Twitter ändrar sig och ber vissa uppsagda att återvända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Generellt om denna nyheten. Alternativet är konkurs, då är alla utan arbete.

Det sista du säger om Musk är rent oförskämt. Han har gjort mera för mänskligheten än hela den yngre svenska generationen som mest gnäller om sina rättigheter.

Man är inte skyldig honom någonting för det. Är han en så dålig affärsman så förtjänar han konkurs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Generellt om denna nyheten. Alternativet är konkurs, då är alla utan arbete.

Det sista du säger om Musk är rent oförskämt. Han har gjort mera för mänskligheten än hela den yngre svenska generationen som mest gnäller om sina rättigheter.

Elon Musk har inte gjort mycket. Han ärvde pengar från sin far som tjänade dem genom att utnyttja apartheid i hans smaragdgruvor. Det var inte han som designade Tesla bilarna, det var inte han som uppfann raketerna för SpaceX. Han köpte bara företagen/talangerna bakom dem.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter att närmare 3 700 anställda på Twitter sagts upp har nya rapporter trillat in som pekar på att Twitter vill ha vissa tillbaka. 

Läs hela artikeln här

Bättre rubrik: "Elon Musk ångrar sig, ber vissa sparkade att återvända"

Antar att Twitter numera är Elons helt egna bolag, i princip.
Han ville "städa upp", men råkade kasta ut babyn med badvattnet..

Hans lynne påminner väldigt mycket om denne miljardär i en serietidning:

Joakim sparkar exempelvis Kalle hela tiden, och efteråt återanställer Kalle.. För struntlön.

(Observera raketmotorn i ankstjärten!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Elon Musk har inte gjort mycket. Han ärvde pengar från sin far som tjänade dem genom att utnyttja apartheid i hans smaragdgruvor. Det var inte han som designade Tesla bilarna, det var inte han som uppfann raketerna för SpaceX. Han köpte bara företagen/talangerna bakom dem.

Så kan man i princip säga om de flesta "rika" idag, om inte faktiskt ALLA oavsett kreditvärdighet. Alla har "utnyttjat" någon enligt din definition, om vi utvecklar..

Antingen genom att betala låga löner, och/eller ta överbetalt för sina varor och tjänster etc.
Vänskapskorruption, stjäla Nordamerika från indianerna etc. etc.
Det ska vi nog inte klandra Elon för. Tyvärr funkar vi människor så rent generellt.

Tycker Elon är rätt okej ändå. Men gillar faktiskt Gates bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Yup.

Well, har eg ingen häst i det här racet då twitter inte är en grej utan ser det väl mest som en underhållande dumpster fire. Får se vad som sker härnäst

Så pass. Men jag antar att det inte kom nått satir-liknande utan det var samma juvenila saker som du klippte in innan och tja, då har man bara bevisat att man är på en 5årings nivå och vill ha en publik av andra 5åringar, inte riktigt det man förväntar sig när nån skall visa att Musk är barnslig och man underskrider hans nivå med Marianergraven.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Narcissist.

Småpåve.

etc.

Han har ju också börjat banna de som byter namn på sin profil till Elon Musk och låtsas vara han. Så mycket för "yttrandefriheten" som han skulle fixa på twitter.

Yttrandefrihet? Menar du allvar nu eller?

Permalänk
Medlem

Sjysst rubrik! Trodde det hade kommit några konkreta uppgifter och inte bara tweets när jag scrollade genom Facebook och såg artikeln delad där. GG, clickbait. GG!

Permalänk

Obildade jag trodde Musk hade avskedat moderator och liknande och inte utvecklare som många i tråden pratar om.
Detta av flera orsaker som att utvecklarna främst skapar opolitisk kod.
Medans de andra kan göra saker censurera som Musk mer hade stört sig på. Sedan finns det chefer som kan styra censurfilter som utvecklarna skapar, jag tror dock utvecklarna på Twitter, Apple, Microsoft, facebook, you name it. Har väldigt lite att säga till om vad som ska censureras inte inte.
*edit*

Min åsikt om Elon Musk är att han är en Tomte, jag vet inte när jag började tycka detta. Det jag stör mig på är att han medvetet överdriver vad och när hans produkter ska komma. Detta till den grad att jag ser han som pojken som ropar vargen kommer.
Sedan ser man lättlurade personer som investerar pengar i hans dumheter, jag tänker främst på hyperloop.

Man hans galna idéer lyckas ibland och jag tror han bidrar mer än vad han förstör. De lättlurade personerna som satsar pengar på hyperloop etc så drabbar det främst dem själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Parodi är ju skyddat användningsområde i lag så i mina ögon ser det mer ut som att musk inte tål att parodieras som han har gjorts sista dagarna. Lättar att då genomföra en slags censur, u know, för att skydda hans fee-fees.

Som jag skrev ovan. Detta är något som görs för att protestera och visa musk konsekvenserna av att vem som helst kan få wn blue check mark utan verifierierkng.

Men sånt här gör tydligen för ont:
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av TotalF:

Yup.

Well, har eg ingen häst i det här racet då twitter inte är en grej utan ser det väl mest som en underhållande dumpster fire. Får se vad som sker härnäst

Skrivet av Tempel:

Så pass. Men jag antar att det inte kom nått satir-liknande utan det var samma juvenila saker som du klippte in innan och tja, då har man bara bevisat att man är på en 5årings nivå och vill ha en publik av andra 5åringar, inte riktigt det man förväntar sig när nån skall visa att Musk är barnslig och man underskrider hans nivå med Marianergraven.

Verkar ju finnas rätt tydliga regler att om man ska byta namn, till tex Elon Musk i detta fall, och sen skriva en massa drivande kommentarer "i hans namn" så ska det väldigt tydligt framgå i namnet och bio att det är tex i uppenbart kommenterande eller parodiskt syfte detta görs.

Ex Döpa sig till "Elon Musk Parody" eller något. Gör man inte detta ryker man. Och det är ingen ny regel utan en gammal som Twitter haft sedan länge.

Dvs bilden du länkar till bryter mot denna regel och personen som gjort den kommer bli bannad. Svårare än så är det inte. Hade personen i fråga bemödat sig läsa reglerna och följt dem hade inget hänt.

Eller så gör det kanske "för ont". Vem vet. Säger inte att detta inte är fallet, men att regler helt enkelt brutits mot låter mer sannolikt tycker jag personligen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Om jag fick kicken via mail skulle jag bli rätt sur. Är man boomer då? 😆

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag följer inte Musk på twitter men varje gång jag går in på twitter så är hans tweets högst upp i min feed.

Har han bestämt att alla ska se hans trams eller?

Blocka eller ignorera hans konto så kommer det inte upp på din tidslinje.

Permalänk
Medlem

Om det ens finns över 3000 pers att skicka av på en plattform som i princip mest samlar och presenterar massa SMS så är det väl dags att städa lite.

Hur som helst är det kul när det händer lite hos stora teknikjättar som hunnit bli någon slags naturlag i folks medvetande. Så det inte bara är samma, samma. Internet blir så centraliserat då. Härdsmältorna får man som bonus, bara att luta sig tillbaka och njuta av spektaklet. Att Facebook plötsligt skulle hotas stängas ner står högt upp på önskelistan nu när alla boomers har det som huvudplattform.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Generellt om denna nyheten. Alternativet är konkurs, då är alla utan arbete.

Det sista du säger om Musk är rent oförskämt. Han har gjort mera för mänskligheten än hela den yngre svenska generationen som mest gnäller om sina rättigheter.

Twitter var inte på väg mot konkurs innan Elon köpte dem, de är på väg mot konkurs nu för att alla stora som köpte annonser flyr med honom vid rodret och stämningen på plattformen har ändrats. Rena affärsbeslut, inget han borde klaga på. Antigen lever han i en ekokammare eller så gjorde han ett ganska stort felantagande angående företaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var tvungen och testa själv från en dator, resultatet var: Kattvideor, sprit och Logan Paul (vilket för övrigt blir titeln på min nya bok)

Annars en sjukt bra låttitel

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det sista du säger om Musk är rent oförskämt. Han har gjort mera för mänskligheten än hela den yngre svenska generationen som mest gnäller om sina rättigheter.

Har du några exempel på vad han har gjort för stordåd för mänskligheten?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Verkar ju finnas rätt tydliga regler att om man ska byta namn, till tex Elon Musk i detta fall, och sen skriva en massa drivande kommentarer "i hans namn" så ska det väldigt tydligt framgå i namnet och bio att det är tex i uppenbart kommenterande eller parodiskt syfte detta görs.

Ex Döpa sig till "Elon Musk Parody" eller något. Gör man inte detta ryker man. Och det är ingen ny regel utan en gammal som Twitter haft sedan länge.

Dvs bilden du länkar till bryter mot denna regel och personen som gjort den kommer bli bannad. Svårare än så är det inte. Hade personen i fråga bemödat sig läsa reglerna och följt dem hade inget hänt.

Eller så gör det kanske "för ont". Vem vet. Säger inte att detta inte är fallet, men att regler helt enkelt brutits mot låter mer sannolikt tycker jag personligen.

Intressant, nu har jag inte läst reglerna men man skulle kunna tro att just bli permanent bannad är en regel Elon infört i efterhand om man läser hans tweet om situationen:
"Going forward, any Twitter handles engaging in impersonation without clearly specifying "parody" will be permanently suspended,"

En annan intressant grej är hur han ska ha uttalat sig om att twitter ska vara politiskt neutral men tidigare idag twittrar en bild på en nazistsoldat och rekommenderar folk att rösta republikanskt.

Intressant man den där Elon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du några exempel på vad han har gjort för stordåd för mänskligheten?

Spacex, Starlink, Paypal

Vissa av kommentarer här hör lite hemma på Imgur, en plattform som verkligen avskyr Elon. Alla som inte håller samma åsikt blir nedtummade såpass att de blir shadowbannade

Permalänk
Medlem

Det kommer bara hagla negativa rykten runt twitter enbart för att han äger det, det stick riktigt i ögonen på vänstern.

Roligaste delen var när dom faktacheckade vita huset (bidens lögner) så dom tog bort tweeten

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av medbor:

Twitter var inte på väg mot konkurs innan Elon köpte dem, de är på väg mot konkurs nu för att alla stora som köpte annonser flyr med honom vid rodret och stämningen på plattformen har ändrats. Rena affärsbeslut, inget han borde klaga på. Antigen lever han i en ekokammare eller så gjorde han ett ganska stort felantagande angående företaget

Huvudet på spiken, annonsörer flyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det roliga kring allt är hur folk reagerar kring allt - för att det är Elon Musk.

Hade det varit en mer okänd miljardär med halva Musks förmögenhet som köpt det och gjort samma åtgärder hade uppmärksamheten varit betydligt lägre.

När Elon Musk öppet beter sig som ett internettroll med många av hans uttalanden, då får han nog fasiken tåla att folk har åsikter om honom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Om jag fick kicken via mail skulle jag bli rätt sur. Är man boomer då? 😆

Du är i så fall arbetslös, ifall du är förvirrad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det roliga kring allt är hur folk reagerar kring allt - för att det är Elon Musk.

Hade det varit en mer okänd miljardär med halva Musks förmögenhet som köpt det och gjort samma åtgärder hade uppmärksamheten varit betydligt lägre.

"Hade"... Vilka andra miljardärer "hade" gjort samma sak? Eller ens hamnat i soppan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hört om konceptet parodi?

Något som är fullt tillåtet på Twitter så länge man gör det väldigt tydligt genom att tex döpa sig till "Elon Musk Parody" i detta fall, och även göra det mycket tydligt även i bio att det är i parodiskt syfte.

Gör man inte detta väldigt tydligt så bryter man mot Twitters regler och kommer ryka. Det är inte svårare än så. Har inte att göra med att det är Musk folk driver med här för regeln är inte på något sätt ny.

Sen kanske straffet för att bryta mot regeln har skärpts nyligen, vad vet jag, men regeln är i varje fall gammal.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många som fick sparken så är det här misstaget rätt så väntat xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Något som är fullt tillåtet på Twitter så länge man gör det väldigt tydligt genom att tex döpa sig till "Elon Musk Parody" i detta fall, och även göra det mycket tydligt även i bio att det är i parodiskt syfte.

Gör man inte detta väldigt tydligt så bryter man mot Twitters regler och kommer ryka. Det är inte svårare än så. Har inte att göra med att det är Musk folk driver med här för regeln är inte på något sätt ny.

Sen kanske straffet för att bryta mot regeln har skärpts nyligen, vad vet jag, men regeln är i varje fall gammal.

Och twitter hade regler mot att sprida lögner. Men Musk och hans anhängare gick ju igång om yttrandefrihet. Att då hävda att man kan bara ägna sig åt parodi om man gör det extremt tydligt är då en inskränkning. Det är ju inte heller så att vi pratar om konton med namnet "Elon Musk" och användarnamnet emusk, precis. Kathy Griffins användarnamn på twitter är kathygriffin.

Och hur skall twitter se till att det här efterföljs annat för ett fåtal?

Permalänk
Medlem

Vilken j-a cirkus detta blivit! Vad var syftet? En ren maktdemonstration från Musks sida?

Permalänk
Medlem

Läste att användarbasen har ökat stadigt sen Musk tog över. https://www.theverge.com/2022/11/7/23445476/elon-musk-twitter...

Och till vissa här på forumet: Yttrandefrihet innebär INTE rätten att säga vad man vill.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och twitter hade regler mot att sprida lögner. Men Musk och hans anhängare gick ju igång om yttrandefrihet. Att då hävda att man kan bara ägna sig åt parodi om man gör det extremt tydligt är då en inskränkning. Det är ju inte heller så att vi pratar om konton med namnet "Elon Musk" och användarnamnet emusk, precis. Kathy Griffins användarnamn på twitter är kathygriffin.

Och hur skall twitter se till att det här efterföljs annat för ett fåtal?

Hur är det en inskränkning när man absolut får göra det bara det är tydligt att man inte försöker kapa någons identitet? Det är ju där skon klämmer, folk byter namn för att få det att se ut som att personen de efterliknar med namn och profilbild säger och gör saker som de egentligen inte gör.

Se på vanliga komiker, dvs de säger skämten under egen flagg så är det ju liksom inga konstigheter. De gånger som komiker klär ut sig till och gör parodi på folk är det tydligt, tex genom att överdriva vissa karaktärsdrag och beteenden. Det är ju samma sak här, men det sker i text och då behöver det vara tydligt via namnet vad intentionen är.

Ser inte riktigt vad du går igång på allvarligt talat. Luktar lite höna av en fjäder här måste jag spontant säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Twitter var inte på väg mot konkurs innan Elon köpte dem, de är på väg mot konkurs nu för att alla stora som köpte annonser flyr med honom vid rodret och stämningen på plattformen har ändrats. Rena affärsbeslut, inget han borde klaga på. Antigen lever han i en ekokammare eller så gjorde han ett ganska stort felantagande angående företaget

Nej, Twitter var på väg mot ruinens brant för att de satt sig i en omöjlig sists. Man hade en utbredd cancelculture som tillslut blev så woke att det i princip bara fanns ryggdunkare kvar.

Och angående uppsägningarna, vilket gyllene tillfälle att kapa bort dököttet i organisationen, behåller man rätt personal får man i princip lika mycket arbete utfört ich kapat sina kostnader rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Twitter var inte på väg mot konkurs innan Elon köpte dem, de är på väg mot konkurs nu för att alla stora som köpte annonser flyr med honom vid rodret och stämningen på plattformen har ändrats. Rena affärsbeslut, inget han borde klaga på. Antigen lever han i en ekokammare eller så gjorde han ett ganska stort felantagande angående företaget

Kan du visa en källa på att Twitter har varit lönsamt?

Huruvida ett företag går i konkurs eller inte beror ju på hur många suckers dom hittar som skjuter till pengar för att täcka ev. förluster.

Men om du med säkerhet vill hävda att dom inte var på väg mot en konkurs så vill jag att du visar hur mycket vinster dom gjort under åren.