Anmäl dig till Roborock Challenge!

PS5 HDMI > DP för 120hz 1440p spelande

Permalänk
Medlem

PS5 HDMI > DP för 120hz 1440p spelande

Hej!

har googlat utan framgång och tänker att det säkert finns någon som har svaret här på forumet.
Jag har ett PS5 och en Acer XB271HU skärm som jag använde när jag körde PC gaming.

Tänkte testa på nya CODMW2 nu och det skall ha 120Hz support och native tangentbord och mus stöd så därav spel på en datorskärm och kanske göra en comeback inom FPS som är helt omöjligt för mig med en handkontroll.

Finns det någon kabel eller adapter som funkar från PS5 HDMI till skrämens DP ingång som gör att jag kan spela i 1140p 120Hz som PS5 skall stödja i alla fall. Skärmen stödjer tyvärr inte 120hz via HDMI vad jag förstår.

Extremt tacksam om någon sitter på svaren

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det inte finns någon sån produkt, men någon för gärna motbevisa mig. Det finns ett fåtal HDMI 1.4->DP-konverterare (t.ex. denna), men de klarar endast upp till 1440p@60Hz (tekniskt sett 75Hz, men PS5:an har inte stöd för det).

Möjligtvis kan man använda en sån adapter och köra 1440p@120Hz med YCbCr 4:2:0, men jag vet inte om PS5 stödjer det eller hur bra det kommer se ut. 1440p-stödet på PS5 är inte det bästa och t.ex. adaptiv synk fungerar inte i den upplösningen, PS5 är främst riktad mot 1080p eller 4K.

Permalänk
Medlem

Låter som att man måste köpa en ny gaming skärm då som stödjer HDMI 2.1 med andra ord... segt.
4K 120fps stödjer ju inte PS4 och 1080p skärm vet jag inte om man vill gå tillbaka till så får nog leva utan VRR hellre och spela i 120fps 1440p.

Dags o sälja den gamla Acer skärmen då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I’m also in the same boat! Apparently in Reddit they were able to get it working with some adaptors (which I’ve already looked and are only available in the USA unfortunately :/ )

You can read more in this post:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/y43dce/hdmi_to_dp_adapt...

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en ny, jag har varit i samma sits som dig när jag ägde en XB270HU och till och med ännu längre bakåt en urgammal Samsung 24" TN panel.

Samsungen hade inte HDMI så jag köpte en DVI till HDMI adapter som typ förstörde min PS4s HDMI port.

Adaptrar och sådant, låt bli!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att skärmar med HDMI 2.1 är speciellt billiga och egentligen är det inget fel på Acer skärmen förutom att det då är en gammal HDMI version, det var ju aldrig och är fortfarande inte ett problem vid PC spelande.

Nu får man inte många kronor för att sälja skärmen tyvärr. Så frågan är om en ny skärm för 6000-9000kr är rättfärdigat för någon timma spelande här och där.

Suger, får överväga det. Känns som att 27" 1440p är en bra sweetspot för FPS spel. LG tvn funkar ju fint för 120hz gaming när det kommer till casual spel men inte mer "seriösa" FPS tyvärr.

Visa signatur