TV-guiden 2022/23 del 2: Vilken TV till vad?

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden 2022/23 del 2: Vilken TV till vad?

Ljust rum, film och TV-serier i mörkt rum, spel eller sport? Guidens andra del går igenom kraven som ställs på en TV för att det ska fungera som bäst

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid nyttig info när Thomas kommer med artikel!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min LG CX är suverän när jag vill spela i 4K med handkontroll från datorn.
Jag antar att modellerna som kom efter är minst lika bra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra flyt i videon. Bra video i övrigt.

Permalänk
Medlem

Hatten av för delen om OLEDs. 5/5 TV4 solar

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

En bekant köpte en Samsung tv liknande makapär. Och de fick samsung plus på köpet utan någon månadsavgift.
Där det på Samsung plus går väldigt många bra gamla filmer på flera kanaler som ingår och de gillade det så mycket så de sa upp Netflex och sparade över en hundralapp i månaden.
Men det är otydligt om detta även gäller sverige? (jag får det ej att fungera på min samsung mobil för jag bor i sverige)
https://www.samsung.com/se/smart-tv/samsung-tv-plus/

Permalänk
Medlem

Alla Samsung går bort pga att de vägrar stödja Dolby Vision och fusket med deras QD-OLED som kommer felkalibrerad.

Ganska skönt med en Sony-fjärr också om man har Playstation som plattform.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Var precis hos en bekant som hade köpt en TCL 98" C735 4K QLED TV, det var en upplevelsen utöver det vanliga, 98" är fan gigantiskt, han visade Top Gun Maverick i 4k, fan bättre än bio.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... där är den, blir fan sugen själv på att köpa en, tyckte bilden var grym.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tusen tack till Thomas! Guld värt. Fått mig på andra banor. En TV har man så otroligt länge (åtminstone vi, denna är inne på 11 år nu) så att spendera några tusen extra för att få den bild man vill ha är lätt värt. Några tusen uppdelat på typ 10 år. Finns väl knappt någon elektronik man byter mer sällan i hemmet för min del.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Var precis hos en bekant som hade köpt en TCL 98" C735 4K QLED TV, det var en upplevelsen utöver det vanliga, 98" är fan gigantiskt, han visade Top Gun Maverick i 4k, fan bättre än bio.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... där är den, blir fan sugen själv på att köpa en, tyckte bilden var grym.

TCL C735 är verkligen på en basnivå precis på ovanför basklassen. Inte det sämsta filtret, inte de sämsta vinklarena, inte den lägsta ljusstyrkan. Men det gör allt rätt som ska göras rätt, 24p fungerar rätt, Dolby Vision tonemappar rätt. Färgerna är inte off och så vidare. Den har 4K/144 Hz för spel.

Fungerar 98-tummaren exakt lika bra så är det verkligen ett fynd för det priset. Lite av spiken i kistan för den modesta hembioprojektorn.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

TCL C735 är verkligen på en basnivå precis på ovanför basklassen. Inte det sämsta filtret, inte de sämsta vinklarena, inte den lägsta ljusstyrkan. Men det gör allt rätt som ska göras rätt, 24p fungerar rätt, Dolby Vision tonemappar rätt. Färgerna är inte off och så vidare. Den har 4K/144 Hz för spel.

Fungerar 98-tummaren exakt lika bra så är det verkligen ett fynd för det priset. Lite av spiken i kistan för den modesta hembioprojektorn.

Jag har en Lg oled som jag älskar, men att köpa en 98 tums oled, skulle göra mig mycket fattig.

Men jag hade bytt min oled alla dagar i veckan mot TCL C735 98 tum, Immersion, inlevelsen var ju helt fantastiskt.

Ska fråga om jag får testa lite ps5 på den, det vore kul. Okey visste inte att den var strax över basnivå, men som du säger fanns verkligen inget att klaga på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra artikelserie, finns nog ingen annan guide som håller samma höga nivå!

Mycket intressant att se hur de olika tillverkarnas reflexfilter-implementationer beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Alla Samsung går bort pga att de vägrar stödja Dolby Vision och fusket med deras QD-OLED som kommer felkalibrerad.

Ganska skönt med en Sony-fjärr också om man har Playstation som plattform.

Kul att det även på TV-fronten kan uppstå märkeskrig
RTINGS verkar iaf tycka att QD-OLED levererar: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s95b-oled

Jag håller med om att det är tråkigt att de inte stödjer Dolby Vision men allt jag har läst på om hittills pekar på att det spelar väldigt liten roll och att det är TVns prestanda som ffa spelar roll.

Själv ser jag fram emot min uppgradering från en kantbelyst LED-LCD från LG anno 2010 till en S95B, tror inte jag kommer bli besviken

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av datoriserad:

Kul att det även på TV-fronten kan uppstå märkeskrig
RTINGS verkar iaf tycka att QD-OLED levererar: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s95b-oled

Jag håller med om att det är tråkigt att de inte stödjer Dolby Vision men allt jag har läst på om hittills pekar på att det spelar väldigt liten roll och att det är TVns prestanda som ffa spelar roll.

Själv ser jag fram emot min uppgradering från en kantbelyst LED-LCD från LG anno 2010 till en S95B, tror inte jag kommer bli besviken

När jag jämför, typiskt med Spears&Munsil-skivan är det väldigt vanligt att Dolby Vision får till tonemappingen mer konsekvent oavsett hur källan är mastrad. Vissa är mer konsekventa från början utan DV, likt Sony och Panasonic. Samsung trycker på mer ljus och mer färg än vad det är mastrat till och lite som de vill. Enklare TV-apparater klipper ofta nivåerna vilket DV undviker.

Samsung skulle verkligen behöva Dolby Vision för det är den tillverkare där du kan räkna med att HDR-bilden inte är den rätta och att det är godtyckligt vad man ser. Idag erbjuder de flesta tillverkare en adaptiv eller dynamisk tonemapping för att ljusa upp HDR-bilden när det passar situationen, till exempel ljust rum mitt på dagen. Vilket man kan stänga av när det passar bättre, likt mörkt rum. Det går inte med Samsung utan det är alltid det varierande godtycket.

Förutom att Samsung med sina volymer lär spara många miljoner på att skippa Dolby Vision är det inte säkert de kan implementera DV utan vidare eftersom det skulle kräva att de gör om hela sin HDR-motor.

Tror däremot att du kommer uppleva en himmel och en jord av skillnad mot din gamla TV, så inget dumt val i alla fall.

Permalänk

@laxpudding

Jag behöver hjälp med att omvandla mina inställningar på ljusstyrkan till TV-köp.

Har en iPhone 13 mini, pendlar mellan 30-70% ljusstyrka. Givetvis behövs 80-100% i vissa lägen men ofta i direkt solljus endast.
Jobbdatorn, en Dell-laptop, Precision 15", typ samma ljusstyrka också, 30-70%.

Datorskärm, Acer Predator XB323QKNV inställd på 30.

Behöver jag en G2 om du får avgöra med vilka inställningar jag har nu, eller får jag samma bild med en A2? Det kanske inte ens går att jämföra mina inställningar jag har på andra apparater?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

@laxpudding

Jag behöver hjälp med att omvandla mina inställningar på ljusstyrkan till TV-köp.

Har en iPhone 13 mini, pendlar mellan 30-70% ljusstyrka. Givetvis behövs 80-100% i vissa lägen men ofta i direkt solljus endast.
Jobbdatorn, en Dell-laptop, Precision 15", typ samma ljusstyrka också, 30-70%.

Datorskärm, Acer Predator XB323QKNV inställd på 30.

Behöver jag en G2 om du får avgöra med vilka inställningar jag har nu, eller får jag samma bild med en A2? Det kanske inte ens går att jämföra mina inställningar jag har på andra apparater?

Du har gett dig själv svaret. Procent är ett relativt mått och är enbart relevant för den enheten i den situationen.

För en OLED är det dessutom multikomplext för du har två reglage på LG som direkt styr ljusflödet:
OLED-ljus (0-100) samt den mer dolda
Inställning för högsta ljusstyrka (Peak Brightness) med fyra lägen (Av, låg, mellan, hög) vilken styr taket för ljusstyrkan.

Nivån på OLED-ljus är därför endast relevant i kombination med Peak Brightness-inställningen.

Vilket ljusnivå man får ut i nits är sedan relativ bildens totala ljusinnehåll APL, Avarage Picture Level för det styr hur panelen kan ljussättas som följd av ABL, Automatic Brightness Limiter. Det blir olika värden i nits beroende om bilden lyser ut ≈20–30% APL likt i film eller ett Excel-ark med APL på 70–80%.

Detta påverkas sedan av TV:ns energinställningar och ljussensor som man kan ändra.

Om någon testat Acer Predator XB323QKNV och kartlagt vad dess reglage ger för nits kan du få ett hum om vilken nivå du vill ha. Jag skulle gissa att med Acern på 30 får du ut runt 200 nits vilket är ganska högt. Då behöver en LG OLED hålla sig på Peak brightness: low/mid och OLED-ljus på över halvan av skalan. A2-modellen närmare toppen på OLED-ljus-reglaget. G2 närmare mitten på reglaget för 200 nits. Detta för 200 nits vid 25% APL-nivå. Vill du nå 200 nits på höga APL-nivåer, likt 70–80% behöver du ställa Peak brightness: mid/high och då kommer TV:n lysa ännu starkare vid lägre APL-nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Var precis hos en bekant som hade köpt en TCL 98" C735 4K QLED TV, det var en upplevelsen utöver det vanliga, 98" är fan gigantiskt, han visade Top Gun Maverick i 4k, fan bättre än bio.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... där är den, blir fan sugen själv på att köpa en, tyckte bilden var grym.

Bara han inte köpte den för 49.000 kr

Nere på 33.000 kr nu

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du har gett dig själv svaret. Procent är ett relativt mått och är enbart relevant för den enheten i den situationen.

För en OLED är det dessutom multikomplext för du har två reglage på LG som direkt styr ljusflödet:
OLED-ljus (0-100) samt den mer dolda
Inställning för högsta ljusstyrka (Peak Brightness) med fyra lägen (Av, låg, mellan, hög) vilken styr taket för ljusstyrkan.

Nivån på OLED-ljus är därför endast relevant i kombination med Peak Brightness-inställningen.

Vilket ljusnivå man får ut i nits är sedan relativ bildens totala ljusinnehåll APL, Avarage Picture Level för det styr hur panelen kan ljussättas som följd av ABL, Automatic Brightness Limiter. Det blir olika värden i nits beroende om bilden lyser ut ≈20–30% APL likt i film eller ett Excel-ark med APL på 70–80%.

Detta påverkas sedan av TV:ns energinställningar och ljussensor som man kan ändra.

Om någon testat Acer Predator XB323QKNV och kartlagt vad dess reglage ger för nits kan du få ett hum om vilken nivå du vill ha. Jag skulle gissa att med Acern på 30 får du ut runt 200 nits vilket är ganska högt. Då behöver en LG OLED hålla sig på Peak brightness: low/mid och OLED-ljus på över halvan av skalan. A2-modellen närmare toppen på OLED-ljus-reglaget. G2 närmare mitten på reglaget för 200 nits. Detta för 200 nits vid 25% APL-nivå. Vill du nå 200 nits på höga APL-nivåer, likt 70–80% behöver du ställa Peak brightness: mid/high och då kommer TV:n lysa ännu starkare vid lägre APL-nivåer.

Tack för bra svar.

Det blir ett sånt dilemma, man vill göra rätt val men samtidigt så är man medveten om att man inte har någon kunskap att göra rätt val. Det enda jag läser är att LG OLED har ojämna exemplar, vad betyder ens det i praktiken? Samsung saknar Dolby Vision, vad är ens Dolby Vision?

När kommer TV från Apple?

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Bara han inte köpte den för 49.000 kr

Nere på 33.000 kr nu

Japp han köpte den för 33k

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Test av TCL 98C735

https://www.gamereactor.se/hardvara/1089403/TCL+98+C735+QLED/

Från Petter på GR.
Jag älskar verkligen OLED, både LG och Panasonics OLED:s är enligt mig alldeles underbara. Men! TCL 98" är något alldeles extra och jag hade valt den före en 77" OLED i mitt vardagsrum idag för att 21 tum större gör massor/massor.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/tcl-98c735/

98-tums TV-skärm som TCL 98C735 är definitivt inte något för alla. Men den som kan hitta plats för ett sådant monster blir belönad med bildupplevelser utöver det vanliga! Här snackar vi om en TV som på allvar kan få in bio- eller stadionkänslan i vardagsrummet.
Bildkvaliteten överraskar, i positiv bemärkelse, även om det inte är någon egentlig highend-TV vi pratar om. Det finns utan tvekan TV-apparater där ute som har ännu saftigare kontrast och rikare färgåtergivning. Men vi måste ändå säga att 98C735 klarar sig bättre än förväntat, genom bra kontrast/ljusstyrka och utmärkt svärta. Somliga kommer säkert att hävda att vi fått storhetsvansinne, men det här är faktiskt en av de roligaste TV-apparaterna vi har testat på länge! TCL 98C735 är inte perfekt, men när vi ser vilka bildupplevelser den ger för pengarna så tvekar vi inte att ge den en klar rekommendation.

https://youtu.be/oK-faI0eys8
Video med B The Installer som testar tcl mot en Sony Bravia XR-83A90J 83" Oled. Sony vinner självklart rakt av på bild/kvalite, men tydligen så ansåg han att tcl erbjöd så pass mycket mer för bild/inlevelse så han sålde sin 83" Oled och behöll tcl 98" som primär bildvisare. Om detta är galet eller ej är ju frågan.

Verkar vara en rejäl tv, men för mig personlig så är 33,k fortfarande ändå väldigt mycket pengar.
Sitter i dagsläget själv på en Sony XH9096 75" och man har funderat länge på en större skärm. Helt enkelt så har man vant sig vid storleken och vill ha mer 😅 funderat på en LG C1 77" Oled också som lär vara grym/bättre bild och så slipper man ju detta jäkla blooming men blir ju samma storlek.
XH9096 85" för under 20 papp har försvunnit helt tyvärr. Jäkla bra pris/storlek/prestanda annars.
Mjo oled i all ära men storleken på bilden gör extremt mycket det också, speciellt om den kan leverera en bra bild också.
Spenderar förmodligen extremt för mycket tid framför tvn.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

Tack för bra svar.

Det blir ett sånt dilemma, man vill göra rätt val men samtidigt så är man medveten om att man inte har någon kunskap att göra rätt val. Det enda jag läser är att LG OLED har ojämna exemplar, vad betyder ens det i praktiken? Samsung saknar Dolby Vision, vad är ens Dolby Vision?

När kommer TV från Apple?

Vanligare med ojämnheter hos exemplaren hos LG:s OLED. Står i texten: "Det förekommer mycket oftare rapporter om ojämna paneler, milt rosa fläckar och band." https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Mycket att läsa, så förstår om man bara skummar igenom det som är punktform.

Dolby Vision = det format som erbjuder högst och mest konsekvent bildkvalitet. Denna artikel är del 2 och bygger på det som presenteras i del 1. Där har du förklaringarna för varje del som tas upp i guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vanligare med ojämnheter hos exemplaren hos LG:s OLED. Står i texten: "Det förekommer mycket oftare rapporter om ojämna paneler, milt rosa fläckar och band." https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Mycket att läsa, så förstår om man bara skummar igenom det som är punktform.

Dolby Vision = det format som erbjuder högst och mest konsekvent bildkvalitet. Denna artikel är del 2 och bygger på det som presenteras i del 1. Där har du förklaringarna för varje del som tas upp i guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Tack, med andra ord så kan den där feta 4k Netflix-filmen med LG OLED störas av rosa fläckar och bilden blir halvdan med en Samsung OLED när jag ser samma 4k film. Man kan alltså inte vinna detta spel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

Tack, med andra ord så kan den där feta 4k Netflix-filmen med LG OLED störas av rosa fläckar och bilden blir halvdan med en Samsung OLED när jag ser samma 4k film. Man kan alltså inte vinna detta spel

Därför folk köper (och betalar mer) för Sony och Panasonic.

Ifall du har störande rosa fläckar som fastnar på bild kommer LG troligtvis byta panelen på garantin. Men ge det lite tid då kan sätta sig och jämnas ut efter en tid. Har sett sådana exempel också.

Och Samsungen blir inte halvdan. Den går från att vara utmärkt (och rätt i ena stunden) för att i nästa bli för ljus och färgstark. Dock svårt att veta vilket annat än när man kan jämföra filmen scen för scen med någon form av referens. Så man tänker antagligen inte på det.

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Test av TCL 98C735

https://www.gamereactor.se/hardvara/1089403/TCL+98+C735+QLED/

Från Petter på GR.
Jag älskar verkligen OLED, både LG och Panasonics OLED:s är enligt mig alldeles underbara. Men! TCL 98" är något alldeles extra och jag hade valt den före en 77" OLED i mitt vardagsrum idag för att 21 tum större gör massor/massor.

https://www.ljudochbild.se/test/tv/tcl-98c735/

98-tums TV-skärm som TCL 98C735 är definitivt inte något för alla. Men den som kan hitta plats för ett sådant monster blir belönad med bildupplevelser utöver det vanliga! Här snackar vi om en TV som på allvar kan få in bio- eller stadionkänslan i vardagsrummet.
Bildkvaliteten överraskar, i positiv bemärkelse, även om det inte är någon egentlig highend-TV vi pratar om. Det finns utan tvekan TV-apparater där ute som har ännu saftigare kontrast och rikare färgåtergivning. Men vi måste ändå säga att 98C735 klarar sig bättre än förväntat, genom bra kontrast/ljusstyrka och utmärkt svärta. Somliga kommer säkert att hävda att vi fått storhetsvansinne, men det här är faktiskt en av de roligaste TV-apparaterna vi har testat på länge! TCL 98C735 är inte perfekt, men när vi ser vilka bildupplevelser den ger för pengarna så tvekar vi inte att ge den en klar rekommendation.

https://youtu.be/oK-faI0eys8
Video med B The Installer som testar tcl mot en Sony Bravia XR-83A90J 83" Oled. Sony vinner självklart rakt av på bild/kvalite, men tydligen så ansåg han att tcl erbjöd så pass mycket mer för bild/inlevelse så han sålde sin 83" Oled och behöll tcl 98" som primär bildvisare. Om detta är galet eller ej är ju frågan.

Verkar vara en rejäl tv, men för mig personlig så är 33,k fortfarande ändå väldigt mycket pengar.
Sitter i dagsläget själv på en Sony XH9096 75" och man har funderat länge på en större skärm. Helt enkelt så har man vant sig vid storleken och vill ha mer 😅 funderat på en LG C1 77" Oled också som lär vara grym/bättre bild och så slipper man ju detta jäkla blooming men blir ju samma storlek.
XH9096 85" för under 20 papp har försvunnit helt tyvärr. Jäkla bra pris/storlek/prestanda annars.
Mjo oled i all ära men storleken på bilden gör extremt mycket det också, speciellt om den kan leverera en bra bild också.
Spenderar förmodligen extremt för mycket tid framför tvn.

Den måste upplevas, vi hann kolla lite på Mandalorian 4k också, och efter det vill jag aldrig kolla på min 55" tum Oled igen, måste ha en 98" nu.

Vissa Elgiganten butiker har den om ni vill se den live.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Har nyss köpt en LG A1 men jag kommer nu, vad jag förstår, få problem då min receiver har en äldre version av HDCP (Marantz SR6009). Kommer ej kunna skicka HDR tex.

Läst mig till att en Hdmi-splitter kan hjälpa.

Har kollat på denna: https://www.amazon.se/HDMI-splitter-1x2-60Hz-uppgradering-EDI...

Är jag ute och cyklar, eller är det vad jag behöver? Och är det någon som är bekant med splittern i länken som kan uttala sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Har nyss köpt en LG A1 men jag kommer nu, vad jag förstår, få problem då min receiver har en äldre version av HDCP (Marantz SR6009). Kommer ej kunna skicka HDR tex.

Läst mig till att en Hdmi-splitter kan hjälpa.

Har kollat på denna: https://www.amazon.se/HDMI-splitter-1x2-60Hz-uppgradering-EDI...

Är jag ute och cyklar, eller är det vad jag behöver? Och är det någon som är bekant med splittern i länken som kan uttala sig?

Kör bilden till TV:n och ljudet till receiver via eARC?

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Kör bilden till TV:n och ljudet till receiver via eARC?

Tvn har väl inte stöd för DTS, eller har jag missat något?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av compila_beeper:

Har nyss köpt en LG A1 men jag kommer nu, vad jag förstår, få problem då min receiver har en äldre version av HDCP (Marantz SR6009). Kommer ej kunna skicka HDR tex.

Läst mig till att en Hdmi-splitter kan hjälpa.

Har kollat på denna: https://www.amazon.se/HDMI-splitter-1x2-60Hz-uppgradering-EDI...

Är jag ute och cyklar, eller är det vad jag behöver? Och är det någon som är bekant med splittern i länken som kan uttala sig?

Inte bara avsaknad av moderna HDCP-versioner. Marantzen är från 2014 så den är tillverkad innan kretsar som hanterar HDR-metadata och nödvändigt högre bandbredd existerade.

Splitters kan inte alltid hjälpa och det beror på hur splittern är konstruerad. Då måste få tag på en splitter som bekräftat fungerar som det är tänkt, vilket är att konvertera och hantera olika HDCP-nivåer mot olika källor. Så att receivern får en äldre och enklare signal med ljudet och TV:n får den moderna signalen med HDR och 4K-bilden. En av goto-produkterna brukar vara denna: https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/

Men vad är det för källa som där du kärver Dts-ljud? Ifall det är en BD-spelare kommer en modern BD-spelare med separat ljudutgång vara den enkla lösningen. Är du mer blandad i din användning kan det vara en HDMI-extractor som gäller.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Men vad är det för källa som där du kärver Dts-ljud? Ifall det är en BD-spelare kommer en modern BD-spelare med separat ljudutgång vara den enkla lösningen. Är du mer blandad i din användning kan det vara en HDMI-extractor som gäller.

Det är en Odroid N2 med Kodi jag använder som källa. Många filmer jag har är det Dts-ljud på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av compila_beeper:

Det är en Odroid N2 med Kodi jag använder som källa. Många filmer jag har är det Dts-ljud på.

Då är det vanligtvis någon form av Audio Extractor som behövs. Om inte det går att lösa med ljudet separat via exempelvis USB-ljudkort.