AMD avtäcker RDNA 3 och Radeon RX 7000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Antagligen något annat fel i ditt system.

Senaste stora buggen vad med 5700/5700xt som tog närmare ett år att fixa, ungefär vad du beskriver, inget liknande har rapporterats på större skala om 6000-serien, inte ens 5700 har kvar samma buggar så...

Dual/triple monitor är idag extremt vanligt, hade det på något sätt påverkat någonting så hade det varit ganska mycket snack om det.

Det är ju svårt att uttala sig om något annat än de system man har tillgång till förstås. Det är såklart en kombination av hård och mjukvaror som tillsammans på något vis skapar det, vilket också är helt relevant. Det behöver inte drabba 100% av alla, omedelbart oavsett config. Då hade de lika gärna kunnat sparka alla sina utvecklare omedelbart om sådant publicerades. Drivrutiner ska tåla en rimlig flora av komponenter.
Detta blev uppenbart när 6900XT installerades och därmed AMD's drivrutiner. Kortet har blivit utbytt och problemen kvarstår. Problemet försvinner med föregångaren GTX1080, obefintligt med iGPU i min i7 8700K samt helt borta ett GTX 980 (som tyvärr brann upp i CS:GO medan jag väntade på mina RMA, RIP!). Detta gäller även med en GSYNC ACER och med en MSI MAG Freesync premium. I single respektive dual config.

Just nu har jag borgfred med AMD 22.10.1 Full install UTAN AMD Experience Program. Går jag till 22.10.2 eller 3 får jag tillbaka det.

Skrivet av Durkadur:

Vet inte vad grafikkortet har att göra med att Explorer krashar i idle? Recordar du desktop annars är inte Adrenaline speciellt aktivt i det scenariot? Själv kör jag dubbla skärmar och ofta med spelet på ena och Youtube eller Discord med video på andra. Har noll problem med det. Om drivrutinen kraschar 400ggr per dygn hade jag inte sett datorn som brukbar. Är det specifika spel som får den att krascha?

Vad har grafikkortet inte att göra med de visuella delar i OS:et? Jag har isolerat det till när AMD-kortet installeras, därför vet jag att nått relaterat e boven. Kortet är utbytt, bara drivarna kvar som är "samma". Det beter sig förvisso annorlunda i W10, men WDDM är så mycket sämre där att det är smärtsamt med dualmonitor.

Problemfritt i spel, de problem jag har är i listan jag skrev, vissa av dem har varit med som issues i deras changelog ett par versioner. Ibland har man tur och de åtgärdar det.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Jag var helt bestämd för att skaffa mig Geforce 4080, men när jag såg Radeon 7900XT och för de priset, ångrade jag mig direkt. Hallå Team Red.. Igen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Jag var helt bestämd för att skaffa mig Geforce 4080

Varför?

Varför är folk alltid beredda att slänga pengar på Nvidia oavsett vilka idiotpriser de tar ut? Det är väl uppenbart för alla att 4080 är ytterst medvetet fel prissatt, VILL man ha en marknad där sånt beteende är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Bra att det finns så högt intresse för AMD på sweclockers så blir det fler nvidia kort i lager för mig.

Det lär nog finnas gott om nvidia kort åt dig skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Ja bättre i stillbilder sida vid sida. Som jag nämnde.
Men vet inte om jag känner att det är nog bra för att lägga stort fokus på det. Men jag verkar vara i minoritet om det.

Jag tycker RT ser underbart rätt och fint ut, men i slutändan så är det för mig helt oanvändbart om jag inte kan köra i 120-144Hz+.

Ska man lägga på tillräckligt med kisel för att ha RT i bra FPS så blir korten ännu dyrare.

Gillade att Nvidia släppte 1660 och 2060, att man har ett alternativ om man bara vill köra raster och inte betala för några värdelösa RT-kärnor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Ja bättre i stillbilder sida vid sida. Som jag nämnde.
Men vet inte om jag känner att det är nog bra för att lägga stort fokus på det. Men jag verkar vara i minoritet om det.

Håller med, RT ser jättebra ut i stillbilder men när man är där i spelvärlden så känns det snarare som om bilden blir för mörk och att det faktiskt inte tillför så mycket i realiteten.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Detta behöver ju inte nödvändigtvis ens vara AMD toppkort emot 4090 vi har fortfarande 7950XT som är en outnyttjad beteckning ska bli intressant och se om det kommer en ännu större krets nästa år. När det gäller dessa två korten emot Nvidia är det sämre och framför allt RT vilket är framtiden för spel och frågan är när ett XX50 kort har tillräcklig Ray Tracing prestanda för att kunna driva Ray Tracing fullt ut som standard för allt ljus i ett spel först då anser jag att vi har tillräckligt RT prestanda. Jag blev förvånad över att man använde 6 och 5 nm i framtiden kanske det seperareras ännu mer och vi får se 12 nm på vissa delar kanske som inte behöver bättre.

Raytracing fullt ut?
Tja, det går ju på Quake idag. Och det ser ut som kattskit. Så hur mycket större resurser krävs för att man skall kunna göra det på ett i övrigt modernt spel, utan så grova kompromisser att man bara byter artefakter? Och när kommer den typen av resurser att vara tillgängliga på bred front för normala konsumenter? Vilken litografinod skall stödja det? Vad kommer den att kosta per transistor?

En sak är säker - villkoren ovan kommer inte att vara uppfyllda under livstiden för någonting man köper idag, och sannolikt inte under min återstående livstid heller. Som tur är bryr jag mig måttligt om exakt vilken beräkningsmetod som används för ljussättning, det spelar faktiskt ingen roll för hur skoj jag har när jag spelar ett dataspel. Det verkar vara flera som delar den hållningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Bra att det finns så högt intresse för AMD på sweclockers så blir det fler nvidia kort i lager för mig.

Hur många har du tänkt dig att köpa? 10..30 kanske eller fler än så?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"architected to exceed 3ghz" är den intressanta biten...

All rykten var stort hopp i mhz. Folk gissade på typ 3-3.5ghz eller däromkring. Ytterligare +20% prestanda hade ju inte varit så orimligt, det hade närmat sig 2x 6950XT... Men det verkar som AMD strypt chippen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

"architected to exceed 3ghz" är den intressanta biten...

All rykten var stort hopp i mhz. Folk gissade på typ 3-3.5ghz eller däromkring. Ytterligare +20% prestanda hade ju inte varit så orimligt, det hade närmat sig 2x 6950XT... Men det verkar som AMD strypt chippen.

Det kan väl hända att AMD har lagt sig på en lagom nivå med referens korten och sen får aib:s go bananas… det vore ju något.

Permalänk
Medlem

Detta! kan vara början på en period där AMD kommer att kunna göra kort som är bättre än nVidias (förhoppningsvis billigare, åtminstone billigare att producera) under kommande 2-3 generationer, kanske längre än så. Tycker inte det pratats tillräckligt om det här i diskussionstråden. Fick upp ögonen för det när jag såg AdoredTV's inslag om RDNA3. Vore trevligt att höra vad folk som är insatta i gpu aritekturer tycker. AdoredTV belyser att under nuvarande noder är det svårt att utveckla mycket större chip än vad nVidia redan gör och att AMD's mcm approach kommer att ge dem ett rejält övertag under kommande generationer. Men vad vet jag För de som är intresserade av AdoredTV's inslag bifogar jag länk, han talar om mcm mot slutet, sista fjärdedelen? kanske sista tredjedelen... Om det Jim säger stämmer kommer AMD att kunna ta stora marknadsdelar kommande år.

https://youtu.be/yAfwhR6Bfr4

Permalänk
Medlem

Hmm man kanske skulle ha väntat med köp av 3090. Som jag förstått kommer 7900 xtx att kosta ungefär som ett 3090. Ska bli intressant att se sen hur mkt bättre 7900 xtx är. Nåja jag är väldigt nöjd med mitt kort men klart man blir lite småsugen på det här nya..

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur många har du tänkt dig att köpa? 10..30 kanske eller fler än så?

Lägre risk att det är slut i lager om ni hugger på AMD, så 1 är svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det lär nog finnas gott om nvidia kort åt dig skulle jag tro.

Jaha, skicka mig en länk är du snäll då

Permalänk
Medlem

Så i denna så står det 80%RT increase och i presentationen stod det 50%.
Så jag gissar att enskild del är 50% increase och totalen är 80% med allt annat runt omkring inräknat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Mja, själv har jag haft återkommande problem med Explorer som kraschar efter idle i win10/11. Videostutter/blackscreens om du har dual monitor och visar video samtidigt som du spelar ett spel. AMD adrenaline har väl startat om sig 400ggr per dygn ibland och fyllt stystray med ikoner.. etc.. etc..

Fick tillomed mitt 6900xtxh utbytt för jag gav upp och trodde det var hårdvaran det var fel på.

Det finns lite kvar där att göra helt enkelt. Mycket instabilt för alldeles för många % av användarna.

Garanterat fel i din konfiguration / system. Har inga problem med mitt 6900 XT, kör med 2 skärmar varav den sekundära skärmen är i pivot. Kör med Adrenalin på denne skärmen som visar all info om kortet när jag spelar tex. Inga krascher eller liknande. Windows 11 Pro körs förövrigt.
1440p 144hz + 1080p 120hz med DP.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jaha, skicka mig en länk är du snäll då

Dustin och Amazon verkar ha. Bara köpa!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jaha, skicka mig en länk är du snäll då

https://www.komplett.se/product/1218685/datorutrustning/dator...

30st påväg in, polare fick sitt förra veckan från komplett.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se tester på dessa för 4K, RT och DLSS/FSR är helt ointressant för mig så har inga problem med att lämna lag grön. Bara en vettig 4k 120hz+ OLED monitor som saknas sen, ryktas om ett gäng från bland annat LG i början av 2023..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Kan man bli mer irriterande ens om man försöker? Gapig amerikan deluxe. Orkade inte mer än 20 sekunder.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

https://www.komplett.se/product/1218685/datorutrustning/dator...

30st påväg in, polare fick sitt förra veckan från komplett.

För dyrt! väntar på nästa serie. Det jag hoppas på är rtx 5080 till ett hyfsat pris ( runt 10k ) ungefär vad jag gav för mitt 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kan man bli mer irriterande ens om man försöker? Gapig amerikan deluxe. Orkade inte mer än 20 sekunder.

Förstår inte alls hur du kan störa dig på hur han låter, va ju inte flams/spex alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Lägre risk att det är slut i lager om ni hugger på AMD, så 1 är svaret.

Jaha, så visade det sig till syvende & sist att det inget speciellt var med dig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jaha, så visade det sig till syvende & sist att det inget speciellt var med dig!

Vad snackar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kan man bli mer irriterande ens om man försöker? Gapig amerikan deluxe. Orkade inte mer än 20 sekunder.

Just sådana klipp och streams är bara meh... Fanboy som sitter med nicehash igång och slickar på nVidia loggan....

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Garanterat fel i din konfiguration / system. Har inga problem med mitt 6900 XT, kör med 2 skärmar varav den sekundära skärmen är i pivot. Kör med Adrenalin på denne skärmen som visar all info om kortet när jag spelar tex. Inga krascher eller liknande. Windows 11 Pro körs förövrigt.
1440p 144hz + 1080p 120hz med DP.

Well, yes, AMD och deras drivare ju en del av mitt system så....

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

"architected to exceed 3ghz" är den intressanta biten...

All rykten var stort hopp i mhz. Folk gissade på typ 3-3.5ghz eller däromkring. Ytterligare +20% prestanda hade ju inte varit så orimligt, det hade närmat sig 2x 6950XT... Men det verkar som AMD strypt chippen.

Man kan ju hoppas att de inte låser partnerkort-tillverkarna så de kan köra på 3.5ghz och 500w om de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så i denna så står det 80%RT increase och i presentationen stod det 50%.
Så jag gissar att enskild del är 50% increase och totalen är 80% med allt annat runt omkring inräknat?

50% per CU
20% fler CU
1.5×1.2=1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kan man bli mer irriterande ens om man försöker? Gapig amerikan deluxe. Orkade inte mer än 20 sekunder.

Han är kanadensare dock 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |