Vilken dator till Home Assistant?

Permalänk
Medlem

Vilken dator till Home Assistant?

Hej
Jag tänkte sätta upp en server med HA.
Först tänkte jag köra en Raspberry Pi 4, men de verkar vara slutsålda överallt.
Är det någon som har tips på vad jag kan köra istället?

Permalänk
Officiell jultomte

Du kan köra en lite äldre RPI om det är så.
Själv kör jag HA på en "vanlig" Mini PC och det fungerar bra. Du har ingen gammal laptop som samlar damm som du kan köra på tills du får tag på det du vill ha?
Finns annars alternativ att köpa mini-pc från typ Aliexpress. Här är t ex. en som en polare använder

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte någon gammal dator liggande.
Dessutom passar enkortsdator, typ Raspberry Pi fint, då jag vill hålla platsen där den ska sitta så ren som möjligt.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Dahla77:

Jag har tyvärr inte någon gammal dator liggande.
Dessutom passar enkortsdator, typ Raspberry Pi fint, då jag vill hålla platsen där den ska sitta så ren som möjligt.

Scouta blocket eller tradera efter Mini PC eller RPI3 osv. så borde du kunna hitta något vettigt. Marketplace här kan också rekommenderas.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahla77:

Är det någon som har tips på vad jag kan köra istället?

Vad har du för budget? Jag använder en Intel NUC med gott resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahla77:

Hej
Jag tänkte sätta upp en server med HA.
Först tänkte jag köra en Raspberry Pi 4, men de verkar vara slutsålda överallt.
Är det någon som har tips på vad jag kan köra istället?

Kört på både NUC och SFF datorer.
Dom har fläktar!

Kör Pi4 nu med väldigt bra resultat, bootar från liten usb-ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Vad har du för budget? Jag använder en Intel NUC med gott resultat.

Det är nåt djävulskt overkill att köpa en hel nuc för bara homeassistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Det är nåt djävulskt overkill att köpa en hel nuc för bara homeassistant.

Man kan köpa en NUC i7 11th gen NUC med många trådar slänga in proxmox, så kan man ha datorn till annat också. Slipper man även hålla på med usb diskar.

Jag tyckte personligen att HASS på pi4 var sjukt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Man kan köpa en NUC i7 11th gen NUC med många trådar slänga in proxmox, så kan man ha datorn till annat också. Slipper man även hålla på med usb diskar.

Jag tyckte personligen att HASS på pi4 var sjukt segt.

Samma här, dok kör jag en nuc8 i3 som hostar lite servrar och containers, deribland homeassistant. Ingen last så behöver inte et trådmonster, bara massa ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Det är nåt djävulskt overkill att köpa en hel nuc för bara homeassistant.

Nja, det beror väl på hur mycket data som du hanterar samt modell på NUC kan jag tycka. I de allra flesta fallen är det dock overkill men personligen föredrar jag det framför att ha en lösning som känns seg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Nja, det beror väl på hur mycket data som du hanterar samt modell på NUC kan jag tycka. I de allra flesta fallen är det dock overkill men personligen föredrar jag det framför att ha en lösning som känns seg.

Skapa en VM på valfri dator hemma och låt den vara igång dygnet runt. Har man inte topp-topp prestanda kommer det ta år innan du kommer upp i priset av ny hårdvara.

Kör min, liksom flera andra på en i7-nuc i proxmox, och den drar knappa 4% cpu av sina 2 tilldelade kärnor, och under 4gb ram. Men jag har inte heller flera hundra lampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahla77:

Hej
Jag tänkte sätta upp en server med HA.
Först tänkte jag köra en Raspberry Pi 4, men de verkar vara slutsålda överallt.
Är det någon som har tips på vad jag kan köra istället?

nuc med 2.5" disk, aldrig mer en m.2 disk till ha, strulade jämnt (troligen värme problem) jag kör en Intel NUC NUC7PJYH2 med väldigt många enheter samt många videoströmmar
ändå ligger belastningen på typ 7% så du behöver ingen super stark cpu om du inte ska köra nvr på HA. tidigare körde jag en nuc med i5 och m.2 disk men var som sagt väldigt ofta strul. nuvarande har rullar felfritt sedan augusti 2018
Jag kör Ha med nuc image (deras op då jag inte använder den för annat)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Skapa en VM på valfri dator hemma och låt den vara igång dygnet runt. Har man inte topp-topp prestanda kommer det ta år innan du kommer upp i priset av ny hårdvara.

Kör min, liksom flera andra på en i7-nuc i proxmox, och den drar knappa 4% cpu av sina 2 tilldelade kärnor, och under 4gb ram. Men jag har inte heller flera hundra lampor.

Jag kör också min HA-installation virtuellt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Officiell jultomte

Nu finns det både RPI 3 och 4 på marketplace Timing

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Jag testar att rulla det på min PC först.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa en begagnad SFF pc typ HP, Dell eller Lenovo. Ger bättre prestanda än raspberry pi

Permalänk
Medlem

Jag funderade ett par vändor till kring det här och funderar på att klippa två flugor i en smäll.

Det bör väl fungera fint att köra en dator för både HA och även köra den som NAS?

En fråga till gällande HA... Idag kör jag allt hemma i Google Home. Vad vinner jag på att köra HA istället/också?
Det här bar jag ju ha kollat upp innan jag började kika på HA, men ibland missar man...

Permalänk
Medlem

Ja du kan kombinera home assistant med en NAS.

Du kan göra automationer med home assistant. Du kan integrera i princip allt.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Kör idag en rpi 4 4GB för plex media server, mindre postgres-databas samt en del torrents. Den transcodar aldrig så den använder begränsat med cpu och ram. Det damp ner en rpi 8GB från webhallen som jag glömt att jag beställt och frågan är om jag ska skicka tillbaka den eller inte.

Tanken är att även addera home assistant och möjligen lite retrospel. Någon med erfarenhet som tror att HA via Docker kommer funka på den gamla? Om jag behåller den nya, hur bör jag lämpligast distribuera aktiviteterna över enheterna?

Kan så klart testa själv, men vill helst inte öppna den nya för sedan eventuellt returnera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av papa_keno:

Lånar tråden lite.

Kör idag en rpi 4 4GB för plex media server, mindre postgres-databas samt en del torrents. Den transcodar aldrig så den använder begränsat med cpu och ram. Det damp ner en rpi 8GB från webhallen som jag glömt att jag beställt och frågan är om jag ska skicka tillbaka den eller inte.

Tanken är att även addera home assistant och möjligen lite retrospel. Någon med erfarenhet som tror att HA via Docker kommer funka på den gamla? Om jag behåller den nya, hur bör jag lämpligast distribuera aktiviteterna över enheterna?

Kan så klart testa själv, men vill helst inte öppna den nya för sedan eventuellt returnera den

Jag kan starkt rekommendera att köra HA separat. Detta är bra om du någon gång vill köra riktigt viktiga saker på den så kan du koncentrera krutet på att få en rpi stabil, ju mindre övrig mjukvara du kör på samma desto bättre. Kanske köra hassos så den blir som en ren appliance. Det kommer strula mindre med uppdateringar osv. vilket kan vara nog så viktigt om familjen märker om HA går ner.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Jag kan starkt rekommendera att köra HA separat. Detta är bra om du någon gång vill köra riktigt viktiga saker på den så kan du koncentrera krutet på att få en rpi stabil, ju mindre övrig mjukvara du kör på samma desto bättre. Kanske köra hassos så den blir som en ren appliance. Det kommer strula mindre med uppdateringar osv. vilket kan vara nog så viktigt om familjen märker om HA går ner.

Bra feedback. Kör en dedikerat till HA och övrigt på den andra.

Permalänk
Medlem

hoppar in i tråden. Har någon tips på vad man kan köpa och köra HA på? Det verkar smått omöjligt att få tag i en raspberry pi till rimligt pris i dagsläget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

hoppar in i tråden. Har någon tips på vad man kan köpa och köra HA på? Det verkar smått omöjligt att få tag i en raspberry pi till rimligt pris i dagsläget.

köp en begagnad nuc med 2.5" disk
tex: https://www.tradera.com/item/1202/581091220/intel-nuc-6i3syh-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hade varit skönt att få tag i något nytt. Tråkigt att chansa på att man vinner den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hade varit skönt att få tag i något nytt. Tråkigt att chansa på att man vinner den.

sant men då kostar det desto mer.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Det är nåt djävulskt overkill att köpa en hel nuc för bara homeassistant.

Tycker det är precis lagom, grymt segt på en rpi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Du kan köra en lite äldre RPI om det är så.
Själv kör jag HA på en "vanlig" Mini PC och det fungerar bra. Du har ingen gammal laptop som samlar damm som du kan köra på tills du får tag på det du vill ha?
Finns annars alternativ att köpa mini-pc från typ Aliexpress. Här är t ex. en som en polare använder

Perfekt tycker jag
7100U, 8GB, 128GB SSD för 3300:-
Som hittat. Med en enkortsdator måste du köpa PSU och lagring separat, skulle inte rekommendera att köra något så skrivintensivt som HA på SD-Kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker det är precis lagom, grymt segt på en rpi.

Jag gör iofs inget super-duper med min HA just, men tycker det fungerar hur bra som helst på en rpi4 med USB-SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Det är nåt djävulskt overkill att köpa en hel nuc för bara homeassistant.

Skitsnack. Beror helt på vad du ska använda HA till. Jag kör tex
Homebridge i HA för att köra unifi protect plugin för att få in kameror i homekit och använda HKSV. Det fungerar INTE bra på en RPi, särkilt inte om man har några av de mer krävande kamerorna (G4 Pro osv).

Så att säga att NUC är overkill är inget annat än vilseledande. För att svara på frågor om vilken dator som behövs för HA så behöver man veta vad det ska använda till.