstaburk!

Min första gamingrigg var en VIC20, och jag var jättenöjd för exakt 40 år sedan!

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du menar, men här tänker jag att uppgraderingarna är en del av grejen.

Om jag köper en dator för 9k som håller i 3 år så tappar vi delen med att han måste spara sina pengar (och längta lite) om man vill köpa bättre delar. Ett sätt att lära sig värdet av och att hantera pengar.

Budgeten på ca3-4k är vad vi har pratat om att han ska få för att ha hållit sitt godislöfte. Just nu vill han ha en dator (tidigare var det en konsol).

Jag vill bara försäkra mig om att det vi börja med faktiskt går att uppgradera, så att inte den första datorn bara är att slänga i sjön om ett år…

Permalänk
Medlem
Skrivet av L_vgren:

Jag förstår vad du menar, men här tänker jag att uppgraderingarna är en del av grejen.

Om jag köper en dator för 9k som håller i 3 år så tappar vi delen med att han måste spara sina pengar (och längta lite) om man vill köpa bättre delar. Ett sätt att lära sig värdet av och att hantera pengar.

Budgeten på ca3-4k är vad vi har pratat om att han ska få för att ha hållit sitt godislöfte. Just nu vill han ha en dator (tidigare var det en konsol).

Jag vill bara försäkra mig om att det vi börja med faktiskt går att uppgradera, så att inte den första datorn bara är att slänga i sjön om ett år…

Kan ju säga min erfarenhet utav att bygga till grabben.
Byggde grabbens första dator tillsammans med honom när han var ca 7 år för nästan 5 år sedan. det jag gjorde då var att jag uppgraderade min, och han fick tex min gamla GTX 960 och någon del till.
Det vi köpte nytt var en vettig PSU, "Cool"(och vettig budget) chassi, samt han fick RGB mus & tangenbord som vart billig & enkel(typ 300pix för båda).
CPU han fick var en celeron g46xx som då var jämförbart med en i3 7100, fast för halva summan med en kylare som följde med med en budget moderkort som funkade för hans behov.
Totala budgeten blev ca 4k för allt, och ca 3 år senare byggde/uppgraderade vi hans med ett nytt mobo set(i5 10400f, moderkort + ram, samt en m2 ssd på 1tb). Den uppgraderingen gick på ca 4500kr och då man redan hade en vettig chassi & psu så var det busenkelt. Han fick mitt gtx 1080 med när jag fick en RTX kort så han vart nöjd. Och nu när han fyller år så fick han en Ultrawide 1440p curved gamingskärm så han är i gaming himmelen.
Det du inte ska snåla med är basen tycker jag(PSU, chassi). Cpu & moderkort hör ihop för det mesta, så dom kan man lätt byta när man hittar kap med 2-4 års mellanrum om man kör budget/mellan segmentet. Var inte rädd att köpa beg på forumet här när det kommer till vissa delar, för så länge chassit & psu är nyköpt så ser den ut & känns som en ny dator för grabben
Sedan att han får hjälpa till att själv bygga den är bara bonus! Då känner han verkligen att det är hans och att han har bidragit. För små uppgraderingar kommer man alltid göra då och då...

Så OM en vanlig PSU & Chassi funkar för moderkortet från jobbets dator, skaffa en psu, chassi & en beg gtx 1060/gtx 970-980&. en vanlig ssd på 500gb är hyffsat billig med nu och "coola" gamingmöss & tangentbord från deltaco kostar bara hundringar..

Sedan om du ska uppgradera om 1-2 år så är det bara mobo set, en m2ssd & en bra gpu som behövs när du hittar dom på kap..

glömde lägga till det sista..
Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090