Jobbar med att få igång familjens gamla 386a från 1988

Permalänk
Medlem

Jobbar med att få igång familjens gamla 386a från 1988

Jag jobbar med att få igång familjens gamla 386a från 1988. Jag har bytt batteriet som börjat läcka, det satt ett lithiumbatteri men jag ersatte det med en supercap på 0,47 F 5,5V och det verkar fungera. Men däremot så får jag inte datorn att bli riktigt stabil.

Det jag gjort är tvätt av hela moderkortet efter att ha bytt batteriet till en kondensator och torkat det i ugnen för att få det helt torrt. Läckaget av batteriet var inte så farligt så något omkringliggande hade skadats.

Sedan har jag bytt grafikkort för att testa ett annat, försökt få den att boota. Har lyckats en gång från en diskett att starta upp datorn men då hittade den inte command.com trots att disketten fungerar utmärkt i en annan retrodator att boota upp med. Filen finns där.

Men det som händer är att datorn låser sig när den bootar upp från en diskett eller hårddisk. Jag tycker jag har testat allt jag kan komma på. Alla kretsar har jag rört på upp och ner i sina socklar. SIPP-minnet har jag oxå tagit i och ur för att få bort eventuell oxid.

Jag får i alla fall bild men vet inte riktigt var jag ska gå vidare.

Förslag mottages gärna.

Moderkortet är märkt MS-1167 Made in Taiwan R.O.C 88-37. Vilket troligtvis är en klon av någon annan mer då på den tiden känd moderkortstillverkare. Om någon vet något mer om denna modell får ni gärna hojta till här i tråden.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag jobbar med att få igång familjens gamla 386a från 1988. Jag har bytt batteriet som börjat läcka, det satt ett lithiumbatteri men jag ersatte det med en supercap på 0,47 F 5,5V och det verkar fungera. Men däremot så får jag inte datorn att bli riktigt stabil.

Det jag gjort är tvätt av hela moderkortet efter att ha bytt batteriet till en kondensator och torkat det i ugnen för att få det helt torrt. Läckaget av batteriet var inte så farligt så något omkringliggande hade skadats.

Sedan har jag bytt grafikkort för att testa ett annat, försökt få den att boota. Har lyckats en gång från en diskett att starta upp datorn men då hittade den inte command.com trots att disketten fungerar utmärkt i en annan retrodator att boota upp med. Filen finns där.

Men det som händer är att datorn låser sig när den bootar upp från en diskett eller hårddisk. Jag tycker jag har testat allt jag kan komma på. Alla kretsar har jag rört på upp och ner i sina socklar. SIPP-minnet har jag oxå tagit i och ur för att få bort eventuell oxid.

Jag får i alla fall bild men vet inte riktigt var jag ska gå vidare.

Förslag mottages gärna.

Moderkortet är märkt MS-1167 Made in Taiwan R.O.C 88-37. Vilket troligtvis är en klon av någon annan mer då på den tiden känd moderkortstillverkare. Om någon vet något mer om denna modell får ni gärna hojta till här i tråden.

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om det hjälper någonting (gissar att du kanske hittat själv?) men här finns lite liknande "vad är det här för kort egentligen?"-diskussion om MS-1167: https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=955568

Vad gäller specifikt att den inte hittar command.com så kan det ju vara värt att inte bara testa med en bekräftat fungerande diskett utan även denna i en bekräftat fungerande floppy drive.

Men att datorn hänger sig(?) låter ju knivigare. Har bara standardfel för gammal hårdvara att föreslå: Någon gammal kondensator som ruttnat? Någon lödning som släppt?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Spontant tänker jag på att irq eller dma-kontroll kretsarna kan bråka. Har sett liknande beteende på nån video hos Adrians Digital basement.

https://youtube.com/c/adriansdigitalbasement

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Spontant tänker jag på att irq eller dma-kontroll kretsarna kan bråka. Har sett liknande beteende på nån video hos Adrians Digital basement.

https://youtube.com/c/adriansdigitalbasement

Ja, den där är ju innan plug-n-play var standard. På 486-tiden hade jag en pärm med alla inställningar som gällde o skulle man installera ett nytt kort så behövde man kanske ändra på ett par andra kort... dvs alla irq som nya kortet kunde var redan upptagna, så gällde bygla om de andra korten så det blev ledigt. Liknade 15-spelet när det började bli fullt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

Ja, den där är ju innan plug-n-play var standard. På 486-tiden hade jag en pärm med alla inställningar som gällde o skulle man installera ett nytt kort så behövde man kanske ändra på ett par andra kort... dvs alla irq som nya kortet kunde var redan upptagna, så gällde bygla om de andra korten så det blev ledigt. Liknade 15-spelet när det började bli fullt.

Jag tänkte mer på steget längre, när kretsarna på moderkortet som hanterar DMA och IRQ bokstavligen slutar fungera. Det brukar resultera i att bland annat floppy (som använder DMA) helt eller delvis slutar fungera.

I en orörd dator bör man inte få problem med att saker krockar med varandra, men man kan ju alltid se till att testa med minsta möjliga hårdvara i den för att den ska fungera.

Har du stoppat i ett POST-card för att läsa av felkoder eller vart den hänger sig? Det borde kunna ge lite mer ledtrådar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bra idé, jag har köpt ett postkort och inväntar en lång frakttid.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad den högraste ISA-platsen har för benämning? Den är har jag bara sett några få gånger.

Denna dator har varit orörd sedan 90-talet, dock med några komponenter som blivit lånade till andra projekt men sedan kommit tillbaka.

Jag funderar lite på ramminnet, det kan vara defekt oxå. SIPP-minnen är svåra att hitta och de som finns är dyra. Jag har inte testat att bara boota med en sticka i taget. Det skulle kunna vara en idé.

Jag såg vogons diskutionen om ett likadant kort men de hittade ett liknande bara. Inte ett likadant, sockeln för matteprocessorn finns inte på det kortet som de trodde att det kunde vara.

Det finns bara små keramiska kondensatorer på detta kort, de burkar inte åldras nämnvärt men kanske kan gå över dom. Dock måste jag löda loss de för att mäta dom.

Annars är jag inne på att det är glapp någonstans på kortet. T ex en lödning eller socklad krets. Lödningarna är med blyat lod och de brukar inte bli glapp lika lätt som blyfritt lod.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Tycker ni att jag ska göra en resolder i ugnen?

Det känns spontant riskfyllt.. Jag har gjort det förr med dåligt resultat.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Någon som har koll på vad den högraste ISA-platsen har för benämning? Den är har jag bara sett några få gånger.

Vet inte vad den heter men troligen är den till för minnes expansion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tycker ni att jag ska göra en resolder i ugnen?

Det känns spontant riskfyllt.. Jag har gjort det förr med dåligt resultat.

Ghetto-reflow i ugn är till för BGA's med spruckna lödningar.
Lär inte göra nånting här förutom att smälta all plast.

Permalänk
Medlem

Ja precis. Känns som gasolen gör ett bättre jobb i så fall.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Sip-minnen går att göra egna om man är någorlunda bra på att löda. Det är vanliga 30-pins minnen men med ben.

Vill man krångla ytterligare så går det bra att löda in simm-slots på moderkortet, hålbilden är densamma.

Eftersom det är en 386DX så måste du ha 4 eller 8 minnen. 32-bitars minnesbuss och varje minne är 8 bitar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag fått lära mig att DX är de som har har inbyggd matteprocessor. Detta är en 386 SX med separat 387 cpu. Känns lite fel att kalla den DX då. Men det kanske är korrekt?

Bra tips, jag är bra på att löda så en sådan kan jag fixa till om jag hade några 30 pins minnen. Det kan ligga någonstans, frågan är bara vilken storlek jag ska välja. 1 mb verkar lämpligt i detta fall.

Bra tips med simm-slots på moderkortet oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag fått lära mig att DX är de som har har inbyggd matteprocessor. Detta är en 386 SX med separat 387 cpu. Känns lite fel att kalla den DX då. Men det kanske är korrekt?

Bra tips, jag är bra på att löda så en sådan kan jag fixa till om jag hade några 30 pins minnen. Det kan ligga någonstans, frågan är bara vilken storlek jag ska välja. 1 mb verkar lämpligt i detta fall.

Bra tips med simm-slots på moderkortet oxå.

Det är på 486 som SX är utan FPU.

På 386 är det 32bitars buss externt på DX och 16 bitar på SX. 386 SX är på det viset väldigt nära släkt med 286.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nä jag har en extern FPU på denna dator, den syns i min bild till höger om huvudprocessorn. Det står 387 på den och är köpt i Japan av en vän till familjen på en tjänsteresa, anledningen till det var att det skulle köras CAD på denna dator. Denna dator har tillhört mina föräldrars företag och är inte en hem-pc.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Nä jag har en extern FPU på denna dator, den syns i min bild till höger om huvudprocessorn. Det står 387 på den och är köpt i Japan av en vän till familjen på en tjänsteresa, anledningen till det var att det skulle köras CAD på denna dator. Denna dator har tillhört mina föräldrars företag och är inte en hem-pc.

Alla 386or har extern FPU så där är sx och dx lika. Jag är i stort sett 100 på att det är en DX men lite mer närbilder på cpu och fpu kan bekräfta det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tycker ni att jag ska göra en resolder i ugnen?

Det känns spontant riskfyllt.. Jag har gjort det förr med dåligt resultat.

Nej, det kommer nog bara förstöra kortet helt.

Vad du kan göra är att ta ut alla PLCC socklade komponenter och återmontera då dessa socklar har en tendens att bli glappa. Dock så behöver man en speciell utdragare för det annars riskerar man förstöra sockeln.

Typ en sån här:
https://jonard.com/ic-extractors-plcc-extractor

Men man kan börja med att bara knacka på kretsarna o se om det gör skillnad.

Kondensatorerna ser ut att vara keramiska, brukar inte bli dåliga och tantal som när de blir dåliga släpper ut den magiska färgade röken.

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant verktyg redan men det greppade inte riktigt bra runt mina plcc socklar. Det är avsett för mindre bioschip och passade inte så bra. Den du visar upp på bild ser aningens annorlunda ut. Hur många varianter finns det och vilken ska jag köpa till just denna dator?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Alla 386or har extern FPU så där är sx och dx lika. Jag är i stort sett 100 på att det är en DX men lite mer närbilder på cpu och fpu kan bekräfta det.

Jag har ej hunnit med några närbilder ännu men det är en 386-16 märkt med dubbel sigma.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Nej, det kommer nog bara förstöra kortet helt.

Vad du kan göra är att ta ut alla PLCC socklade komponenter och återmontera då dessa socklar har en tendens att bli glappa. Dock så behöver man en speciell utdragare för det annars riskerar man förstöra sockeln.

Typ en sån här:
https://jonard.com/ic-extractors-plcc-extractor

Men man kan börja med att bara knacka på kretsarna o se om det gör skillnad.

Kondensatorerna ser ut att vara keramiska, brukar inte bli dåliga och tantal som när de blir dåliga släpper ut den magiska färgade röken.

Exakt den jonard tången eller vad man ska kalla plcc verktyget för kostar 400-500 kr med frakt. Det är på tok för dyrt tycker jag. Det finns en mycket billigare variant på ebay men den har jag redan och den greppar inte riktigt runt mina kretsar. Verktyget jag har är för litet. Men däremot finns ett pincettliknande verktyg som ser utbsp här.

https://www.ebay.com/itm/191674431422

Vad tror ni på det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Exakt den jonard tången eller vad man ska kalla plcc verktyget för kostar 400-500 kr med frakt. Det är på tok för dyrt tycker jag. Det finns en mycket billigare variant på ebay men den har jag redan och den greppar inte riktigt runt mina kretsar. Verktyget jag har är för litet. Men däremot finns ett pincettliknande verktyg som ser utbsp här.

https://www.ebay.com/itm/191674431422

Vad tror ni på det?

Du får inte ur några PLCC kretsar med den där.
Den är till för DIP varianterna.

Men i nödfall så kan man ju försiktigt bryta upp PLCC med 2 tunna "pinnar".
Det är ju i princip vad det första verktyget gör.

Permalänk
Medlem

Jag kan ta två tunna pianotrådar och bryta upp kretsen lite grann. Sen trycka tillbaka den, kretsen behöver inte åka hela vägen ut utan bara att kontaktstyckena rör på sig lite. Kontaktspray vågar jag mig inte riktigt på däremot.

Annars tar jag emot tips på ett billigt verktyg för att dra upp större plcc kretsar? Billigt 50-100 kr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag kan ta två tunna pianotrådar och bryta upp kretsen lite grann. Sen trycka tillbaka den, kretsen behöver inte åka hela vägen ut utan bara att kontaktstyckena rör på sig lite. Kontaktspray vågar jag mig inte riktigt på däremot.

Annars tar jag emot tips på ett billigt verktyg för att dra upp större plcc kretsar? Billigt 50-100 kr.

Kanske kan denna funka? med frakt är det fortfarande under 100kr
https://www.electrokit.com/produkt/plcc-utdragare/

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Är den stabil i bios? Är den det kan det vara nått efter bios som bråkar. Syna sakerna noga, gärna med lupp så kanske du hittar något defekt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf Den är stabil i Bios. Inte mycket man kan göra i Bios dock, min kondensator verkar fungera istället för batteri för att hålla inställningarna vilket är bra.

@smkr Jag har en sådan utdragare redan men den greppar inte riktigt runt kretsarna märkligt nog. Om den inte skiljer sig mot den billigaste ebay-utdragaren förtås. Men den ser likadan ut som den jag har. Bra pris och bra tips! Har du erfarenhet av den själv?

Mitt diagnoskort har ännu ej kommit men är på gång, hoppas jag kan utläsa något utav det.

Eventuellt har jag ett annat kontrollerkort på gång som jag kan testa med, men jag tror inte det är där felet ligger tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Om den bootar men inte är stabil så hade jag kört något memtest.

Permalänk
Medlem

Jag med.

Därför har jag gjort i ordning en memtest86+ diskett men den laddar hela programmet, när blåa skärmen dyker upp där minnestestet startar så är skärmen blå i kanske 1/10 sekund. Sedan startar datorn om. Så jag får aldrig till det med att köra memtest tyvärr. Jag måste hitta felet till att den inte bootar korrekt först.

Något som jag misstänkte var att det kunde vara kortslutning mot plåten undertill i chassit men det verkar inte vara fallet. Moderkortet sitter nämligen bara med 2 skruvar och resten är distanser. Så gjorde man visst på Scandic PC här i Uppsala. Jag har ett svagt minns från min barndom när jag och min mamma besökte Scandic och var ner en källare för att göra något med datorn eller om vi köpte den då rent utav. Jag var bara 5 år när den införskaffades.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@smkr Jag har en sådan utdragare redan men den greppar inte riktigt runt kretsarna märkligt nog. Om den inte skiljer sig mot den billigaste ebay-utdragaren förtås. Men den ser likadan ut som den jag har. Bra pris och bra tips! Har du erfarenhet av den själv?

Nej det har jag inte tyvärr.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag får frossa av att ens tänka på att brottas med sådan hårdvara - igen, allt mitt från den tiden är för länge sedan förpassat till det lämpligaste stället för den tidens ting - återvinningen!

Permalänk
Medlem

@Nutcracker vad synd för jag hade gärna testat andra sippminnen och ett annat MFM kontrollerkort i felsökningssyfte.

Jag är inte intresserad av varken återvinning eller försäljning av denna dator. Men däremot reparation är kul och lärorikt. Detta projekt känner jag att jag borde tagit tag i för många år sedan.

En vän till mig hörde av sig och hade en drös 30 pin edo minnen liggandes. Jag ska försöka konvertera dessa till sipp med en kontaktlist som jag löder på. Det borde gå tänker jag.

Kan batteriet som jag ersatte med en super cap ha läckt och skadat moderkortet är en tanke som slagit mig oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.